Na začiatok len pár krátkych otázok. Koho by ste si vybrali, najlepšieho priateľa alebo vašu partnerku? Je ľahšie milovať, alebo byť milovaný? Je v poriadku klamať, ak sa o tom nikto nikdy nedozvie? Ste skôr sadista alebo masochista? Ako vám znie život bez povinností a záväzkov? Baví vás praskanie bublinkovej fólie?
Predtým, než budete čítať ďalej, zamyslite sa nad týmito otázkami. A naozaj poriadne. Niektoré sa vám môžu zdať ľahké, niektoré vás zamestnajú na dlhšie, než by ste čakali. Koľko hier vás prinúti sa zamyslieť nad svojimi témami naozaj do hĺbky? Minimálne v „trojáčkových“ produkciách takých mnoho nenájdete. Čo je škoda, pretože hry, ako médium, majú v tomto ohľade veľký potenciál. Potenciál, ktorý Catherine využíva, ako sa len dá.
Vincent totižto nie je žiaden klasický herný hrdina. Je obyčajný, tridsaťdvaročný chlapík, spokojný so status quo medzi jeho nikam nevediacou prácou, ktorá ho ale aspoň uživí, a jeho priateľkou, s ktorou chodí už päť rokov. Tá ale tak spokojná nie je. Začína myslieť na svadbu, čo dáva najavo vo veľmi nápadných náznakoch, ktoré si Vincent nemôže nevšimnúť. Snaží sa ich ignorovať a presviedčať svoju priateľku, menom Katherine, že ich súčasný stav je v poriadku a nemusia sa nikam ponáhľať. Je tu však jeden problém. Katherine je možno tehotná…
Z toho sa už len tak nevyvlečie. Stojí na hranici života slobodného mládenca a oddaného manžela. Čo teraz? Zoberie si na ramená bremená zodpovednosti, alebo pred nimi utečie? Jedného večera v jeho obľúbenom bare, kde trávi s priateľmi každý deň, nad tým premýšľa nad pohárikom, keď v tom si k nemu prisadne modrooká, blonďavá slečna, ktorá je zhodou náhod presne Vincentov typ. Slovo dá slovo, pohár dá pohárik, rozum si dá pauzu, zlý úsudok vyhrá a Vincent sa nasledujúce ráno prebudí s týmto, o desať rokov mladším, dievčaťom v posteli.
A čo je horšie, pre toto dievča, menom Catherine, to nebola záležitosť na jednu noc, ale chce sa s Vincentom stretávať pravidelne a varuje ho, že si ho pekne podá, ak ju bude podvádzať. Vincent, zmätený z celej situácie, jej ani nestihne povedať, že jednu priateľku už má a takto začína asi najťažší týždeň jeho života. Nielenže začal podvádzať svoju priateľku, začal zároveň aj trpieť nočnými morami. A nielen on. V novinách sa vysielajú správy o záhadných úmrtiach mužov približne v jeho veku. Všetci umierajú v spánku z nejasných príčin. Vie sa len to, že ich telá boli extrémne vyčerpané. Klebety hovoria o tom, že sa jedná o prekliatie všetkých podvádzajúcich mužov. Ak počas spánku spadnú a nezobudia sa, tak zomrú.
Sú to však len klebety a Vincent im spočiatku vôbec neverí. Kvôli nočným morám ale začína byť stále viac unavený a čo viac, na nočné mory sa začali sťažovať aj jeho priatelia, s ktorými chodieva do baru StraySheep. Nikto si však nepamätá, čo v tých snoch robia. Tam už prichádza na radu hráč. Počas nočných môr sa totiž Vincent dostáva do zvláštneho sveta, kde spolu s ovcami musí zdolávať výšky skrz lezenie po stenách z kociek. Každú noc musí zdolať určitý počet levelov, aby sa dostal do poslednej komnaty daného štádia, kde ho čaká boss. Boss v podobe Vincentových najväčších obáv. Raz vás bude naháňať bábätko, iný raz zase nevesta (a všetci vo veľmi desivom spracovaní) a vy budete musieť liezť nahor ešte rýchlejšie než zvyčajne.
Toto lozenie je veľmi návyková a zábavná záležitosť, ktorá odkazuje na arkádové automaty osemdesiatych rokov. Spočíva v lezení po stenách, kde musíte posúvať kocky, aby ste sa dostali nahor. Zo začiatku je to ľahké. Kocky pod vami odpadávajú pomaly a robenie si cesty je pohoda. Na pridanie náročnosti však Catherine nečaká veľmi dlho a čoskoro vám začne klásť pod nohy rôzne prekážky. V leveloch sa začnú objavovať ľadové kocky, z ktorých môžete spadnúť, krehké kocky, ktoré sa rozpadnú po pár krokoch na nich. Bombové kocky, ktoré si po výbuchu zoberú so sebou aj kocky okolo seba atď.
Okrem toho Vincent v týchto snoch nie je sám. Nahor sa snažia dostať aj ovce, ktoré tam sú s ním. Najprv do nich stačí len postrčiť a zmiznú vám z cesty, no v ďalších leveloch narazíte na silnejšie ovce, ktoré vás budú chcieť zhodiť dolu. Počas lezenia budete nachádzať rôzne pomôcky a mince. Za mince si budete môcť kúpiť ďalšie pomôcky aj keď ich pri sebe môžete mať stále iba jednu. Niektoré vám umožnia vytvoriť jednu kocku z ničoho, iné odstránia všetkých nepriateľov v okolí, ďalšie zase umožnia Vincentovi na istý čas vyskočiť dvakrát vyššie. Celé to funguje vynikajúco a ako čistá puzzle-platformovka by toto lezenie vystačilo na celú hru.
Našťastie Catherine toho ponúka v oblasti gameplayu ešte viac. Medzi jednotlivými levelmi sa dostanete na malý medzi-level, kde sa stretnete aj s ďalšími ovcami, ktoré až nápadne pripomínajú ľudí, ktorých stretávate v bare. Môžete sa s nimi porozprávať, slovne ich podporiť v pokračovaní v lezení, nakúpiť si pomôcky, či podeliť sa o rôzne techniky lezenia. A až budete pripravení pokračovať v lezení, sadnete si do spovednice, kde sa s vami porozpráva akýsi záhadný hlas, pýtajúci sa vás na podobné otázky, aké som položil na začiatku recenzie. Predovšetkým vďaka nim sa formuje Vincentova osobnosť a je len na vás, k akému, z deviatich koncov, sa dopracuje. To ovplyvňuje červeno-modrý ukazovateľ, ktorý sa pri každej odpovedi na jednu z týchto spovedných otázok pohne istým smerom. Nejedná sa ani tak o dobro a zlo, skôr len o to, aký život si Vincent vyberie. Slobodný alebo plný záväzkov? Ku komu to bude Vincenta viac ťahať? Bude sa snažiť zostať verný Katherine? Alebo nájde v Catherine to, čo práve potrebuje? Je to len a len na hráčovi a jeho odpovediach.
Ukazovateľ však môžete ovplyvniť aj inými spôsobmi. Vincenta totiž dostanete pod kontrolu aj v bare, kde môžete tráviť čas „kecaním“ s priateľmi, barmanom, servírkou, ktorú pozná podobne, ako svojich priateľov, už od detstva či s úplnými cudzincami. Tí na vás nebudú čakať, čas tam beží a ak sa do istého momentu s niekým neporozprávate, tak odíde. A možno sa už ani nevráti. Nočné mory ohrozujú naozaj každého muža a ak sa mu nedostane akejsi podpory pri poháriku, nemusí to v noci zvládnuť. Vincent môže v bare taktiež piť niekoľko druhov nápojov. Čím viac si vypije, tým rýchlejšie sa pohybuje v snoch (a navyše sa po dopití každého drinku o ňom dozviete pár zaujímavostí). Krátiť čas si môže aj hraním sa na arkádovom automate s hrou Rapunzel, ktorá je variáciou na posúvanie kociek z jeho nočných môr, či púšťaním hudby z jukeboxu.
Dôležitým prvkom je Vincentov mobil. Naň bude dostávať sms-ky od Katherine aj Catherine, na ktoré môže, ale nemusí odpísať. A pokiaľ sa odpísať rozhodne, na výber máte niekoľko spôsobov toho, ako. Funguje to tak, že Vincent napíše jeden riadok správy a vy sa môžete rozhodnúť, či vám daný tón vyhovuje, alebo to napíšete inak. Správa tak môže znieť milo alebo naopak urazene či naštvane. Alebo aj niečo medzi. To, ako to napíšete, taktiež ovplyvní Vincentov morálny ukazovateľ. Ten ovplyvňuje Vincentove správanie sa v „animačkách“, kde bude na základe pozície ukazovateľa premýšľať, jednať a správať sa inak. Čo hre, samozrejme, poskytuje veľkú dávku opakovanej hrateľnosti.
Príbeh sa rozpráva väčšinou v enginových animáciách, v ktorých modely postáv aj prostredie vyzerajú vďaka kvalitnej technickej stránke a anime štylizácii vynikajúco. Lip-sync síce v týchto momentoch nebýva vždy dokonalý, ale nijak zvlášť to neruší. Animácie, ktoré ukazovateľ neovplyvňuje, sú zase spracované v kreslenom anime, ktorý poteší každých fanúšikov tohto štýlu a vďaka pomerne striedmemu a dospelému spracovaniu neurazí ani ostatných.
Catherine okrem dospelého námetu a spracovaniu vyniká aj podobne dospelým humorom a dialógmi, ktoré je radosť počúvať. Vidieť, ako postavy v hrách neriešia záchranu krajiny/sveta/galaxie/vesmíru ale obyčajne neobyčajné vzťahy, je naozaj osviežujúce a dokazuje to, že niečo také v hrách môže fungovať a ľudí to baví. Stačí pevná ruka dizajnéra, ktorý vie, čo chce svojím dielom dosiahnuť a je to. A Catherine je presne tým prípadom. Gameplay je vyvážený a po noci plnej hektického lezenia po stenách radi privítate pokojný čas v bare, kde si môžete oddýchnuť. Počas nočných môr vás bude v postupe ďalej taktiež motivovať túžba dozvedieť sa, čo sa v príbehu stane na ďalšie ráno, lebo dej sa postupne nádherne zamotáva a keď si už myslíte, že máte jasnú predstavu o tom, ako to dopadne, tak vás hra niečím prekvapí. Samotná pointa možno nesadne každému, ale to už je čisto vecou vkusu.
Vecou vkusu je samozrejme celá hra. Mnohých môže odradiť už len jej japonský pôvod, nech je s tým spojený anime štýl alebo veľká náročnosť, kedy vám dá zabrať aj najľahšie nastavenie. Atlus musel počas vydania dokonca vydať patch, aby náročnosť trochu znížil. Občas potrápi ovládanie a kamera. Niekedy je nutné prejsť na druhú stranu steny a liezť tadiaľ, no kamera sa neotáča až dozadu a vyriešené je to tak, že ovládanie počas pobytu za oponou funguje opačne. Šípka doľava ide vpravo a naopak.
Príbeh je naozaj dôležitý, ale nie je to jediné, čo Catherine ponúka. Po jeho prejdení sa vám odomkne Babel mód, kde sa dostanete k najťažším výzvam, aké len hra dokáže ponúknuť. Navyše ich môžete vyskúšať pokoriť aj v multiplayeri, kde súťažíte s protivníkom o to, kto sa dostane nahor ako prvý. Pridáva to ďalšie hodiny hernej doby už tak dlhej hre. Na najľahšej náročnosti mi trvalo hru prejsť až 17 hodín a nenarazil som na žiadne hluché miesto. Naopak, dočkáte sa kompletne pôsobiaceho zážitku s uspokojivým zakončením. Teda to záleží na tom, ku ktorému koncu sa dopracujete. Niektoré sú vynikajúce, iné slabšie. Preto sa radšej snažte si ísť za svojím už od začiatku a držte sa toho až do konca.
Na zhodnotenie celého balíčku je potrebné ešte zhodnotiť zvukovú stránku. Anglické dabingy anime bývajú často slabé, ale Catherine obstála na jednotku. Všetky postavy znejú vierohodne a ich osobnosť srší aj z pár riadkov dialógov. Za čo môžeme vďačiť aj spomínanej vysokej kvalite písania a kvalitného prekladu. Soundtrack tvoria pôvodné skladby, dopĺňajúce väčšinou pokojné časti hry, zatiaľ čo v tých akčných alebo napínavých či skrátka zaujímavých hrajú remixované verzie klasických skladieb. Určite spoznáte Chopinov pohrebný pochod v jemne jazzovom prevedení. Dočkáte sa aj Bacha, Beethovena, Dvořáka a ďalších. Moderné prevedenie im svedčí a do hry zapadli úžasne. Soundtrack stojí za počúvanie aj mimo hry.
Chyby Catherine sú drobné a trpezliví hráči ich radi odpustia, aby sa ponorili do dospelého príbehu so sympatickými charaktermi, kvalitným humorom a napínavým dejom. V spolupráci s perfektne vyváženým gameplayom, ktorý ponúka výzvu aj robenie rozhodnutí, ovplyvňujúce dianie na obrazovke, sa jedná o hru, aká vychádza len raz za pár rokov. Vlastne takáto hra ešte ani nevyšla. Bola by škoda premárniť šancu, zahrať si ju, aj keď nie je pre každého. Ak sa však ocitáte v tom správnom hráčskom publiku, tak vedzte, že od dokonalosti hru delia len maličkosti.
|
príbeh pre hry netradičná tematika herná doba vyvážený gameplay opakovateľná hrateľnosť odomykateľné bonusy audiovizuálna stránka |
|
kamera a ovládanie občas pohnevajú pre niekoho príliš náročné |
95% | |
ŽÁNER | Puzzle-platformer adventúra |
VÝROBCA | Atlus |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
N/A |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|