RECENZIA: Nioh 2 - Prebuďte v sebe démona

RECENZIA: Nioh 2 - Prebuďte v sebe démona

 

Asi netreba chodiť ďaleko, aby sme počuli o tom, že Nioh je vykrádačkou Dark Souls. Netreba to brať ofenzívne a voči niečomu takému sa nemusíme ihneď vyhradzovať, pretože je na tom určite kus pravdy. Jedno, čo však majstri zo štúdia Team Ninja dokázali už viackrát priniesť a čo som zároveň od ich bratov z From Software ešte nevidel, je perfektné vyobrazenie folklóru feudálneho Japonska. Ich zmysel pre detail a nenásilná karikatúra sa určite zapáči každému fanúšikovi samurajského obdobia. Samozrejme, mohli by sme sa ohradiť voči tomu, že hra je ťažká a preto dostáva nálepku Souls-like, ale zamysleli sme sa nad tým, že zabíjať presilu lúpežníkov, prípadne loviť rôznych démonov proste nemôže byť jednoduché? Nioh 2 vo svojej obťažnosti znova nepoľavil a mne to vôbec neprekáža.

Pôvodný Nioh z roku 2017 nám priniesol príbeh prvého samuraja, ktorý priplával do Japonska zo západných krajín. Jeho meno bolo William Adams a môžeme si ho pamätať vďaka nezameniteľnej podobe s Geraltom. Hoci udalosti, ktoré túto postavu mali sprevádzať, môžu byť už s odstupom času nepresné, išlo viac-menej o historicky korektný príbeh. Až na démonov, samozrejme. V druhom diele máte vo výbere postavy voľnú ruku. Ba čo viac budete si ju dokonca vytvárať, a to pomocou komplexného editora, v ktorom si vyberiete vlasy a ich farbu, tvár, ale aj detailnejšie prvky ako pehy alebo zakončenie vlasov, ktoré môžu mať vlastnú farbu. Viete si tak vytvoriť postavu podľa seba, či už pôjde o svalnatého dlhovlasého muža, alebo obratnejšiu ženu s bojovými maľbami na tvári. V editore si vyberáte aj tón hlasu, no okrem dychčania a výkrikov sa s ním nikde nestretnete. To je v podstate krok späť, pretože v predošlom diele sme boli zvyknutí na dialógy medzi NPC a hlavným protagonistom. Hoci by nahranie viacerých verzií dialógov asi bolo časovo náročné, trošku ma to zamrzelo.

Rozpoltený

Prvé kroky si vyskúšate v akejsi svätyni, ktorá slúži ako tutoriál. Ide síce o naozaj zjednodušenú formu uvedenia do deja, ale aspoň to tam je. Pri Souls-like tituloch sa tomu totiž každé štúdio rado vyhýba, a tak nám ostáva len prijať to, čo nám vývojári pripravili. V podstate sa tu oboznámite so základnými mechanizmami, ako sú ľahký a ťažký útok, uhýbanie, zmena postojov a kopa ďalšieho. Vyberiete si tu aj svoje dve zbrane, keďže v Nioh ste sa zameriavali väčšinou na primárnu a sekundárnu. Nemusíte sa zamerať na obidve, len vám tým tvorcovia chcú priniesť možnosť reagovať na rôzne situácie aj inými spôsobmi. Tomu nahráva aj fakt, že v hre sa opäť môžeme spoľahnúť na tri postoje, tzv. Stances, ktoré menia štýl boja danej zbrane. V praxi to vyzerá tak, že pri väčších nepriateľoch potrebujete mať silné, ale pomalšie údery. Na to vám dobre poslúži vysoký postoj. Pri menších nepriateľoch sa určite stretnete s rýchlejšími pohybmi, preto budete musieť zvoliť nižší postoj. Stále mu nestíhate? Možno je čas prepnúť sa na sekundárnu zbraň, ktorá nemusí byť tak silná, ale v kombinácii s nízkym postojom môže byť neskutočne rýchla.

V Nioh 2 sa stretneme aj s dvomi novými zbraňami. Prvou sú tzv. Hatchets, čo sú v podstate dve sekery, tou druhou je Switchglaive. Ten mi spočiatku pripomínal zbraň Saw Cleawer z Bloodborne, pretože pri nízkom postoji sú oba tieto nástroje zavreté rovnako. Páči sa mi tu aj transformácia pri rôznych postojoch. Pri strednom dostávate do rúk kosu, čo niekedy vyzerá naozaj „cool“, pri vysokom zas uchopíte kopiju, ktorej výhoda je v jej dosahu. Niežeby postoje pre iné zbrane nemali rovnaký efekt, no vždy ide viac-menej len o rozdiel uchopenia a nie o transformáciu zbrane.

Pri prvom výbere zbraní vidíte, na čo je daná zbraň priamo naviazaná vo vašich štatistikách, vy jej tak môžete dopomôcť levelovaním danej štatistiky. A hoci sa vás hra spýta, či ste spokojný s výberom zbraní, neznamená to, že sa neskôr nebudete môcť zamerať na úplne inú. Ja som napríklad zo svätyne odchádzal s kusarigamou, čo je kosák na reťazi, a dvoma katanami, no po pár misiách som pochopil, že tento štýl mi vôbec nevyhovuje. Skúsil som teda veľký obojručný meč a s ním som Nioh 2 dohral. Pochopil som, že hra nemusí byť až tak ťažká, iba môj štýl potreboval zmenu.

Keď už som spomínal levelovanie, to môžete urobiť pri každej malej svätyni, ktoré slúžia ako „bonfire“ z Dark Souls - keď umriete, automaticky sa pri nej ocitnete. Úrovne si zvyšujete vďaka nazbieranej amrite, ktorú získavate zabíjaním nepriateľov a kopou iných činností. Po smrti ju stratíte, no máte možnosť vrátiť sa k svojej mŕtvole a celú si ju vziať späť. Ak však počas cesty k nej zomriete, amritu stratíte. Vždy, keď získate jej dostatok potrebnej na ďalší level, hra vám to signalizuje zlatým orámovaním okolo jej aktuálnej hodnoty. Potrebujete sa teda dostať k najbližšej svätyni a zvýšiť si svoj level. Tu si zvyšujete úroveň iba vašich štatistík, ako sú životy, alebo váha, ktorú môžete mať na sebe v podobe zbroje, ale tým sa to rozhodne nekončí. Hraním si zvyšujete aj skilly (schopnosti) na zbrane, s ktorými hráte, ale dostávate ich zároveň aj na veľa iného. Do všetkého, čo využívate, získavate body, ktoré si potom rozvrhnete podľa seba do tak rozvetvených stromov schopností, ako si len viete predstaviť. V tomto smere sa Nioh 2 naozaj posunul o tri kroky vpred a rôznorodosť v hraní naberá nový rozmer. Niektoré schopnosti sú pasívne, čiže vám dodávajú len nejaké vylepšenia pre dané odvetvie, no nájdete tu aj aktívne, ako je napríklad kombo, ktoré vám po prevedení môže vrátiť viac Ki.

Yokai je v každom z nás

Ki by sa dalo prirovnať k stamine z iných hier, pričom každý správny Souls hráč vie, že po jej strate ste veľmi zraniteľný. Nioh nám však už v prvom diele priniesol možnosť tzv. Ki Pulse, čo je vrátenie stratenej Ki po vykonaných útokoch, ak stlačíte R1 v správny čas. Vďaka tomu dokážete zneškodniť aj škvrny od démonov, v ktorých sa vám Ki dobíja celkovo pomalšie. Démoni sa volajú Yokai a majú silné korene v japonskom folklóre. Najväčším zvratom v Nioh 2 je fakt, že hlavný protagonista je napoly Yokai. To do hry vnáša ďalšie novinky v súbojovom systéme. Prvou je tzv. Burst Counter. Je to akýsi ekvivalent k schopnosti Parry a využíva sa hlavne proti Yokai. V prípade, že sa démon chystá zaútočiť na vás svojím dosť efektívnym útokom, na malú chvíľku zasvieti na červeno. Vtedy musíte nájsť ten správny moment, kedy použiť Burst Counter, pretože tým ho viete v podstate paralyzovať a uberiete mu veľké množstvo Ki, ktorá sa u Yokai míňa pomalšie. Je to však dvojsečná zbraň, pretože ak to nevykonáte správne, môžete nepriateľovi naletieť priamo do rany a schytať tak celé poškodenie.

V Nioh 2 sa nestretnete už len s Yokai škvrnami zanechanými nepriateľmi, ale nájdete tu aj celé plochy posiate Yokai aurou. V danej oblasti tak budete musieť zabiť hlavného záporáka, aby ste si tam odomkli truhlice alebo svätyne, ktoré sú touto aurou pokryté. A asi vám nemusím pripomínať, že v tejto oblasti vám Ki porastie naozaj pomaly a váš štýl hry sa tak bude musieť zmeniť. Po zabití Yokai vám môže padnúť aj jeho duša, ktorú potrebujete oprášiť v najbližšej svätyni, a pridá vám tak jedinečnú schopnosť. Napríklad sa budete môcť zmeniť na Yokai menom Enki, vyliezť na svoju kopiju a zo vzduchu ju vrhnúť po nepriateľovi. Tie schopnosti sú väčšinou veľmi efektívne, ale vyžadujú si vlastný zdroj energie s názvom Anima. Schopnosti môžete mať naraz dve a vždy po nájdení novej si ju musíte vymeniť. Ako polovičný Yokai sa dokážete premeniť aj do tejto formy na istý čas. Stanete sa tak silnejším a odolnejším od závislosti vášho Guardian Spirit. Často však budete premýšľať nad tým, či je správny čas použiť svoju Yokai formu, pretože sa napĺňa pomaly.

Nielen japončina, ale aj plnohodnotná RPG

Hoci ide o naozaj unikátny zážitok, ktorý spočiatku nemusí sadnúť každému, hra ponúka množstvo hodín zábavy. Ďalšie plus nájdete v hlboko zakorenených RPG mechanizmoch, s ktorými sa budete stretávať na každom kroku. Schopnosti a level už rozoberať nebudem, len k tomu pridám možnosť hľadania, ba až farmenia rôznych predmetov od brnenia cez zbrane až po rôzne „consumables“. Ešte lepšie je, že ak sa vám nepáči napríklad vzhľad vašej prilby, môžete si ho zmeniť u kováčky. Možno sa to niekomu bude zdať ako banalita, no mne to prišlo ako fajn doplnok a lepšie sa mi vyrážalo do boja s pocitom, že som si k tomu robustnému brneniu nemusel zobrať ten nevkusný klobúk. Aj hráči bažiaci po hardcore zážitkoch si prídu na svoje a u kováčky na jednotlivých predmetoch môžu meniť ich štatistiky. Alebo môžu chodiť „farmiť texty“ predmetov, ktoré si potom môžete nechať vyrobiť. V hre sa stretneme aj s rôznymi tajomstvami a niektoré z nich vedia naozaj prekvapiť. A ak by vám hra prišla v niektorých momentoch až príliš nekompromisná, nie je problém zavolať si na pomoc kamaráta. Spolu môžete do boja vyraziť až traja, no všetci budete potrebovať PS Plus. Ak ho nevlastníte, nezúfajte, po svete sú rozosiate modré hroby. Tie po vyvolaní imitujú hráča, ktorý je riadený umelou inteligenciou.

Príbeh má tiež svoje miesto, pričom ide o udalosti pred prvým dielom. Vaša postava dostáva meno Hide a chtiac-nechtiac sa dostáva do boja s rôznymi entitami, ktoré napadli jej domovskú dedinu. V zápale boja sa stretávate s obchodníkom Tokichirom, ktorý vás presviedča na ďalší lov Yokai démonov. Z nich totiž získava drahocenné kamene pre svoj obchod. Viac vám však o príbehu nepoviem, pretože sa chcem vyhnúť spoilerom.

Naše hodnotenie

Nioh 2 pokračuje presne tam, kde skončila jednotka. Nie príbehom, ale všetkým, čo hráči potrebujú. To sú výzvy, inovatívnejšie mechanizmy a veľa dôvodov, prečo si tento titul zahrať odznova. Odporúčam ho všetkým fanúšikom Souls hier a tých neskúsených naň chcem upozorniť. Takto sa robia hry. Majú vás odmeniť za dobre odvedenú prácu a nie za bezhlavé stláčanie gombíkov. Suma summarum, Nioh 2 je must have titul, ktorý hovorí sám za seba.

Klady

  • level dizajn
  • veľa noviniek
  • štylizácia
  • znovuhrateľnosť

Zápory

  • grafika sa až tak neposunula

Informácie o hre

Nioh 2

Nioh 2 2020

Vydávate sa na lov Yokai démonov. V tejto neľahkej úlohe sa budete musieť vysporiadať so sebou samým a nestratiť tak nádej. Hra je nekompromisná a potrestá vás za každú chybičku. Zároveň rada odmení už len vo forme dobrého pocitu z dokončenej misie.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Akčná RPG
  • Výrobca: Team Ninja
  • Vydavateľ: Koei Tecmo, Sony
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk