Nepoznám veľa lepších činností, ktorým sa môžem venovať vo svojom voľnom čase, než si po úspešnom ukončení každodenného pracovného boja o mesačný zárobok sadnúť doma za počítač a utiecť na chvíľu do svojich obľúbených virtuálnych svetov, skontrolovať, ako sa darí ich hlavným hrdinom či hrdinkám a iným postavám na ich ceste k sláve, pomste či láske, alebo sa len kochať pohľadom na neprebádané krajiny, ktoré sú čoraz realistickejšie. A práve realizmus a snaha priblížiť digitálne svety čo najviac k tomu nášmu, overenému fyzickému svetu, v ktorom žijeme, sa vďaka spojeniu číslovky 4 a písmenka K stále zvyšuje.
Staršie ročníky hráčov (áno, aj ja už do tejto kategórie pomaly patrím) si určite pamätajú, s akým nadšením sme vítali pokroky na poli vizuálneho zobrazenia hier. Prvé veľké hry sa pomaly transformovali z písaných príbehov, do ktorých hráč zasahoval iba textom, na zhluky pixelov v 2D zobrazení, až pomaly prišla éra plnohodnotného 3D zobrazenia. Obrovské technologické skoky z textu na 2D a neskôr na 3D zobrazenie boli naozaj obdivuhodné. No od posledného „WOW” momentu, ktorým bol odklon od takzvaného „Standard definition”, predstavujúceho rozlíšenie 640 x 480 pixelov, na takmer univerzálnu adopciu FullHD 1920 x 1080 rozlíšenia na prelome milénií, akoby herná sféra stagnovala.
Teda, aspoň to tak môže na prvý pohľad vyzerať. Pretože tak, ako sa na trhu rok čo rok objavujú stále výkonnejšie počítačové komponenty, sa herní developeri snažia dostihnúť potenciálny výkon stále realistickejšími hrami v rozlíšení, o ktorom sa ešte pred desiatimi rokmi žiadnemu hráčovi asi ani nesnívalo. 4K rozlíšenie, tiež známe ako 2160p či UHD, znamená polopatisticky obraz s rozlíšením 3840 x 2160 pixelov. Možno si poviete, že 3840 x 2160 nie je oveľa viac ako 1920 x 1080. V číslach to predsa vyzerá ako dvojnásobok. Pravda však je, že 4K je presným štvornásobkom bežného 1080 p. Štyrikrát viac pixelov, štyrikrát viac detailov, no ruka v ruke idú aj štvornásobné nároky na výpočtový výkon.
Možno aj pre oveľa vyššie nároky, najmä po stránke grafickej karty (alebo grafických kariet), sa zdá byť 4K stále výsadou len pre „niekoľko vyvolených”, ktorí sa neboja investovať do svojho počítača tisíce a tisíce eur. Vstúpiť do takmer fotorealistických svetov tak už oproti bežnému hraniu nie je oveľa drahšie.
Priznám sa, testovanie počítačov a komponentov nie je moje jediné hobby. Keďže si trúfam povedať, že sa v tejto problematike dostatočne vyznám, nezriedka sa na mňa obracajú známi s prosbami o radu pri výbere komponentov alebo mi priamo zadajú úlohu vyskladať počítač presne podľa ich predstáv a v rámci daného rozpočtu. Práve vďaka či pre tento koníček som zistil, že cenový rozdiel medzi obstojným herným počítačom, ktorý by som sa nehanbil odporučiť ani najbližšej rodine či priateľom a medzi počítačom, ktorý zvládne 4K v naozaj vysokých detailoch, sa už neráta v tisíckach eur ale skôr v niekoľkých stovkách eur.
Čo je teda pre hranie v 4K najdôležitejšie? Odhliadnuc od očividnej odpovede, ktorou je monitor schopný zobrazovať 4K výstup, ide najmä o grafickú kartu a už v menšej miere o procesor a zvyšné komponenty. Bohužiaľ, ceny grafických kariet sa najmä pre ťaženie kryptomien stále držia veľmi vysoko, no netreba zúfať, hlavne keď viete, akú grafickú kartu vybrať.
Po dlhšom uvažovaní a viacerých testoch som si na vlastnej koži odskúšal, že 4K hranie je možné aj na grafických kartách, o ktorých by to možno nikto nepovedal. Je však rozdiel medzi hraním v 4K rozlíšení s nižšími nastaveniami, čo sa týka detailov a hladkým zobrazením 4K s Ultra detailami. Preto ako víťaz v pomere ceny a výkonu nakoniec vyšla karta Nvidia GTX 1070 Ti. S cenou pohybujúcou sa okolo hodnoty 500 – 550 eur síce nie je pre peňaženku až taká príťažlivá, no ponúka dostatočný výkon, aby si poradila aj s tými najnovšími titulmi v 4K rozlíšení a vysokými či dokonca ultra detailmi a zobrazovala minimálne 30 FPS. Pri spárovaní s obstojným i5, i7 alebo Ryzen 5 a vyšším procesorom (8 až 16 GB RAM) a ďalšími bežnými komponentmi sa takýto herný systém jednoducho zmestí pod 1300 eur. S pripočítaním monitora za ďalších 300 až 500 eur sa už cena vyšplhá trochu vyššie, no treba myslieť na to, že pokiaľ už doma napríklad máte herný počítač s obstojným zdrojom a pokojne aj procesorom starším o jednu či dve generácie, stačí investovať do grafickej karty a monitoru. Výhoda 4K je totiž fakt, že je narozdiel od 1080p, závislé hlavne od grafickej karty a menej od procesora. Samozrejme, pokiaľ máte väčší rozpočet a ste ochotný priplatiť si za vyšší framerate a dobrý pocit, čo sa týka vyhliadok do budúcnosti, určite môžem odporučiť aj vyššie modelové rady, ako Nvidia GTX 1080, ktorý je len o 50 až 100 eur drahší od modelu 1070 Ti alebo rovno 1080 Ti, pri ktorom si budete môcť užívať najvyššie rozlíšenia a framerate minimálne najbližších pár rokov.
Osobne som sa rozhodol do vôd 4K rozlíšenia vyplávať v už spomínanej GTX 1070 Ti, hlavne vďaka jej spomínanému pomeru ceny a výkonu. No na poriadne preskúšanie ešte zostala nedoriešená otázka monitora. Tým sa, vďaka ochote spoločnosti Acer, stal špičkový kúsok Acer Predator XB321HK, ktorý je taký preplnený funkcionalitou, že si zaslúži samostanú recenziu, ktorú čoskoro sprostredkujeme. Jednoducho povedané, ide o 32 palcový model s IPS panelom schopným odozvy len 4MS, G-Sync funkcionalitou a samozrejme podporujúcim rozlíšenie 3840 x 2160 pixelov. Pri cene, ktorá sa pohybuje okolo hodnoty 1000 eur, ide o naozaj prémiovejší produkt a najmä cenovka môže prvotných záujemcov o 4K odradiť. No ako som už spomínal, obstojné 4K monitory začínajú cenovo oveľa nižšie a tento model som s kartou GTX 1070 Ti odskúšal hlavne pre jeho dostupnosť zo strany spoločností a aby som dal karte „poriadne do tela”.
Aké hry sú teda pre kombináciu dostatočne výkonných grafických kariet a 4K monitora správne? Pri ktorých som si toto stále dostupnejšie rozlíšenie naozaj užil? Všetci čitatelia určite poznajú overenú klasiku a odrazový mostík, čo sa realistického zobrazenia týka, menom GTA V, ktorá v 4K rozlíšení získala úplne nový rozmer. Hoci je GTA V vonku už niekoľko rokov, pri takýchto vysokých detailoch na 32 palcovom displeji som zrazu nemal chuť hnať sa za úlohami, ale prichytil som sa pri vstrebávaní scenérie, státí na chodníku v meste a sledovaní bežného života digitálnych osadníkov. Západy slnka boli zrazu naozajstným zážitkom a premávať sa autom po tmavom meste, osvetľovaný občasnými bleskami počas nočnej búrky, naozaj stálo za to.
Ďalej som si vychutnal moju lásku k rýchlym autám v titule Project Cars 2 a stále viac som si uvedomoval malý problém pri takto dobre vyzerajúcej hre, ktorý vlastne ani problémom nie je. Pri pretekaní som pozeral skôr na krivky áut a scenériu ako na ďalšie zákruty, a tak som dosť času strávil štýlom: „Predbieham protivníka, fúha, ten Aston Martin vyzerá z boku naozaj dobre, zááákruta, reštart”. Keď si ale človek zvykne na prechod z 1080p modelov na 4K, tento problém zaniká a ostáva len lepší zážitok z hry.
Ďalej si môžete ešte prezrieť screenshoty z hier Rise of the Tomb Raider, kde Lara vyzerá triliónkrát lepšie ako v pôvodnej špicatej podobe z roku 1996 a aspoň dvakrát tak dobre ako pri FullHD rozlíšení a z hier Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, či Hellblade: Senua’s Sacrifice a Middle-earth: Shadow of War.
4K si najviac užijete pri atmosférických hrách či tituloch zameraných hlavne na realistické grafické zobrazenie, no jeho krásy sa úplne nestratia ani pri starších tituloch či komiksovejšej grafike, kde budú detaily výraznejšie, hrany menej zubaté a efektné súboje či iné zážitky ešte efektnejšie.
Na záver musím priznať, že 4K popravde nie je perfektným riešením pre každého hráča ani spásou herného sveta. Pokiaľ hrávate iba rýchle a akčné FPS či viac casual hry a vysoké rozlíšenie nie je pre vás dôležitejšie ako veľký framerate a rýchla odozva, nie je žiadna hanba ostať verný rozlíšeniu 1080p alebo 1440p. Taktiež musím s ťažkým srdcom priznať, že hoci je operačný systém Microsoft Windows 10 na trhu už takmer 3 roky, stále nemá vysoké rozlíšenia zvládnuté perfektne. Preto je potrebné hrať sa s nastavením škálovania líšt a programov. Možno príde i potenciálna frustrácia, keď veci nefungujú tak, ako majú a niektoré okná majú príliš malý text, zatiaľ čo iné sa zdajú byť rozmazané. Po stránke hrania je ale situácia o dosť lepšia, nakoľko sa herné štúdiá snažia o naozaj dobrú a promptnú 4K optimalizáciu svojich nových, ale aj starších titulov a svety, postavy, či autá v nich následne vyzerajú ako z katalógu profesionálnych fotografov. A pokiaľ ostávate verný nižším rozlíšeniam a nechce sa vám investovať do 4K monitoru, výkonná karta nie je nikdy na zahodenie a jej kúpa vám len poskytne poistenie do budúcnosti a ľahší prechod na 4K, keď začnú vychádzať tituly optimalizované hlavne pre toto rozlíšenie.
Po mesiaci fungovania na kombinácií karty Nvidia GTX 1070 Ti a monitoru Acer XB321HK len s ťažkým srdcom prechádzam na môj pôvodný monitor s jednou štvrtinou pixelov, no som utvrdený v presvedčení, že 4K rozlíšenie je tu, nikam neodchádza a hoci nemá taký rýchly a vehementný nástup, aký malo FullHD, sľubuje naozaj úžasnú budúcnosť, ktorá je vďaka novým a stále výkonnejším grafickým kartám čoraz bližšie aj k bežným hráčom, nielen k niekoľkým nadšencom.
Galéria