Súčasné zariadenia sú na trhu od konca roka 2013, čo znamená, že čas ich kraľovania sa kráti. No kedy prídu nové zatiaľ známe nie je. V tomto článku vynechám Nintendo. Ich geniálny Switch sa do tejto vojny zapojil neskoro a okrem toho je to veľmi špecifický stroj, na ktorý (žiaľ) nie je zas tak veľký počet AAA titulov, takže nie je určený pre také masy (aj keď predaje hovoria niečo iné a dúfam, že si to štúdiá uvedomia).
Každý, kto sleduje dianie v tomto video hernom svete, vie, že skôr či neskôr prídu noví nástupcovia PS4 a Xbox One. Takže kým sa pustíme do noviniek, zrekapitulujme si, čo nám priniesli tieto konzoly a pozrieme ešte malý kúsok späť.
Kde sa jeden popáli, druhý to to skúsi tiež
Čo má PS4 a Xbox One oproti PS3 a Xbox 360? Ako prvé by sme mohli povedať, že novú a lepšiu architektúru hardvéru, vďaka ktorej sa už oveľa viac podobajú PC, takže pre vývojárov je omnoho jednoduchšie tvoriť hry na všetky zariadenia. Minulá generácia totiž bola dosť špecifická, hlavne čo sa PS3 týka. Jej procesor bol tak komplexný, že prvé roky bolo pre štúdiá ozaj peklo spraviť nejaký titul na túto mašinku. K tomu prirátajte vysokú štartovaciu cenovku (20 GB 499€ a 80 GB 599€) a pochopíte, prečo sa predalo viac kusov Xbox 360 ako PS3. Ono sa to samozrejme neskôr výrazne dorovnalo, hlavne kvôli obrovskému nástupu exkluzívnych titulov, no aj tak to znamenalo stratu pre Sony. Zvlášť keď tvrdili, že výrobná cena PS3 je väčšia ako predajná cena. K tomu vyjadrenia typu: „Ľudia by si mali nájsť ešte jednu robotu, aby si našu konzolu mohli dovoliť“ a nech sa páči, zmena vedenia bola nielen nevyhnutná ale aj uskutočnená. Čo sa však stalo v roku 2013? Na E3 Sony rozvalcovalo Microsoft. Nepreháňam! Kto by chcel, môže si o tom prečítať podrobne tu:
Prečítajte si tiež
Xbox One alebo kde urobil Microsoft chybu?
No hlavným bodom je, že v Microsofte úplne akoby naschvál prehliadali, čo hráči chcú. Ďalej požadovali neustále pripojenie na internet (čo vzhľadom na rozšírené flashovanie X360 sa dalo pochopiť), no k tomu pridali znemožnenie požičiavania hier alebo následného predaja. Započítajte menší výkon ako má PS (1,31 Tflops vs. 1,84 Tflops) a aby toho nebolo málo, celé 3 GB RAM boli vyhradené na systém, pretože ako All in One zariadenie to proste potrebovalo. Zabudol som na niečo? Áno, nový Kinect bol na začiatku pevnou súčasťou balenia, takže sa cena vyšplhala o 100€ vyššie ako u PS4. A dopadlo to ako aj v Sony predtým. Padali hlavy.
Čo nám priniesla súčasná 8. generácia?
Mal by som povedať, že Full HD hranie to však nie je pravda. Aspoň nie pri Xbox One. Aj keď nám obe konzoly priniesli 8-jadrové procesory a 8GB RAM (GDDR5 PS4 a DDR3 Xbox One), ich výkon už v dobe keď vyšli nebol nič svetoborné. Aj keď všetci boli nadšení, pretože nové mašiny boli zhruba 7-10x výkonnejšie ako PS3 a Xbox 360, na poriadne hranie vo Full HD to stačilo len s odretými ušami, 60 FPS sme takmer nikdy nevideli a 4K možno len na Xbox One, keď ste na ňom pustili Blu-ray film v tomto rozlíšení. Jednoducho žiadna hitparáda. Vývojári ale ukázali, že ich to nezastaví a servírovali nám jeden titul krajší ako druhý. Obzvlášť musím pochváliť dvorné štúdia Sony, pretože tie žmýkali z PS4 všetko čo sa dalo a ich exkluzívne tituly typu God of War, Horizon Zero Dawn či Uncharted závidia konzolistom aj PC hráči. Xbox na druhej strane dostal Forzu alebo Gears of War. Žiaľ, tie sa dajú zahrať aj na PC, takže ich nemôžem nazvať úplne exkluzívnymi titulmi, nakoľko na PC vyzerali oveľa lepšie a kto mohol, zahral si to radšej tam.
Nemôžeme ale prehliadnuť online služby. Xbox sa snaží dohnať službami to, čo pokazil na začiatku. A celkom im to ide. Xbox Live je podľa hráčov všeobecne lepší ako Plusko od Sony a navyše odkedy služba Game Pass podporuje stiahnutie hry do konzoly, stala sa jednou z najväčších noviniek tejto generácie, ba pravdepodobne aj budúcnosťou hrania. Okrem toho sa pomaly ale isto čoraz viac nakupujú digitálne verzie hier. Čo je pre PC hráčov už takmer samozrejmosťou sa stáva samozrejmosťou aj pre konzoly. Ja osobne mám radšej svoje hry na poličke, no vlastním aj niekoľko titulov zakúpených v PS store a musím povedať, že je fajn, keď nemusím vstať a ísť vymeniť disk, no tomu pocitu keď si človek reálne hru chytí sa to nevyrovná, teda aspoň podľa mňa nie.
Dá sa povedať, že 8. generácia priniesla mikrotransakcie do hier. Nie je to úplne pravda, pretože tie to boli aj v 7., no v takom množstve ako je to teraz to predtým nebolo a pochybujem, že o tom niekto v roku 2010 vôbec sníval. Nepovažujem to za dobrý prínos, no je tu a určite sa tomu nevyhneme ani v budúcnosti.
Poslednou vecou, ktorú nám konzoly predviedli, bol výkonnostný update. Po prvýkrát v histórii sa stalo, že sme dostali medzikonzolu. Nebola to nová generácia, no zároveň ani tá predtým. Jednoducho prišla PS4.5 a Xbox One and half (PS4 Pro a Xbox One X). V porovnaní s klasickou verziou sme dostali omnoho viac hrubého výkonu (4.2 Tflops PS4 Pro a 6 Tflops Xbox One X). Čo to znamená? 4K hranie!? No… nie úplne. Aj keď nová PlayStation bola 2,3x silnejšia ako klasická verzia a Xbox dokonca 4,6x silnejší, na 4K 60 FPS to nestačí. Mnohé hry fungujú len cez upscaling – čo znamená že obraz nie je pravé 4k ale menšie rozlíšenie dopočítané do tohto rozlíšenia, že a miestami to je dosť vidieť. Na natívne 4K hranie je to stále málo. Je to ale krok správnym smerom a kto má 4K TV, ten rozdiel rozhodne vidí.
Pre tých, čo by chceli spomenúť spätnú kompatibilitu, tak nie. Nie. Nie je to novinka ani funkcia ktorú priniesla táto generácia, je to skôr psia povinnosť, ktorú by mala mať každá konzola (SONY!).
Na čo sa (ne)môžeme tešiť?
Dostávame sa k pointe článku. Chvíľu to trvalo, no bez znalosti minulosti by predpovede nemali žiadnu výpovednú hodnotu. Takže sa poďme pozrieť na to, čo už vieme:
Nič. Oficiálne nič. Máme tu úniky, máme tu predpovede, vyjadrenia zo zákulisí či názory odborníkov. Tak si to poďme zosumarizovať a možno skúsiť aj logicky čosi predpovedať.
Konečne poriadny výkon?
Najskôr sa pozrime, aké vnútornosti by mali konzoly mať. Šepká sa o použití AMD zen procesorov a čoraz viac sa hovorí o menšom navyšovaní RAMky. Momentálne máme 8-12 GB. Oproti 512 MB v minulej generácii je to obrovský skok. Teraz ale taký nečakajte. Hovorí sa, že hry toľko aj tak nevyužijú, namiesto toho sa pridá VIDEO RAM alebo tiež VRAM. Nejdem vás nudiť technickými vysvetleniami, povedzme si jednoducho, že to je niečo ako pamäť grafickej karty. Je efektívnejšie, keď si grafická karta načíta do tejto pamäte veci s ktorými pracuje, ako keď to posiela do klasickej RAMky, kde je všetko ostatné. Takže by sme mohli očakávať asi 12 GB RAM (ktorý typ neviem povedať) a 6-10 GB VRAM. Dokopy teda „len“ cca 18-20 GB operačnej pamäte, čo oproti súčasným nie je žiadne terno, no je oveľa lepšie využiteľná.
O samotnom GPU sa hovorí veľa a zakaždým inak. Najviac sa objavuje informácia, že sa nepoužije Vega architektúra ale rovno Navi (next gen 7nm).
Na rovinu. Odborníci sa zhodli, že na natívne 4K 60 FPS hranie je treba minimálne 8 Tflops. Počítajme teda, že sa obe spoločnosti poučili a keď už Xbox One X má teraz 6 Tflops, tak nové konzoly nepôjdu na doraz ale budú myslieť aj do budúcnosti, aby sme sa vyhli medzigeneračnému updatu. Nevedno, či vývoj PS4 Pro a Xbox X nebol príliš nákladný, takže ťažko povedať, či podobné medzigeneračné konzoly môžeme čakať aj v 9. generácii, to uvidíme. Pokiaľ ale zoberieme zdravý rozum a pridáme pár kvapiek nádeje, dostaneme, že nové mašiny by mohli mať hrubý výkon 10-12 Tflops. To by nielen dávalo zmysel, no zároveň by tam bol priestor pre vývojárov aj do budúcna. A my chceme budúcnosť.
Pretože celý ten nezmysel s Tflops začali používať práve oni, chlapci a dievčatá od Sony a Microsoftu. Samozrejme, nemal by sa výkon konzoly počítať iba podľa toho, koľko má Tflops, na to je tam priveľa ďalších premenných, no pre zjednodušenie predstavy sa to hodí. Hovorí sa, že iba konzolisti sa tým oháňajú, že to je nová jednotka merania výkonu. Doteraz nikto nevedel, čo to presne znamená, ale keď príde odborník a povie, ok, tu je 4K 60 FPS a na to potrebuješ 8 Tflops, tak zrazu máme mernú jednotku a už sa spoločnosti nemôžu vyhovárať na to prečo nám nedali toľko keď nám sľubujú 4K. Už nám nemôžu zalepiť oči zaujímavým číslom, pretože my už vieme čo chceme.
Otázne je aj nasedenie HDMI 2.1. Prvé televízory sú už na ceste tento rok. Pre tých čo nevedia, na trhu už sú dva typy, toto bude tretí.
Prvý: HDMI 1.4, ktorý má pôvodná PS4 a Xbox One dokáže preniesť:
- 1080p (FHD) 60 Hz
- 2160p (UHD) 30 Hz
- 1080p (3D) 120 Hz
Druhý: HDMI 2.0 – ten sa nachádza už na väčšine nových televízorov, treba pozrieť manuál, zároveň ho majú obe konzoly, tak ako PS4 Pro, tak aj Xbox One X:
- 1080p (FHD) 120 Hz
- 2160p (UHD) 60 Hz
- Ďalšie zaujímavá funkcia: 32 audio kanálov
No a potom tu máme novinku, HDMI 2.1:
- 1080p (HFD) ??? Hz
- 2160p (UHD) 120 Hz
- 4320p (8K) 60 Hz
- Ďalšie funkcie: Game mode (variabilné obnovovanie), Dynamické HDR (scéna-po-scéne) a aj eARC (rozšírené klasické ARC – posielanie zvuku späť do domáceho kina bez potreby prepojenia ďalším káblom)
Služby
Poďme ale ďalej. Sony isto bude chcieť dohnať Microsoft, čo sa služieb týka. Pomaly ale isto sa to vyrovnáva, skúšajú tiež streamovanie hier cez PlayStation Now a tiež už povolili stiahnuť tituly do konzoly. Microsoft vraj dokonca bude mať konzolu bez mechaniky, ktorá by mohla byť primárne určená na tento typ hrania. Uvidíme, ako na to zareaguje Sony. Niektorí vývojári povedali, že toto bude posledná generácia konzol kedy uvidíme poriadny hardvér. Potom má prísť streamovanie. Pochybujem. Drvivá väčšina ľudí je odkázaná na úplne mizerné pripojenie a to sa za tých pár rokov nezmení. S čím ale môžeme počítať je čoraz väčší tlak na online služby. Či už nákup digitálnych hier, ich prenájom, až po mesačné predplatné.
Sociálne prepojenia budú ešte väčšie a ešte jednoduchšie. Bude sa klásť väčší dôraz na prepojenie so sociálnymi sieťami, pozývanie priateľov do hier ktoré nevlastnia sa môže stať štandardom. Mobilné aplikácie k hrám sú tu už aj túto generáciu, no je možné, že v tej ďalšej túto funkciu bude využívať čoraz viac titulov aj z dôvodu lepšieho zážitku, teda pokiaľ vývojári budú vedieť čo robia. Počítajme ale určite s podporou streamovacích služieb, tak ako je to aj teraz, Netflix a Spotify asi netreba nikomu predstavovať.
Exkluzívne hry
Po obrovskom úspechu Sony s exkluzivitami môžeme 100% počítať s tým, že sa s nimi bude pokračovať a konečne nielen v ich tábore. Microsoft za minulý rok rozumne míňal a nakúpil až 7 nových štúdií. Ono je to aj tým, že konečne počúval svoju komunitu. Najskôr napravil škody s konzolou, kedy napríklad Kinect najskôr odstránil z balenia a potom úplne zrušil, previedol viac výkonu do hier, zrušil online check atď. A teraz im dá vlastné hry. Že už bolo načase. Celkom im to trvalo, keď medzitým každý jeden exkluzívny titul od Sony zožal obrovský úspech a mal za následok zvýšenie predaja samotnej konzoly. A to ani nemuseli robiť špeciálne edície. Aj keď ich vlastne robili a predávali sa extrémne rýchlo, nemuseli to robiť, grafy hovorili za všetko. Ich štúdiá to proste vedia. Kto z nás nepozná The Last of Us? Pokračovanie je jednou z najočakávanejších hier súčasnosti a pritom tomu predchádzala jediná hra. Žiadna séria titulov, len jedna jediná hra. Aj keď od Naughty Dog sa vždy očakáva len to najlepšie. Horizon Zero Dawn tak isto. Prvý RPG titul v otvorenom svete pre štúdio Guerrilla Games a sánka spadla nielen kritikom ale aj hráčom PC (áno, stále sa nájdu aj hráči PC ktorí uznajú kvalitu exkluzívnej hry pre konzolu). Som veľmi zvedavý s čím teda team Xbox príde a naozaj sa teším, pretože konkurencia je dobrá vec, pomáha posúvať dopredu celý priemysel.
Konzoly a ovládače
Posledná kategória, kam by som sa chcel pozrieť, sú samotné konzoly. Nie ich dizajn, to neuhádne nikto (obrázkom na internete neverte, nikdy sa netrafili, ani zďaleka). Skôr typy konzol. Áno, typy. Len u Microsoftu sa počíta vraj až s tromi. Klasická verzia ako ju poznáme, potom bez mechaniky a nakoniec na streamovanie hier. Ešte pred piatimi rokmi by som tento názor vysmial. Dnes to považujem za reálne. Zvlášť po fiasku s Xbox One, kedy Sony do dnešného dňa predalo takmer 92 miliónov kusov PS4 oproti ani nie 40 Xbox One. To nepotrebuje komentár. Ale s čím príde Sony? Nikto nevie. Určite tu bude klasická konzola a neskôr Slim. Túto tradíciu neporušia. No či budú mať aj stream zariadenie, to ťažko povedať, i keď by to bolo logické. Pochybujem, že prídu s konzolou bez mechaniky. Na druhej strane, patentovali si nedávno niečo, čo vyzeralo ako nový handheld, tak že by konečne konkurencia aj pre Nintendo? Uvidíme. Ja by som to privítal. Vitu som mal rád, napriek všetkým jej chybám a ak sa poučia, môžu priniesť ozaj poriadneho vyzývateľa.
Čo sa týka samotných ovládačov, tak tie tiež neminie zmena. Je síce pravda, že napríklad Sony svoj ovládač výrazne zmenilo po troch generáciách, no ten čo je teraz bude určite neaktuálny. Veď ten touchpad… Koľko vývojárov ho reálne použilo? Alebo koľko hier? 12? Inak slúži asi len na vyvolanie mapy alebo rýchleho menu či pauzy, pretože sa stláča lepšie ako tlačidlo „Options“. Kolovali chýry, že vraj namiesto toho dostane dotykový displej. Ok, ja som za, pokiaľ, po prvé, nebude príliš jasný a nebude rušiť, a po druhé, ovládač dostane konečne poriadnu batériu. To sa týka aj Xbox ovládača. Tam sa síce dá málo čo vylepšiť, možno len to hlúpe hlasné klikanie tlačidiel LB a RB a potom ešte prísť s integrovanou batériou a nie zaostalým systémom tužkových batérií. Či aj oni prídu s nejakou dotykovou plochou ťažko predpovedať, musíme sa nechať prekvapiť. Z každého tábora sú úniky na iných miestach, takže si môžeme len domyslieť a dúfať v to najlepšie.