RECENZIA: Gran Turismo 7 - S láskou k automobilom

RECENZIA: Gran Turismo 7 - S láskou k automobilom

Značka Gran Turismo je tu s nami od vydania prvého PlayStationu. Je pravda, že som jednotku nikdy nehral napriek tomu, že som PSX vlastnil. Ku mne sa dostala až druhá časť. Keďže to bolo hneď na dvoch CD (čo som dovtedy nikdy nevidel), hneď vo mne evokovala úžas. Odvtedy uplynulo mnoho rokov a ešte viac sa zmenilo, hoci, našťastie, nie všetko.

Priznám sa, že milujem svet áut. Okrem toho, že moje živobytie sa zakladá na práci s nimi, to nie je jediný dôvod. Ono, technológie ma udivujú a zaujímajú od útleho detstva. V konečnom dôsledku možno práve spomenuté GT2, ku ktorému som sa dostal tak skoro, rozdúchalo túto vášeň tak, že sa tomu venujem doteraz. Napriek všetkému mi je jasné jedno – musím zachovať objektivitu, hoci...

… sa zamýšľam nad tým, koľko „nefanúšikov“ motošportu si takýto titul zahrá, resp. kúpi? Gran Turismo, už len ten názov prezrádza, že pôjde o „veľkú túru“, no v skutočnosti to znamená označenie auta, ktoré je niečo medzi športom a luxusom. Kedysi sa GT autá vyberali, aby s nimi išli na dlhú trasu pozdĺž Stredozemného mora a rovnomenný názov má aj perfektná relácia o automobiloch The Grand Tour (bývalý Top Gear). Stále platí, že sa to všetko točí okolo nádherných a zaujímavých áut.

Takže existuje možnosť, že si Gran Turismo 7 zakúpi aj širšie publikum, ako je jeho megalomanská fanúšikovská základňa. V tom prípade sa pripravte na nečakané. Táto hra vás donúti autá milovať.

Retrofit klasiky

Pri prvom spustení mi po tele prebehli zimomriavky. Upozorňujem, že som hral aj GT Sport, no keďže nie som veľký multiplayerový hráč, neužil som si to tak, akoby som mal. Zato tu som sa ocitol doma. Akoby som bol znova 10-ročný chlapec, ktorý zapína PlayStation a v rukách zviera ovládač s vedomím, že do toho musí dať všetko.

Po úvodných nastaveniach obrazu prichádza obrazovka, kde si môžete vybrať hlavnú mapu alebo hudobné rely. V preklade ide o hlavnú hru alebo preteky na čas, počas ktorých vám hrá jediná pesnička. Kým skončí, musíte prejsť stanovené metre, napríklad 8400 na zlato, 8000 na striebro, 7500 na bronz. Pretekov nie je veľa, ale sú zábavné a pôjde vás pri nich trafiť šľak. Mne sa napr. podarilo prejsť 8394 metrov, čiže do zlata mi chýbalo 6... Samozrejme, nasledoval reštart (ako potom ďalších 1000x v iných pretekoch, ale o tom neskôr).

Keď to absolvujete, otvorí sa vám mapa vášho automobilového sveta. Na začiatku máte minimum možností, kam môžete ísť a čo robiť, celé sa to odkrýva pomaličky. Ak zvolíte možnosť, že ste GT ešte nikdy nehrali, máte tu sprievodcu, ktorý vás so všetkým rýchlo a nevtieravo zoznámi. Je neskutočné, že aj po toľkých rokoch sa hra stále dokáže podobať na GT2, či už je to spomínaná mapa s objektami, kde nakupujete, tuningujete alebo pretekáte, ale aj zvuky, ktoré vás celý čas sprevádzajú. Prechod legendárnej myšky z obchodu na garáž, gong potvrdenia výberu, návrat o krok späť. Všetko to znie ako pred 20 rokmi a pritom stále dobre. Prečo to vlastne meniť, nie? Veď toto k sérii patrí, toto je jej identita.

Metalíza, elektróny aj športový volant

Čo sa grafického spracovania týka, dnes začíname byť rozmaznaní. Ak nerátame indie tituly, tak každá očakávaná AAA hra musí vyzerať čo najrealistickejšie. Novodobý nárok, ale prečo by som sa sťažoval? Najmä pokiaľ ide o motošport. Tu sa nemáme na čo hrať, technológie nám dovoľujú renderovať realistické modely áut a pokiaľ ide o trate, najdôležitejšie sú samotný povrch a veľmi blízke okolie. Všetko ostatné aj tak len preletí okolo. Práve to dáva vývojárom výhodu, vďaka ktorej môžu všetci milovníci áut pri Gran Turismo 7 slintať.

Pokiaľ si teda zakladáte na skvelom vizuále, Gran Turismo 7 vyzerá naozaj neskutočne. Každé jedno auto je prepracované do najmenšieho detailu a zvonku by ste mali problém ho rozoznať od reálneho. Keď sa však pozriete dovnútra, tam už je cítiť, že je to len hra. Pozor, netvrdím, že interiéry vyzerajú zle, to ani náhodou. Žiaľ, už na prvý pohľad tam cítiť komplexnosť, vďaka ktorej nie je také jednoduché vykresliť plasty alebo kožu ako v prípade nablýskaného laku.

Trate samotné sú kapitola sama o sebe. Nielenže takmer všetky skutočne existujú (narazil som na jednu, o ktorej existencii silno pochybujem), ale ešte aj vyzerajú ako ich reálne predlohy. Textúra povrchu, praskliny, stopy pneumatík, to všetko prehlbuje zážitok, ktorý z tohto titulu doslova razí.

Plná nádrž obsahu

Ak ste si mysleli, že Gran Turismo 7 je len o bezduchom pretekaní, ste na omyle. Najviac ma prekvapil samotný príbeh. Okej, nie je to tak príbeh ako skôr sprievodca automobilovým svetom. Aby ste si totiž všetko odomkli, musíte pretekať. Čo, kde a kedy vám povie Luca, majiteľ kaviarne, v ktorej dostávate úlohy (napr. získať 3 mustangy a podobne). Neskôr sa ku kaviarni pripojí pavilón „Misie“, ktorý pripomína licencie a v podstate dopĺňa vašu výuku a znalosti, ako byť ešte lepším a rýchlejším.

Okrem Lucu sa tu neskôr objavia ešte dve postavy, ktoré vám vždy prezradia niečo veľmi zaujímavé o automobile, na ktorom ste prišli (ktoré máte aktívne), takže pred ich návštevou odporúčam autá obmeniť.

Luca vám za odmenu odomkne vám rôzne trate po celom svete a vy ich musíte vyhrať. Teda, nemusíte, stačí skončiť do tretieho miesta a auto dostanete. Keď nazbierate všetky tri autá, vrátite sa k nemu a on vám za odmenu dá lístok do rulety (tam môžete vyhrať hotovosť, auto alebo nejaký zaujímavý diel na auto), odomkne ďalšie trate a čo je najdôležitejšie a najkrajšie, povie vám niečo o získaných vozidlách. Niečo z histórie doplnené o dobové fotografie a nádherné zábery štvorkolesových tátošov.

 

Práve toto boli veci, ktoré sa mi najviac vryli pod kožu. Navyše, keď som si odomkol obchod s autami, ukázalo sa, že takmer každý značka má aj svoje múzeum. Tam si viete pozrieť najväčšie míľniky automobilky a neostali len pri tom. Časová os ukazuje aj rôzne iné zaujímavosti v rokoch medzi zaujímavosťami značky a tak si to viete dať aj do širšej perspektívy. Klobúk dole.

Gro hry sa ale točí okolo pretekania. Či už je to singleplayer, pri ktorom si viete nastaviť tri obťažnosti a milióny asistentov. Ja si vypínam všetky vrátane ukazovania, kedy brzdiť. Vyrastal som bez toho a o tom to podľa mňa celé je – zajazdiť bez pomôcok najlepšie, ako viem. Trakčnú kontrolu a ABS si ale nechávam pustené, hoci implementácia Dual Sense ovládača je perfektná a trasie s triggermi, ak sa zapojilo ABS, a pri pridávaní vám preskočí, ak ho stláčate priveľmi.

Pretekať môžete aj online voľne alebo hodnotene, kde sa prepracúvate pomaličky až po triedu S, čo je absolútna špička. Dôležité je hrať fér – ak totiž vrážate do áut, prípadne ich vytláčate, celé sa to hodnotí samostatne. Aké dôsledky to ale celé má, to som sa nedozvedel, keďže počas recenzie sa mi nepodarilo pripojiť na jediné hodnotené preteky. Nebol žiadny online.

Okrem tohto všetkého môžete autá upravovať ako po výkonnostnej stránke (keď sa mení jeho IV, čiže index výkonu) čiptuningom, odľahčením vozidla či kompletným prekopaním motora, tak aj po vizuálnej stránke, kde môžete meniť kolesá, polepy, spojlery a ďalšie. Upravovať môžete aj svojho jazdca, teda seba samého.

Posledné najhlavnejšie sú licencie. Ak ich prejdete, odomknú sa vám šampionáty, na ktorých zarobíte oveľa viac peňazí a dostanete sa k zaujímavejším autám. A to sa oplatí, verte mi. Navyše, stačí to prejsť na bronz a za každú licenciu dostanete auto. Ak to celé prejdete na zlato, tak dve autá.

Full výbava

Čo by to bol za pretekársky titul bez poriadnej muziky? Okrem spomínaného hudobného rely vývojári vybrali parádnu hudbu. Nájdete tu hádam všetky štýly, ktoré existujú. Dokonca aj klasiku. Najviac ma oslovila podmanivá jemná hudba v kaviarni, príjemná a podtrhujúca atmosféru pohody a pokoja, ktorý má vo vás evidentne vyvolať.

Počas jazdy to už je poriadny rock a metal, ktorý strieda „kolotočárina“ (v dobrom). Stále vo vás evokuje ten pocit tlačiť plyn na podlahu. Zámer, ktorý triafa klinec po hlavičke. Na pohodu nie je čas, každá sekunda sa počíta, no každý šmyk môže byť osudný.

A keď sme pri tých šmykoch – vývojári GT7 vybavili jazdným systémom, ktorý nemá obdoby. Každé auto sa správa inak, pričom vaše tuningy a nastavenia majú reálny dopad na ovládanie. Od zvolenej pneumatiky cez úpravy motora až po zvolené brzdy, všetko sa odrazí na správaní. Nezabúdajme ani na počasie, mokrá vozovka je klzká, zvlášť pri vysokých rýchlostiach treba s plynom veľmi opatrne. Tu nepomôžu ani stabilizačné systémy.

Implementovaná fyzika je na svetovej úrovni. Formula dokáže vďaka prítlaku rezať zákruty v obrovských rýchlostiach, predokolka je nedotáčavá, zadokolka je pretáčavá, 4x4 si často viete rozložiť pomer výkonu a keď nie, občas sa dá dokúpiť modul, vďaka ktorému to ide. Počas pretekov deň vystrieda noc a na neosvetlených tratiach sa musíte spoliehať na vaše svetlá, ktoré nesvietia kilometre dopredu. Vychádzajúce slnko vás môže v horizonte oslepiť a vy nevidíte zákrutu či auto pred vami.

Gran Turismo 7 obsahuje vlastný svet, ktorý síce nie je otvorený, zato je prepracovaný do najmenšieho detailu. Napríklad na tratiach mimo ideálnej stopy nájdete kúsky pneumatík. Inak, viete o tom, že keď často jazdíte s jedným autom, treba mu vymeniť olej alebo spraviť generálku motora? Áno, aj toto tu nájdete.

Poctivé kilometre

Posledné sekcie, ktorým sa chcem venovať, sú Scapes, čo je vlastne fotorežim, a legendárne vozidlá. Scapes vám predstaví veľmi zaujímavý a detailný režim fotenia vašich miláčikov. Fotografi si prídu na svoje, keďže tu môžu využiť znalosti, ako sú hĺbka ostrosti riadená clonou, ISO a vďaka ray-tracingu, ktorý sa v tomto pavilóne zapína automaticky bez ohľadu na zvolené nastavenie, aj hru so svetlom a tieňom. Vývojári ponúkli viac ako 2500 miest, kde si môžete svoje mašiny odfotiť a uložiť.

Poslednou destináciou sú legendárne vozidlá. Tu nájdete limitovanú ponuku absolútnych klasík. Samozrejme, sú pekne drahé a aj v dobe, keď sa vám otvoria, na žiadne asi mať nebudete. Nič ale nebráni sa sem vrátiť, keď budete za vodou. Ako už napovedá názov tejto časti recenzie, ide o jazdené vozidlá. Zatiaľ som videl len tie, čo mali do 10 000 kilometrov, takže hádam sú preverené. Mimochodom, úplne som zabudol, je tu aj bazár s „jazdenkami“. Oplatí sa tam niekedy pozrieť, keďže niektoré preteky vyžadujú auto z určitej krajiny alebo so špecifickým umiestnením motora a typom pohonu, a pre jedny preteky kupovať nové auto...

Naše hodnotenie

Gran Turismo 7 nie je hra. Je to umelecké dielo napísané milovníkmi áut. Precíznosť a zmysel pre detail, s ktorým bolo vytvorené, kričí toto jasne všetkými smermi. Fyzika je najlepšia, akú som mal možnosť v podobnej hre vidieť. Toto je ďalší klenot Sony, ktorý treba vlastniť, hrať a milovať. A mala rada na záver, aj tretie miesto sa počíta, nemusí vás chytať arytmia pri päťstom reštarte a pokuse o zlato...

Klady

  • vizuál
  • autá
  • fyzika
  • množstvo obsahu
  • kaviareň

Zápory

  • autá sa nedajú exportnúť do vašej skutočnej garáže

Informácie o hre

GRAN TURISMO 7

GRAN TURISMO 7 2022

Či už si pretekársky alebo príležitostný jazdec, zberateľ, tuner, dizajnér alebo fotograf – nájdi si svoju líniu vďaka ohromujúcej zbierke herných režimov vrátane obľúbenej kampane, arkády a autoškoly. Po vrátení legendárneho režimu GT simulácie nakupuj, vylaďuj, pretekaj a predávaj autá v sólovej kampani, ktorá ťa odmení sprístupnením nových áut a výziev. A ak rád súperíš s ostatnými, zdokonaľ svoje schopnosti a pusti sa do súťaženia v režime Sport. S viac ako 420 vozmi, ktoré sú od prvého dňa k dispozícii v Brand Central a u predajcu ojazdených vozidiel, zachytáva Gran Turismo 7 bezkonkurenčne detailne vzhľad a atmosféru klasických vozidiel aj najmodernejších superšportov. Každý automobil sa inak riadi a má jedinečné správanie pri jazde na viac ako 90 tratiach v dynamických poveternostných podmienkach, vrátane klasických tratí z histórie GT.

  • Platforma: PlayStation 5
  • Žáner: Športový simulátor
  • Vývojár: Polyphony Digital
  • Vydavateľ: Sony
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk