Môžeme sa tešiť na staré ale aj úplne nové mechaniky.
Elden Ring je titul, ktorý sa od ohlásenia v roku 2019 skrýval pod rúškom tajomstva. K rôznym informáciám sa herní redaktori ale aj samotní hráči dostávali len vďaka skromným rozhovorom, ktoré sa často krát objavovali v rodnom jazyku štúdia From Software, alebo čo bolo horšie, veľa informácií si museli domýšľať. Pred rokom som vám aj ja priniesol niekoľko informácií, ktoré sa zakladali na tvrdeniach od herného insidera menom Omniponent. Aj keď sa jednalo o nepotvrdené informácie, s odstupom času sa ukázalo, že sa zakladajú na pravde. No dnes sme sa dočkali viacerých nových tvrdení, ktoré sa naprieč internetom zhodujú.
Prečítajte si tiež
Fanúšikovia SoulsBorne zbystrite: Sú tu informácie o hre Elden Ring
A to vďaka prezentácii za zatvorenými dvermi, ktorej sa zúčastnilo len pár herných redaktorov (napr. IGN, Eurogamer, Gamespot a niekoľko ďalších). Prezentáciu pripravilo samotné štúdio From Software v réžii ich hovorcu menom Yasahiro Kitao, a ten pozvaným redaktorom ukázal zhruba 15 min. komentovaného hrania Elden Ringu. Tí bohužiaľ nesmú šíriť zábery z tejto prezentácie a preto sa rozhodli so svetom podeliť len ústnou alebo písanou formou. Nakoľko som ja osobne na tejto prezentácii nebol, budem sa snažiť sformulovať čo najviac informácií, na základe viacerých zdrojov.
Podľa webu IGN:
Gameplay ukážka začala pohľadom na otvorený svet Elden Ringu, ktorý každým smerom ponúka niečo zaujímavé. Naľavo stála malá strážna veža, v diaľke pred hlavným hrdinom bol gigantický žiariaci strom a priamo pred vami bolo miesto stratenej milosti (lost grace). Tieto miesta stratenej milosti poslúžia v hre ako dobre známe bonfire, čiže pre nováčikov checkpointy. Tu sa už ale Elden Ring odpája od starých zaužívaných mravov a vydáva sa vlastnou cestou. Tieto miesta stratenej milosti okrem všetkého vyzerajú, že vďaka svojej žiare dokážu hráčovi ukázať odporúčanú cestu, kam by sa mal vydať. Elden Ring je ale open-world, takže hra vás nebude nijak obmedzovať a vy budete môcť hru preskúmavať ako sa vám zachce.
Open-world prináša kopu noviniek, na ktoré nie ste zvyknutí zo SoulsBorne série. O ďalšej rozpráva redaktor Mitchell Saltzman, ktorý opisuje, ako pri preskúmavaní sveta môžete naraziť na hocičo. Ako príklad uvádza, že hráč v ukážke prichádza k skupinke nepriateľov, ktorí obkolesujú táborák. V tom nenazdajky z nebies pristane drak v klasickom Dark Souls štýle, ktorý jedným útokom zmetie týchto nepriateľov zo sveta živých a v tom sa spustí súboj s bossom. Ako ďalší príklad uvádza, že hráč narazil na skupinku nepriateľov, ktorí prevážali veľký náklad. Bolo teda na hráčovi, či sa rozhodne nepriateľov napadnúť a pokúsi sa zmocniť obsahu, alebo si túto príležitosť odloží na neskôr keď bude zdatnejší v boji. V ďalšej oblasti hráč zase narazil na táborisko nepriateľov, ktorých je oveľa viac a strážia Niečo cenné. Tu sa hráč rozhodne potichu vplížiť do táboriska bez upozornenia na seba a pomocou uspávacích šípok uspať stráž.
Ďalšou novinkou je možnosť jazdenia. Na to si budete privolávať takzvaného „Spirit Steed“, ktorý okrem rýchleho premiestňovania a boja na jeho chrbte, bude môcť používať aj špeciálne odrážacie platformy, vďaka ktorým dosiahnete aj zdanlivo nedosiahnuteľné útesy. Land’s Between (krajina v ktorej odohráva Elden Ring) bola totiž tentoraz navrhnutá aj dosť vertikálne, takže postup oblasťami nebude ako z predošlých hier horizontálny, ale budete sa pohybovať aj zdola nahor a opačne.
Ďalšia veľká novinka je prístup k mape. Tá má podobu ilustrovaného pergamenu a vytvoril ju skutočný kartograf z Land’s Between. Aktualizuje sa nachádzaním fragmentov mapy po svete a budete si môcť na nej tvoriť vlastné značky, vďaka ktorým si zaznačíte, kde sa chcete vrátiť, kde je dáke NPC alebo kde sa nachádza poklad so zatiaľ neporaziteľným nepriateľom. Tieto značky potom vidíte priamo v hre ako svietiace body (alebo majáky), vďaka čomu sa ľahšie orientujete.
Dole prikladám mapu, ktorá nie je z hry, no podľa slov redaktorovo bude vyzerať dáko takto.
Ako správne RPG, Elden Ring bude mať po mape rozmiestnené dungeony s pokladmi, nepriateľmi, pascami ale aj skrytými cestičkami za stenou (poznáte z Dark Souls ako illusory walls). Hlavnú linku ale budú predstavovať takzvané Legacy Dungeons. Tých je v hre šesť, rovnako ako hlavných oblastí v hre a v ukážke mohli redaktori vidieť prvú z nich s názvom Stormveil Castle (každý web pobral názov trochu inak). Ako napovedá názov, je to zámok a svojou architektúrou pripomína Boletarian Palace z Demon’s Souls. Tento konkrétny zámok sa začína voľbou. Buď sa hráč rozhodne do zámku nabehnúť ako neohrozený hrdina a postaví sa hordám nepriateľov alebo sa rozhodne pre skrytú cestu z boku zámku. Táto skrytá cestička je síce menej strážená, no ponúka všadeprítomnú smrť vďaka úzkym cestičkám, z ktorých nie je problém spadnúť aj vďaka tej najmenšej chybičke. Veľa redaktorov sa zhoduje, že práve Stormveil Castle bol navrhnutý veľmi komplexne. Už tak chaotické preskúmavanie každého kútu doplní možnosť skákania hlavného hrdinu, vďaka čomu dokázali tvorcovia tieto oblasti vytvoriť viac vrstvové. Stormveil Castle končí na streche, kde čaká súboj s bossom. Vďaka tomu, že sa hráč v ukážke rozhodol pre skrytú cestičku, armáda nepriateľov zostáva neohlásená a hráč uspávacou šípkou uspí obrovského trolla, strážiaceho dvere k bossovi. Boss za bránou je podľa slov redaktora najviac „Souls“ boss akého kedy videl. Reč je o viacrukom polobohovi z traileru, ktorý si môže pozrieť každý a mali by sme sa v ňom dočkať od klasických útokov, cez proti útoky až po druhú fázu, kedy vytiahne dračiu hlavu namiesto ruky.
Podľa webu Washington Post:
Snažili sme sa hráčom dať čo najviac voľnosti pri preskúmavaní sveta. Aj keď sme stále v procese testovania a zisťovania konečného hracieho času, cítime, že sa to bude od hráča k hráčovi veľmi líšiť v závislosti od toho, akým spôsobom prejdú svetom a čo nájdu.
Yasahiro Kitao hovorca From Software:
Je to svet, v ktorom je možné rýchle cestovanie na miesto stratenej milosti odkiaľkoľvek na mape. Je to svet, v ktorom vyvolané duše môžu pomôcť v boji s bossom a hráčovi tak trochu uľahčiť hru. Je to svet, v ktorom je mnoho stretnutí dobrovoľných a v ktorom vás môže prekvapiť drak pri prechádzaní oblasti. Je to tiež svet, ktorý spoločne vytvorili a napísali tvorca Dark Souls Hidetaka Miyazaki a autor hry „Game of Thrones“ George R. R. Martin. Podľa slov hovorcu Miyazaki predstavil Martinovi víziu hry, ale inak ho nechal, aby vypracoval všetky ostatné detaily. Miyazaki potom túto mytológiu použil na napísanie aktuálnych udalostí v hre.
Podľa Kitaa by Elden Ring mal byť prístupnejší hráčom aj v oblasti príbehu. Veľa hráčov Dark Souls vie, že príbeh je ukrytý a musia po ňom pátrať. Tu sa však máme dočkať viac prístupného príbehu, niečo ako v Sekiro, aj keď si hra zachová niekoľko vetvení a rôznych koncov. Kiato ďalej sľubuje, že na preskúmavanie a hľadanie príbehu tu bude kopa príležitostí, takže hra nám nenaservíruje všetky detaily len tak. Naviac sa teraz môžeme tešiť aj na jednotlivé príbehy NPC postáv, ktoré si prechádzajú vlastnými drámami.
Vaša postava je opäť bez mena. Je len na vás ako ju budete formovať a ako ju prispôsobíte svojmu štýlu hrania. Kitao navyše potvrdzuje, že rovnako ako hráči as mečom, aj mágovia a lučištníci budú môcť bojovať z chrbta svojho koňa (spirit steed). Svojho Spirit Steeda si môže hráč vyvolať hocikde na mape. Jedinou výnimkou ostávajú Legacy Dungeons, odkiaľ sa nedá rýchlo cestovať a ani si privolať svojho koňa.
Na rozdiel od Dark Souls, hráč môže preferovať tichý postup, no máme očakávať klasického RPG hrdinu a nie shinobiho ako v Sekiro. Z toho vyplýva, že súbojový systém sa bude podobať na klasický SoulBorne, no dočkáme sa aj novej mechaniky. Mechanika slúži ako rýchli útok po klasickej obrane. V podstate keď na vás nepriateľ zaútočí a vy mu to úspešne vykryjete, budete môcť ihneď zaútočiť. Za mňa môžem napísať, že sa jedná o jednoduchšie parry. Ťažké útoky môžu rozbiť nepriateľov postoj, vďaka čomu ostane otvorený kritickému zásahu ako poznáme už z predošlých hier.
Elden Ring bude mať svoj klasický HUB, kde sa budú nachádzať NPC s rôznymi funkciami. Tešiť sa môžeme aj na ekvivalent FireKeeperky (hlavnej NPC), ktorá bude zvyšovať level hráča výmenou za skúsenosti. Ako kompromis pre nových hráčov bude možnosť vyvolať si spriatelené duše. Tie nebudú len bezduché schránky na odlákanie pozornosti, ale každá bude mať svoje vlastné určenie. Jedna môže fungovať ako tank, ďalšia ako mág a tretia zas ako útočník z diaľky. Napríklad pri bossovi, ktorého opisujem vyššie v článku, si viete privolať na pomoc dušu, ktorá funguje ako tank a priťahuje všetku pozornosť bossa.
Kitao ďalej zdôrazňuje, že nakoľko má Elden Ring úplne novú mytológiu, nemáme hľadať žiadnu spojitosť s predchádzajúcimi hrami.
A zopár poznatkov od VaatiVidya, ktoré ešte neboli spomenuté:
Ku všetkým checkpointom, ktoré som nazval miesta stratenej milosti, si môžete privolať firekeeperku, ktorá sa volá Melina. U nej budete môcť levelovať, upravovať si schopnosti a upravovať duše, ktoré privolávate na pomoc. Tieto miesta vám rovnako doplnia všetky „estusy“, no From Software spomenul niečo aj doplňovaní života vďaka boju s nepriateľmi, čo vám pomôže preskúmavať prostredie o niečo dlhšie.
Boj môže prebiehať na koni. Tvorcovia dokonca odporúčajú proti väčším nepriateľom použiť taktiku, zaútočiť a vzdialiť sa. Šprintovanie nebude uberať zo staminy, pokiaľ sa hráč nedostane do súboja. Útoky môžete používať aj vo vzduchu, podobne ako tomu bolo v Sekiro. Po svete budete nachádzať zručnosti, ktoré môžete aplikovať na zbrane podľa vášho výberu. Pre príklad Vaati tak spomenul, že v ukážke videl ako hráč požíva bleskové útoky z halapartni.
Ďalej Vaati rozpráva o dušiach, ktoré si privolávate na pomoc. Tie by sa mali volať duše zosnulých a privolať si ich budete môcť len v náročných oblastiach, vďaka obelisku, ktorý je vidieť aj v oficiálnom trailery, alebo na obrázku vyššie, ktorý som tam dal zámerne. Podľa jeho slov, bude možné si privolať naraz až šesť pomocných duší. Na ich privolanie budete potrebovať FP (ekvivalent many z Dark Souls), pričom každá duša zoberie z vašich FP iné množstvo, čo môže znamenať, že silnejšie duše síce privoláte, ale na kúzla vám už neostane FP.
Co-op v hre vyzerá byť o niečo menej závislý na úsekoch. Hráč, ktorý vám dopomáha by sa už po zabití bossa nemal automaticky vrátiť do svojho sveta a jeho privolanie nebude podmienené toľkými faktormi ako predtým. Nakoniec Vaati ešte pridáva, že Elden Ring vyzerá ako dielo, ktoré prenáša skúsenosti zo všetkých predošlých hier do jednej veľkej.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=Jidv7wehajY&ab_channel=VaatiVidya}
To sú zatiaľ všetky poznatky, ktoré uvádza hneď niekoľko redaktorov, ktorí mali to šťastie a zúčastnili sa prezentácie komentovaného streamu. Elden Ring vychádza 21. januára 2022 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.