Priznám sa, že som už trochu mimo sveta detských rozprávok. Preto je pre mňa fenomém Geronimo Stiltona neznámy a bol som prekvapený, akej sa teší popularite v Taliansku, odkiaľ pochádza a inde v zahraničí. Ponorme sa spoločne do jeho prvého herného drobrodružstva – očarí aj vás?
Geronimo Stilton sa v tejto hre pre PSP dostáva do zvláštneho rozprávkového sveta – do Kráľovstva Fantázie. Hneď na začiatku sa stretne so žabiakom Scribblehopperom (voľný preklad: Čmárajúci hopkáčik), ktorý mu vysvetlí, o čo vlastne ide. Geronimo, rytier v žiarivej zbroji, bol povolaný do Kráľovstva Fantázie, aby zachránil Kráľovnu Víl. Problém je v tom, že Geronimo žiadnym rytierom nie je, tobôž už nie v žiarivej zbroji, aj keď ho všetky postavy, s ktorými sa stretnete, presviedčajú o opaku. S nevôľou sa teda púšťa do dobrodružstva – najprv ale musí prejsť cez mnoho menších kráľovstiev, preľstiť drakov, čarodejnice, morské panny a kadejaké iné rozprávkové bytosti. A hráč? Ten sa vydáva na dobrodružstvo spolu s nimi, ako tretí člen tímu, na ktorého pomoc sa vo všetkom bezvýhradne spoliehajú. Premisa je jasná – ako je však samotná hra spracovaná?
Hra je primárne určená detskému hráčovi. Z väčšej časti pozostáva z logických úloh, hádaniek a skladačiek, ale sem tam sa do toho inteligentne primiešajú aj iné herné žánre – najmä dobrodružné. Okrem logického myslenia, priestorového videnia a vedomostí potrénuje Geronimo Stilton aj reflexy detských hráčov. A pozor! Úlohy to nie sú tak úplne jednoduché, mnohokrát dokážu potrápiť aj starších a skúsenejších hráčov, prípadne rodičov, na ktorých sa deti budú obracať kvôli riešeniu niektorých hádaniek.
V každej minihre má hráč možnosť nazbierať 10 bodov. Za tie si potom môže nakupovať rôzne objekty nevyhnutné k postupu v hre. Výhodou hry je, že hráč môže požiadať o radu Geronima aj Scribblehoppera (a postupom hry aj ďalšie postavy, ktoré sa k nim na ich dobrodružnej ceste pridávajú). Dobrá rada však niečo stojí – bodov je hneď menej. Strata bodov je samozrejmosťou aj za nesplnenie úlohy. Naopak, pri niektorých logických úlohách je hráč motivovaný možnosťou získať extra cenu za “dokonalé” splnenie úlohy. To je však dosť náročné. Deti sa tak učia ekonomickým základom – za dobrú prácu dostanú peniaze, keď sa pomýlia, dostanú peňazí menej, keď im niekto pomôže, musia sa s ním deliť, ale keď odvedú výnimočne dobrú prácu, dostanú špeciálny bonus.
Komu chýbajú body nevyhnutné na prejdenie do ďalšej úrovne, ten sa musí vrátiť na začiatok, kde môže v jednej minihre donekonečna opakovane zbierať body opakovanou činnosťou. Inak je výber úloh prekvapivo pestrý a zábavný, pričom platí, že úlohy sú čím ďalej náročnejšie.
Graficky je hra jednoduchá, zodpovedá vizuálnemu štýlu kníh, komiksom a animovanému seriálu a celkovo zapadá do koncepcie tohto rozprávkového sveta. Prináša však nový príbeh, ktorý stojí samostatne a nevyžaduje znalosť univerza Geronimo Stiltona.
Ako sa dá očakávať, zvuková stránka hry je jednoduchá, ale funkčná. Najviac miesta na UMD disku zaberajú dialógy, ktoré posúvajú príbeh ďalej. Sú nahovorené veľmi peknou a zrozumiteľnou angličtinou i doplnené titulkami, takže si viem ľahko predstaviť túto hru ako jeden z nástrojov na učenie angličtiny. Pre deti, ktoré už sú na úrovni mierne pokročilých, by hra nemala jazykovo predstavovať žiadny väčší problém.
Avšak pre tých, ktorí angličtinu neovládajú, predstavuje Geronimo Stilton veľký problém – keďže mnoho úloh je vystavaných na slovných hračkách alebo na odpovediach na zvedavé otázky. Hra by tak bola pre anglicky nehovoriace publikum nehrateľnou a veľmi frustrujúcou záležitosťou.
Hre však musím vytknúť až neférovú náročnosť niektorých úloh. Hráč sa pri nich nesmie ani raz pomýliť, inak musí celú úlohu opakovať. Najhoršie sú v tomto smere tzv. “quick-time” hry, kde musíte presne triafať správne tlačidlá – prekvapilo ma, že tieto minihry sú niekedy náročnejšie, než podobné minihry v hrách určených pre dospelé publikum, ako napríklad God of War (18+). Popritom neexistuje možnosť takúto minihru preskočiť a ani ju nijako obísť. Vtedy môže nastať frustrácia, pretože dieťa to po dvadsiatom pokuse vzdá a skončí s hrou možno už niekde v tretine.
Z tohto dôvodu, ale aj kvôli zvedavým otázkam a hádankám, by sa mali rodičia pripraviť na to, že deti budú pri hraní tejto hry od nich vyžadovať asistenciu – a to asi celkom často.