Ako napísať recenziu na futbalový titul v prípade, že ide už o tretí recenzovaný titul v priebehu dvanástich mesiacov? Jednoduché je to iba v prípade, že FIFA s novým poradovým číslom prinesie prelomové prvky, ktoré predchodcom chýbali, a tým pádom sa im dá do veľkej miery venovať a neplakať, že EA iba prebaľuje rovnaký produkt s rôznymi súpiskami pri zachovaní plnej ceny.
Najdôležitejší fakt je prichystaný pre PC hráčov, pretože FIFA 15 je prvým futbalovým titulom od EA na Ignite Engine pre túto platformu, a tým pádom sú zmeny o to markantnejšie. Preto je potrebné venovať sa všetkým zásadným vylepšeniam, a to aj napriek tomu, že platformy PS4 a Xbox One zažili Ignite Engine už v minuloročnom vydaní FIFY. FIFA 15 v zásade prináša to isté, a preto sa netreba báť, že by ste zrazu namiesto klasického futbalu hrali iný šport. Rovnaké základné funkcie, rovnaký základ hrateľnosti, ktorá sa nesnaží byť vyslovene simuláciou, ale snaží sa byť hlavne zábavnou futbalovou hrou. Avšak kto hráva FIFU pravidelne každý rok, tak vie, že sú isté neduhy, ktoré core hráčom nedávajú spávať, a preto je najzásadnejšou otázkou, či sa s nimi tento rok autori dostatočne popasovali.
Tri piliere, ktoré robia FIFU takou populárnou a v zásade populárnejšou sériou, akou je konkurenčný PES od Konami, je kariéra, FIFA Ultimate Team, a dynamické reakcie autorov na dianie na reálnych futbalových trávnikoch. To všetko zostalo zachované aj tu, aj keď pravdou je, že mód kariéry už značnú dobu stagnuje, čo by nevadilo, ak by bol dokonale spracovaný, no je asi každému jasné, že aj tam sa nájdu chybičky, na ktorých by sa dalo popracovať. Kariéra za vlastnoručne stvoreného hráča, reálneho hráča alebo rovno manažéra určí to, aké pole kompetencií v kariére chcete mať a či chcete riadiť celé fungovanie klubu, alebo vám stačí to, aby ste sa starali o svoje výkony na ihrisku.
FIFA Ultimate Team sa za uplynulé roky vypracoval na jednu z najpopulárnejších vlastností série FIFA a rok 2015 nie je výnimkou. Online a offline šampionáty, za ktoré získavate kredity a za tie si kupujete balíčky hráčov, vymieňate ich na trhu, predávate a nakupujete, a tým si tvoríte vysnívanú zostavu vo vašom vlastnom tíme. Novinkou, ktorá pridáva módu ešte viac hĺbky, je možnosť „požičať" si hráčov na hosťovanie.
Tento rok si na svoje prídu hlavne fanúšikovia anglickej Premier League, pretože tá sa dočkala špeciálnej starostlivosti v podobe prepracovania štadiónov všetkých tímov tejto súťaže do hernej podoby a k tomu aj originálnu TV grafiku pre túto súťaž. Špeciálna starostlivosť bola venovaná aj hráčom tejto súťaže.
Funkcia Match Day funguje spoľahlivo, takže po každom futbalovom víkende sa do konzol/PC stiahnu nové dáta zahrňujúce nielen prestupy (tie iba v prípade prestupového okna), ale aj aktuálnu formu hráčov a tímov. Jedna obrazovka v menu dokonca poskytuje reálne novinky o vašom obľúbenom tíme, ktorý ste si zvolili pri prvom zapnutí hry. Nová obrazovka manažmentu tímu je taktiež vítanou zmenou a dovoľuje hráčovi prepracovanejšiu taktickú prípravu na zápasy.
Najpodstatnejšia je v sérii FIFA hrateľnosť a tam smerovalo aj najviac zmien, ktoré boli adresované komunitou. Dôraz na emocionálny zážitok a atmosféru je zjavný. Atmosféra na štadióne je famózna, diváci spievajú chorály, a tak podporujú svoj tím. Hráči prestávajú byť polygónovými figúrkami bez emócií, nakoľko sa ich teraz neboja prejaviť. Pekným prídavkom je aj to, že hráči si pamätajú dianie zápasu a ich reakcie sa tomu dianiu prispôsobujú. Ako príklad môžem uviesť jeden zápas, keď sa mi absolútne nedarilo a po jednom útočnom výpade a faule protihráča sa môj frustrovaný hráč začal so súpermi strkať. Kritizované nepreskočiteľné predlhé animácie (keď hráč beží po loptu za autovú čiaru a až tak ju hádže do poľa) sa dajú konečne preskočiť a autori tieto animačné segmenty rozdelili na viacero celkov. Na trávnik bol pridaný efekt opotrebenia, takže stopy po sklzoch a zakopnutiach zostávajú viditeľné do konca zápasu.
Po hrateľnostnej stránke dostala prednosť útočná fáza, hlavne v oblasti driblinku s loptou. Prechod cez obrancu v súboji 1 vs. 1 je tak jednoduchší. Bohužiaľ, až príliš jednoduchý. Ak si Cristiano Ronaldo podá vďaka svojím fintičkám obrancu, tak sa to ešte dá zvládnuť, no ak rovnaké fintičky predvádzajú aj treťotriedni hráči, tak je to trochu na zamyslenie. Navyše kvôli stagnujúcej obrane sú smrtiace kontry na dennom poriadku, pretože obrana sa nestíha vracať späť a sformovať sa do obranných šíkov. Dôsledkom toho sa hra až príliš často prelieva z jednej strany na druhú. Poslednou inštanciou v tomto prípade sú brankári, ktorí sa dočkali veľkých vylepšení, nepúšťajú toľko lacných gólov z diaľky a vedia lepšie reagovať na situáciu na ihrisku. V prípade postupného útoku je na tom aj obrana lepšie, reaguje na taktické pokyny a prispôsobuje svoju hru tomu, aké je skóre a v ktorej časti zápasu sa nachádzajú.
Veľké prepracovanie by mohli autori venovať komentátorskej dvojici. Tej už niekoľko rokov pridávajú iba nové mená a nové frázy bez toho, aby zmenili fakt, že celé komentovanie kvôli svojej nekonzistentnej úrovni pôsobí často dosť divne. Po grafickej a animačnej stránke stále ide o špičku v žánri, rovnako ako v kategórii výberu skladieb do tracklistu.
FIFA 15 tak opäť dostala hromadu vylepšení, no na niektoré veci sa zabudlo, a to spôsobuje horší balans medzi vplyvom obrannej a útočnej hry. Preto je trochu na zamyslenie, prečo sa EA venovala útoku a hlavne hre 1 vs. 1 k tomu pripojila správanie sa brankárov, no na obranu zabudla. No ak si zvyknete na zákonitosti tunajšieho futbalu, dostanete obrovskú porciu herných módov, neustálej podpory autorov a zábavnej hrateľnosti, ktorá neomrzí ani po desiatkach hodín.
Informácie o hre
Žáner: športová
Výrobca: EA Canadas
Distribútor v GB: Electronic Arts
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!