Tak to aspoň bolo v minulosti.
Súdny spor medzi Epicom a Applom je doslova darom, ktorý neustále prináša nové informácie. A nie len také, ktoré sa týka týchto spoločností. Akú súčasť súdneho spisu sme sa mohli dostať k informáciám z pozadia biznisu herných spoločností. Ide o jednu z mála možností, pretože herný biznis je tajuplný a málokedy ukáže svoju reálnu tvár verejnosti. A keď ju ukáže, tak to väčšinou nie je príjemný pohľad…však EA?
Množstvo utajovaných informácií a komunikácie, ktoré sa vďaka súdnemu sporu dostali na verejnosť teraz však nemá obdobu. A jedna z nich nevrhá to najlepšie svetlo Sony a ich slogan „For the Players.“
Z dokumentov totiž vyplýva to, že Sony naozaj neznášalo myšlienku na podporu cross playu. Ono je to aj celkom zrejmé z verejných vyhlásení, ktoré neboli tejto myšlienke naklonené. A aj keď v PR vyhláseniach sa Sony skrývalo za ochranu svojich hráčov, tak reálnym dôvodom k nevôli voči cross playu boli samozrejme peniaze.
Sony najprv blokovalo cross play v Minecrafte a Rocket League a následne aj vo Fortnite. Epic však výrazne loboval za cross play vo svojej Battle Royale hre, čo sme sa dozvedeli z e-mailovej komunikácie medzi vice-prezidentom Epicu Joeom Kreinerom a Giom Corsim zo Sony.
„Neviem si predstaviť scenár, kedy by Epic nedosiahol to čo chce – táto možnosť skončila v momente, keď sa Fortnite stal najhrávanejšou hrou na Playstation konzolách,“ napísal Kreiner. A toto už znie ako celkom veľká vyhrážka.
Corsi mu na to odpísal: „Cross play nie je slam dunk a to bez ohľadu na veľkosť hry. Ako viete, mnoho spoločností preskúmava túto myšlienku a ani jedna z nich nedokáže vysvetliť, ako cross play zlepšuje Playstation biznis.“
Epic dokonca ponúkol, že to ohlásenie spraví tak, aby spravil zo Sony „hrdinov“ pre PR. Ponúkli unikátne postavy v hre exkluzívne pre PS Plus predplatiteľov: „Urobme z toho víťazstvo pre všetkých. Epic ohľadom tohto nezmení svoje stanovisko a preto budeme musieť dospieť k dohode.“
A prečo vlastne Sony tak vadí cross-play? Spoločnosť sa totiž bojí ušlých ziskov. Aby sme to vysvetlili jednoducho – Ak si napríklad kúpite V-Bucks na Playstation Store, tak 30% zo sumy putuje do vrecka Sony, ako prevádzkovateľa platformy. Ak by však Sony umožnilo cross play a cross save, tak vy, ako hráč by ste si mohli kúpiť V-Bucks cez obchod na inej platforme (Xbox, PC, Android) a tak by Sony svoj odvod nedostalo a to aj napriek tomu, že hru primárne hrávate na Playstation platforme.
Ide tak jednoducho o peniaze. Preto Sony dospelo k riešeniu. Vymyslelo schému dodatočných platieb za umožnenie cross playu a cross savu. V praxi to funguje tak, že ak na Playstation konzolách trávia hráči 90% všetkých odohraných hodín (v súčte všetkých platforiem) a 90% tržieb bolo taktiež na Playstation konzolách, tak je to OK. Ak však je podiel hrania na Playstation konzolách vysoký, no podiel tržieb je z nejakého dôvodu nízky, tak vývojár musí Sony kompenzovať ušlý zisk za umožnenie cross play a cross save.
V praxi to znamená, že Sony účtuje vývojárom za implementáciu tejto funkcie do hry. A tie sumy nie sú práve malé. A aj keď hry ako Fortnite či Call of Duty Warzone s ich zaplatením asi nebudú mať problém, tak menší vývojári možno tieto funkcie odignorujú, aj keď práve ich hry by ich potrebovali. Čo je obrovská škoda.
Sony si taktiež „vydupalo“ aby sa V-Bucks, alebo iné prémiové meny nedali preniesť medzi jednotlivými platformami a taktiež aj to, že v nastaveniach musí existovať možnosť vypnúť cross-platformové interakcie.
Otázne je, či sa situácia od roku 2019 (dokument je práve z tohto roku) nezmenila. Sony sa k dokumentu zatiaľ nevyjadrilo.