V hernom svete existujú dve DOOM hry. Teda, nie z hľadiska názvu, ale z hľadiska hrateľnosti. Existuje tá adrenalínová jazda plná streľby a vnútorností monštier z pekla, no taktiež tu je ten hororový diel, ktorý si mohli vychutnať aj tí neskôr narodení. Séria sama o sebe stojí na križovatke a je otázne, ktorým smerom sa uberie, čo znamená, že niekto ostane naštvaný. Nový DOOM je pokračovaním prvých dielov, nie hororového tretieho, no aj napriek tomu by sa naň fanúšikovia tretieho dielu nemali hnevať. To, čo totiž robí, robí excelentne.
John Carmack raz povedal, že hrať hru pre príbeh je ako kvôli tomu istému dôvodu pozerať porno. A aj keď naratívne hry za posledné roky výrazne postúpili, DOOM sa drží svojich zásad. Viete totiž, že hráte hru zameranú na hrateľnosť, keď po tridsiatich sekundách od zapnutia hry už držíte v rukách zbraň a masakrujete mutantov z pekla. Tam, kde sa v iných hrách ešte len kladú naratívne základy, DOOM ide priamo na vec.
A robí dobre. Premisa je tradičná. Ste vojakom na základni UAC na Marse a s pomocou vedúcich tejto základne musíte uzavrieť portál do pekla. V žánri FPS to znamená strieľať a strieľať, až pokiaľ vám nedôjdu náboje, a potom prepnúť zbrane a strieľať ďalej.
Paradoxom celej tejto situácie je to, že aj napriek prvotnému zdaniu si hra vyžaduje nielen dobré reflexy, ale aj zapojenie rozumu. Tuto panuje v časti hernej komunity dezinterpretácia, že keď máte k dispozícii hru zameranú len a len na strieľanie a rýchly pohyb, tak to automaticky znamená, že je to hra pre „hlúpych.“ Práve naopak, hra si vyžaduje oveľa viac šikovnosti a odmeňuje hráča ako priemerná kampaň strieľačiek typu Call of Duty a podobne.
Základným faktorom je, aby sa hráč hýbal, lebo vo chvíli, keď zastane, pravdepodobne zomrie. A to hlavne na vyšších úrovniach. Čiže manévre ako úskok do strán, ostreľovanie zboku, hľadanie vhodnej pozície na pálenie a rozumný výber zbraní podľa typu nepriateľa, ktorému čelíme, je veľmi dôležité. Spoločne so zbraňovým arzenálom, ktorý sa postupne rozširuje a poskytuje rôzne variácie, sa totiž rozširuje aj počet nepriateľov, líšiacich sa tým, ako k nim pristupovať, akými zbraňami ich likvidovať a aká je najlepšia taktika na boj s nimi. Všetko však so stlačeným kohútikom!
Tri najdôležitejšie veci v singleplayerových FPS hrách autori zvládli na výbornú. Leveldizajn, rôznorodosť nepriateľov a pohyb v kombinácii s dostupnými zbraňami. Pohyb je extrémne rýchly a hráč si pripadá, ako keby jeho postava išla na korčuliach. Nikoho netrápi ADS, pretože sa výborne baví s arzenálom, ktorý poskytuje variabilitu a upravuje hrateľnosť. A to všetko vo výborne nadizajnovaných leveloch. Tie totiž stavajú hráča do rôznorodých situácií a v drvivej väčšine prípadov mu dávajú na preskúmanie celú mapu. A to je odmeňované. Od klasických levelov zo starého DOOM cez rôzne zberateľské predmety až po tie pre život dôležitejšie predmety ako nové zbrane a zlepšenia základných vlastností obleku.
Hráč tak blúdi po výborne nadizajnovanom prostredí, aby našiel všetko, čo mu pomôže zdolať silnejúce hordy nepriateľov. Kto hral pôvodné DOOM hry, bude sa tu cítiť ako doma. Začína to zmutovanými pracovníkmi a pokračuje impami, vojakmi, revenantmi, pinky démonmi, atď. Každý z nich predstavuje iný typ výzvy, čo skvelým spôsobom variuje hrateľnosť.
Aby toho nebolo málo, každá zbraň má okrem klasického módu streľby aj alternatívny, ktoré sa dajú počas hrania ľubovoľne zameniť z dvoch dostupných variantov pre každú zbraň. Chcete brokovnicu s možnosťou vystrelenia troch rán naraz? Žiadny problém. Alebo takú, ktorá strieľa granáty? V pohode. Možností pri boji je mnoho a najdôležitejšie je, že keď všetky tieto prvky spojíte dokopy, vznikne kráľovská zábava. Medzičas medzi bojom je vyplnený hľadaním spomínaných skrytých predmetov a taktiež drobnými hádankami a skákacími pasážami. A pokiaľ vám náhodou bude tiecť do topánok, vždy je tu motorová píla a BFG.
Tiež sú tu runy. Po ich získaní si tri z nich môžete vložiť do slotov a následne využívať ich benefity. A aby som nezabudol, „gorykills.“ Efektné zakončovacie manévre, ktoré môžete použiť na každého jedného nepriateľa po tom, čo ho omráčite. Sú efektné, sú rýchle a nespomaľujú hrateľnosť, no aj tak by som preferoval, keby sa na ne hra až tak výrazne nezameriavala, pretože vás nepriamo do tých pohybov núti. Jednak tým, že kvôli takto zabitým nepriateľom padajú predmety na doplnenie zdravia a štítu, a jednak aj preto, že keď nepriateľa nestihnete dokončiť v stave omráčenia, vráti sa mu naspäť kúsok zdravia. Tu platí, že menej je niekedy viac. Do toho si ešte môžete prirátať powerupy v jednotlivých častiach levelov, ktoré z vás urobia na obmedzený čas vraždiace monštrum.
Ak by sa vám zdalo, že prostredie Marsu bude jednotvárne a stereotypné, tak vedzte, že to tak nie je. Ale pre istotu, aby ste sa náhodou ani na chvíľku nenudili, tak navštívite aj peklo so všetkými jeho nástrahami. Všetko nádherne nadizajnovaé, rôznorodé a hlavne spravené takým spôsobom, aby to maximálne podporovalo hrateľnosť.
To, čo sa parádne podarilo singleplayerovej kampani, v ktorej pokojne strávite pätnásť hodín a výborne sa pri tom budete baviť, to sa nepodarilo multiplayeru. Ten je takými divným mixom medzi charakteristikami arénovej strieľačky na štýl Unreal Tournament, Quake či Halo a klasickej modernej strieľačky ako Call of Duty. Máte tu prispôsobiteľné vybavenie, no zároveň nemáte obnoviteľné zdravie, a tak musíte hľadať predmety po bojisku. Máte tu runy a rôzne lepšie zbrane, no celá hrateľnosť z nepochopiteľných dôvodov neprináša rovnaké potešenie ako singleplayerová časť. Vo svojej podstate je tento multiplayer prepracovaný, ponúka mnoho módov a relatívne solídne pripravené mapy, no nikdy mi nepriniesol taký zážitok ako kampaň pre jedného hráča. Škoda.
Netreba zabúdať ani na SnapMap. Mód, ktorý prináša možnosti vytvárania používateľského obsahu aj na konzoly. Obalený do atraktívnej a prístupnej formy síce neposkytuje toľko možností ako bežné módovacie nástroje, no na druhej strane je podporovaný v matchmakingu a iD Software šikovne pracuje s komunitou na vyberaní tých najlepších obsahov.
Hra vyzerá famózne a zároveň ukazuje, aké dôležité je čarovné slovíčko 60FPS pri hre tohto typu. Vďaka tomu, že je zážitok z hry úžasný, pohlcujúci, je možné, že hra vás vypľuje von z jej sveta až po prejdení kampane. Apropo, soundtrack – úžasný, vystihujúci dušu série DOOM, atmosférický. Mick Gordon je proste pán.
Hru DOOM navyše môžete získať spolu s produktami ASUS, zo série R.O.G, úplne zadarmo. Viac informácií o tejto akcii nájdete tu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

DOOM 2016
DOOM je späť a vracia sa k svojim koreňom. Rýchla, brutálna a extrémne chytľavá strieľačka bez zbytočného balastu okolo. Desiví démoni, neuveriteľne deštrukčné zbrane a rýchly pohyb postavy sľubujú presne tú intenzívnu strieľačku, ktorú od nového DOOM čakáme.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: First-person shooter
- Výrobca: id Software
- Distribútor v GB: Bethesda Softworks
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!