Podarí sa mu presadiť sa na tomto trhu?
Xbox konzoly a Japonský trh, to je príbeh, ktorý zatiaľ nemá dobrý koniec a skôr ide o hororový príbeh. Spoločnosti sa do dnešného dňa nepodarilo v krajine vychádzajúceho slnka presadiť a to napriek tomu, že na začiatku Xbox 360 generácie sa tomuto trhu veľmi reálne venovala. Z mnohých dôvodov sa to však nepodarilo a Phil Spencer sa zastrájal, že to tentokrát bude inak a už niekoľkokrát potvrdil, že v Japonsku hľadajú štúdio za účelom akvizície.
A Bloomberg tvrdí, že to nie sú iba plané reči a Microsoft chce využiť fakt, že Playstation sa Japonskému trhu tak trochu obracia chrbtom.
Čo sa deje medzi konzolami Playstation a Japonskom?
Každému je asi zrejmé, že vplyv Playstation konzol na Japonský trh slabne. Hideki Yasuda z Ace Research Institue v Tokiu to vysvetlil jednoducho: „Pozornosť Sony sa presúva inde a fanúšikovia si to začínajú všímať. Prioritou spoločnosti je teraz americký trh a to kvôli sklamaniu z toho, ako sa Playstation 4 predával v tejto krajine.“
Napriek tomu, že Playstation 4 je omnoho populárnejšou konzolou ako jej predchodca (113 vs 87 miliónov predaných kusov), tak paradoxne Playstation 3 sa v Japonsku predával lepšie ako štvorka. Nemenovaný pracovník v hlavnom sídle Playstation v San Mateu prezradil Bloombergu, že spoločnosť je frustrovaná z toho, že Playstation 4 nebola takým úspechom v Japonsku a promo pre Playstation 5 je tak viac zamerané na západné trhy, primárne Severnú Ameriku, ktorá tvorila 35% tržieb v minulej generácii (v Japonsku nastal pokles podielu tržieb o 10%).
Tomuto napovedá aj fakt, že počas tohto roka prebehla v Playstation divízii reštrukturalizácia, ktorá znamená, že všetky marketingové snahy sú riadené centrálne z USA a že Americká, Európska a Japonská pobočka Sony už nefungujú viac-menej samostatne. Podporné tímy Japonských Sony štúdií boli zredukované o tretinu a zmluvy zamestnancom v štúdiu Sony Japan, ktoré neboli na dobu neurčitú nie sú predlžované. „Americké Playstation verí, že už nepotrebuje hry, ktoré sú úspešné iba v Japonsku,“ píše v článku redaktor Bloomberg Takashi Mochizuki.
Podľa neho jedným zo symbolov tohto kroku je fakt, že Sony zmenilo štruktúru tlačidiel na DualSense gamepade. Japonskí hráči boli zvyknutí, že O bolo potvrdenie a X bolo krok späť, no po 26 rokoch sa tento systém štandardizoval a adoptoval sa systém z ostatných krajín sveta. Predajcovia v Japonsku zas tvrdia, že nedostali toľko konzol na predaj ako v časoch Playstation 3 čo má za následok nedostatok kusov nových konzol, pričom uprednostnené boli práve západné regióny. Hovorkyňa spoločnosti Natsumi Atarashi však tvrdí, že Playstation sa neodkláňa od Japonského trhu a dôkazom toho je fakt, že konzola vychádza v tejto krajine v rovnaký deň, ako vo zvyšku sveta.
Analytik Serkan Toto však očakáva, že Playstation 5 predá v tejto krajine ešte menej ako Playstation 4. „Predpokladám, že mnoho majiteľov Playstation 4 sa presunie na novú konzolu, no to závisí aj od toho, aká silná bude prítomnosť Playstation tímu v Tokiu. No vzhľadom na súčasné rozdelenie síl medzi US a Japonskom bohužiaľ neočakávam veľa…“
Zaplní prázdne miesto Microsoft?
To necháva otvorený priestor pre Microsoft, ktorý v Xbox One generácii mal v Japonsku mizerný podiel 0,1% (PS4 10,1% a Switch 89,8%). Microsoft podľa Bloombergu dúfa, že malé rozmery Xbox Series S budú jedným z kľúčov pre úspech. Predchádzajúce konzoly Microsoftu boli totiž v Japonsku kritizované za obrovské rozmery, ktoré tamojšiemu obyvateľstvu nevyhovujú.
Zároveň si však Microsoft uvedomuje, že softvér je ten najdôležitejší kľúč a podľa informácií Bloombergu sa stupňujú diskusie medzi Microsoftom a Japonskými štúdiami o vydávaní týchto hier na Xbox konzolách. Hisashi Koinuma, prezident Koei Tecmo Games potvrdil, že ak bude záujem zo strany Microsoftu o vydávanie ich hier na Xbox konzolách, tak ich vydávať budú.
Microsoft však zároveň hľadá štúdia, ktoré by boli ochotné byť pohltené Redomondským gigantom. Viaceré štúdia potvrdili (veľké aj malé), že ich Microsoft oslovil s ponukou odkúpenia, no zatiaľ nebola žiadna transakcia dotiahnutá do konca. Pochopiteľne, ich totožnosť nie je v článku spomenutá: „Japonsko bolo izolovanou časťou Xbox sveta, no vyzerá to tak, že Microsoft je ochotný zmeniť to,“ prezradil zástupca Famitsu Group Katsuhiko Hayashi. Microsoft však okrem predaja konzol má možnosť skúsiť dobyť tento trh aj cez xCloud.
Serkan Toto je však skeptický: „Microsoft to nebude mať jednoduché pretože nevidím dôvod, prečo by sa mu malo v Japonsku dariť lepšie oproti predchodcom. Všetko naznačuje, že Nintendo ostane v Japonsku kráľom a úprimne nerozumiem, prečo sa Microsoft do Japonska tlačí.“ Hideki Yasuda, analytik Ace Research Institute však dodal: „Microsoft nebude schopný prebrať druhú pozíciu od Sony v najbližšom čase, no konečne začal robiť zmeny. A veľké vlny vždy začínajú od malých zmien.“
Microsoft už jedno japonské štúdio má, pretože cez kúpu Bethesdy sa stal vlastníkom štúdia Tango Gameworks, ktoré sídli v Tokiu.