Jasne negatívne stanovisko.
V januári Microsoft oznámil gigantickú akvizíciu vydavateľstva Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolárov, ktorá by Microsoftu priradila vlastníctvo značiek ako Call of Duty, Diablo, Overwatch, Crash Bandicoot atď. Celá kúpa je ešte v procese spracovania a čaká na potrebné povolenia zo strany regulačných orgánov.
Vrámci procesu schvaľovania však regulačné orgány v jednotlivých krajinách oslovujú spoločnosti v danej oblasti (v tomto prípade v hernom priemysle) so žiadosťou o vyjadrenie ohľadom takéhoto spojenia. A podobný proces momentálne prebieha v Brazílii, kde dostali všetky dotknuté strany možnosť vyjadriť sa. A nám to dalo dokonalý pohľad na to, aký postoj majú herné spoločnosti k tejto akvizícii.
A asi nikoho neprekvapí, že jediná spoločnosť, ktorá má s touto akvizíciou vážny problém je Sony. Nebudeme tu citovať celé vyjadrenie a preto poskytujeme iba zhrnutie.
Sony skonštatovalo, že vývoj hier sa väčšinou robí na neutrálnu platformu a následne sa adaptuje na špecifické platformy a zatiaľ čo indie hru vie spraviť „hocikto,“ tak vývoj AAA hier je finančne nákladný a stojí stovky miliónov dolárov. Sony verí, že všetky hry súperia o pozornosť hráča a hráči si vyberajú platformu na základe ceny, technických možností a dostupných hier, pričom tá posledný dôvod je najkľúčovejší.
Sony však prezradilo, že nie je schopné vytvoriť konkurenta série Call of Duty a iba málo veľkých spoločností dokáže vytvoriť podobne úspešné hry (FIFA, GTA, Fortnite). Podľa nich je Call of Duty „vo vlastnej hernej kategórii“ a to dokonca do takej miery, že ovplyvňuje voľbu konzoly u hráčov. Sony tvrdí, že aj keby sa pokúsilo o vytvorenie konkurenčnej série, tak Call of Duty je tak „vryté do trhu,“ že by tento konkurent nebol úspešný a Call of Duty je tak pre Sony „nenahraditeľnou sériou.“
Sony súhlasí, že predplatené služby súperia s jednorazovou kúpou hry, no podľa nich nízka mesačná cena predplatného narúša trh pretože narúša biznis vydavateľom, ktorí chcú predávať svoje hry za štandardnú cenu čo podľa nich môže viesť k zníženiu kvality.
Sony skonštatovalo, že za posledných 5 rokov dosiahol Game Pass 60-70% podiel na trhu s predplatenými službami a v Brazílii je to dokonca 70-80%. Podľa nich by trvalo niekoľko rokov a masívne finančné prostriedky, aby niekto vytvoril konkurenta Game Passu. Pre Sony je séria Call of Duty dôležitým zdrojom financií a ide o jeden z „najväčších zdrojov financií“ z oblasti third-party vydavateľov.
Efektívne sa Sony snaží poukázať na to, že ak by PlayStation konzoly prišli o sériu Call of Duty, tak by to bola veľká rana pre financie PlayStation. Na druhej strane, ak by však séria ostala multiplatformovou (čo Microsoft už dávnejšie potvrdil), tak aj tak by to bola pre PlayStation veľká strata, pretože Microsoft by lákal hráčov na atraktívnu ponuku – séria Call of Duty v Game Passe. A to by mohlo presvedčiť mnohých hráčov, aby radšej siahli po konzole od Microsoftu. A čo sa týka konkurencie pre Call of Duty, tú je podľa Sony nemožné vytvoriť.
Ostatné spoločnosti však s akvizíciou nemajú až taký problém. Warner Bros sa k tomu ani nevyjadril. Ubisoft prezradil že si nemyslí, že hry Activision Blizzard nemajú žiadnu konkurenciu, pretože každá hra súperí o pozornosť hráča. Ubisoft zároveň dodal, že segment predplatených služieb bude naďalej rásť, no v súčasnosti je trh so štandardnou kúpou hier naďalej silný.
Podľa Riot Games majú hry Activision Blizzard konkurenciou a uviedli aj príklady (Battlefield, Apex, Counter-Strike, Valorant...) a za súpera série Call of Duty považujú hry od Naughty Dog. Riot zároveň verí, že Microsoft dodrží sľub a udrží Call of Duty vo forme multiplatformovej série. Spoločnosť dodala, že predplatené služby sú rastúcou a dôležitou alternatívou a skonštatovala, že podľa nich touto akvizíciou nehrozí monopol.
Veľké technologické spoločnosti ako Google, Meta, Amazom či Apple táto akvizícia veľmi nezaujíma a jediný Google skonštatoval, že na trhu bude dostatok vydavateľov a vývojárov po tejto akvizícii.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!