Tomb Raider má za sebou dlhú históriu. Keď sa v roku 2013 táto séria znovuzrodila, fanúšikovia neboli práve nadšení. Ale povedzme si úprimne, existuje vôbec hra, ktorá bola komunitou prijatá rovnako dobre ako originál? Zrejme nie. To však neznamená, že sa to s odstupom času nezmení, čoho jasným dôkazom je aj Lara. Kvalitný titul mal v roku 2015 úspešné pokračovanie, ktoré sa po gameplay stránke odlišovalo od pôvodného síce len trochu, no po stránke obsahovej to bolo skutočné zlepšenie. To isté sa podarilo Shadow of The Tomb Raider, ktoré znovu dokázalo nájsť ten správny smer.
Na začiatku sa ocitnete v Mexiku, kam vás zaviedli odkazy vášho otca. Spoločnosť vám, samozrejme, bude robiť skupina Trinity, ktorú poznáte už z predošlých dielov. Lara nájde mayský artefakt a vezme si ho aj napriek tomu, že si je vedomá toho, čo môže nastať. Konkrétne koniec sveta. A v snahe ochrániť artefakt pred Trinity ten koniec sveta skutočne spustí. Aby túto katastrofu odvrátila, musí nájsť ďalší artefakt, ktorý ju privedie do Peru a to sa stane aj dejiskom väčšej časti príbehu. Ak ho však skupina Trinity nájde pred Larou, môže pretvoriť celý svet a urobiť z neho svoj vlastný. Cestu za artefaktom skrížia Lare okrem Trinity aj domorodci a rôzne zvieratá. Krásne prostredia jaskýň, džunglí, malých miest, rôznych chrámov a hrobiek sú naozaj pekne spracované. Hra vyzerá v podstate dobre aj na starom Xbox One. Vzhľad hrá veľkú rolu a vývojári to vedeli, preto sa rozhodli pridať photo mód, v ktorom môžete okrem základných úprav meniť to, ako sa Lara tvári. Je to veľmi výborná funkcia, ktorú využívať určite budete, keďže niektoré scenérie na vás priam kričia, aby ste urobili aspoň screenshot.
Po gameplay stránke sú základy v podstate rovnaké, no s novými pridanými funkciami. Vyzerá to tak, že autori si vypočuli väčšinu fanúšikov a hra už nie je len o bezhlavom strieľaní. Teda v prípade, ak to vy nechcete. Množstvo situácií je možné prejsť stealth štýlom, čo je určite lepšie než neustále strieľanie. Hra vás okrem toho viac nabáda k tomu, aby ste využívali svoj luk alebo nôž namiesto samopalu, pištole alebo brokovnice. Keď už sme pri tých zbraniach, nedá mi nespomenúť, že už pri prvom pokuse vyzabíjať nepriateľov na krátku vzdialenosť si všimnete, že na tento účel jednoducho nie sú vyrobené. Omnoho viac sa vám teda vyplatí ísť stealth taktiku s nožom a lukom. Luk ako aj zbrane si môžete vylepšovať. Konkrétne môžete vylepšiť poškodenie, presnosť či dĺžku času, počas ktorého vydržíte šíp držať, ale aj čas, za ktorý luk plne natiahnete, skrátka všetko, čo je pre prežitie podstatné.
Na vylepšovanie budete však potrebovať materiály, ktorých sa v hre nachádza viac než v minulých dieloch. Zbieranie všetkého nie je povinné, prečo by aj bolo? Drevo, rôzne bobule, koža, pierka, súčiastky, to všetko môžete nájsť a následne si tým vylepšiť zbrane, získať špeciálne schopnosti na obmedzený čas, uzdraviť sa a aj vyrábať rôzne predmety. Zbieranie tohto všetkého vám tak poriadne predĺži hru, čo podľa mňa nie je vôbec zlé. Akcie je tak síce menej, no stále dosť na to, aby bol celkový zážitok z hry pestrý.
Hrobky sú to, o čom táto hra je. V hre ich nájdete mnoho, každá je pritom iná a originálna. Nie všetky sú povinné, no oplatí sa ich robiť. Neraz budete len dumať o tom, čo vlastne máte urobiť. A keď na to konečne prídete, čaká vás odmena, ktorou je často nejaká nová schopnosť. Tie získate buď za splnenie „hrobky“ alebo si ich odomknete vďaka skill bodom, ktoré získavate za plnenie misií, ale aj za nachádzanie rôznych spisov a artefaktov. Schopnosti sú rozdelené do jednotlivých skupín, ktoré sú orientované na boj, stealth a objavovanie. Patrí medzi ne napríklad lepšia výdrž pod vodou, ale i pomoc pri hľadaní materiálov, spomalenie času pri mierení aj nové možnosti zabíjania, ktoré vám bude hra po celú dobu pripomínať, ak budete mať možnosť ich využiť. Napríklad také maskovanie sa blatom alebo zabitie dvoch nepriateľov nožom jedným klikom vám pomôže, aby ste nemuseli zakaždým vyberať zbraň alebo luk, čím vám hra pridáva nové možnosti hrania.
Počas tohto dobrodružstva vám bude robiť spoločnosť Jonah, ktorý má často opatrnejší prístup k veciam, čo je dobré, no bez Larinej odvahy by hra nemala toľko akcie. Treba oceniť aj výkon, ktorý podala Camilla Luddington. Či už po stránke dabingu alebo motion-capture (nahrávanie pohybu v realite, ktoré je neskôr použité do hry). Čo sa týka dabingu, osobne si myslím, že mód immersion je trochu premrhanou šancou. Ak si ho zapnete, všetci domorodí obyvatelia budú hovoriť vo svojom rodnom jazyku. Lara im však aj tak odpovie len v angličtine.
Mapa obsahuje menej miest než v minulých dieloch, no sú viac prepracované a väčšie. Navyše, vďaka táborovým ohňom sa budete môcť po mape presúvať dosť rýchlo. Tak, ako aj v minulom diele, aj tentoraz sú na mape oblasti, do ktorých vás hra pustí až po nadobudnutí lepšieho vybavenia. Po dokončení hry môžete vo voľnom svete stále pokračovať a splniť tak misie hrobky, prípadne postranné misie, ktoré ste nesplnili. Dosť času vám určite zaberie aj zozbieranie všetkých zberateľských predmetov.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Shadow of the Tomb Raider 2018
Akčná adventúra odohrávajúca sa v Mexiku a džungliach Peru vás bude sprevádzať príbehom Lary Croft, ktorá sa snaží zachrániť svet pred apokalypsou.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: Akčná Adventúra
- Výrobca: Eidos Montreal
- Distribútor v GB: Square Enix
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!