Pekne poporiadku a s kľudnou hlavou.
Máme za sebou vydanie novej generácie konzol, a to od spoločnosti Sony s ich PlayStation 5, ktorej sekunduje Microsoft s Xbox Series konzolami. Prvotný vánok sa vytratil a konečne sme sa dozvedeli odpovede na tie najdôležitejšie otázky, ktoré boli minimálne pri PlayStation 5 dlho záhadou. Samozrejme ani my sme nevynechali úvodné dojmy, takže ak ste nestihli napríklad video s PlayStation 5 unboxingom či prvý týždeň s PlayStation 5 konzolou, tak už viete kam kliknúť.
Prečítajte si tiež
PlayStation 5 po týždni – Najrýchlejšia konzola generácie
V každom prípade som pri prvých dojmoch sľúbil aj viac technickejšie detaily, takže si to poďme spoločne zhrnúť a s odstupom času zhodnotiť konzolu PlayStation 5 očami redakcie Gamesite.sk. Ešte doplním, že na samotný systém a hry sa pozrieme v ďalšom článku.
Takýmto hardvérom disponuje PlayStation 5
Než sa pozrieme na porovnávaciu tabuľku s hardvérom s predchádzajúcou generáciou PlayStationu, tak si zhrňme to najdôležitejšie. Sony, rovnako ako Microsoft, vsadilo karty na nový osemjadrový Zen 2 procesor od spoločnosti AMD, ktorému sekunduje v APU jednotke grafický čip rady RDNA 2, ktorý samozrejme taktiež zastrešuje AMD. Tlkot jadier pri procesore kmitá pri variabilnej frekvencii so základným taktom 3.5 Ghz. Spomínaná variabilita dokáže tieto takty upravovať podľa potreby. Určite dôležitejším je však grafický čip a jeho takty, len si treba uvedomiť, že práve značná zmena architektúry procesorov je jedna z najzásadnejších zmien pri tejto generácii konzol oproti tej minulej, keďže konečne sa v generačnej obmene nepočíta s chudobnými notebookovými procesormi.
Vráťme sa ale k spomínanému grafickému čipu. Hrubý výpočtový výkon dokáže v maxime dodať 10,28 TFLOPS a to vďaka architektúre RDNA 2 s 36 jadrami s variabilným taktom 2.23 GHz. Je veľmi dôležité zopakovať dôležitosť variability pri CPU a GPU jednotke. Vďaka optimalizovaným nástrojom a unikátnemu softvéru konzoly dokáže táto variabilita v praxi udržiavať potrebný výkon v tom momente, kde a kedy je potrebný – čo môže mať za následok pri hrách stabilnejší počet snímkov za sekundu.
Duo procesor – grafika dopĺňa v rámci výpočtov 16GB GDDR6 operačnej pamäte s maximálnou priepustnosťou 448GB/s. Je fajn, že operačná pamäť pracuje ako celok a to na rovnakej frekvenčnej úrovni čo určite ocenia aj vývojári.
Ďalšou najvýznamnejšou zmenou pri tejto generácii je prechod na SSD disk. Klasické mechanické disky striedajú super-rýchle čipy. PlayStation 5 disponuje SSD diskom radu NVMe s kapacitou 825 GB. Hráčom je k dispozícii celkom 660 GB dát, pričom zo spomínaných 825 GB si niečo utrúsi systém a ďalšie systémové záležitosti.
ZÁKLADNÉ HW ROZDIELY S PREDCHÁDZAJÚCOU GENERÁCIOU | |||
---|---|---|---|
|
PS4 |
PS4 PRO |
PS5 |
GPU |
1.84 TFLOPS - 18 Radeon GCN CU @ 800 Mhz |
4.2 TFLOPS - 36 upravených GCN CU @ 911 Mhz |
10.28 TFLOPS – 36 RDNA2 CU @ 2.23 Ghz (variabilná) |
CPU |
8-jadrový Jaguar @ 1.6Ghz |
8-jadrový Jaguar @ 2.1Ghz |
8-jadrový Zen 2 @ 3.5Ghz w/ SMT (variabilná) |
RAM |
8GB GDDR5 @ 176GB/s |
8GB GDDR5 @ 218GB/s (+1GB DDR3) |
16GB GDDR6 @ 448GB/s |
PORTY |
2x USB 3.0 |
3x USB 3.0 |
2x USB 3.1, 1x USB 2.0, 1x USB-C |
INTERNÝ DISK |
1TB (PS4 Slim) |
1TB HDD |
825GB NVMe |
VEĽKOSŤ |
265 x 39 x 288mm (PS4 Slim) |
295 x 55 x 327mm |
390 x 104 x 260mm |
Aj ďalší hardvér je veľmi dôležitý, napríklad zvuk
Tie najdôležitejší prvky sme si už zhrnuli. Určite však nesmieme zabudnúť aj ostatný hardvér. Za zmienku stojí aj značné vylepšenie audio hardvéru. Už v prvej technickej prezentácii od Marka Cerneho sme sa dozvedeli, že sa v minulosti spoločnosť Sony až tak nezameriavala na zvuk ako taký. Teraz je situácia iná a Sony chce vývojárom hier ponúknuť špeciálny kus technológie, ktorá má hráčov vtiahnuť do samotného hrania. Tento efekt má zabezpečiť nový audio čip a to vďaka zvukovému Tempest Engine.
Vďaka tejto technológii získame 3D zvuk, ktorý by sme mali vnímať aj pri použití bežných TV reproduktorov. Momentálne je však táto technológia len pripravená v samotnej konzole a na jej príchod si ešte počkáme. Samozrejme neznamená to, že by sme o 3D zvuk prišli úplne. Pokiaľ ku konzole pripojíte podporovaný headset, tak o priestorový zvuk neprídete. Nie je to však len o samotnom 3D zvuku. Spomínaný špeciálny kus audio hardvéru nám má umocniť vnímanie zvuku a v hrách by sme mali počuť dokonca dopad kvapiek na rozdielne povrchy.
Optická mechanika a konektory
Ak neskočíte po čisto digitálnej verzii, tak vás rozhodne bude zaujímať aj samotná optická mechanika. PlayStation 5 disponuje 4K UHD Blu-ray mechanikou a s Blu-ray filmami mať žiadny problém nebude. Na krabici dokonca nájdete nápis 8K, ktorý značí, že konzola dokáže prehrať aj 8K filmy, avšak len v digitálnej podobe. Absentuje aj podpora klasických AUDIO CD diskov.
Samotnú konektivitu zabezpečujú dva USB 3.1 porty vzadu, ktorým sekunduje jeden vpredu jeden USB 2.0 a jeden USB C port vpredu. Skvelou správou je podpora bezdrôtového pripojenia v novom štandarde Wi-Fi 802.11ax či Bluetooth vo verzii 5.1. Ak vsádzate na drôtový prenos dát, tak počítajte s Gigabitovým ethernetom. Samozrejmosťou je jeden HDMI 2.1 výstup, ktorý podporuje 4K/120 fps a taktiež 8K pri 60 snímkoch za sekundu.
Rozmery vás možno prekvapia
Iste, o rozmeroch samotnej PlayStation 5 ste už určite počuli. Áno, aj mňa prekvapila samotná veľkosť, ale ako som už spomínal v predchádzajúcom článku, tak konzola rýchlo zapadla do priestoru a momentálne ju nijak netradične nevnímam. V každom prípade ak obľubujete menšie rozmery, prípadne nemáte dostatok miesta, tak vám nemusí veľkosť vyhovovať. Predsa len 39 cm na výšku je dosť a preto asi budete skôr voliť polohu naležato. Ak sa však v pohode zmestíte do plánovaného priestoru, tak máte vyhrané. V každom prípade je potrebné použiť stojan, nech teda volíte akúkoľvek polohu. Minimálne z dôvodu odvodu tepla a stability.
Okrem veľkosti vás môže prekvapiť aj samotná hmotnosť, ale tak to dáva logiku. Minimálne teda vďaka masívnemu chladiču. Štandardná edícia, ktorá disponuje mechanikou váži zhruba 4.5 kg. Pri verzii bez mechaniky počítajte s hmotnosťou 3.9 kg. Mimochodom, rozmerovo je to pri Digital edition o kúsok lepšie oproti štandardnej edícii a to 390 x 260 mm 92 mm.
Dve edície s rovnakým výkonom
Pri rozmeroch som už naznačil, že PlayStation 5 tentoraz štartuje v dvoch edíciách. Ak teraz premýšľate akú sú rozdiely, tak vedzte, že sú len dva – optická mechanika a cena. Verzia bez mechaniky je logicky lacnejšie a príde vás na 399 eur. Štandardná edícia stojí 499 eur. Všetko ostatné a to vrátane výkonu a SSD disku ostáva nezmenené.
Výkon, ktorý zvláda ray-tracing
Aj na túto tému sa toho už napísalo veľa. Nová generácia len štartuje, takže na reálne výsledky si musíme ešte počkať. V každom prípade je podpora hardvérového ray-tracingu v PlayStation 5 realitou. Veľmi dôležité je aj to, že nové technológie od AMD umožňujú pri PlayStation 5 samostatné RT výpočty a ostatný výkon sa tak môže zameriavať na všetko ostatné. Treba si však uvedomiť, že AMD len vstupuje do sveta ray-tracingu a tak je to aj v prípade konzol novej generácie.
Ukazuje to napríklad PlayStation exkluzivita Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, ktorá plne podporuje ray-tracing, ale po jeho aktivovaní sa už rozlúčite s 4K rozlíšením pri 60 snímkoch za sekundu. Už v úvode generácie sa nám ukazuje, že ak hry budú podporovať ray-tracing, tak budú musieť nastúpiť kompromisy.
A čo to vlastne ten ray-tracing je?
Ide o technológiu, ktorá verne simuluje realistické odrazy svetla od objektov. To znamená, že dochádza k vytváraniu reálne vyzerajúcich tieňov, odleskov či iných svetelných efektov. V skratke – samotné scény v hrách vyzerajú prirodzenejšie a to vďaka reálnej hre svetla, tieňov alebo odleskov. Táto technológia bola hrách dlho tabu, nakoľko grafický výkon pre takéto výpočty dlhodobo absentoval. Všetko zmenila spoločnosť NVIDIA, ktorá pri kartách série RTX vsadila na hardvérový RT a to vďaka výkonným tensor jadrám, ktoré sú ich súčasťou.
SSD disk ako „gamechanger“
Nech sa na nový PlayStation pozeráte akokoľvek, tak rozhodne jednou z najvýznamnejších zmien je jednoducho SSD disk, ktorý prichádza so špecifikáciou NVMe. Nie je to však len o tom, že samotné SSD nahrádza bežné mechanické disky, ale aj o tom, ako samotné hry fungujú. Je zrejmé, že sa týmto krokom nezmenia dramaticky len nahrávacie časy, ale aj o tom, že sa vývojárom uvoľňujú ruky pri dizajnovaní hier. Úzke koridory, ktoré často predstavovali neviditeľné nahrávanie môže byť minulosťou. Hry budú môcť byť oveľa väčšie a detailnejšie. Tieto prednosti iste využije mnoho vývojárov, ktorí tak následne môžu sústrediť sily na ďalšie dôležité veci.
Pri PlayStation 5 to nie je len o rýchlom disku. Ten síce dokáže spracovávať surové dáta v rýchlosti až 5.5 GB za sekundu, ale dôležitý je samotný spôsob. Pri návrhu konzoly sa kládol veľký dôraz na jednoduchosť vývoja hier a spracovanie ich dát. Vďaka dátovej optimalizácii, novému kompresnému algoritmu s názvom Kraken a priamemu prepojeniu na operačnú pamäť, získavajú vývojári skutočne silný nástroj, ktorý správnym nasadením môže výrazne vylepšiť spracovávanie dát.
Aj tu je však dôležité dodať, že sme jednoducho len na začiatku generácie. Množstvo veci je pre vývojárov nových, respektíve musia sa s nimi naučiť pracovať. Devízou budú určite hry od first-party štúdií, no chce to ešte čas.
Pre porovnanie som pripravil nasledujúcu tabuľku, ktorá vám ukáže rozdiely v nahrávacích časoch medzi predchádzajúcou a novou generáciou PlayStationu.
HRA |
PS5 |
PS4 NA PS5 (INTERNÝ DISK) |
PS4 NA PS5 (EXTERNÝ DISK) |
PS4 PRO |
---|---|---|---|---|
SPIDER-MAN MILES MORALES |
2.5 |
13 |
22 |
56 |
THE LAST OF US PART 2 |
--- |
38.5 |
60 |
44 |
*Nahrávacie časy (z hlavného menu) v sekundách. PS4 na PS5 ukazuje PS4 hry v spätnej kompatibilite na PS5, a to buď za pomoci interného SSD disku alebo externého mechanického HDD cez USB 3.1.
Kapacita interného úložiska a možnosti rozšírenia
Miernym prekvapením môže byť netradičná kapacita samotného interného disku. Pri PlayStation 5 počítajte s kapacitou 825 GB, ktoré sú totožné v oboch edíciách. Hráčom sa však dostane do rúk „len“ 660 GB voľného priestoru. Spočiatku to asi nebude problém, ale postupom času to pocítite. Hry postupne narastú a bude potrebné rozhodovanie čo zmazať a čo ponechať. Málo by bol aj 1 TB, ale tak rozumiem, že konzola je prístroj o kompromisoch a dobrej cene.
Veľmi dôležitá je však možnosť rozšírenia internej kapacity. Ku konzole síce pripojíte akýkoľvek externý disk cez USB porty, ale hry určené pre PlayStation 5 z neho nespustíte. Takýto priestor vám poslúži výlučne na PlayStation 4 hry a to v rámci spätnej kompatibility.
Interný disk sa dá (bude dať) rozšíriť vďaka štandardnému M.2 NVMe slotu s podporou PCIe 4.0. Do tohto slotu vložíte podporovaný SSD disk a máte vystarené. Problém je však špecifikácia týchto diskov. Momentálne nemáme na trhu disky, ktoré by spĺňali PS5 štandard, hlavne ak sa bavíme o rýchlostiach. Aj práve preto nie sú takéto disky k dispozícii a ich certifikácia bude postupná. Momentálne je tento slot deaktivovaný.
Ak sa pozrieme na ceny podobných diskov, tak sa bavíme o sume zhruba 200-250 eur a kapacite 1 TB. Mark Cerny už naznačil, že disky budú certifikovať obratom, ale musia byť dostupné v obchodoch. Samotný slot na rozšírenie kapacity sa nachádza pod jednou z bočníc, ktorú treba demontovať. Je to síce jednoduchý spôsob, ale potešil by skôr otvor niekde v zadnej časti konzoly.
Ovládač Dualsense ako druhý „gamechanger“
Konečne sa dostávame k samotnému ovládaču. Z môjho pohľadu je DualSense druhou najvýraznejšou zmenou v tejto generácii PlayStationu. Iste ste si všimli, že sa zmenil názov na DualSense, ktorý tak vystriedal ikonický DualShock. Zmien je hneď niekoľko. Ovládač nám narástol do rozmerov 16,1 cm x 10 cm x 5,7 cm (Š x V x H) a je ťažší, a to konkrétne 280 gramov. Konečne sa vylepšila kapacita batérie a to na hodnotu 1 560 mAh (DualShock 4 mal 1 000 mAh batériu). Toto navýšenie zlepšuje výdrž o 3 až 4 hodiny. Samozrejme aj DualSense disponuje internou batériou, ktorú dobijete pomocou pribaleného USB C kábla. Mení sa teda aj samotný konektor gamepadu, čo znamená, že káblom od DualShocku si nový DualSense nenabijete.
Absolútnou novinkou je ale adaptívny trigger a haptická odozva. Zatiaľ čo haptiku možno poznáte z iných ovládačov, tak adaptívny trigger je úplne nová vec. Vývojármi nastaviteľné L2 a R2 tlačidlá môžu meniť kladený odpor a hráč tak pri ich stláčaní vníma napríklad odlišnú spúšť pri zbraniach či naťahovanie tetivy na luku. Využitie adaptívneho triggeru je obrovské a záleží len na vývojároch, ako túto možnosť využijú. Opäť sa určite pozerám hlavne na first-party štúdia, ale svoje už ukazujú aj vývojári tretích strán.
Pri novinke Call of Duty: Black Ops Cold War je adaptívny trigger používaný takmer vždy. Svoje už naznačili aj vývojári z Electronic Arts, ktorí v next-gen update pre hru FIFA 21 plánujú využite nových technológií a hovoria napríklad o pocite únavy hráča pri kopaní do lopty. Aj toto je samozrejme len začiatok, takže pevne verím, že táto technológia nezapadne do zabudnutia. Ako napríklad touchpad pri DualShocku, ktorý nakoniec slúžil ako ďalšie tlačidlo.
Určite by som nemal vynechať ani haptickú odozvu. Ako som už spomenul nejde o novú vec. Haptiku nájdete aj v iných ovládačoch, ale pri DualSense mi prišla zatiaľ najdokonalejšia. Rozdielnymi úrovňami dokáže navodiť rôznorodé pocity z vibrácií, takže sa to dosť ťažko popisuje. V každom prípade je to vyšperkované takmer k dokonalosti.
Výraznou zmenou je aj pridanie vstavaného mikrofónu priamo do gamepadu. Hlasovú komunikáciu tak viete využiť aj bez headsetu či prídavného mikrofónu. Samotný mikrofón si viete stlmiť vďaka samostatnému tlačidlu na gamepade, ktorý následne vďaka signalizačnej ledke indikuje jeho stav.
Samozrejme nechýba ani vstavaný reproduktor a spomínaný touchpad, ktorý je oveľa presnejší a citlivejší. Ďalšou zmenou je premenovanie Share tlačidla na Create, ktorý v podstate nemení svoju funkčnosť. Je vidieť, že DualSense je jednoducho evolučne najdokonalejším gamepadom v PlayStation histórii. Veľmi ma potešila podstatne drsnejšia zadná časť gamepadu, hlavne v miestach kde ho držíte. Samotné analógové páčky sú na pohľad identické s DualShock 4 páčkami, ale prišli mi o kúsok drsnejšie na dotyk.
Spotreba konzoly, hluk a chladenie
Konzola je vybavená 350W zdrojom, ktorý sa nachádza vo vnútri konzoly. Samotnú spotrebu som zmeral na niekoľkých tituloch a to aj v rámci spätnej kompatibility. V menu je to zhruba 70W a počas režimu spánku si konzola vyžiada približne 30W. Ak počas spánku prebieha sťahovanie, tak počítajte s hodnotou na úrovni 45W.
SPOTREBA ENERGIE (W) | |||
---|---|---|---|
V menu |
70W |
Ghost of Tsushima (PS4) 140W |
140W |
Sackboy: A Big Adventure (PS5) |
187W |
Režim odpočinku |
30W |
Astro's Playroom (PS5) |
190W |
Pozeranie 4K BLU-RAY filmu |
77W |
Call of Duty: Black Ops Cold War (PS5) |
196W |
NETFLIX |
72W |
Musím zdôrazniť, že veľkým prekvapením je ne-hlučnosť samotnej konzoly. A konečne ju takmer vôbec nepočujete. Naplnili sa tak náznaky Marka Cerneho, ktorý zdôraznil, že pri návrhu dbali na hlučnosť konzoly, Pamätám si ako zavtipkoval na margo hry God of War, ktorá na PlayStation 4 Pro dokázala pekne znepríjemniť zážitok z hry vďaka hluku z konzoly.
Pri PlayStation 5 si už dali skutočne záležať a to aj vďaka sofistikovanému chladeniu. PlayStation 5 je jedinou konzolou, ktorá používa k prenosu tepla medzi APU jednotkou a chladičom tekutý kov. Bežná teplovodivá pasta je teda minulosťou. Je pravda, že v iných zariadeniach sa podobné riešenie už využíva, ale v prípade konzol je to novinka. Pri oficiálnom rozoberaní konzoly od Sony sme sa dozvedeli aj to, že ich inžinieri strávili výskumom tekutého kovu zhruba dva roky. Toto by mohlo odstrániť prípadne obavy zo životnosti tekutého kovu.
Samozrejme, nie len tekutý kov zabezpečuje odvod tepla, ale aj samotný robustný chladič. Nakumulované teplo zas odvádza špeciálne navrhnutý ventilátor, ktorý chladí komponenty z oboch strán. Spoločnosť Sony navyše potvrdila, že aktualizáciou dokáže meniť otáčky tohto ventilátora a na základe zozbieraných dát sa vie efektívne prispôsobiť potrebám chladiaceho systému. Samotné chladenie je sofistikovanejšie viac než sa môže zdať, ale nechcel by som zachádzať do detailov. Zhodnotiť ho po pár dňoch nie ej jednoduché, ale je zrejmé, že daný spôsob si vyžiadal väčší priestor, ktorý je náležite vidieť.
Spätná kompatibilita s PlayStation 4
Spočiatku som prvé informácie o spätnej kompatibilite bral pomerne vlažne. Aj počiatočné indície naznačovali, že sa síce v úvode dočkáme spätnej kompatibility, ale len pri top stovke hier z PlayStation 4. Následne sa tento údaj postupne menil a informácia sa spresňovala. Sony okolo toho ani nerobila veľké ovácie, ale v konečnom dôsledku to zvládli na jednotku. A ak ide o mňa je to prekvapenie. Viem, že ich názor na generačné obmeny a spätnú kompatibilitu bol/je pomerne vlažný, ale pri PlayStation 5 skutočne prekvapili.
Spätne kompatibilných je zhruba 4 000 hier z PlayStation 4 a to vrátane PlayStation VR titulov. Toto je rozhodne potešujúca správa a mňa osobne prekvapila. Samotná kompatibilita funguje perfektne. Stačí vložiť disk do mechaniky, prípadne sa prihlásiť do svojho PSN účtu, a je vymaľované. Potešujúcim faktorom je, že hry dokážu v konečnom dôsledku ťažiť z PlayStation 5 hardvéru a fungujú tak lepšie.
Horšie je to z prenosom uložených pozícií, kde je problém hlavne v medzigeneračných hrách, ktoré majú svoje verzie pre starú a novú generáciu PlayStationu. Ak ide o hry bez next-gen aktualizácií, tak tam je prenos uložených pozícií bez zásadných problémov.
Záver, ktorý nebude klasickým hodnotením
Nemyslím si, že je na mieste hodnotiť konzolu v úvode novej generácie. Aj keď sa zdá byť konzola vyšperkovaná, tak stále je to kus elektroniky, ktorý vie potrápiť. Na internete sa objavili pôrodné bolesti, ktoré sa dali očakávať a ktoré sa dajú upraviť ďalšou aktualizáciou systému. Samozrejme nájde sa aj iný problém, ale našťastie tu nemáme obdoby RRoD alebo YLOD z predchádzajúcich generácií, takže tu by som sa nijak neznepokojoval.
Konzola PlayStation 5 na mňa pôsobí dobrým dojmom. Je skvelé, že sa inžinieri v Sony vyvarovali problémov z predchádzajúcej generácie. Ďalšia generácia PlayStationu prináša skvelý ovládač DualSense a SSD disk vďaka ktorému dostaneme viac než by sme možno čakali. Opäť ale zopakujem, že všetko je to len úvod generácie a na poriadne zážitky si musíme počkať. Zatiaľ to však vyzerá sľubne.