Už to bude nejaký piatok, čo ma dokázala hra zaujať tak, že sa mi o nej aj snívalo. Nemyslím to tak, že ma chytila dejom a ja som pri nej nedýchal, skôr tak, že nápad vložený do hry bol naozajstným unikátom. Problém dnešnej doby tkvie v neustálom kopírovaní všetkého možného. Najlepším príkladom je asi žáner Battle Royale. V momente, keď sa zistilo, že štúdiu dokáže titul s prvkami tohto žánru zabezpečiť obrovské peniaze, okamžite to kopírovali aj ostatní. Ale prísť s niečím novým, na to potrebujú vývojári odvahu. Britské štúdio Media Molecule nám však dokazuje, že tá im nechýba, a v Dreams sa dokonca snažia využiť potenciál celého nápadu naplno.
Každý sen sa môže premeniť na skutočnosť
Ambiciózne štúdio Media Molecule na výstave Gamescom v roku 2012 prezradilo, že pracuje na dvoch hrách. Dnes už s určitosťou vieme povedať, že jednou z nich bolo veľdielo Dreams. Ťažko sa mi určuje, či je Dreams komplexným titulom, user friendly editorom, prípadne dokonca sociálnou sieťou. V podstate máme pred sebou hybrid, ktorý nesie z každého spomínaného aspektu niečo. Aby som nepreskakoval, začnem obalom. Keď si hru rozoberieme do vrstiev, obalom celého projektu je sociálna sieť. Či už budete vytvárať svoje vlastné hry, scény, hudobné diela, alebo budete prezerať projekty iných používateľov, vždy sa tam dostanete cez model ich vlastnej sociálnej siete s názvom Dreamiverse.
Jadrom celého Dreams by mal byť bezpochyby editor. Ide o naozaj skvele prepracovaný systém, v ktorom si môžete vyrobiť v podstate všetko, čo sa vám prisní. Máte sen o malej hre, o ktorej si myslíte, že v ľuďoch zanechá niečo, čo ešte nezažili? Vyrobte ju. Máte chute skladať vlastnú hudbu? Tu máte voľné ruky a kopu nástrojov. Alebo len máte plné zuby mainstreamového herného priemyslu a chcete si zahrať malé tituly so zábavnými nápadmi? Tu ich môžete hrať celý deň.
No a čo posledný aspekt z trojice hore spomínaných žánrov? Dreams by sa dalo označiť aj ako hra, pretože sami vývojári nám priniesli skoro trojhodinový príbeh, ktorý je vyrobený priamo v ich vlastnom editore Dreams. S určitosťou viem povedať, že aj tento kratučký príbeh by ako samostatná vec dokázal oslniť nejedného hráča.
V sne je možné všetko
Príbehová kampaň s názvom Art´s Dream je vynikajúcou demonštráciou toho, čo všetko sa dá vďaka Dreams vyrobiť. Dostávate sa do sna džezového hudobníka Arta, ktorý začína prehrávať boj s vlastnými démonmi. Jeho odchod z kapely celú frustráciu len prehlbuje, hlavný protagonista sa preto vo svojich snoch dostáva hlbšie do svojho jadra, kde zisťuje, že nie všetko je tak, ako si myslel. Viac z príbehu prezrádzať nebudem, pretože ako som načrtol už vyššie, Art´s Dream by si ako samostatný projekt našiel svoje miesto aj medzi dnešnými príbehovkami.
Celý príbeh nám vlastne približuje, ako môžu vyzerať hry od každého jedného používateľa Dreams. V Artovom sne sa striedajú hrateľné pasáže, ktoré sa od seba diametrálne odlišujú. Chvíľu si zaspomínate na starého dobrého Poldu vďaka Point & Click adventúre, vzápätí už búchate kladivom v platformovej skákačke. Logické hádanky vystriedajú výzvy, ktoré vyškolia vaše reflexy. Najlepší na tom je fakt, že celý príbeh ide ako nôž maslom a ani si nevšimnete, ako ste sa dostali do úplne inej, zároveň však nadväzujúcej pasáže. Po celom dohraní príbehu mi v hlave iba ostala otázka, či sa aj hráči dostanú k tak komplexným dielam, akým Art´s Dream naozaj je. Nástroje k tomu majú, budú však mať chuť podstúpiť takú obetu? Viete, vytvoriť už len malú hru môže znamenať hodiny modelovania, skúšania a hlavne pádov na úplné dno.
Editovať na ovládači je snáď iba sen
Popri písaní tejto recenzie som sa stretával s názorom, že gamepad je dobrý akurát tak na skákačky, občas aj na jednoduchšie RPG, ale absolútne nie na editovanie. Celý projekt Dreams sa s týmto názorom musel stretávať už od počiatku vývoja. Editovanie s ovládačom je však zo strany vývojárov zvládnuté na výbornú. Pozor! Nejde o intuitívne ovládanie a celý proces sa budete musieť naozaj naučiť. Tutoriál vás bude doslova ťahať za ručičku a neraz som si všimol, že aj v pokročilých návodoch vám inštruktor znova opakuje základné editovacie mechanizmy. Tu a tam sa, samozrejme, stane, že vám objekt odbehne do aleluja a váš gamepad musí čeliť nervovému napätiu. V tomto prípade platí, že opakovanie je matkou múdrosti.
Jedna vec ma však vrátila do reality. Dreams ma zaujalo tak, že som prestal vnímať okolitý svet a projekt som vyzdvihoval v každom smere. Popri hraní som sa dostal do fázy modelovania, kde ma inštruktor zarazil svojimi pohybovými ovládačmi. Samozrejme, je tu možnosť zvládnuť všetko na gamepade, no tvorcovia týmto prezradili, že editovanie si vyžaduje viac. Alebo je to iba môj názor a len sa snažia využiť celý potenciál konzoly? To už je na zvážení každého jednotlivca. Na scénu by čoskoro mala vstúpiť aj podpora VR headsetu od Sony, ktorá hre určite pridá na popularite.
Dreams ponúka možnosti, ako zhmotniť svoje sny. Ak máte víziu novej hry, môžete ju vymodelovať od základov. Začnete so základnými kulisami, ktoré vám aj tak zaberú množstvo času. Vytvoríte si svojho protagonistu, prípadne antagonistu, a vymyslíte dej hry. Vo vymýšľaní príbehu a prepojovaní algoritmov je Dreams naozaj skvelým pomocníkom. Určovanie logiky objektom sa mi už po pár hodinách zdalo naozaj jednoduché. Algoritmy v hre označované ako logika majú podobu ikon, ktoré medzi sebou prepájate drôtmi. Potom už v jednotlivých ikonkách nastavíte rôzne hodnoty ako časomieru, silu a kopu iného. Najlepšie na tom všetkom je, že je toho ešte viac, no ja som nemal odvahu pustiť sa do pompéznejších projektov. Svoj rozpracovaný projekt si môžete uložiť do svojej konzoly, prípadne ho zavesíte rovno na internet. Týmto by som premostil k ďalšiemu dôležitému aspektu.
Por… teda Dreamhub
Dreams prináša revolúciu v hraní aj tým, že je tak trochu aj sociálnou sieťou. Komunikácia s ostatnými hráčmi alebo lajkovanie a prezeranie nie sú veľmi odlišné od reálnych sociálnych sietí. Každý, kto hral Little Big Planet, vie, že štúdio Media Molecule má svojský štýl vytvárania hier. Už v predchádzajúcich tituloch sme sa stretli s experimentovaním pri hrateľnosti v podobe implementovania interakcie ostatných hráčov do vašej vlastnej hry. Podpis Media Molecule je vidieť aj v tomto titule a vôbec to neprekáža. Popri hraní obsahu priamo od tvorcov máte možnosť zbierať bublinky s rôznymi vecami, ktoré využijete pri editovaní vlastného obsahu. Lenže to ľuďom s väčšou fantáziou určite nemôže stačiť. V rámci sociálnej siete si môžete stiahnuť obsah aj od ostatných hráčov. Je fajn, že žiadny projekt nie je limitovaný na jedného hráča, a tak si pokojne môžete stiahnuť modely od niekoho iného, prípadne sa s ním rovno dohodnúť.
Vo svete Dreams má každý svoje miesto a aj taký malý rojko, ako som ja, čo viac prehľadával výtvory ostatných, ako tvoril svoje vlastné, má rovnako dôležitú úlohu. Veď aj tvorcovia potrebujú testerov, nie? Už len z tohto uhla pohľadu si dovolím tvrdiť, že hra je výbornou investíciou – hlavne pre ľudí ako ja, ktorí už ani nevedia, medzi ktorých fanúšikov sa zaradiť. Hráči budú pridávať obsah stále a dúfam, že rozpracované projekty sa budú rozširovať. Tvorcovia dokonca potvrdili, že obľúbené projekty sa môžu dostať až do fázy, keď sa z nich stanú standalone tituly. Takže ak ste boli vždy fascinovaný vývojom videohier a myslíte si, že by ste pre remeslo boli prínosom, pokojne sa do tvorenia ponorte a dajte o svojich dielach vedieť aj ostatným. Dreams má aj vlastnú stránku, takže nie je problém si novinky z Dreamverse pozerať aj mimo PS4.
Nepochopíte každý sen
Chcem na koniec napísať pár viet, ktoré budú čisto subjektívnym názorom. Viac-menej by som hre vytkol dátum vydania. Hoci ide o ambiciózny projekt, ktorý podľa mňa zožne celosvetový úspech, je škoda, že sa k hráčom dostal chvíľu pred príchodom next-gen konzol. S pravdepodobnosťou, že sa hra dostane aj na nové konzoly, sa ma zhmotnili obavy, ako to bude s hráčmi na tých starých. Bude titul podporovaný celý čas na obidvoch generáciách? A ak nie, prečo po ôsmich rokoch vývoja radšej nepočkali na nové konzoly? Týmto by som si chcel na koniec dať malý prísľub, že sa na Dreams pozriem o rok, keď už budú na trhu aj nové konzoly.
Prečítajte si tiež
7-ročný vývoj a chystaná podpora VR. Playstation 4 exkluzivita Dreams je tu!
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dreams 2020
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Game creation system
- Výrobca: Media Molecule
- Distribútor v GB: Sony Interactive Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Galéria