Keď v strede 90. rokov minulého storočia zúrilo adventúrové šialenstvo a každý výrobca hier musel mať vo svojom portfóliu aspoň jednú point&click adventúru, nenazdajky sa nám vo svete hier vynorilo štúdio LucasArts od slávneho tvorcu Hviezdnych vojen.
Adventúry v tej dobe zaplavovali temer všetky platformy a dokonca sa dostali aj na Playstation a iné konzoly. Neskôr tvorcovia vo svete adventúr skúšali rôzne pokusy, ako napríklad Alone in Dark či Little Big Adventure. Do žánru adventúr môžeme zaradiť aj slávny Tomb Raider, kde sa z klasickej adventúry stala adventúra akčná. Túto transformáciu žiaľ klasické point&click akosi neprežili a stali sa prežitkom.
Prvý pokus od LucasArts
Prvou hrou od spoločnosti LucasArts, bola hra Ballblazer (1984). A nie – nebola to ešte adventúra. Medzi prvými si hru mohli zahrať majitelia systémov Atari 800 a neskôr bola portovaná aj na vtedy veľmi populárny ZX Spectrum či Commodore64. Hra bola na rozmedzí žánrov športu a akčnej hry, kde ste hrali akýsi šport v 3D prostredí. Išlo o veľmi jednoduchú hru, ale na svoju dobu veľmi pokrokovú a možno práve tu si našli inšpiráciu tvorcovia hry Rocket League.
Neskôr sa LucasArts podarilo vytvoriť ešte pár hier ako The Eidolon (v tejto hre už bol prvý náznak adventúry), či Koronis Rift, alebo on-line hru Habitat. V roku 1986 vychádza hra Labyrinth, ktorá okrem toho, že bola extrémne ťažká, bola aj extrémne obľúbená. Labyrinth vyšiel predovšetkým na Commodore64 a Commodore128. Hra v sebe už niesla jemné prvky adventúry, no nemožno povedať, že to bola prvá adventúra na svete vôbec – tou prvou grafickou adventúrou bola hra Mystery House (1980) z dielne spoločnosti Sierra, ktorá vyšla na Apple a na PC.
Na scénu prichádza Maniac Mansion
V roku 1987 prichádza na scénu kultová hra Maniac Mansion. Bola prvou grafickou adventúrou vytvorenou štúdiom Lucasfilm Games. Pokiaľ teda nepočítame Labyrinth. V hre ste ovládali postavu menom Dave Miller, ktorý sa vydáva na zámok zachrániť svoju priateľku od nie veľmi priateľského vedca. Jeho rodina bola riadená meteorom, ktorý tam spadol pred 20 rokmi. Dej sa v dnešných dobách môže zdať trošku prazvláštny, no na svoju dobu mala hra neskutočné čaro. Maniac Mansion bol vytvorený pomocou Script Creation Utility for Maniac Mansion (SCUMM) čo bol vlastný skriptovací jazyk vytvorený od LucasArts. Neskôr bol tento jazyk použitý aj na tvorbu ďalších adventúr, ako uvidíme ďalej.
SCUMM sa vyvíjal ďalej…
V poradí treťou adventúrou LucasArts bola hra Zak McKracken and the Alien Mindbenders (1988). Hru navrhli a vytvorili David Fox a Matthew Kane. Táto hra rovnako ako Maniac Mansion bežala na engine SCUMM. SCUMM engine bol v tejto adventúre mierne vylepšený. Hudba v hre bola vo vtedy veľmi populárnom formáte MIDI.
Dej Zak McKracken and the Alien Mindbenders sa odohráva v roku 1997. V hre ovládate hlavnú postavu – Zaka, ktorý robí „obyčajného písalka“ pre noviny National Inquisitor a počas svojho putovania hrou sa dostane do konfliktu s mimozemskou rasou.
V roku 1989 vychádza filmová adaptácia Indiana Jones priamo na domáce počítače. Indiana Jones a posledná krížová výprava sa okrem filmového plátna a televízie, začal objavovať aj na obrazovkách herných monitorov. Tak isto ako všetky predchádzajúce adventúry, bežala aj táto hra na SCUMM engine a tak isto bol tento engine opätovne upravený. Čím bola táto hra zaujímavá bolo aj to, že dovoľovala dokončiť niektoré puzzle a hádanky viacero spôsobmi.
Netreba zabúdať ani na hru LOOM, ktorá tak isto bežala na známom SCUMM engine. Loom vyšiel v roku 1990 a navrhol ju Brain Moriarty. Hra využívala veľmi zaujímavý notový systém, kde ste museli zahrať melódiu a podľa nej sa interagovalo s okolím. V Loomovi ste sa prvý krát nemohli dostať do slepej uličky, a tak bol určitým spôsobom pre hráčov atraktívnejší, no nemyslite si, že išlo o nejakú jednoduchú hru.
Cestou na Opičí ostrov
Ďalšou kultovou sériou, ktorá začala vychádzať začiatkom 90. rokov, bola séria Monkey Island. Prvý diel vyšiel v roku 1990. Hra obsahovala naozaj perfektný humor, pirátov a najmä rum. Monkey Island bol osadený do zlatého veku pirátov a dostali ste sa do úlohy postavy menom Guybrush Threepwood. Guybrush bol obyčajným chlapíkom, ktorý mal svoj veľký sen – stať sa pirátom. Monkey Island obsahovala vynikajúci MIDI soundtrack a neskôr dokonca aj soundtrack na CD. Hra sa dočkala aj niekoľkých pokračovaní, a to Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (1991), The Curse of Monkey Island (1997), Escape from Monkey Island (2001) či Tales of Monkey Island (2009). Naviac, v roku 2009 sme sa dočkali remastrovanej hry The Secret of Monkey Island: Special Edition, ktorá sa hneď stala veľkým hitom.
Dve zvieratká vyšetrujúce detektívne prípady a jeden drsný motorkár
V neskoršom období LucasArts vytvárajú svoju novú „značku“ – Sam&Max. Išlo o detektívnu hru, kde ste ovládali zvieratká detektívov – psa Sama a zajaca Maxa. Hra bola založená na sérií komiksových knižiek Sam & Max: Freelance Police, ktorá začala vychádzať v roku 1987. Sam and Max: Hit the Road obsahovala prvý krát kontextuálne koláčové menu, ktoré vyzeralo na svoju dobu veľmi moderne a naviac bolo veľmi praktické. V 1995 vychádza známa a veľmi krásne prepracovaná hra Full Throttle, kde ste sa dostali do úlohy motorkára Bena, ktorý bol obvinený z vraždy. Hra Full Throttle začala ako prvá využívať takzvanú INSANE (Interactive Streaming Animation Engine) technológiu.
Windows je budúcnosť
V roku 1997 spoločne s ďalším pokračovaním The Curse of Monkey Island prišla na svet menej známa adventúra The Dig. Hra The Dig používala SCUMM engine, ale taktiež využíval INSANE technológiu ktorá bola predstavená vo Full Throttle. The Curse of Monkey Island už bola prvou hrou od LucasArts, ktorú ste si oficiálne mohli zahrať už iba na Windows. Táto hra priniesla koniec jednej veľkej éry, éry MS-DOS hier od LucasArts.
V roku 1998 vychádza hra Grim Fandango (ktorá sa v roku 2015 dokonca dočkala aj remasterovanej verzie). Hra využívala už nový engine – GrimE (Grim Engine). Engine stále využíval point&click mechaniky,no hráč mohol naviac využívať už aj klávesnicu. Tento engine bol neskôr využitý v modifikovanej podobe v hre Escape from Monkey Island (2000).
{insertarticle id=21392}
Vek adventúr sa začiatkom nového milénia končil a aj preto môžeme považovať túto kapitolu za uzatvorenú. Hoci neskôr vychádzali ešte remastrované verzie rôznych hier a sem-tam sa objavili nové point&click adventúry, nikdy už nedosiahli slávu tak, ako v období slávneho Indiana Jonesa či Guybrusha Threepwooda.
Článok bol upravený a prebratý z autorovho súkromného blogu.