Exkluzivity, alebo teda hry vydávané pre špecifické konzoly, sú tu už od počiatku hrania. Na počiatku tomu tak bolo hlavne preto, že rozličné platformy, ako boli prvé počítače a prapredkovia dnešných herných konzol, mali každá diametrálne odlišnú architektúru operačného systému. S postupom času sa ale exkluzívne tituly, hlavne tie najobľúbenejšie a najkvalitnejšie, začali využívať ako prostriedok na dosiahnutie lepších predajov konzol a pri takzvaných konzolových vojnách.
Preto sa so sériou Halo (až na pár výnimiek) nestretnete inde ako na konzolách Xbox, Pokémonov a Zeldu si nezahráte na hardvéri inom ako je od Nintenda, a tituly ako Gran Turismo alebo Metal Gear vás privítajú iba na mašinkách od Sony. Samozrejme, okrem stálych exkluzivít existujú aj časovo obmedzené dohody, ktoré najprv prídu na určitú konzolu a po ich úspechu, alebo skončení dohody sa môžu objaviť aj na iných platformách, alebo sú na ne portované (niekedy s nechvalnými výsledkami). Najnovším príkladom nás zaujala spoločnosť Microsoft a celkovo obľúbené štúdio Square Enix s ich pripravovaným pokračovaním v sérií Tomb Raider.
Megakorporácia Microsoft totiž oznámila, že tento titul, pod plným názvom Rise of the Tomb Raider, príde iba na Xbox One a Xbox 360. Táto správa je o to prekvapivejšia, že prvý diel v tejto sérií bol vydaný na PC, PS3 a Xbox 360 a tak to určite nepoteší množstvo fanúšikov, ktorý sú zástancami platformy PC alebo PlayStation. Rise of the Tomb Raider teda očividne nasleduje príklad titulov Dead Rising 3 a Ryse: Son of Rome, ktoré sa po iniciálnom vydaní na Xbox One, eventuálne objavili aj na počítačoch.
Štúdio Square Enix sa po zdvihnutí vlny nevôle zo strany fanúšikov vyjadrilo o novej Tomb Raider hre takto „Naša partnerská spolupráca so spoločnosťou Microsoft na titule Rise of the Tomb Raider je časovo obmedzená, ale o týchto detailoch (podpora iných platforiem) zatiaľ nediskutujeme a zameriavame sa hlavne na doručenie skvelej hry pre Xbox One a Xbox 360.“
{embed_video }
Takže Microsoft očividne nemá plnú a doživotnú kontrolu nad sériou Tomb Rider, a tak si hráči s počítačmi alebo PlayStation 4 počkajú tak 6 až 12 mesiacov, kým si (snáď) budú môcť Rise of the Tomb Raider užiť aj na svojich systémoch.