…a bohužiaľ je to to najdôležitejšie.
Asi najlepšie by bolo, ak by ste sprievodcu novými konzolami začali prečítaním si prvých dojmov z používania konzol a následne sa môžete vrátiť sem.
Prečítajte si tiež
Xbox Series X/S po týždni – Najlepší generačný presun v histórii
Ďalší týždeň v spoločnosti konzol prešiel a je načase posunúť sa ďalej. V ďalšej časti recenzie si viac povieme o samotnom používaní konzoly, o rozdieloch medzi jednotlivými systémami a o hrách a službách, ktoré obe konzoly ponúkajú a taktiež si zoberieme svoju kryštáľovú guľu, aby sme predpovedali budúcnosť.
Ach ten disk…
Neviem akým typom hráča ste vy, no ja som typom hráča, ktorý sa snaží skúšať väčšie množstvo hier a často sa stáva, že mám rozohraných hneď niekoľko hier naraz. Preto môj štýl hrania doslova potrebuje veľký priestor na disku a tu naráža kosa na kameň.
Ako ste už možno postrehli, Xbox Series X a Xbox Series S ponúkajú 802GB a 364GB voľného priestoru hneď po spustení, čo znamená, že do Skovej konzoly si nainštalujete tak možno 8 hier (v závislosti od veľkosti) a na Xkovú konzolu možno tak dvojnásobok. Tu je však potrebné rozširovať medzi niekoľkými drobnosťami, ktoré robia veľký rozdiel.
Totižto, disk je síce malý, no je možné ho rozšíriť. Možnosť A je zakúpiť si oficiálne rozšírenie disku od spoločnosti Seagate, ktoré vám dodá ďalších 920GB voľného miesta, pričom toto rozšírenie poskytuje rovnaké rýchlosti ako interný disk, takže ho môžete použiť na všetky hry. Jeho výhodou je však cena, ktorá je u nás stanovená na 239,99€ za 1TB, čo je síce na pomery rýchlych SSD diskov celkom OK cena, no keď jedna konzola stojí 299€ a druhá 499€, tak sa to zdá ako príliš vysoká suma. Preto asi mnoho hráčov bude čakať na zníženie ceny, čo je logické.
Možnosť B je zapojiť do konzoly externý disk, no na tom môžete mať nainštalované iba hry z predchádzajúcich Xbox generácií a všetky, ktoré sú označené ako „Optimized for Xbox Series X/S“ musia byť spúšťané z interného disku alebo oficiálneho rozšírenia Seagate. Na externé disky môžete navyše prenášať aj tieto optimalizované hry, no na ich spustenie ich musíte preniesť do rýchleho interného SSD disku. Takže buď si kúpite drahé rozšírenie kapacity, alebo budete musieť presúvať hry hore-dole. Alebo si vystačíte s kapacitou, s ktorou Microsoft konzoly predáva.
Aby som sa však vykoktal. Je to málo? Áno. Hlavne Series S ponúka extrémne malú kapacitu disku. Je tu však jedno svetielko na konci tunela. A tým je to, že Series S hry zaberajú často menej kapacity disku, ako verzie pre Series X, čím sa rozdiel v kapacite vyrovnáva. Ako veľmi? Na to neexistuje jednoznačný kľúč a je zrejmé, že bude veľmi závisieť aj od toho, aby sa tejto možnosti venovali aj vývojári.
Počas testovania sme natrafili na tieto rozdiely medzi Series X a Series S verziami tej istej hry
Xbox Series X | Xbox Series S | |
---|---|---|
Gears 5 | 71,9GB | 55,1GB |
Forza Horizon 4 | 81,9GB | 71,4GB |
Sea of Thieves | 46,6GB | 17GB |
Gears Tactics | 21,8GB | 21,8GB |
Destiny 2 | 65,6GB | 65,6GB |
Forza Motorsport 7 | 98,6GB | 70,4GB |
Ak teda vývojári nepotrebujú 4K assety (a tie pri Series S skutočne nepotrebujú), tak môžu extrémnym spôsobom znížiť potreby disku pre Series S verziu a nakoľko má Xbox k dispozícii Smart Delivery, tak konzola si stiahne iba tie súbory, ktoré potrebuje. To však nič nemení na tom, že kapacita disku oboch konzol je dosť nízka.
Iný výkon hovoríš?
Ako ste už možno z predchádzajúcej sekcie pochopili, Microsoft pristúpil k tejto generácii celkom netradične. Zákazníkom totiž ponúka konzoly, ktoré nie sú rozdielne iba farbou a faktom, že jedna z nich má Blu-ray mechaniku a druhá nie, ale hlavne sa odlišujú výkonom. Xbox Series X cieli na 4K rozlíšenie a 120FPS a Xbox Series S na 1440p rozlíšenie a 120FPS. Toto sú však cieľové rozlíšenia a samozrejme to neznamená, že každá hra v takomto rozlíšení funguje.
Xbox Series X | Xbox Series S | Xbox One X | Xbox One S | |
---|---|---|---|---|
Procesor | AMD Zen 2 8-jadrový 3,6GHz (3,8GHz bez SMT) | AMD Zen 2 8-jadrový 3,4GHz (3,6GHz bez SMT) | AMD Jaguar 8-jadrový 2,3GHz | AMD Jaguar 8-jadrový 1,75GHz |
RAM |
16GB GDDR6 pamätí s 320-bit zbernicou 10GB s rýchosťou 520GB/s a 6GB s rýchlosťou 336GB/s |
10GB GDDR pamätí s 128-bit zbernicou 8GB s rýchlosťou 224GB/s a 2GB s rýchlosťou 56 GB/s |
12GB GDDR 5 pamätí s 384-bit zbernicou | 8GB DDR3 pamätí s 256-bit zbernicou a 32MB ESRAM |
Výrobný proces | 7nm+ Enhanced TSMC | 7nm+ Enhanced TSMC | 16nm TSMC | 16nm TSMC |
Veľkosť čipu | 360mm2 | 197mm2 | 240mm2 | 360mm2 |
GPU | AMD RDNA2 čip s 52 výpočtovými jednotkami s taktom 1,825GHz (12,1TFLOPS) | AMD RDNA2 čip s 20 výpočtovými jednotkami s taktom 1,565GHz (4TFLOPS) | AMD GCN 4 čip s 40 výpočtovými jednotkami s taktom 1,172GHz (6TFLOPS) | AMD GCN 2 čip s 12 výpočtovými jednotkami s taktom 914MHz (1,4 TFLOPS) |
Pevný disk | 1TB NVMe SSD disk s rýchlosťou 2,4GB/s (4,8GB/s s kompresiou) | 512GB NVME SSD disk s rýchlosťou 2,4GB/s (4,8GB/s s kompresiou) | 1TB 5400ot. HDD | 2TB, 1TB alebo 500GB 5400ot. HDD |
Porty | 2x USB-A vzadu, 1x USB-A vpredu, HDMI, port na rozšírenie disku, 1GB/s Ethernet port | 2x USB-A vzadu, 1x USB-A vpredu, HDMI, port na rozšírenie disku, 1GB/s Ethernet port | 2x USB-A vzadu, 1x USB-A vpredu, HDMI-in, HDMI-out, optický audio port, 1GB/s Ethernet port | 2x USB-A vzadu, 1x USB-A vpredu, HDMI-in, HDMI-out, optický audio port, 1GB/s Ethernet port |
Rozmery | 30,1×15,1×15,1cm | 27,5×15,1×6,5cm | 6x24x30cm | 6,3×22,9×29,8cm |
Cena (pri vydaní) | 499€ | 299€ | 499€ | 299€ |
Mechanika | 4K Blu-Ray mechanika | – | 4K Blu-Ray mechanika | 4K Blu-Ray mechanika |
Spätná kompatibilita, to je sila…
Microsoft veľkú časť svojho PR pred vydaním Series X a Series S venoval spätnej kompatibilite. Jednak kvôli tomu, že o ničom inom asi ani hovoriť nemohol a zároveň kvôli tomu, že do nej očividne investoval hromadu peňazí a vývoja. A výsledok? Jednoducho skvelý.
Series X a Series S sú spätne kompatibilné s takmer všetkými hrami z Xbox One (výnimkou sú iba Kinect hry) a taktiež aj so stovkami Xbox 360 a Xbox hier. A zoznam je celkom atraktívny a prevedie vás 20 rokmi existencie tejto konzoly. Lenže iba kompatibilitou to nekončí.
Musím pochváliť funkcie ako autoHDR (táto technológia pridá HDR do veľkého množstva spätne kompatibilných hier, ktoré HDR predtým vôbec nemali) a taktiež aj samotný fakt, že obe konzoly zlepšujú fungovanie týchto hier. Ak mala hra problém držať stabilných 60FPS, tak teraz sa toho frameratu drží zubami-nechtami. Ak mala hra dynamické rozlíšenie, tak beží v maximálnom možnom rozlíšení. Bohužiaľ, jedna z atraktívnych možností spätnej kompatibility na Xboxe – možnosť dvojnásobného frameratu, nebola pri vydaní konzoly dostupná a tak je zatiaľ stále iba v rovine sľubov.
Taktiež však musím upozorniť, že Series S sa k spätne kompatibilným Xbox One hrám správa tak, ako keby boli z konzoly Xbox One S, takže žiadne Xbox One X vylepšenia nečakajte. Zároveň však konzola dokáže vylepšiť Xbox 360 a Xbox kompatibilné hry a to takým spôsobom, že zdvojnásobí ich rozlíšenie na výsledné 1440p rozlíšenie, čo sa určite cení.
Vyšší výkon oproti konkurencii? Zatiaľ zaostáva schovaný
Microsoft rád používa frázu „najvýkonnejšia konzola na svete.“ A vlastne neklame, pretože 12>10. A 3,6GHz>3,5GHz. A 560GB/s je viac ako 448GB/s. Čiže čisto z hľadiska teórie a marketingu by mal byť Xbox Series X výkonnejší ako Playstation 5 a tým pádom by sa mali multiplatformové hry hrať najlepšie práve na konzole od Microsoftu. Problém? V praxi sa to zatiaľ neukazuje.
Viacero náznakov a špekulácií od vývojárov hovoria o tom, že s Playstation 5 sa pracuje jednoduchšie, pretože Sony poskytlo vývojárom podobné vývojárske prostredie ako tomu bolo v minulosti, zatiaľ čo Microsoft to svoje kompletne vymenil. Či je to pravda, to je otázne, no niečo na tom asi bude, pretože inak to zmysel nedáva.
Hráčov to ale zaujímať nemusí. Ich musí zatiaľ zaujímať iba fakt, že momentálne sú multiplatformové hry na Series X buď porovnateľné s Playstation 5 verziami, alebo majú na vrch tie od Sony. Ak vás však nezaujíma počítanie pixelov, alebo vyberanie lupy na porovnávanie na Digital Foundry, tak by ste mali byť určite okej. No faktom je, že to pre mnohých môže zavážiť, a aj keď sa to do budúcnosti môže určite zmeniť, tak je len a len fér, aby sme vám situáciu predstavili tak, ako v súčasnosti je.
Čo však Series S? Podľa Microsoftu má táto malá spratná konzola ponúknuť to isté, čo Series X, akurát v nižšom rozlíšení. Táto čisto digitálna konzola je totiž o dosť menej výkonná ako jej väčší, ťažší a čierny brat. Nebojte sa, aj na Series S si zahráte všetky hry a to vrátane next-gen hier a ak vám nevadí absencia Blu-ray mechaniky a fakt, že hráte v nižšom rozlíšení, tak nech sa páči – za 299€ dostanete prístup k next-gen hrám.
Zatiaľ sa však bohužiaľ neukazuje to, že by Series S porty boli tak jednoduché, ako to tvrdil Microsoft. Redmodská spoločnosť totiž konzolu prezentovala vyslovene ako „to isté, čo zvládne Series X, akurát v 1440p rozlíšení.“ A tu narazila kosa na kameň. A povedzme si na rovinu, že Series S bude skôr 1080p konzolou ako 1440p konzolou. Primárny problém spočíva v tom, že aj samotný Xbox Series X má problémy s natívnym 4K rozlíšením a to sa automaticky odráža na menej výkonnej konzole. Problém však nastáva, že nie všetci želania Microsoftu napĺňajú a výsledkom je, že Series S verzia sa od Series X verzie okrem rozlíšenia často líši aj v rôznych funkciách.
O čom hovoríme? O tom, že first-party Microsoft síce toto pravidlo Microsoftu dodržiavajú a to isté platí aj pre väčšinu third-party vývojárov, no existuje aj zopár výnimiek. Napríklad Assassin’s Creed Valhalla na Series S fungoval iba v 30FPS (až patchom Ubisoft sprístupnil 60FPS aj pre Series S), zatiaľ čo na Series X funguje v 60FPS. Devil May Cry 5 zas napríklad na Series S vôbec nemá ray tracing (napriek tomu, že konzola túto technológiu podporuje).
UI je v znamení efektivity
Užívateľské prostredie je rovnaké, ako na Xbox One. O tom sme hovorili už v predchádzajúcom článku. Ale aké vlastne je. Konečne použiteľné. Microsoft mal veľký problém už od vydania Xbox One pripraviť užívateľské prostredie, ktoré by bolo nielen rýchle, ale aj čo najjednoduchšie na používanie. A tým myslím, aby ste na vykonanie určitej funkcie museli stlačiť čo najmenej tlačidiel. A musím povedať, že po siedmych rokoch sa už tomuto cieľu približujeme.
Užívateľské prostredie tvoria dva základné prvky. Prvým je hlavná obrazovka, ktorá vám zobrazuje naposledy spustené aplikácie a hry a tzv. Guide ponuka, ktorá sa vysúva z ľavej strany obrazovky a tá ponúka všetko čo potrebujete pri hraní hier na jednom mieste. Prezeranie achievementov, pripojenie do party, nastavenie hlasitosti mikrofónu a slúchadiel, naposledy hrané hry, prístup do obchodu, prístup k správam, prístup k nastaveniam. Všetko tak, aby ste stláčali čo najmenej tlačidiel a aby to zároveň bolo prehľadné. Navyše, zoradenie jednotlivých častí v Guide si môžete ľubovoľne upraviť, takže ak vás napríklad achievementy vôbec nezaujímajú, tak si ich môžete posunúť úplne nabok.
Zároveň sa musím posťažovať, že Microsoft nie je schopný ani po siedmych rokoch priniesť viac farebných schém do svojho UI a stále máme k dispozícii iba toľko, koľko ich bolo pri vydaní Xbox One.
Rýchlostne však nemám absolútne žiadne výhrady. Presun do hernej knižnice, obchodu či jednotlivých nastavení je extrémne rýchle, všetko je plynulé, nič neseká. Za toto musím opäť pochváliť SSD disk a aj to jeden z dôvodov, prečo by som sa už nikdy nechcel vracať do predchádzajúcej generácie.
A druhým dôvodom je samozrejme rýchlosť načítavania hier. Tá bola extrémne skrátená. Opäť vám tu nebudem dávať čísla, lebo to nemá zmysel. Merať som ich meral, no zároveň existuje toľko premenných, že stačí keď poviem, že namiesto dvoch minút čakania pri ceste do Tower v Destiny 2 (sociálny hub) čakám niekoľko sekúnd. Navyše, výhodou je, že ak máte hry na externom SSD disku, tak Xbox Series X/S ich vedia konečne naplno využiť, nie ako pri Xbox One.
Quick Resume je mágia…v prípade, že funguje
A keď sme už pri rýchlosti načítavania. Tej ešte viac pomáha funkcia Quick Resume. Tá funguje jednoducho a neviditeľne. Prakticky ide o to, že ak hru nevypnete tým, že odídete do menu a zvolíte možnosť Ukončiť hru a zapnete inú hru, tak tá prvá hra uvoľní operačnú pamäť a prenesie sa do SSD disku, kde odpočíva. Následne sa k nej môžete kedykoľvek vrátiť a namiesto otravného čakania vás hra vráti presne tam, kde ste skončili. V praxi môžete mať takto „uspaných“ od 3-12 hier (v závislosti od toho z akej generácie konzol tie hry pochádzajú – ak sú to hry z Xbox a Xbox 360, tak ich môžete takto uložiť viac). To či Quick Resume funguje si môžete otestovať tak, že pri zapnutí hry uvidíte v pravom hornom rohu logo Quick Resume.
Lenže. Všetko toto má hneď niekoľko problémov:
- Quick Resume momentálne ani zďaleka nefunguje na všetkých hrách a vy vlastne ani neviete povedať, či konkrétna hra funkciu podporuje alebo nie. Jedine, že to vyskúšate v praxi
- Aj keď Quick Resume pri danej hre funguje, občas sa mi stalo, že po pokuse o zobudenie hry tento proces zlyhá a hra sa vám zapne odznova
- Nemáte možnosť manažovať hry, ktoré sú v Quick Resume. Ak máte teda uspané 4 hry a chystáte sa zapnúť piatu, tak hra vám nepovie, ktorú uspanú hru deaktivuje. Väčšinou je tá, ktorá bola uložená ako prvá. No každopádne by sa hodila možnosť manažovať si to manuálne
- Neexistuje možnosť Quick Resume vypnúť. Možno sa pýtate, prečo by sme mali chcieť si ju vypnúť. A na to vám odpoviem, že existuje hromada hráčov, ktorí hrajú naraz jednu-dve hry a túto funkciu nepotrebujú. A jej možné vypnutie by teoreticky mohlo uvoľniť o niečo viac miesta na už tak malých SSD diskoch. Pretože jedným z dôvodov, prečo je na konzolách dostupné 364/802GB z 512GB/1TB je práve funkcia Quick Resume, kde sa hry ukladajú na odpočinok.
TL;DR?: Quick Resume je skvelý…keď funguje. A momentálne viac nefunguje ako funguje.
Next-gen hry…proste nie sú…zatiaľ
V momente, keď sme sa dozvedeli, že Halo Infinite bol odložený na rok 2021 som vedel, že Microsoft je v problémoch. A vedel to aj Microsoft. Preto sa silou-mocou snažili, aby hra vyšla spolu s konzolami. Nie žeby to bola extrémna tragédia, to nie, no v praxi to znamená, že momentálne sa dá Xbox Series X odporučiť iba v prípade, ak hľadáte next-gen multiplatformové hry. Ak chcete hrať Valhallu v 60FPS, ak chcete zažiť Watch Dogs: Legion s ray tracingom, ak si chcete zahrať futbal novej generácie. Ak však hľadáte hry, ktoré si nezahráte na Playstatione, tak zatiaľ ich tu nenájdete.
Prvou výlučne next-gen exkluzivitou by mala byť hra The Medium od poľského Bloober Team, ktorá však bola taktiež posunutá na rok 2021, konkrétne na január. Takže ak odo mňa chcete, aby som vám opísal, aké je to hrať čisto next-gen hry na najvýkonnejšej konzole na trhu, tak vám odpovedať neviem. Lebo takéto zatiaľ neexistujú.
Povedzme si to na rovinu. Ak si kupujete Xbox pri vydaní a máte v hľadáčiku obsah, ktorý si na Playstation 5 nezahráte, tak si jednoducho kupujete prísľub. Prísľub toho, že first-party obsah príde. No realisticky tu tak skoro nebude. Ak by sme sa mali pozrieť na štúdiá Microsoftu teraz, tak vidíme, že kolos sa (optimisticky) rozbehne možno koncom roka 2021, no realisticky to skôr vidíme na začiatok 2022. Ak teda chcete vidieť ovocie práce, tak radšej vám odporúčame počkať si. Každopádne, Microsoft momentálne disponuje dvojnásobkom štúdií oproti konkurencii, takže je dobrý predpoklad, že keď sa kolos konečne rozbehne, tak sa tak skoro nezastaví a hráči by sa mali dočkať pravidelnej nádielky nových hier.
Game Pass je ten pravý dôvod…
Jedným z popredných dôvodov, prečo investovať do Xbox Series X alebo Xbox Series S konzoly je tak predplatená služba Game Pass, ktorá v hernom priemysle prakticky nemá konkurenciu. A o čo ide? Za jeden mesačný poplatok získate prístup k vyše dvom stovkám Xbox hier a to všetko za 9,99€. Ak však zainvestujete 12,99€ získate automaticky aj prístup k službe Xbox Live Gold (hranie multiplayeru) a aj ku katalógu Game Pass na PC a taktiež aj prístup k streamovanému hraniu cez službu xCloud.
Prečítajte si tiež
Chcete masívne ušetriť na predplatnom Xbox Game Pass Ultimate? Tu je návod!
Prečo je však služba tak atraktívna? Pravdepodobne preto, že Microsoft tam vkladá všetky svoje first-party hry. A to znamená, že za posledný vyše rok tam pribudli hry ako Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Microsoft Flight Simulator, Wasteland 3, Gears Tactics, Tell Me Why, Minecraft Dungeons a v budúcnosti tam pribudnú všetky budúce hry Microsoftu ako The Elder Scrolls VI, Avowed, Everwild, Starfield, Halo Infinite, Hellblade 2 a ďalšie. A popri tom v službe neustále rotujú atraktívne third-party hry ako Metro Exodus, Red Dead Redemption 2, Devil May Cry 5. A pri vydaní konzol pribudla do služby Game Pass aj služba EA Play, takže vrámci tohto mesačného poplatku získate aj prístup k EA hrám ako FIFA, NHL, Star Wars Jedi: Fallen Order atď.
Teda práve služby je to v čom je Xbox oproti Playstationu výrazne popredu. Je jasné, že Game Pass nie je pre každého, no je to momentálne asi to najväčšie lákadlo, ktoré konzola a ekosystém Microsoftu ponúka. A je to sakramentsky veľké lákadlo.
Tak čo? Ísť do toho, alebo nie?
Verdikt musíme rozdeliť na dve časti, pretože máme dve konzoly
Xbox Series S je pomerne zaujímavým kúskom, ktorý prináša next-gen za atraktívnu cenu. To bez najmenších pochýb. A navyše, konzola cieli na publikum, ktoré nebude čítať analýzy Digital Foundry o framerate a porovnávať rozlíšenia v jednotlivých hrách. No napriek tomu je zrejmé, že konzola si ešte u vývojárov potrebuje ustlať a výsledky zatiaľ nie sú úplne ideálne. Ak však hľadáte kombináciu dostupnosti a veľkej ponuky hier, tak Series S + Game Pass je doslova neodolateľným kombom. A navyše vás konzola bude sprevádzať novou generáciou. Len keby tá kapacita disku bola vyššia…
Zároveň musím pochváliť extrémne dobrý dizajn konzoly, praktické rozmery a nízky hluk.
Xbox Series X je monštrum. Bohužiaľ jeho potenciál zatiaľ momentálne kríva. Unikátny dizajn, nízka hlučnosť…toto platí aj pre túto konzolu. A pokiaľ hľadáte niečo s Blu-ray mechanikou, tak Series X je vlastne pre vás jedinou voľbou. Konzola je vrámci procesov v UI veľmi rýchla a vie takmer všetko čo One X, akurát toho čakania bude menej.
Služby sú najväčším víťazstvom Microsoftu. Spätná kompatibilita sa nedá označiť inak ako excelentná, aj keď aj v tomto prípade chýba ešte niekoľko sľúbených funkcií. Game Pass je to, čo tvrdí Microsoft – najlepší deal v hernom priemysle. Bez najmenších pochýb. Stále je tu však niekoľko oblastí, ktoré krivkajú. Hardvér oboch konzol musí byť postupne odomknutý vývojármi, čo chvíľu potrvá a to hlavne v kombinácii s nedokončeným softvérom pre vývojárov. A hlavne chýbajú exkluzívne hry. To je oblasť, ktorá by sa postupom generácie mala zmeniť, no zatiaľ je situácia taká aká je.
Preto ak sa ma spýtate, či máte vymeniť svoj One X za Series X tak moje odporúčanie znie jasne. Ak chcete hrať tie isté hry ako doteraz v oveľa lepšej kvalite, tak určite áno. Ak čakáte, že zrazu dostanete zážitky, ktoré na One X nenájdete, tak na tie si budete musieť ešte chvíľu počkať. A ak počkáte, tak zatiaľ o nič neprichádzate. Keď prídu next-gen hry, tak to bude iná pesnička. Ale reálny začiatok next-genu príde najskôr o rok a pol, to je neodškriepiteľný fakt. Tak ako som spomínal vyššie. Microsoft bol na novú generáciu pripravený po stránke hardvéru v ktorom si dovolím povedať, že svojho konkurenta „prešťal.“ V ostatných oblastiach to však tak nie je.
A Series S? Tam je to úplne jednoduché. Ak máte obmedzený budget a chcete konzolu, ktorá zvládne aj next-gen hry, tak je jasné, čo máte robiť a konzola už mala byť vo vašom košíku.