• Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: The Elder Scrolls V: Skyrim

  • Gamesite Podcast #6 - Vtipné spomienky s Playstation konzolami a dvojica Xbox konzol ako prostriedok na víťazstvo ďalšej generácie konzol

  • Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: Deus Ex: Human Revolution

  • Naughty Dog: Rýchlosť Playstation 5 zmení hranie na nepoznanie

  • GTA Online chystá v kasíne najväčšiu a najkomplexnejšiu lúpež v histórii

  • Hry desaťročia, do ktorých sme sa zaľúbili: Alien Isolation

Prototype 2 - Recenzia

Prototype 2 je hra, z ktorej sa vyvinula labutia pieseň štúdia Radical. Dokáže upgradovaná verzia brutálnej sandbox „vyvražďovačky“ obstáť v súčasnej konkurencii sandboxových titulov?

Prototype bol v čase svojho vydania vskutku prekvapujúcim zjavom , ktorý priniesol asi najbrutálnejšieho herného hrdinu, ku ktorému veľa hráčov prechovávalo negatívne emócie. No priniesol aj New York uprostred apokalypsy, ktorej dôvodom bol práve Alex Mercer, hrdina prvého dielu. A tam niekde v zákutiach New Yorku našla smrť aj rodina Sgt. Jamesa Hellera, vojaka, mieriaceho do srdca temného mesta. No tu sa zjaví starý známy Alex so svojimi nepredvídateľnými činmi a neznámym cieľom. Jeho prítomnosť sa určite nepáči po pomste bažiacemu Jamesovi, snažiacemu sa spraviť všetko preto, aby Mercera zlikvidoval. A nakoľko charakteristiky Mercerovho správania sú také, aké sú, "obdaruje" Hellera schopnosťami, ktorými oplýva on sám, a s odkazom, že on smrť jeho rodiny nemá na svedomí, odchádza. A tak sa náš nový hrdina vydáva na brutálnu cestu, počas ktorej musí zistiť pravdu a pomstiť sa. Aj napriek tomu osobnému faktoru, ktorý príbeh sprevádza, je celkovo slabý a predvídateľný asi od druhej tretiny kampane.

Ako už vyššie bolo spomenuté, hra sa opäť odohráva v New Yorku rozdelenom na tri zóny podľa úrovne nakazenia obyvateľstva. Budete hrať sa Jamesa Hellera, ktorý pri postupe v hre bude naberať na schopnostiach, ktoré okorenili náznaky RPG prvkov. Za činnosť v hre totiž získavate XP body a pri každom postupe o level vyššie môžete získaný bodík investovať do jednej z kategórií, zlepšujúcich určité vlastnosti hlavného hrdinu. To však nie je jediný spôsob, ako sa k vylepšeniam dostať. Hlavné schopnosti dostávate dávkované postupne počas prechádzania hlavných misií, ktoré vám zaberú približne deväť hodín hernej doby. Ďalšie vylepšenia získavate "konzumáciou" protivníkov, ktorí sa pri prechode mesta vyznačia na mape a dodávajú vám levely na konkrétne vlastnosti a upgrade vašich schopností. Tam ostalo prakticky všetko po starom, až na jednu veľmi peknú zmenu. Tou je schopnosť uväzniť protivníkov v sieti vytvorenej z biomateriálu, nachádzajúceho sa vo vašom tele. Ostatné zostalo je nezmenené. Dôležité je však to, že všetky tieto schopnosti ako celok dodávajú hre tú správnu variabilitu a sú navrhnuté tak, aby vám dokázali pomôcť v každej situácii. Ostalo aj plachtenie po vírusom zničenom meste či bežanie vo vertikálnom smere po budovách. Tam však možnosti boja nekončia, nakoľko si môžete zaobstarať vrtuľník, tank či ďalšie podobné vozidlo, alebo si jednoducho z tohto prostriedku vytrhnúť zbraň a zabaviť sa s ňou. No zbrane nechávajú na zemi aj chudáci vojaci, a tak vám dobre poslúžia aj tie. To všetko dokopy dáva veľké množstvo možností pri boji a tento fakt je veľmi uspokojivý, a keď k tomu prirátate aj dobre navrhnutú ovládaciu schému (iba na gamepade, na klávesnici je ovládanie dosť ťažkopádne, a ak máte k dispozícii gamepad, tak vám radím použiť ten), tak je tento aspekt hry kvalitatívnou ozdobou.

To sa však nedá povedať o misiách vytvorených podľa niekoľkých šablón, ktoré hra počas väčšiny hernej doby slepo nasleduje (bez náznaku nejakého dobrého nápadu). Dostanete úlohu, kde sa máte niekam dostať, no na to musíte "skonzumovať" určitú osobu a po dokončení úlohy musíte utiecť zo zóny, kde ste svojím krvavým chovaním vyvolali poplach. Toto je obsahom drvivej väčšiny hlavných úloh, medzi ktorými sa nájde pramálo toho, čo môžeme nazvať originálnym . Rovnaké je to aj pri bočných misiách a ďalších úlohách, medzi ktoré patrí čistenie brlohov zmutovaných príšer, hľadanie audionahrávok, ozrejmujúcich príbehové pozadie univerza či likvidovanie špeciálnych kománd korporácie Gentek, majúcej prsty v tom, čo sa v New Yorku deje. Okrem toho hra, podobne ako jej predchodca, obsahuje sériu výziev, v ktorých máte spraviť určitú činnosť za určitý čas, za čo ste odmeňovaný skúsenosťami, a môžete sa pochváliť aj svojim priateľom prostredníctvom online rebríčkov.

Prvok, ktorý sa z prvého dielu zachoval, je charakter hlavného hrdinu majúceho nejaké ľudské črty hlavne vďaka tomu, že príbeh sa točí okolo jeho rodiny, no stále vzbudzuje dojem, že túto postavu by sme nemali mať príliš v obľube , lebo je to proste „badass“. A to, že za každým druhým slovom počujete nejakú nadávku a to aj vtedy, keď by to naozaj nemuselo byť, na jeho pozitívnych vlastnostiach nepridáva. A, samozrejme, ani jeho činy, akokoľvek nevyhnutné sú, pôsobia brutálne až odpudzujúco, no ak sa v takýchto hrách vyžívate, narazili ste na ten pravý titul.

Celé toto je zabalené do vylepšeného, no stále priemerného až podpriemerného grafického kabátika. Tu by sa dal vyzdvihnúť asi iba model hlavného hrdinu, ktorý je spracovaný naozaj detailne. No práve toto chýba zvyšku hry. Prostredie New Yorku by potrebovalo lepšie textúry rovnako ako zvyšok postáv v hre. Oproti tomu cut-scény sú renderované mimo enginu hry a ich čiernobiela štylizácia je výborná. Tá sa dostáva aj do hry v momente, keď má hlavná postava málo zdravia. Možno by bolo pre hru obohacujúcejšie pridať do nastavení možnosť trvalého zapnutia tejto štylizácie . Z technlogického hľadiska však nepoteší ani blikanie textúr a hlavne strašná optimalizácia ( Prototype 2 som s ťažkou biedou na high-end zostave rozbehal na plných detailoch na hrateľnom počte FPS, čo o niečom vypovedá). Keď ste hrali prvý diel, tak s "optimalizáciou" v podaní štúdia Radical máte skúsenosť, a teda viete, čo vás čaká a čo neminie. Zato audio stránka je na tom o poznanie lepšie. Dabing a hudba sú na výbornej úrovni. Hlavne celkové ozvučenie počas boja dodáva pocit moci, ktorý budete s radosťou prezentovať na mutantoch.

AI však zažila oproti Prototype 1 výrazný downgrade. Vidieť to v situáciách, kedy je vyhlásený poplach. Keď sa vám to stalo v jednotke, tak ste boli pripravení na veľký malér. Nasledovali tuhé boje a útek zo zóny poplachu vám často zabral dlhšiu dobu a potrebovali ste k tomu všetku vašu pozornosť a častokrát aj kúsok šťastia. V druhom dieli vám prakticky stačí prejsť za roh, zmeniť svoju podobu (čo zostalo zachované taktiež z jednotky) a z toho istého miesta vyskočíte späť, každý nepriateľ pozerá vaším smerom, no nikomu ani len nenapadne, že ste to vy... rovnako im vôbec nie je podozrivé, že nad hlavami im lieta James Heller alebo nejaký ich kolega robí super akrobatické kúsky či lezie po stenách. A, samozrejme, to, ľudovo povedané, vôbec neriešia. Z tohto dôvodu je druhý diel oveľa menej náročný oproti tomu prvému a pokojne sa vám môže stať, že ho prejdete bez jediného úmrtia.

Celkovo je tak Prototype 2 hrou, ktorá očakávania nesplnila. Autorom totiž slovo optimalizácia (pri ovládaní na PC) v slovníku chýba. A aj keď sa pozrieme na hru samotnú, tak si určite všimnete, že sa autori s inováciami nijako extra nebabrali , misie sú stereotypné, novinky sú iba kozmetického charakteru. Hru nezachraňuje ani príbeh, ktorý mohol byť oveľa lepší či istý náznak RPG systému. Vo svojom jadre je hra však stále zábavná, a ak vám bude stačiť lietať po meste a vraždiť všetko, čo sa pohne, tak táto hra je pre vás. No zároveň však mohla byť oveľa lepšia, stačilo iba trošku viac snahy a času na vývoj.

hrateľnosť
light RPG systém
široké možnosti likvidácie

grafické spracovanie
stereotypné misie
zlá optimalizácia na PC
málo noviniek

70%
ŽÁNER Akčná adventúra
VÝROBCA Radical Entertainment
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
ABC data
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk

  

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk