Nasledujeme hudobný priemysel?
Pre hráčov je Game Pass bez najmenších pochýb skvelá služba. Hry, ktoré ste si museli kupovať za 60-80€ môžete mať v deň vydania a to za cenu štandardného mesačného predplatného. Microsoftu sa za relatívne krátku dobu podarilo získať viac ako 25 miliónov predplatiteľov a to číslo bude s uzavretím kúpy Activision Blizzard a s pravidelným vydávaním first-party hier Microsoftu ešte rásť.
Čo však dopad Game Passu na herný priemysel? Tam je už situácia komplikovanejšia. Na jednej strane máme indie vývojárov, ktorí si službu chvália kvôli fixnej sume, ktorú im Microsoft za pridanie hier do predplatného platí. Na druhej strane tu máme ľudí, ktorí predpovedajú skazu. A uprostred máme ľudí, ktorí zatiaľ situáciu zhodnotiť nevedia.
Obavy však existujú a má ich aj bývalý vice-prezident Xboxu Ed Fries, ktorý z Xbox divízie odišiel ešte v roku 2004. Svoje obavy vyjadril v Xbox Expansion Pass podcaste.
„Jedna vec ktorá ma znervózňuje je Game Pass. Mám z neho strach, pretože existuje podobná služba s názvom Spotify, ktorá bola vytvorená pre hudobný priemysel. Keď Spotify narástol, tak zničil hudobný priemysel a znížil tržby hudobného priemyslu na polovicu. Dosiahol totiž to, že ľudia si hudbu nekupujú. Ľudia si nekúpia hudbu cez iPhone, pretože prečo by to robili? Všetka hudba je v predplatnom. Apple prezradil, že odstráni možnosť kupovania skladieb, pretože nikto ich nekupuje.“
„Takže musíme byť opatrní, aby sme nevytvorili podobný systém v hernom priemysle. Tento trh je oveľa krehkejší ako si ľudia uvedomujú. Videl som, že sa herný priemysel zničil v 80-tych rokoch. Videl som ako sa priemysel s náučným softvérom zničil v 90-tych rokoch…doslova sa zničil v priebehu niekoľkých rokov.“
„Takže Game Pass ma znervózňuje. Ako zákazník ho zbožňujem. Zbožňujem aj Spotify. Mám všetky skladby, ktoré chcem. Je to skvelé pre zákazníka. No nemusí to byť skvelé pre priemysel.“
„Množstvo hier v Game Passe je stále nízke a na trhu je množstvo hier. Na Steame vychádza 200 hier týždenne a ešte viac na smartfónoch.“
S Friesom a jeho analógiou so Spotify však nesúhlasí analytik hudobného priemyslu Tim Ingham: „Spotify neznížil tržby hudobného priemyslu na polovicu. To urobilo pirátstvo. Spotify a cloudové technológie dali zákazníkom viac vhodnú a hlavne legálnu a monetizovanú alternatívu k pirátstvu. Najväčšou otázkou v súčasnosti je, či „free tier“ Spotify má na trhu miesto, pretože zákazníci prijali formu mesačného predplatného. A predplatné má rád aj hudobný priemysel – predplatné totiž prinieslo priemysel späť na komerčný vrchol o ktorom si mysleli že skončil vďaka službám ako Napster a Limewire.“
Ingham má aj dáta – podľa nich hudobný priemysel v USA od spustenia Spotify v 2011 narástol o 73% z 15 miliárd dolárov ročne na 25,9 miliardy dolárov ročne.
Nesúhlasí ani analytik Christopher Dring: „V súčasnosti existuje mnoho príbehov, ako predplatená služba pomohla herným vývojárom. Nie len že získali dodatočnú formu tržieb, no taktiež otvorili svoje hry miliónom zákazníkov. Existuje mnoho príkladov, kedy hra vstúpila do predplatného, stala sa veľmi populárnou a to spôsobilo zvýšenie predajov na ostatných platformách.“
„Hry sú však veľmi rozdielne oproti hudbe a televízii Tato sú lineárne zážitky, ktoré sú omnoho kratšie. Koľko skladieb a seriálov ľudia konzumujú oproti hrám. Keď ste niekto, kto kupuje pár hier ročne – ako FIFA a Call of Duty – aká je pravdepodobnosť, že si predplatíte službu, kde je stovka hier? Zostáva nám len čakať, ako veľké budú predplatené služby.“
Faktom je, že na rozdiel od služieb ako Netflix či Spotify je Game Pass úplne iný hlavne v tom, že nie je výsostne závislý iba na predplatnom. Množstvo hier má mikrotransakcie, expanzie a ďalší dodatočný obsah.