Spomínate si ešte, kam ste založili tú malú čiernu škatuľku s veľkým displejom a logom PlayStation? Áno, mám na mysli Vitu. Pretože práve teraz prichádza hra, kvôli ktorej ju oprášite!
Killzone: Mercenary je poctivou, plnohodnotnou AAA strieľačkou so skvelou grafikou, dobrou AI, intenzívnym multiplayerom a decentným príbehom, ktorý ťahá hru vpred. Že na tom nie je nič nezvyčajné? OK, ale videli ste už niečo také na handhelde s 5" obrazovkou?
Čo vás prekvapí hneď na začiatku, je grafika. Hra vyzerá neskutočne dobre, na prvý pohľad na nerozoznanie od KZ2 a KZ3. Samozrejme, keby ste sa zastavili a začali skúmať textúry, rýchlo uvidíte, že sú v nižšom rozlíšení ako na PS3. Lenže na to vám hra nedá čas. Úloha za úlohou, čo najefektívnejšie, čo najrýchlejšie, čo najlepšie dokončiť misiu, nech sa deje čokoľvek. Vývojári v Guerilla Cambridge vedeli, čo robia, a ich cieľom jednoznačne bolo vyhnúť sa hluchým miestam, počas ktorých by ste začali analyzovať detaily.
Oproti starším dielom série je citeľný vizuálny príklon k novej generácii konzol. Prvé misie v KZ: Mercenary sa odohrávajú na planéte Vekta, ktorá sa viac podobá tej z trajlerov na Killzone: Shadow Fall ako tej z prvého Killzone. To je len dobré, pretože hra sa tak odosobňuje od minulosti a prikláňa sa k nadchádzajúcim dielom série.
Odklon od predošlých dielov je cítiť aj v samotnej hrateľnosti. Namiesto takmer čisto koridorového strieľania s jasne daným postupom získavate viac voľnosti a priestoru. Je len na vás, ako pristúpite k problému, ktorý leží pred vami. Či zvolíte taktiku plíženia sa a tichej eliminácie nepriateľov nožom či zbraňami s tlmičom alebo sa na Helghastov vrhnete ako Rambo s guľometom v rukách, je čisto a len na vás. Ale všetko má svoje pre a proti...
V KZ: Mercenary hráte za žoldniera Aarona Dannera. A vaším cieľom je zarobiť čo najviac peňazí. Tie zarábate nielen za splnenie misie, ale doslova za všetko, čo v hre spravíte. A podľa toho, ako to spravíte, ste oceňovaní peniazmi. Peniaze získavate aj za zbieranie nábojov po padlých nepriateľoch – veď vlastne ušetríte na nákupe munície. Najviac budete zarábať na zabíjaní Helghastov, pričom najmenšiu sumu dostanete len za obyčajné zastrelenie, viac za headshot a najviac za tiché priplíženie sa a šmyknutie nepriateľa nožom zozadu. Dokonca aj vzdialenosť od cieľa určuje, koľko dolárov za jeho smrť získate. Veľa peňazí dostanete aj za získavanie dôležitých tajných informácií, ktoré potom predávate armáde.
Ale aby ekonomika fungovala (a aby ste boli motivovaní tie peniaze vôbec zarábať), musíte ich aj niekde míňať. A verte mi, míňať ich budete neúrekom. Ako žoldnieri budete potrebovať zbrane, veľa zbraní. Podľa toho, ako chcete postupovať, budete voliť aj svoj arzenál. Ale hra vám neumožňuje zbierať zbrane padlých nepriateľov. Musíte si ich kupovať na čiernom trhu, a to pomocou samoobslužných automatov firmy Blackjack. Platíte nielen za kúpu zbrane, ale aj za doplnenie munície a za výmenu zbrane za inú, už predtým zakúpenú.
A keď už som sa dostal k arzenálu, poďme sa pozrieť na to, čo máte v hre k dispozícii. Samozrejmosťou je rozdelenie na primárne (pušky, samopaly, odstreľovačky,...) a sekundárne zbrane (pištole, brokovnice). Na výber máte množstvo zbraní s tlmičom aj bez tlmiča, čo len potvrdzuje diverzitu v možných prístupoch k hraniu. Neprekvapia ani doplňujúce granáty, ale máte na výber až nečakane veľa typov granátov. Zaujímavé sú aj nepriestreľné vesty, takisto si vyberiete podľa toho, aký postup v hre zvolíte – ľahké a tiché, odolnejšie, ale hlučné a nemotorné. Úplnou novinkou v sérii Killzone sú však VAN-Guard zariadenia – veľmi drahí, ale skvelí technickí pomocníci, ktorí pridávajú do hry nové schopnosti a možnosti. Napríklad si tu môžete zakúpiť diaľkovo ovládaného droida, ktorý skúma terén a môže tiež zlikvidovať pár nepriateľov, alebo "neviditeľný plášť", s ktorým sa preplížite okolo Helghastov. Existuje veľa ďalších zaujímavých typov VAN-Guardov.
Podľa toho, ako dobre sa vám darí zarábať v hre peniaze, ste hodnotení aj žolíkovými kartami. Čím vyššia hodnota, tým lepší výkon ste podľa hry podali. Aby bol systém spravodlivý, hra porovnáva údaje online s ostatnými hráčmi na svete.
Čo ďalej? Od každej hry na Vitu sa očakáva, že bude nejakým spôsobom využívať dotykové ovládanie. Väčšinou to nevystrelí práve najlepšie, no Killzone: Mercenary je iný prípad. Absolútna väčšina dotykových a pohybových "vychytávok" je v hre dobrovoľná – môžete si ich zapnúť v menu. Potom je to už len o osobných preferenciách. Samotné ovládanie je veľmi precízne spracované, čakajte teda presnú odozvu, ako sa v strieľačkách patrí. Rozvrhnutie ovládacích prvkov je zhodné s tým, na čo ste zvyknutí z bežných FPS hier. Samozrejme, Vita má menej tlačidiel, takže muselo prísť pár kompromisov. Jedine zapínanie behu je divne vyriešené a nebolo mi veľmi po chuti. Vývojári to vyriešili tlačidlom s krúžkom, keď stojíte na mieste a stlačíte ho, tak sa prikrčíte, keď sa pohybujete, tak sa rozbehnete. Nemôžete sa však skrčiť z rozbehu, čím strácate drahocenné zlomky sekúnd a môže vás to stáť život.
Dotykovému ovládaniu sa nevyhnete jedine v prípade útokov nožom a v minihrách. Keď sa dostanete dostatočne blízko k nepriateľovi, môžete ho šmyknúť dýkou. Stlačíte tlačidlo trojuholník a potom už len šuchnete prstom po displeji naznačeným smerom. Potom už len sledujete jednu z mnohých brutálnych animácií, za ktoré by sa nehanbili ani v tých najkrvavejších hororoch. Minihry sú menej záživné, ide o malé puzzle, ktoré musíte vyriešiť v časovom limite.
Multiplayer prináša jednoduchý základ, ale otázkou je, čo viac potrebujete? Mercenary Warfare je deathmatch, v ktorom trochu miešajú karty VAN-Guard systémy. Guerilla Warfare je zase team deathmatch. Posledný multiplayerový variant, Warzone, je o niečo zaujímavejší. Znovu sa hrá na tímy, ale počas jedného kola sa vystrieda päť rôznych cieľov – od nastrieľania čo najviac nepriateľov až po hackovanie čo najvyššieho počtu rakiet.
Všetky mutiplayerové mapy sú stavané pre ôsmych hráčov a navštívite v nich prostredia, veľmi podobné tým v kampani pre jedného hráča. Klobúk dolu pred schopnosťou vývojárov vybudovať kvalitné mapy, prakticky na nich nenájdete žiadne miesto, kde by ste boli naozaj v bezpečí. Aj keď sa na nich nenaháňa plný počet účastníkov, súboje sú stále napínavé a dynamické. A častokrát veľmi krátke.
K dispozícii je rovnaký arzenál ako v singleplayeri. Čo ste si zakúpili v jednom režime, sa vám odomkne aj v tom druhom. Len v multiplayeri nezískavate hodnotiace karty, ale zbierate ich po padlých nepriateľoch a dopĺňate si svoju zbierku.
Killzone: Mercenary je parádnou FPS-kou. Hra je rýchla, dynamická, na pomery svojho žánru má celkom dobrý príbeh, ponúka množstvo nových možností a vylepšení oproti starším dielom série, má fantastickú grafiku, ktorá prekonáva aj niektoré veľké konzolové tituly a namiesto nedotiahnutých kompromisov a nedovareného obsahu sa sústreďuje na kvalitu v tom, čo ponúka. Žoldnierskemu prístupu k sérii Killzone vlastne nie je čo vyčítať. Hra týchto kvalít a rozsahu by sa pokojne uchytila aj na PS3.
Informácie o hre

Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!