Viete, aká je najlepšia hra, ktorá vyšla na PS1? Nie, nie je to Crash Bandicoot, Gran Turismo, Final Fantasy ani Metal Gear Solid. Je to Tony Hawk’s Pro Skater 2 – aspoň podľa portálu Metacritic, a s týmto tvrdením sa stotožňujeme. THPS2 nám pripomína nostalgiu herných začiatkov na Slovensku. Na PlayStation sa chodilo hrať do herní a po prejdení prvého Crasha sa prechádzalo práve na skateboardovú arkádu. Crash bola nutnosť, Tony Hawk bol životný štýl.
S Pro Skatermi to však po tretej hre zo série išlo dolu vodou. Activision sa snažil zachrániť situáciu aj pomocou špeciálneho príslušenstva v tvare skateboardu, ktorý mal ponúknuť realistickejší herný zážitok, avšak neúspešne. Smäd po virtuálnom skateboarde čiastočne uhasil HD remake prvého Tonyho Hawka. A prečo spomíname meno známeho skateboardistu, keď v názve recenzovanej hry nefiguruje? Pretože OlliOlli je po dlhej dobe poriadna skateboardová hra. V princípe jednoduchá, avšak na zvládnutie veľmi náročná hra, ktorá vyžaduje dávku perfekcionizmu. A to môže niektorých hráčov odradiť.
OlliOlli sa od Tonyho Hawka a jemu podobných hier odlišuje v technickom spracovaní. Vývojári tretí rozmer vyškrtli a výsledkom je dvojrozmerná arkáda/skákačka s výraznou prímesou všetkého skateboardového. Podobný štýl hier môžete dnes stretnúť na mobilných telefónoch a práve pre platformu iOS bol OlliOlli pôvodne vyvíjaný. Sony však zasiahol, vývojárov oslovil a výsledkom je exkluzivita pre PS Vitu.
Treba uznať, že OlliOlli sa hrá lepšie s klasickými ovládacími prvkami (tlačidlá, analógová páčka) a popravde si nevieme predstaviť, akým spôsobom by bolo ovládanie prispôsobené pre dotykové obrazovky. Problémom nie je komplexnosť ovládania. To je v podstate veľmi jednoduché. Tlačidlom X skateboardistu rozbehnete a dvojitým stlačením dosiahne maximálnu rýchlosť. OlliOlli je v podstate Canabalt, resp. akákoľvek „2D runner“ hra obohatená o skateboardové prvky. Zvyšok ovládania a robenie trikov sa obmedzuje iba na ľavý analóg. Keď posuniete páčku doľava, vykonáte jeden trik. Doprava, ďalší trik. Poloblúk. Celý oblúk. Trištvrte oblúk. Každý pohyb s analógovou páčkou je priradený nejakému triku. Rovnako ako vo FIFE. Okrem toho môžete používať aj pravé a ľavé bočné tlačidlo, aby sa vaša postavička točila do jednej alebo druhej strany.
Rovnako ako v prípade Tonyho Hawka aj v OlliOlli si budujete kombo neprerušovaným robením rôznych trikov. Vo vzduchu spravíte jeden trik, následne „pristanete“ na zábradlí a pokračujete v kombinácii. Jednotlivé úrovne, najmä v neskorších častiach, sú navrhnuté tak, aby hráčovi umožnili striedať jeden trik za druhým bez akejkoľvek pauzy. A práve v tomto spočíva cesta k úspechu. Potrebujete veľa bodov a tie získate iba nadväzovaním trikov. To si však vyžaduje zo strany hráča bezchybné hranie, ktoré neskôr hraničí s perfekcionizmom.
Práve z tohto dôvodu považujeme PS Vitu za ideálnu platformu pre recenzovaný titul. Dotykové ovládanie vám neumožní dosiahnuť taký perfekcionizmus ako klasické ovládacie prvky. Stláčanie tlačidiel a pohyb analógovej páčky si musíte ideálne načasovať a jediná chyba vás môže pripraviť o všetko. V tomto smere je OlliOlli bezohľadný.
Hra obsahuje celkovo 25 úrovní, ktoré sú rozdelené do piatich prostredí. Každá úroveň ponúka „amatérske“ a „profesionálne“ výzvy. Ak však nemáte k takémuto žánru hier vzťah, pripravte sa, že frustrácia sa dostaví už v štvrtej várke úrovní, a to aj v prípade „jednoduchých“ výziev. Tieto úrovne totižto nevyžadujú bezchybné hranie, ale po hráčovi chcú už spomínaný perfekcionizmus. Počas niekoľkých milisekúnd musíte perfektne pristáť a hneď vyskočiť – v opačnom prípade vás čaká pád na kolienko a game over.
OlliOlli je veľmi špecifická hra. Svojím spôsobom je chytľavá a zábavná. Svojím spôsobom je však aj frustrujúca a stereotypná. Nie je to materiál pre každého hráča. Milovníci Tonyho Hawka pravdepodobne ocenia dvojrozmerný skateboard, iní hráči však budú mať chuť Vitu hodiť o zem. OlliOlli vyžaduje trpezlivosť a pevné nervy. Perfekcionizmus zo strany hráča. Správne načasovanie stláčania tlačidiel a pohybu analógovej páčky pri doskoku na zem alebo na zábradlie. Takisto vyžaduje aj určitú ohľaduplnosť, pretože ovládanie vás môže niekedy jedovať – z pohľadu robenia trikov. S malým analógom síce dokážete robiť zázraky, avšak s hrou sa vždy nezhodnete. Páčka je totižto veľmi citlivá a často spravíte iný trik, ako ste pôvodne chceli. To platí najmä pre kategóriu trikov, kde treba robiť krúživé pohyby analógom. Tento „nedostatok“ však budú riešiť iba TOP hráči, ktorí OlliOlli zmajstrujú. Väčšina bude mať čo robiť, aby v nehostinnom dvojrozmernom svete skateboardu vôbec prežila. Mimochodom, slovo nehostinnom neberte ako zápor – práve naopak.
Informácie o hre
Žáner: Šport
Výrobca: Roll7
Distribútor v GB: Roll7/PS Store
Distribútor v SR: Roll7/PS Store