Čo sme si všimli a čo to znamená pre budúcnosť.
Prešiel takmer týždeň od ohlásenia obchodu, ktorý bude hýbať herným priemyslom ešte dlhé roky. Microsoft totiž kúpil spoločnosť Zenimax Media, ktorá je vlastníkom vydavateľa Bethesda. To znamená, že 8 vývojárskych štúdií, vyše 2300 vývojárov a hromada slávnych herných značiek budú už čoskoro naveky späté s Microsoftom a konzolami Xbox. Čo sme si však pri tomto obchode všimli?
1. Chvalabohu, že je to Microsoft
Ja viem, že Playstation fanúšikom sa to možno bude čítať ťažko. Ale Bethesda skončila v rukách toho najlepšieho možného kupca. Áno, znamená to síce, že väčšinu Bethesda hier už na platforme Playstation neuvidíme, no treba sa na situáciu pozrieť v kontexte okolností. Už teraz vieme, že okolo Zenimax Media sa motal aj Electronic Arts a nechám na vašom posúdení, či by to v tomto prípade dopadlo lepšie.
Navyše, osobne si nemyslím, že Microsoft kúpil Bethesdu kvôli Sony. Podľa bol primárnym dôvodom vypustenia 7,5 miliardového kohútika vstup spoločností Google a Amazon na herný trh. Či sa nám to páči, alebo nie, tak tieto spoločnosti budú hrať v budúcnosti veľkú rolu v tomto priemysle a ak si mám vybrať medzi Microsoftom, ktorý tieto hry udrží aj na PC a Amazonom, ktorý by ich napchal do čisto streamovacej služby Luna (alebo Google do Stadia), tak moja voľba je jasná. A môžete mi veriť, keď poviem, že Bethesda by skôr či neskôr u niektorého z nich skončila.
2. Vedenie Microsoftu konečne po prvý krát stojí za Xbox divíziou
Nikdy v histórii Xbox divízie nestálo vrcholové vedenie spoločnosti Microsoft za svojou konzolou. Nie plne. Vždy to bol pre Microsoft akýsi bočný projekt na zábavu a v niektorých momentoch (hlavne po roku 2013) to s budúcnosťou vyzeralo veľmi bledo. Terry Myerson, pod ktorého Xbox divízia spadala ju považoval za zbytočné míňanie peňazí a po nástupe Satyu Nadellu v roku 2014 to dokonca chvíľu vyzeralo, že Xbox z konzolovej vojny vystúpi.
Našťastie je tu Phil Spencer, ktorý ukázal novú víziu vytvorenú okolo zákazníka a nie okolo kusu hardvéru a Nadella teraz za touto víziou plne stojí. A 7,5 miliardy dôkazov je hádam dostatočným dôkazom.
3. „Warchest is real“
Tí, ktorí Xbox nemusia sa vždy vysmievali myšlienke, že Xbox má prístup k „neobmedzenej peňaženke“ Microsoftu. Ono táto logika dáva svoj zmysel. Ani Microsoft nechce vo svojom portfóliu vydržiavať službu, ktorá nedodáva žiaden profit. Lenže Xbox divízia generuje zisky, aj keď možno nie také, aké produkujú Azure služby.
Každopádne, táto kúpa poukazuje na to, že ak vedenie Microsoftu chce, tak miniatúrna firma Sony (pri porovnaní Market Cap) s ňou nemôže súperiť. A určite si nemôže dovoliť len tak vytiahnuť z rezerv takúto sumu peňazí.
4. Nepichaj draka do oka
Bohužiaľ, niektorí, ktorí sa (právom) z Xboxu smiali vo fráze „Xbox has no games“ si budú musieť nájsť nový trápny slogan, ktorým sa môžu navážať do konkurencie. Toto totiž platiť určite nebude. Možno nie zajtra, ale keď si takto sadneme o rok, tak sa na tom schuti zasmejeme.
Teraz nastáva tzv. 5 stages of grief
- Denial – Odmietanie toho, že táto kúpa sa naozaj stala
- Anger – Rozhadzovanie rukami, že Microsoft je monopolistickou spoločnosťou, ktorá sa pokúša skúpiť celý herný priemysel a tvárenie sa, že Bethesda vlastne produkuje samé sračky
- Bargaining – „Tak hádam tie Bethesda hry prídu aj na Playstation 5. Veď Microsoft neminie 7,5 miliardy, aby sa odstrihol od väčšiny trhu“
- Depression – Je tu nový Starfield a ja si ho nemám na čom zahrať
- Acceptance – Tak ja si nakoniec teda ten Xbox Series S kúpim, alebo si poskladám ten PC
5. Sen Microsoftu začína získavať reálne kontúry
Živo si pamätám, akému výsmechu čelil Phil Spencer, keď ešte prednedávnom prezradil, že jeho cieľom je mať takú štruktúru first-party štúdií, ktorá mu umožní vydávať AAA exkluzivitu každé tri mesiace.
Teraz sa to už tak nereálne nezdá. Samozrejme, uvedomujeme si, že dĺžka vývoja hier sa nedá pevne stanoviť, no keď zapojíme trochu hlavičku, tak sa nám začína vytvárať herný kalendár, ktorému sa bude veľmi ťažko konkurovať.
Xbox Game Studios má momentálne 23 herných štúdií. Pre objektivitu z tohto zoznamu odstránime Alpha Dog Games, nakoľko toto štúdio sa zaoberá vývojom mobilných hier a taktiež aj Mojang, nakoľko tí majú Minecraft a tým sa to končí. Takže máme 21 herných štúdií. Treba si však taktiež uvedomiť, že mnoho z Xbox Game Studios sú tak masívne kolosy, že vedia vyvíjať viacero hier naraz (Playground Games, Obsidian, Bethesda Game Studios…), čiže stanovme si číslo tímov na 24, len pre jednoduchosť.
Ak teda chce Microsoft vydávať jednu AAA hru každé tri mesiace, tak to znamená, že každé jedno vývojárske štúdio by mohlo mať na vývoj svojej hry viac ako 5 rokov. V praxi však bude vývoj trvať kratšie (bežný AAA vývojový cyklus je 3 roky), čo znamená, že frekvencia vydávania hier bude ešte častejšia.
6. Úpadok Bethesdy sa hádam týmto obchodom skončí
Asi si pamätáte na rok 2017, tak Bethesda vtedy ohlásila iniciatívu za záchranu singleplayer hier a táto iniciatíva mala odlíšiť Bethesdu od konkurencie a zachrániť ju v očiach fanúšikov. Presne preto vznikli hry ako Wolfenstein II, Doom Eternal, Prey atď.
Lenže táto iniciatíva zlyhala. Napriek tomu, že niekoľko pozitívnych PR bodov Bethesda získala, tak predaje ich hier to nespasilo. Aj keď Fallouty a Skyrim sa na predaje nikdy nemohli sťažovať, tak Prey, Dishonored či Wolf sa nikdy nestali tak veľkými hitmi, ako by si možno zaslúžili.
A preto sme už v roku 2018 videli úplne inú Bethesdu. Takú, ktorá nám predstavila Fallout 76 či kooperatívne zameraný Wolfenstein: Youngblood. Tá, ktorá začala do svojich hier tlačiť mikrotransakcie, len aby prežila. Tieto ohlásenia boli priamou reakciou vydavateľa na herný trh a výrazným spôsobom poškodili reputáciu Bethesdy.
Teraz je však čas na nápravu. Tým, že Bethesda sa stala súčasťou skupiny s ďalšími 15 first-party Xbox štúdiami a tým, že budú pracovať cez predplatné Xbox Game Pass budú mať možnosť venovať sa takým hrám, akým chcú a nebudú pociťovať ani taký obrovský tlak na pravidelné vydávanie nových hier bez ohľadu na to, či sú pripravené. Dúfajme, že to využijú. A asi sa všetci zhodneme, že toto je určite pozitívom.
7. Začína sa konsolidácia herného priemyslu? Možno…
Nebezpečenstvom skupovania veľkých vydavateľov je možná konsolidácia herného priemyslu. Čo určite nie je pozitívne. No faktom je, že v budúcnosti sa môžeme pripraviť na ďalšie rošády vydavateľov a herných štúdií.
Čo Sony? To na Bethesdu jednoducho nemalo. Áno, Sony síce má 33 miliárd dolárov v rezervách, no Jim Ryan si jednoducho nemôže prísť a zobrať tieto peniaze a investovať ako sa mu zachce. Microsoft to s ich rezervami bolelo oveľa menej. A navyše, Microsoft má tú výhodu, že má pod palcom dve a nie jednu platformu ako Sony. Ak by teda do Bethesdy investovalo Sony, tak by mali oveľa väčší problém dať správnej rade dôvody na to, aby takýmto spôsobom pustili žilou, pretože finančná návratnosť takejto transakcie by bola mizerná.
Okamžite sa ale začalo uvažovať o tom, že ďalší vydavatelia sú na rade. Asi najlogickejšou spoločnosťou je SEGA, nakoľko má najnižší Market Cap (niečo vyše 3,5 miliardy). Lenže jeho akvizícia nedáva pre Sony zmysel, pretože Sega má pod palcom hneď niekoľko štúdií, ktoré sa zameriavajú primárne na vývoj PC hier. Ďalej tu máme Capcom, ktorý by síce dával zmysel, no jeho Maket Cap je momentálne takmer 6 miliárd a pri pokuse o kúpu sa pozeráme na oveľa vyššiu sumu. To isté platí aj o Square Enix a Ubisofte.
A keď vôbec niekomu napadne, že by Sony mohlo kúpiť Take 2 a Rockstar, tak sa prosím zobuďte. Sony na kúpu Take 2 nemá. Na to nemá možno ani Microsoft.
Vidím však priestor na rozširovanie na oboch stranách. Sony má veľmi dobrý vzťah so štúdiami ako Housemarque či Bluepoint a je asi iba otázkou času, kedy sa stanú súčasťou Playstation Studios. A Microsoft taktiež určite nebude zaháľať. Dlho sa hovorilo o tom, že je na pytačkách v Poľsku a Techland sa javí ako celkom logická voľba. Prípadne Bloober Team. Francúzske Asobo tiež, nakoľko štúdio má aj tak zmluvu s Microsoftom na 10-ročný vývoj Microsoft Flight Simulator.
Faktom však je, že keď Microsoft minul 7,5 miliardy, tak je možné takmer všetko.
8. Game Pass je neodolateľný
Áno, rozumiem argumentom „chcem svoje hry vlastniť“ a „radšej si kúpim jednu kvalitnú hru, ako si platiť hromadu menej kvalitných hier.“ No ten druhý argument môžete čoskoro zmazať.
Pre mnohých sa však Xbox Game Pass stáva doslova neodolateľnou ponukou. A v momente, keď začnú Xbox Game Studios produkovať jednu novú hru za druhou, tak tento argument bude totálne irelevantný. Keď sa v Game Passe objavia Starfield, The Elder Scrolls VI, Fable, Avowed, Gears 6, Forza Horizon 5, STALKER 2 a hromada ďalších hier, tak hodnota predplatného bude iba narastať.
Áno, stále budú existovať ľudia, ktorí chcú predstierať, že digitálne hry im patria a do konca života k nim budú mať prístup, no mnohým je to úplne jedno a extrémne rýchlo narastajúci počet predplatiteľov Game Passu je toho dôkazom (z 10 na 15 miliónov za necelý polrok).
9. Bethesda hry na Playstation 5? Asi nie…
Neviem, ako pre vás, ale mne osobne nedáva zmysel investovať 7,5 miliardy a naďalej udržiavať status quo herného priemyslu. Ak by išlo Microsoftu iba o to, aby získali časové exkluzivity do Game Passu, tak mohli jednoducho spraviť to isté ako Sony a stálo by ich to o niekoľko miliárd dolárov menej ako kúpa celého vydavateľstva. To je proste fakt. A to, že Sony si kúpilo časovú exkluzivitu na Deathloop a GhostWire to iba dokazuje.
Navyše, trochu nerozumiem argumentu, že Microsoft si nemôže dovoliť prísť o stovky miliónov možných fanúšikov z Playstation platforiem. Ehm. Uvedomujú si tí, čo používajú tento argument, že počet Playstation 5 majiteľov je momentálne 0 a „začína sa odznova?“ Nehovoriac o tom, že mnoho PS5 majiteľov bude mať túto konzolu na „exkluzivity“ zatiaľ čo majú k dispozícii aj výkonný PC, kde si môžu Game Pass predplatiť, alebo jednotlivé XGS hry kúpiť.
Tak ešte raz. Microsoft nemá dôvod investovať 7,5 miliardy aby naďalej vydával svoje hry na Playstation. Nie keď má k dispozícii PC, Xbox a xCloud trh v jednom.
Viem si predstaviť, že v prípade MMORPG hier, alebo v prípade „live service“ hier na štýl Fallout 76 by tieto tituly mohli prísť ja na Playstation konzoly, no ja osobne by som stavil polovicu svojho Gamerscore za to, že Starfield, The Elder Scrolls VI, nový Doom a Wolf budú iba pre Xbox konzoly a PC.
10. Sony asi naoko aj tak „vyhrá“
Znamená to, že Xbox Series X predá viac konzol ako Playstation 5? Určite nie. Stavím sa, že PS5 bude predávanejšou konzolou. No podstatné je, že Microsoftu je to jedno. Počet predaných konzol už dávno nie je meradlom úspechu. A to pochopilo aj Sony, ktoré síce stále vydáva čísla predaných konzol, no hlavnou metrikou úspechu sú MAU (Mothly Active Users). Pretože, nikoho nezaujíma, že ste za konzolu vysolili 500€ a máte ju doma, keď na ňu celý mesiac sadá prach a neinvestuje do hier a do ďalšieho príslušenstva.
Pre Microsoft budú v budúcej generácii dôležité iba dve čísla. Spomínané MAU a počet predplatiteľov služby Xbox Game Pass. Konzola je už jednoducho iba pre tých, ktorým sa nechce babrať so skladaním a manažovaním svojho herného počítača a chcú výkonnú krabicu, kde si zahrajú všetko čo budú chcieť bez toho, aby museli stráviť pol dňa troubleshootingom.