poCOVIDový rok prichádza a nás čaká veľa odkladov a utrpenia.
2020 sa oficiálne končí a čaká nás prvý next-gen rok. Lenže COVID je COVID a jeho vplyv na hry budeme cítiť ešte veľmi dlho. Najbližších 12 mesiacov určite áno. Takže, predpovedať udalosti nového roka v hernom priemysle je veľmi komplikované, no napriek tomu sa o to pokúsim.
God of War Ragnarok, Horizon: Forbidden West v roku 2021? Zabudnite
Pozrite. Nikto nebude argumentovať, že Sony first-party hry sú kvalitné. Lebo určite sú. Lenže jedným dychom musím dodať, že na druhej strane majú veľký problém s dodržiavaním dátumov vydania. A pozrite. To nekonštatujem ako negatívum, pretože radšej vydať vyladenú hru ako extrémne zabugovanú hru. Konštatujem to iba ako nepopierateľný fakt.
Preto, keď som v septembri videl krátky teaser na God of War Ragnarok a za tým rok 2021, tak som sa iba pousmial. Pre mňa je šanca, že sa dočkáme pokračovania oceňovaného God of War z roku 2018 v budúcom roku asi tak 10%. Pro Horizon: Forbidden West je to tak 25%. Proste, COVID efekt. Očakávam, že veľké množstvo hier, ktoré boli interne stanovené na 2021 sa budú pomaly ale isto posúvať. Rovnako, ako sa posunulo veľké množstvo hier, ktoré boli plánované na rok 2020 (ehm..Halo Infinite).
A aby som ešte znásobil hejt na svoju osobu (veď som predsa len veľký Playstation hejter však?), tak osobne si myslím, že ani Gran Turismo 7 nepríde v roku 2021. Ani Polyphony Digital nie je známe časnosťou svojich hier a mám pocit, že jeden-dva odklady ešte prídu.
Ale bude extrémne rád, ak sa v tejto predpovedi budem mýliť.
Battlefield 6 sériu nezachráni
DICE nezažilo veľmi úspešnú generáciu. Battlefield 4 bol známou katastrofou pri vydaní a aj keď sa z nej nakoniec vykľula skvelá hra, chvíľu to trvalo. Battlefield 1 bol síce skvelý, no bohužiaľ nedokázal udržať pozornosť hráčov dlhodobo. A Battlefield 5? Veď viete.
Silná pozícia DICE v hierarchii štúdií EA sa tak poriadne otriasla v základoch. A prispel k tomu aj odchod Patricka Soderlunda z pozície šéfa EA štúdií. Soderlund mal totiž svoje korene v štúdiu DICE. Práve on zvýšil dôležitosť DICE v EA tým, že loboval za mandát, aby sa Frosbite engine stal enginom, ktorý budú používať prakticky všetky hry od tohto vydavateľstva.
Navyše, v DICE nastalo po vydaní Battlefield V personálne zemetrasenie. Mnoho skúsených vývojárov zo štúdia odišlo a nahradila ich nová krv. Či to však bude rovnako kvalitná krv, to je otázka za milión.
Kam tým smerujem? Na budúci rok (pravdepodobne na jeseň) sa dočkáme Battlefieldu 6, alebo ako sa bude volať. Na úspechu tejto hry stojí celá budúcnosť štúdia. Nie len v očiach fanúšikov, ale aj v očiach Electronic Arts. Tento gigant prahne po úspechu, ktorý by aspoň z časti konkuroval sérii Call of Duty, no zatiaľ k ničomu takému neprišlo.
Osobne si však myslím, že DICE prinesie opäť hru, ktorá vyvolá vášne z tých nesprávnych dôvodov. Nie som hejter. Veľmi rád by som sa dočkal skvelej Battlefield hry. No mám taký pocit, že súčasné DICE už nie je tým DICE, ktoré položilo štúdio na mapu sveta.
Game Pass bude rásť a rásť a rásť
Game Pass je skvelý. Samozrejme, nie je pre každého a niekto bude na večné veky preferovať kúpu jednej-dvoch hier ročne. A preto nie je potrebné tváriť sa, že je povinnou výbavou každého. Ale atraktivita je nepopierateľná.
A Microsoft stavil v hernom biznise doslova všetko na úspech Game Passu. First party hry od Microsoftu sú v deň vydania v tejto predplatenej službe. A práve to ju odlišuje od konkurencie. A keď si zoberieme do úvahy fakt, že službu bude onedlho zásobovať 23 štúdií, tak pravidelná nádielka nových hier (a to vrátane hier typu Starfield, Doom, Wolfenstein, Fable, Avowed) bude istá. A keď si k tomu pridáme aj fakt, že Microsoft fakt pracuje svedomito, aby boli do služby pridávanie nie len oceňované ale aj úplne nové hry, tak je zrejmé, že koktejl je miešaný správne.
Preto by som sa absolútne v žiadnom prípade nedivil, keby počet predplatiteľov na budúci rok v čase vydania Halo Infinite atakoval 25-30 miliónov predplatiteľov. Určite nie každý majiteľ Series X/S alebo herného PC bude mať aktívne predplatné, no argumentov, prečo ho nemať je čoraz menej a menej.
Navyše, Microsoft šikovne pridáva do tohto predplatného bonusy navyše, ako naposledy mesiac predplatného Disney +. Veľa to pravdepodobne nestojí a zákazníkom to prináša presne ten pocit hodnoty, vďaka ktorému si predplatné ponechajú aj naďalej.
Sony prinesie Game Pass konkurenta...
Sony má Playstation Now. To je pravda. A Sony má Playstation Collection. To je tiež pravda. Ale nemá Game Pass. A aj keď najväčším lákadlom pre vlastníctvo konzoly Playstation sú jednoznačne exkluzivity, tak je zrejmé, že Playstation Now potrebuje nový šat a hlavne zlepšený prístup od Sony.
A môžu sa fanúšikovia Playstation vysmievať koľko chcú, že Sony niečo ako Game Pass nepotrebuje. Ale faktom je, že potrebuje. Keď nie dnes, tak o niekoľko rokov určite. A prečo čakať dovtedy, pokiaľ bude naháňať nedostihnuteľný náskok, keď môže začať pracovať teraz? Podklady na to má. Stačí pridávať do PS Now aktuálnejšie hry, stačí tam dávať svoje vlastné exkluzivity niekoľko mesiacov po vydaní (rok?) a voila.
Preto si osobne myslím, že Sony sa v tomto priestore zobudí. Nerobme z toho tragédiu, bez konkurencie Game Passu Sony bude bez problémov úspešné. Ale aký má zmysel nechať utekať veľké množstvo zákazníkov ku konkurencii? Je oveľa lepšie mať ich doma. A keď je služba na štýl Game Passu to, čo hľadajú, tak by im ju Sony malo ponúknuť. Čím skôr, tým lepšie.
Hlavne keď si zoberieme do úvahy fakt, že Sony zvýšilo cenu first-party hier na 80€. Keď si mám porovnať, že za 12,99€ mesačne (a v niektorých prípadoch aj oveľa lacnejšie) môžem mať neobmedzený prístup k first-party ponuke Microsoftu, alebo môžem platiť 80€ za každú hru, tak viem si predstaviť, že pre mnohých sa situácia Sony vs. Microsoft zamotala trochu viac.
Ale tak, ako vraví kolega Jano. Tabuľky nepustia. Sony vie, že niečo robiť musí. Preto znížili cenu PS Now z 19,99 na 9,99. Preto tam začali krátkodobo pridávať first-party hry. Preto uzatvorili cloud partnerstvo s Azure od Microsoftu. Berte to ako namočenie jednotlivých prstov na nohe predtým, ako sa celý ponoríte.
Starfield príde a bude exkluzívny pre Xbox
Bethesda bola okrem Doom Eternal v tomto roku nejak podozrivo ticho. Vieme, že plánovali E3 konferenciu, no vzhľadom na to, že E3 bola zrušená, tak bola zrušená aj táto konferencia. Lenže aj tak sa čakalo, že nejaká náhrada príde. No nakoniec neprišlo k ničomu. No september nám dal dôvod prečo. Microsoft totiž ohlásil kúpu Bethesdy a pokiaľ táto dohoda nebude kompletne právne uzatvorená (čo by malo nastať v prvej polovici 2021), tak všetky štúdiá (s výnimkou hier Deathloop a GhostWire Tokyo) prejdú do režimu ticha. Nič sa nebude ohlasovať, nič sa nebude oznamovať.
Prečo je to dôležité? Pretože mám tušenie, že očakávanej RPG hry od Bethesda Game Studios, Starfield sa dočkáme už na budúci rok. Nijaké dôkazy vám síce neposkytnem. Aj preto má tento článok názov predpovede. Podľa mňa k oficiálnemu predstaveniu hry príde počas E3 konferencie Microsoftu v 2021 (alebo jej non-E3 náhrady). Todd Howard má rád krátke hype cykly (čo dokázal pri dvoch posledných Falloutoch), takže čakám rýchle predstavenie v lete a vydanie na jeseň.
A taktiež predpokladám, že hra bude exkluzívna pre Xbox konzoly a PC. A bude prvou ukážkou toho, že Playstation 5 sa pravdepodobne ďalších Bethesda hier nedočká. Microsoft tak bude mať na jeseň budúceho roka pripravené kombo Starfield a Halo Infinite, ktoré potiahnu predaje nových Xbox konzol v čase, keď už na policiach obchodov bude konečne dostatočné množstvo kusov.
Switch prekoná hranicu 100 miliónov predaných konzol
Switch bol aj napriek vydaniu next-gen konzol tou najpredávanejšou z nich. Jednoducho bolo v obchodoch dostatok kusov hardvéru, čo sa o konzolách od Microsoftu a Sony povedať nedá.
Osobne si však myslím, že tento stav bude pokračovať aj po väčšine roka 2021. Microsoft a Sony nebudú stíhať vyrábať a keď príde čas leta, tak väčšina hardcore hráčov už konzolu bude mať doma a zvyšok bude čakať na jeseň.
Nintendo však so Switchom narazilo na zlatú baňu. Atraktívna cena, prenosný formát, skvelé hry. Dokonalá kombinácia. Aj napriek tomu, že spoločnosť v tomto roku vydala jednu masívnu hru a zvyšok roka bol slabší, tak Switch sa predával ako teplé rožky. Čo sa však stane, keď Nintendo vydá Breath of the Wild 2, Monster Hunter a ďalšie svoje exkluzivity, tak konzola začne lietať z políc ako šialená. Škoda len, že na Metroid Prime 4 stále čakáme.
Som však presvedčený o tom, že Switch na budúci rok prekoná magickú hranicu 100 miliónov predaných konzol a v roku 2022 prekoná aj predaje Playstation 4. Nintendo je proste Nintendo. Ide si vždy vlastnou cestou a zdá sa, že tentokrát sa im to extrémne vyplatilo.
Cyberpunk otočí o 180° a hra bude na konci roka v skvelom stave
Ach. Cyberpunk. To bol teda kolosálny „fuckup.“ Taký, aký sme v hernom priemysle veľmi dlho nezažili. Šialený hype, ktorý sa budoval roky sa zmenil na hnev hráčov. Hlavne tých na konzolách. CD Projekt RED zlyhal a navyše zavádzal. Takže cesta späť bude komplikovaná.
No osobne verím, že keby dal manažment štúdia vývojárom tri mesiace navyše, tak príbeh okolo tejto hry by bol úplne iný. A preto je moja predpoveď ohľadom Cyberpunku a roku 2021 jasná. Hra bude na konci budúceho roka v skvelom stave. S hromadou nového obsahu, odškodnením v podobe „obsahu zdarma“ a so svetlou budúcnosťou pred sebou.
Hráči CD Projektu odpustia a budú sa neuveriteľne tešiť na multiplayer, ktorý je pre hru plánovaný. Expanzie budú patriť k tomu najlepšiemu v hernom priemysle a keď si o rok o takomto čase spomenieme na vydanie hry, tak to pravdepodobne bude sprevádzané slzami smiechu z bugov, ktoré sa v pri vydaní v hre nachádzali.
Hráči sú totiž veľmi zábudliví. Ak im dáte chvíľu času, opravíte hru a pekne sa ospravedlníte, tak vám odpustia. Videli sme to pri Battlefield 4, videli sme to pri No Man’s Sky a aj pri ďalších hrách. A Cyberpunk 2077 určite nebude žiadnou výnimkou.
A verte tomu, že CD Projekt RED bude oprávam venovať ohromné úsilie. Toto totiž nemá byť hra, na ktorú sa o mesiac zabudne. Toto má byť hra, ktorá tu s nami bude niekoľko rokov. A preto ju jednoducho opraviť musia. Celá budúcnosť štúdia na tom závisí.
Microsoft a Sony budú nakupovať
Budúcnosť nebude iba o hardvéri, ale aj o službách. A ako odlíšiť svoju službu od tej konkurenčnej? No predsa obsahom, ktorý nikde inde nedostanete. Pochopili to hudobné streamovacie služby, pochopili to v Netflixe, Disney a vlastne vo všetkých segmentoch zábavného priemyslu. A chápu to aj veľkí hráči v hernom priemysle. A konečne to chápe aj Microsoft.
Je preto teda logické, že konsolidácia herného priemyslu bude pokračovať. A bude pokračovať vo veľkom štýle. Štúdií, alebo herných spoločností, ktoré by sa dali označiť ako "vhodné na kúpu" je čoraz menej a menej. V tomto roku z tohto zoznamu zmizli Codemasters, Bethesda, 4A Games a hromada a hromada ďalších. SIla first-party obsahu bude rozhodovať o budúcej hernej mape. A teraz nemám na mysli iba kvalitu, ale aj kvantitu. Dôležité bude teda nielen to, aby sme sa dočkali first-party hier, ktoré budú patriť k tým najlepším v danom roku, ale aby takéto hry vychádzali pravidelne a najlepšie niekoľkokrát v roku.
Nintendo má svoju zabehnutú štruktúru, takže osobne si nemyslím, že bude do svojich 1st party štúdií investovať (nie žeby to vôbec potrebovali). Sony na druhej strane? Kvalita tam bez najmenších pochýb je, no Sony určite bude chcieť popracovať aj na kvantite. Preto si osobne myslím, že od tejto spoločnosti môžete v budúcom roku očakávať akvizície herných spoločností. Štúdiá ako Bluepoint, Housemarque a ďalšie sa doslova núkajú a vôbec by som sa nedvili ak by sa zoznam Sony štúdií na budúci rok rozrástol o také dve-tri.
Microsoft na druhej strane investoval v posledných rokoch najviac. Logické, nakoľko mal v tejto oblasti najviac problémov. Redmondská spoločnosť sa už nemohla spoliehať na 3 first-party piliere - Halo, Gears a Forza a začala sa nákupná horúčka. 7 herných štúdií v roku 2018, 1 štúdio v roku 2019 a celá Bethesda s ôsmymi štúdiami v roku 2020. A na budúci rok to bude pokračovať. Osobne by som sa nedivil, ak by štúdiá ako francúzske Asobo či poľský Bloober Team (prípadne Techland) skončili v rukách Microsoftu. Šéf Microsoftu Satya Nadella hneď po akvizícii Bethesdy prezradil, že tento nákup nebol posledný, takže od veľkej pokladnice Microsoftu očakávame ďalšie zázraky.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!