Po prvýkrát v histórii Assassin’s Creed séria hra prechádza masívnymi zmenami, ktoré síce naoko ulahodili mnohým hráčom, no vznikli zároveň aj obavy, ako budú reálne prevedené. Ako teda vyzerá prvý RPG Assassin’s Creed v praxi?
Ubisoft Montreal nás po ročnej absencii akéhokoľvek vydania Assassin’s Creed hry po veľkej zmene, ktorú podstúpil, po prvýkrát berie na výlet do starovekého Egypta. Jeho história ponúka mnoho charizmatických historických postáv a obrovský svet plný ikonických miest a záhad. Vyrovná sa ale Eziovej ére a obnoví slávu takmer dekádu starej série?
Časové rozhranie, v ktorom sa hra odohráva, je asi jedno z najhektickejších, aké si mohlo štúdio vybrať. Približne 50 rokov pred Kristom totiž svoje obdobia slávy prežívalo nespočetné množstvo velikánov, medzi ktorými spomeniem napríklad Xerxesa alebo Plutarcha. Bude teda zaujímavé sledovať, či sa do tohto obdobia vrátime aj v budúcich pokračovaniach a preskúmame aj iné zákutia tejto krajiny.
V tomto diele sa ale dostávate do úplne inej roly. Vaša postava sa volá Bayek a patrí do členstva Medjayov, elitných ochrancov faraóna a Egypta. Hneď prvá vec, ktorú treba spomenúť, je množstvo výborne napísaných postáv a questov, ktoré stretávate na svojich cestách krajinou. Niektoré úplne náhodné úlohy a postavy vás dokonca zavedú na miesta, ktoré by ste normálne našli len ťažko, čím tvoria jedny z najzaujímavejších questov. Ubisoft síce dostáva často za svoje hry nemalú kritiku, no jedno sa im musí uznať − každý svet vždy vytvoria naozaj fenomenálne. Inak to nie je ani v tomto prípade a v Egypte je naozaj radosť nachádzať sa. Zabudnite na predstavy nekonečného piesku a nudu. Púšť je, samozrejme, neodmysliteľnou súčasťou hry a krajiny, no rovnako aj pyramídy v Gize, krásna Alexandria s jej slávnym majákom (jedným z divov sveta), slávne mesto Memphis či pobrežie Nílu až po hranice Grécka a Ríma a ich multikultúrne mestá. Svet Origins je naozaj rôznorodý, rovnako ako aj doba, v ktorej sa odohráva. Narastajúci vplyv Rímskej ríše a Grécka, ktoré sa v tom čase snažili postupne posúvať na územie Egypta, je cítiť na každom kroku a bude veľakrát súvisieť s vašimi úlohami a prostredím v nich. Každé miesto je skutočne jedinečné a je radosť sa týmito skvostmi histórie prechádzať.
To ale nie je jediné, čo vás pri hraní nového dielu prekvapí. Po prvýkrát séria mení aj svoj bojový systém a prichádza s viac RPG orientovaným prevedením. Najlepšie by sa tento systém dal porovnať asi s mechanikami bojov z Dark Souls. Zameraný je teda hlavne na blokovanie, uhýbanie sa a rýchle protiútoky. Tento nový systém v kombinácii s pridaním RPG mechaník vnáša do hry úplne novú dynamiku, ktorú AC už nejaký čas potrebovalo istým spôsobom oživiť. Spomínaný RPG systém síce nie je nijako komplikovaný, no vnáša do hry novú formu hĺbky. Po prvý raz si konečne budete môcť svoju výbavu voliť sami, vylepšovať si ju či kupovať a predávať u rôznych predajcov. Rôzne exotické a vzácne zbrane taktiež budete, samozrejme, brať od bossov alebo zo skrytých miest a ich pokladov, čo vám poskytuje ešte väčší zmysel a inšpiráciu pre skúmanie sveta a jeho zákutí. Dokonca si tentokrát môžete aj zvoliť stupeň náročnosti vašej hry, čo je na AC sériu výnimočné nastavenie. Konečne budete musieť pri bojoch aj reálne čakať na správne okno k útoku namiesto zavraždenia dvadsiatich vojakov, kým prestane účinkovať dymová bomba. Zaujímavou možnosťou je tiež mechanika nosenia až štyroch zbraní naraz, konkrétne dvoch lukov a dvoch zbraní nablízko, čo vám dovoľuje si podľa vlastného gusta zobrať do boja zbraň do každej situácie. Tie najlepšie zbrane majú dokonca unikátne vlastnosti ako dvojitý damage, no za cenu vašich životov alebo ohnivý atribút, ktorý zapáli vašich nepriateľov pri každom útoku. Možností pre taktizovanie pri bojovaní a volení svojej výbavy je naozaj mnoho a doladiť to všetko môžete aj pomerne rozsiahlym stromom schopností.
Aj keď ste si o hre zatiaľ mohli prečítať v podstate samú chválu, nie všetko je úplne dokonalé. Síce sa nový Origins naozaj výborne hrá, skvelo vyzerá a svet Egypta s jeho atmosférou je radosť objavovať, má jeden dosť závažný problém. Tento problém nie je v AC sérii prvý, a už vôbec nie v hrách Ubisoftu. Je ním fakt, že Ubisoft síce spravil skvelú hru, no s Assassin’s Creedom toho má pramálo spoločné. Rovnako ako Black Flag, ktorý bol tiež skvelým oživením série, je aj Origins výborná hra, no skoro žiadny Assassin v pravom zmysle slova. Spojitosť so sériou a inými dielmi je minimálna a aj to málo sú len náznaky a skryté útržky, ktoré musíte vyslovene hľadať. V jednom z útržkov dokonca hra poukazuje na prepojenie svetov Assassin’s Creedu a Watchdogs, kde hra naznačuje, že Aiden Pearce môže byť assassin. S tým čiastočne súvisí aj druhé mínus hry. Keďže hlavná postava nie je assassin, na akých sme zvyknutí, v hre chýbajú aj obľúbené “assassinate” misie. Samozrejme, aj tentokrát počas hrania lovíte a na konci zabijete niekoľko cieľov, no nie sú to klasické Assassin’s Creed misie, kde ste vysadený pred obrovským komplexom a máte si svoj cieľ nájsť a popraviť. Poväčšine vás hra nútila plánovať svoj útok buď enormným množstvom vojakov okolo vášho cieľa alebo komplikovaným level dizajnom, no tento raz vám vo väčšine prípadov postačí šprint a tlačidlo útoku.
Galéria
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Assassin’s Creed Origins 2017
Starodávny Egypt, zem majestátnosti a intríg, sa stráca v nemilosrdnom boji o moc. Odhaľte temné tajomstvá a zabudnuté legendy pri tom, ako sa dostávate k počiatkom bratstva assassínov.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akčná/stealth adventúra
- Výrobca: Ubisoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest