Nikdy som sa netajil tým, že som sa tešil na každý jeden projekt od Bungie. Dosť logické vzhľadom na to, že (až na pár výnimiek) som hral všetky ich hry. Marathon, Myth, Oni a, samozrejme, aj Halo. Moje očakávania smerom k Destiny sú, a už od ohlásenia boli, obrovské. Napodobniť úspech system seller série na Xbox platforme bude totiž ťažké a bude to vyžadovať minimálne takú kvalitu, akú majú Halo hry.
A možno to bude tými vysokými očakávaniami, prečo mám z bety Destiny tak trochu zmiešané pocity. Viera, že hra bude výborná, tu stále je a väčšina toho, k čomu mám výhrady, sa dá jednoducho napraviť smerom k plnej hre, ale uvidíme…
„Kampaň“ bety sa začína v časti, ktorú nám ukazovalo Bungie na E3, čiže v komplexe nazvanom Old Russia, ktorá vzbudzuje dojem dlhodobo opustenej krajiny, ktorú osídlili nepriateľské frakcie Fallen. Vás prebudí váš spoločník na cestách, tzv. Ghost. A tu sa začína očividná komparácia s Halo sériou, aj keď je zrejmé, že autori sa za istú podobnosť herných mechanizmov očividne nehanbia. Ghost je totiž robotická verzia Cortany z Halo, plní rovnaký účel a jediný rozdiel je, že má hmotnú podobu.
To isté sa dá povedať o nepriateľoch, na ktorých narazíte v bete, tzv. Fallen. Tí totiž svojím správaním na bojisku veľmi pripomínajú Elite frakciu Covenantov z Halo, čo určite nie je na škodu. Ďalšia podobnosť by sa dala nájsť v typickom „bungie“ správaní zbraní, pokiaľ zbraň nie je ostreľovanou puškou, tak je presnosť streľby rovnaká pri streľbe z boku, ako aj pri streľbe spoza mieridiel.
Po tom, ako sa hráč dostane z prvej oblasti, navštívi mesto. Účelovo je nazvané The Last City, ktoré je poslednou oblasťou pod ochranou artefaktu s názvom Traveler. Ten je jedným z dôvodov, prečo sa dokázalo ľudstvo technologicky posunúť rýchlo vpred. Toto miesto slúži ako hub pre všetkých Guardianov, nakoľko Destiny sa definuje ako shared-world FPS hra – do istej miery orezaná MMO FPS. Ak by som to mal pomenovať vlastnými slovami, povedal by som, že Destiny je prirodzenou evolúciou série Borderlands smerom do online sféry.
Okrem kampaň misií totiž ponúka aj Strike misie, ktoré sa odmenia veľkou porciou XP bodov a lootu a tie sa absolvujú pomocou dvoch ďalších spoluhráčov. Ďalšou dôležitou súčasťou je Crucible, klasické PvP, kde sa opäť dajú nájsť podobnosti s Halo. Vozidlá, ktoré sú v hre dostupné, sa totiž až nápadne podobajú na Ghost a tak Wraith. Opäť nejde o mínus, iba o postreh. Mení sa však počet zbraní a okrem jednej klasickej a druhej špeciálnej (snajperka, brokovnica…) dostáva každý Guardian aj jednu ťažkú zbraň (raketomet, LMG). Zaujímavosťou je, že do PvP módu si hráči prenášajú všetku svoju výbavu, no pre určité zbrane si musia nájsť aj náboje, aby ich mohli používať. No aj tak bude zaujímavé sledovať, ako bude Crucible vybalansovaný, lebo v beta fáze sa hlavne brokovnice zdali až príliš silné.
Okrem zbraní sú postavy schopné ničiť protivníkov v PvP a PvE aj prostredníctvom svojich schopností. Tie sa viažu na jednu z troch herných tried a následne rozčleňujú pri ich používaní na určité formy. Napríklad Warlock má ako základnú schopnosť granát, ktorý sa však používaním môže transformovať na „cluster“ formu. Pri hraní a zabíjaní nepriateľov sa následne odomyká super schopnosť na jedno použitie. Vylepšovať a upravovať sa môže aj výbava, ktorá okrem klasického MMO rozdelenia na biele, zelené, fialové… predmety ponúka aj zbraňové elementy, ktoré dodávajú špeciálny typ poškodenia.
Skutočne ma však zaujíma škálovanie náročnosti. V Halo to totiž fungovalo tak, že so zvýšenou náročnosťou sa zvyšovala aj inteligencia a schopnosti nepriateľských jednotiek v boji, čo ponúkalo viac variability po stránke hrateľnosti. V Destiny však podľa mojich skúseností vplýva zvýšenie náročnosti iba na zvýšenie levelu nepriateľských jednotiek, čo síce vyúsťuje v dlhšie boje (pokiaľ sa hráč nevyleveluje), ale nezdá sa mi, že by to pridávalo nepriateľom na inteligencii. Preto som veľmi zvedavý, ako to autori spracujú v plnej hre.
Svet vyzerá byť veľmi zaujímavý a pútavý, čo je základom pre kvalitnú nadstavbu v podobe príbehu, no je ťažké predpokladať, ako to autori zvládnu s prihliadnutím na žáner, do ktorého chcú Destiny umiestniť. Rovnako je otázna aj atraktívnosť hry pre jedného hráča, nakoľko je zrejmé, že hra bude vhodnejšia pre co-op alebo kompetitívne hry. Avšak už len jedna misia na Mesiaci, ktorú autori neskôr odomkli, mohla hráčom povedať, že to, čo videli v bete, bol len zlomok toho, čo uvidia v plnej hre. Osobne však musím povedať, že sa u mňa mieša veľké očakávanie so strachom, či bude Destiny taký dobrý, ako si predstavujem, že bude. To, ako to dopadne, zistíme 9. septembra.