• Hry desaťročia do ktorých sme sa zaľúbili: Alien Isolation

  • Microsoft plánuje zničiť Playstation 5 dvoma Xbox Scarlett konzolami

  • Zaklínač Henry Cavill fanúšikom ukázal brutálnu súbojovú scénu v Cintre a novú, dôležitú postavu

  • Playstation 5 zrejme nebude plne spätne kompatibilná

  • RECENZIA: Age of Empires II: Definitive Edition - Dorazila presne tá istá kvalita, na ktorú sme čakali

  • Hry desaťročia do ktorých sme sa zaľúbili: Mass Effect 2

Darksiders 2 - Recenzia

Každý vie, ako vstupujú na trh nové značky. Malé očakávanie, ba skôr dúfanie v to, či sa nová značka uchytí. A to či už zo stránky kvalitatívnej alebo predajnej. No pokračovanie má situáciu sťaženú, pretože už sa hľadí iba na to, aby bol druhý diel lepší ako ten prvý. Podarilo sa toto očakávanie naplniť hre od štúdia Vigil Darksiders 2?

Na jednoznačnú otázku je tu jednoznačná odpoveď. Áno . Bez akýchkoľvek pochýb či malého zaváhania. Darksiders 2 prišiel v takej forme, ktorú očakáva hráčska obec od každého pokračovania a necháva svojho predchodcu výrazne za sebou. Aj keď je tu jedna oblasť, kde je tento súboj viac-menej vyrovnaný. Príbeh. Ten sa odohráva v čase medzi prológom a prvou kapitolou prvého dielu, kedy sa jeden z Jazdcov Apokalypsy, War, dostáva na Zem, aby rozmetal vojská Neba a Pekiel, ktoré si za miesto apokalyptickej bitky vybrali práve modrú planétu . To však nemal robiť, nakoľko nebol povolaný (pre doplnenie informácií vám odporúčam zahrať si jednotku), a tak ho Rada potrestala a uväznila. Navyše ľudstvo bolo zničené, a tak sa jeho brat Death (Smrť) vydáva na strastiplnú cestu, aby očistil jeho meno a zachránil ľudstvo. Magické predmety, zrady, mocné bytosti a vlastná mytológia. Toto všetko sprevádza hráča celou hrou a poskytuje zaujímavú spleť, ktorá dokáže udržať hráčovu pozornosť po celú dobu hrania.

To sa týka aj celej hry, pretože jej základným kameňom je podobne ako v prvom dieli šikovná kombinácia svižných bojov, prvkov známych zo série Prince of Persia a logických hádaniek, ktoré sú prakticky jediným bodom, kedy sa budete v hre zasekávať. Je ich totiž veľké množstvo, a aj keď ich náročnosť nie je veľmi vysoká, istú dobu sa pri nich zdržíte. Je to však príjemné osvieženie inak lineárneho level dizajnu samotných misií, ktorý je kombinovaný s relatívnou otvorenosťou zvyšku prostredí, slúžiacich na presun medzi misiami, čo je vskutku logické, nakoľko prvou väčšou zmenou oproti jednotke je zavedenie bočných úloh. Ich splnenie je však čisto na báze dobrovoľnosti, no za úspešné snaženie sa vám hra nezabudne odvďačiť skúsenostnými bodmi, a tým aj vyšším levelom postavy. Avšak samotná ich koncepcia vás motivuje k plneniu, nakoľko originalita úloh je na vysokej úrovni.

Dôležitú úlohu zohráva väčší dôraz na RPG prvky, za čo autorom patrí veľká pochvala. V prvom rade je to levelovací systém, pri ktorom sa nezabudlo na strom schopností. Prostredníctvom neho síce nemôžete ovplyvňovať základné atribúty vašej postavy, ale na vylepšovanie vašich špeciálnych schopností je výborný. Vaše atribúty si môžete zlepšovať pomocou inventára a vecí, ktoré sú v ňom. Celý inventár ako ho poznáme z klasických RPG hier je aj tu a je rozdelený na sekcie podľa časti oblečenia či typu zbrane. Takže nutnou zmenou prešli truhlice. Tie však po novom neobsahujú orby na nákup nových komb, ale herné platidlo a nové predmety pre vášho hrdinu. To dodáva hre nový prvok, nakoľko predmety majú rôznorodé účinky a je iba na vás, ktoré si zvolíte. Spomínané platidlo využijete na nákup nových bojových pohybov pre vaše zbrane, ktoré taktiež prešli malou zmenou. Prvou je ich rôznorodosť, nakoľko v prvom Darksiders ste ich mali k dispozícii iba niekoľko, no tu ich je hneď celý inventár. Primárnymi sú vždy dve kosy, sekundárne zahŕňajú kladivá, sekery, pazúry, meče a ďalšie predmety uľahčujúce likvidáciu zástupov nepriateľov. Nezabudlo sa ani na rozhovory medzi Smrťou a ostatnými NPC, avšak väčšinou iba za účelom prehĺbenia herného zážitku, nakoľko vám poskytnú dodatočné informácie o univerze či o práve zadanej úlohe.

Čo sa týka hrateľnej časti, tu ostalo všetko minimálne tak dobré, ak nie ešte lepšie. Čiže základným pilierom bojov sú kombá, ktorých počet je akurát tak na ich zapamätanie a prežitie v hre. S pribúdajúcou náročnosťou závisí práve na ich rôznorodom používaní, kombinovaní zbraní so schopnosťami a ďalšími predmetmi, ktoré má Smrť k dispozícii, a na základe toho sa vrany, ghúlovia a podobné stvorenia budú podľa potreby stávať vašimi spojencami v boji. Rovnako ako vaša verná vrana Prach, ktorá vám bude v prípade neschopnosti pokračovať ukazovať cestu vpred. Poslednou inštanciou sa v neskorších fázach hry stáva schopnosť vziať na seba na chvíľu podobu skutočnej Smrti s obrovskou kosou a nezdolateľnou žiadnym nepriateľom . Trochu času síce zaberie, kým sa vám tunajšie pravidlá dostanú pod kožu, no po ich zvládnutí by porciovanie nepriateľov nemalo prestavovať výraznejší problém. Na problémy tu máme logické hádanky. Pri ich riešení využijete všetky vaše naučené poznatky, ktoré budete musieť kombinovať so schopnosťami nazbieranými počas kampane. To isté sa týka aj prvkov vertikálnej hrateľnosti, známych z iných akčných adventúr. Ich prevedenie je síce dosť zautomatizované, no sú príjemným doplnkom k hrateľnosti. Na dlhé trate potom poslúži váš kôň (nie zo žartu hráte za jazdca apokalypsy) Beznádej, majúci priestor aj pri súbojoch, čo je ďalším osviežením už aj tak pestrej škály herných činností. Medzi ďalšie osvieženia patria palné zbrane či prevezenie sa na chrbte orla. Autori teda robili všetko preto, aby sa hráč v hre nenudil.

A tak celou kampaňou prechádzate, získavate nové a stále lepšie zbrane, plníte rozkazy posúvajúce vás ďalej a ďalej za vaším vytúženým cieľom a popritom stínate hlavy všakovakých príšer. Ich rôznorodosť, radikálne sa meniaca v každej navštívenej oblasti, je výborná, nakoľko na každého z nich platí iný štýl boja. Vrcholom sú, podobne ako v každej takejto hre, súboje s bossmi, pri ktorých platí to isté ako pri bežných nepriateľov. Najprv teda musíte odhaliť jeho slabiny, a potom môžete zaútočiť.

Leveldizajn bol posunutý na novú úroveň, najmä preto, že na rozdiel od prvého dielu odohrávajúceho sa iba v jednom prostredí (na Zemi), sa dvojka odohráva v niekoľkých fantasy svetoch, z ktorých má každý svoj vlastný umelecký štýl, farebnú paletu či nepriateľov. Je len na vás, či navštívite zamrznutú krajinu pri hľadaní Vranieho otca, vstúpite do Mesta Mŕtvych alebo zájdete navštíviť miesto, kde žijú anjeli, vždy sa budete kochať nádherným vizuálnym štýlom, ktorý ponúka iba málo titulov na hernom trhu. Rovnako aj vzhľadu hlavného hrdinu či jeho nepriateľov bola venovaná veľká pozornosť, a tak Smrti prívlastok "cool" sedí dokonale. Škoda, že to isté sa nedá povedať o technologickej stránke grafického spracovania. Najmä textúry by nutne potrebovali trochu vyššie rozlíšenie, rovnako ako by úpravu potreboval systém tieňov, ktorý má veru od ideálu poriadne ďaleko. Navyše, keď si všimnete, že zvyknú často preblikávať, tak s touto hernou stránkou spokojný zďaleka nebudete. Celkový zážitok z hrania vám to však iste nepokazí. Zamrzia aj občasných problémov s kamerou, aj napriek možnosti jej zaostrenia na jedného protivníka je niekedy situácia na bojisku neprehľadná a tým pádom aj ťažšie hrateľná.

Nepoteší ani kvalita PC portu. Ten síce beží výborne aj na slabších zostavách, no trpí presne tým istým, čím trpel aj prvý diel. Nemožnosťou prispôsobenia detailov, nakoľko okrem zmeny rozlíšenia a zapnutia V-syncu nemáte žiadne možnosti na úpravu. Podľa vyjadrenia autorov hra sama detekuje dostupný hardvér a prispôsobuje mu nastavenia, no to nám, vyhýčkaným PC hráčom, jednoznačne nestačí, čo autori pochopili a sľúbili opravný patch. Rovnako aj prispôsobenie hry pre klávesnicu a myš dopadlo ako u predchodcu. Reálne riešenie vidíme v použití gamepadu , ktorý by mal byť v poslednej dobe po PC portoch povinnou výbavou každého, kto to s hraním na PC myslí vážne. Audio stránka dopadla na výbornú, dabing je na veľmi kvalitnej úrovni (ako v prvom dieli), cutscény sú skvelo zostrihané, aj keď niektoré animácie zbytočne prerušujú hrateľné časti. Hudba si tak isto zaslúži pochvalu (aj keď je pravda, že keď sa pri nejakej logickej hádanke zaseknete a v pozadí vám v jednom kuse hrá tá istá téma, tak to môže byť trošku iritujúce).

Pred hraním si vyčleňte dobrých 25-30 hodín (bez vedľajších úloh) a kvalitný herný zážitok je zaručený. Dokonca autori prisľúbili postupné predlžovanie hernej doby pomocou DLC. Ak by vám to nestačilo, tak môžete využiť možnosť vstupu do arény, kde budete bojovať proti vlnám nepriateľov. No ani rozbehnutie celej kampane odznova nie je utópiou. Práve naopak, je to celkom logická voľba pre každého, kto Darksiders 2 vyskúša. Hra totiž ponúka vskutku originálny a veľmi zábavný mix. Autori sa totiž nebáli experimentovať a priniesli do hry naozaj fungujúce vylepšenia, posúvajúce celú hru na jeden z najlepších titulov tohto roku.

vyšperkovaný súbojový systém
komplexný RPG systém
herná doba
art štýl
príbeh
rôznorodosť herných činností

technologické spracovanie
problémy PC verzie
technické nedostatky

90%
ŽÁNER Akčná adventúra/ RPG
VÝROBCA Vigil Games
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Comgad
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk

  

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk