RECENZIA: Jagged Alliance 3 - Obnovenie taktickej legendy, v aké sme ani nedúfali

RECENZIA: Jagged Alliance 3 - Obnovenie taktickej legendy, v aké sme ani nedúfali

 

Jagged Alliance 2 je moja srdcovka a patrí medzi tituly, na ktoré si nájdem čas každý rok, aj keď len na chvíľku. Taktické možnosti, chytľavá hrateľnosť s veľkou mierou voľnosti, perfektný výber žoldnierov a desiatky spôsobov, ako si prispôsobiť zážitok z hrania – to sú devízy hry, ktoré sa nasledovníkom nikdy nepodarilo zopakovať. A to si fanúšikovia série museli prejsť riadnymi tortúrami, ako je napríklad Jagged Alliance Flashback. Niet sa čo čudovať, že na oficiálne tretí diel som sa pozeral s neistotou. Avšak štúdiu Haemimont Games sa podarilo niečo, v čo som ani neveril.

Arulco je slobodné, čas na Grand Chien

Oproti prechádzajúcim pokusom o oživenie série sa tretí diel neodohráva na fiktívnom ostrove Arulco, ale v úplne novej krajine s názvom Grand Chien. Ide o bývalú francúzsku kolóniu, kde o nadvládu bojuje niekoľko frakcií a k vyhroteniu konfliktu došlo po únose prezidenta. K moci sa tak dostala paramilitárna jednotka The Legion a bude len vo vašich rukách zvrátiť úplný kolaps Grand Chien. Z peňazí, ktoré dala dokopy prezidentova rodina, musíte najať žoldnierov, oslobodiť ostrov a hlavne zachrániť prezidenta. Príbeh a celé zasadenie sa na nič nehrá a neberie sa vôbec vážne. Naopak, prítomnosťou čierneho humoru a prehnaných klišé postáv pripomína akčný film z osemdesiatych rokov.

Úvod je veľmi podobný zážitku z predchodcu. Na dobovom webe IMP si vytvoríte postavu podľa vášho psychologického profilu a na stránke A.I.M. zase objednáte služby rôznych žoldnierov. Možnosť trošku browsovať internetom v dizajne, na ktorý sme už aj zabudli, je príjemnou spomienkou, pričom potešia aj niektoré skryté odkazy, hoci je ich málo. Ponuka nájomných žoldnierov je síce menšia, no väčšina legiend ako Ivan, Shadow, Magic, Scully alebo Gus je dostupná. Keďže na začiatku sú vaše zdroje obmedzené, je nutné vyberať skôr lacnejších a na konkrétnu činnosť zameraných bojovníkov. Nemal by vám chýbať mechanik, medik, odborník na výbušniny a ostreľovač.

So svojou skupinou sa následne pohybujete po mape Grand Chien a obsadzujete jeden sektor za druhým, pričom oslobodzujete mestá, získavate na svoju stranu bane na diamanty alebo prístavy. Skoro každá lokalita obsahuje niečo zaujímavé, či už sú to archeologické vykopávky, jednu z množstva bočných úloh, alebo len ukrytú debnu s vybavením. Obsahu je veľké množstvo a trvalo mi niekoľko hodín, kým som sa vôbec dostal z úvodnej oblasti a loďou sa preplavil do ďalšej časti mapy. Možností, ako vyriešiť väčšinu situácií, je navyše vždy niekoľko. Tak či tak sa ale primárne bude bojovať v ťahovom režime. Keď vstúpite do sektora, hra sa z mapy prepne do 3D režimu, ktorý poznáte z bežných ťahových stratégií.

Tretí diel ponúka aj funkčný stealth. Každý žoldnier sa môže zakrádať, čo síce spomalí jeho rýchlosť, ale umožní získať lepšiu pozíciu na ostreľovanie, prípadne nablízko od chrbta spacifikovať nepriateľa. Problémom tohto režimu je, že prebieha v reálnom čase a ak má nepriateľ podozrenie, že vás vidí, začne na ukazovateli pribúdať jeho istota a následne začne konflikt v taktickom režime. Keďže hru nemôžete pozastaviť, je náročné skĺbiť ovládanie celej jednotky, rozmiestnenie jednotlivých žoldnierov a ešte aj samotné odstránenie nepriateľa. Často tak dochádza k frustrujúcemu načítaniu hry a metóde pokus-omyl.

Jeden mínomet proti desiatim nič netušiacim vojakom

Priebeh samotného súboja sa odvíja od množstva faktorov. Na počet akčných bodov, presnosť alebo dostrel majú vplyv jednotlivé štatistiky bojovníka, ako sú obratnosť alebo svižnosť, spolu s vlastnosťami používanej zbrane a jej modifikácií. Tých je, mimochodom, tiež dostatok – od kolimátorov a puškohľadov až po závesné granátomety, pažby a podobne. Do toho ešte treba zohľadniť aj samotnú pozíciu ako vás, tak aj nepriateľa, krytie, brnenie a podobne. Skoro z každej zbrane sa dá strieľať v niekoľkých režimoch a nechýbajú automatické brokovnice, mínomety či raketomety. Vyblázniť sa môžete naozaj do sýtosti a po niektorých bojoch zostane doslova spúšť, keďže zničiť môžete aj prostredie.

Niektorí hráči sa sťažovali na nedostatok munície, no s týmito problémami som sa nestretol. Je pravda, že už dlhšie som nehral titul, ktorý by bol tak závislý od manažmentu rôznych typov a kalibra, no každému žoldnierovi som pridelil zbraň tak, aby sa zásoby míňali rovnomerne. Jednotlivé zásobníky žoldnier aspoň nemusí mať vo svojom inventári, kde by len zaberali miesto.

Hardcore fanúšikovia druhého dielu určite budú mať trojke čo vyčítať. Chýba to a tamto, prečo to nie je ako predtým a prečo zjednodušili hento. Rozumiem tým pocitom, sám som s niektorými vecami bojoval, ale uvedomujem si, že herný svet sa za viac ako dve dekády niekam pohol a veľa zo zmien vlastne dáva logiku. Množstvo funkcionalít síce poznáme a vieme, ako fungujú, ale v novej a modernej hre by pôsobili ťažkopádne a zdĺhavo. Veď si len predstavte, že by ste teraz dali Jagged Alliance 2 niekomu zahrať bez toho, aby ho poznal. Musel by stráviť hodiny spoznávaním čo, kde a ako má robiť, pretože hra vlastne neposkytuje ani tutoriál. Aj ja som chvíľu pociťoval, že mi chýba ikonický obchod so zbraňami Bobby Ray’s, kde ste mohli nakúpiť muníciu a vybavenie podľa vašich predstáv. Na druhej strane, Jagged Alliance 3 je takto trošku ťažší kúsok a musíte pracovať len s tým, čo nájdete, prípadne získate od padlých nepriateľov.

Pri takto komplexnom titule je ťažké udržať maximálny balans a rovnováhu vo všetkých zbraniach, vybavení a schopnostiach. Je preto logické, že každému hráčovi sa podarí objaviť určitú taktiku, ktorá funguje na výbornú. To ľahko môže zmeniť zásahov vývojárov v podobe updatu, ak niečo považujú za príliš silné alebo ľahké. Tento prístup ale vie byť na škodu vášho zážitku z hrania, pretože môže prísť zo dňa na deň a ovplyvní vami nastavený systém. Niet sa však čo čudovať updatom, keďže tretí diel tejto legendárnej série obsahuje aj poriadne množstvo bugov. Od drobností, ako je napríklad to, že po načítaní hry máte zvoleného iného žoldniera, než keď ste ju ukladali, až po nefunkčnú kameru alebo nemožnosť prepínať si poschodia. Hru som vypínal a znova zapínal, prípadne googlil, je toho proste dosť. Pozitívne je, že vývojári sa k tomu postavili čelom a opravy pribúdajú. Vylepšiť by si určite zaslúžilo aj herné rozhranie a najmä inventár, ktorého ovládanie je tragické, keďže sa musíte neustále posúvať medzi jednotlivými žoldniermi. No a o inventári lokality ani nejdem hovoriť. Tlačidlo automaticky zoradiť chýba ako soľ.

Veľkým plusom je podpora modifikácií a integrácia Steam Workshopu. Už v čase recenzovania boli dostupné desiatky módov, pričom väčšina boli vylepšenia alebo chýbajúce veci z predchádzajúceho dielu. Chcete narušiť balans hry a mať všetko vybavenie zabitých nepriateľov? Nech sa páči. Alebo by ste radi videli percentuálnu šancu na zásah? Bez problémov. Moderskú scénu som vždy vnímal pozitívne a teší ma, že v prípade Jagged Alliance 3 je takto aktívna už od vydania. Nejde o level ako pri niektorých Bethesda tituloch, kde komunita doslova opravuje nefunkčné aspekty hry, skôr je to o prispôsobení zážitku svojim potrebám a pocitu. A koniec koncov, mody majú veľký dopad aj na znovuhrateľnosť, keďže vďaka nim môže byť váš zážitok z hrania úplne iný.

Zastaralý engine už moderný vizuál nevyčaruje

Vizuálna stránka je pravdepodobne najrozporuplnejším aspektom. Niežeby vyzerala zle, ale na to, ako sa hýbe, je málo detailná a chýba jej finálny šmrnc. Cítiť to najmä na animáciách a fyzikálnom modeli, ktorý pôsobí skôr ako ragdoll efekty z éry, keď bol Havoc úplnou novinkou. Pri rozhovoroch sa postavy správajú ako z reklamy na „takto NPC hýbe rukami, keď akože komunikuje“. Grafické nastavenia sú na strategickú hru bohaté a poteší aj dedikovaný režim pre Steam Deck.

Dobrou vizitkou nie je fakt, že v určitých momentoch dochádza k výraznému poklesu snímok za sekundu. Väčšinou sa to deje pri priblížení, keď mierite, keď sa zobrazuje filmový záber výstrelu alebo pri rýchlom pohybe kamery. Pri strategickej hre, ktorá väčšinu času prebieha v ťahovom režime, až tak nezáleží, či beží v 144 alebo 60 fps, no trhanie obrazu pri prepade je naozaj nepríjemné.

Veľmi ma potešila hudba, ktorá si berie inšpiráciu zo svojho predchodcu, no zároveň má svojho vlastného ducha, ktorý zapadá do prostredia bývalej francúzskej kolónie. Detail, ktorý som si ani pri dvojke neuvedomoval, je, že koľko rôznych postáv s unikátnymi hlasmi museli vývojári do hry zakomponovať. V Jagged Alliance 3 všetky reagujú na rôzne situácie, zapájajú sa do rozhovorov alebo komentujú dianie v boji. A často ide u humorné alebo cheesy hlášky.

Naše hodnotenie

Štúdiu Haemimont Games sa po 24 rokoch podarilo vytvoriť dôstojného nástupcu legendárneho druhého dielu, ktorý môže osloviť ako hardcore fanúšikov, tak aj úplných nováčikov. Jagged Alliance 3 ponúka taktickú zábavu na dlhé večery, pričom vypnutiu bude vždy brániť chuť, že veď ešte jeden ťah zvládnem. Oproti podobným hrám alebo predchádzajúcim pokusom oživiť značku tretí diel ponúka hlbšie možnosti, ako pristupovať ku ktorémukoľvek aspektu hry. Škoda však veľkého množstva bugov, náročného balansovania a nie úplne vydarenej optimalizácie. Ak ste fanúšikom taktických ťahových stratégii, neváhajte. Jagged Alliance 3 čaká svetlá budúcnosť a pokračovanie rád uvidím práve v rukách bulharských vývojárov.

Klady

  • zachytenie ducha predchodcu
  • výborná atmosféra sveta Grand Chien
  • veľké množstvo taktických možností
  • nákazlivá hrateľnosť
  • veľa obsahu na desiatky hodín

Zápory

  • bugy, bugy a bugy
  • optimalizácia
  • niektoré nedotiahnuté prvky

Informácie o hre

JAGGED ALLIANCE 3

JAGGED ALLIANCE 3 2023

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Taktická ťahová stratégia
  • Vývojár: Haemimont Games
  • Vydavateľ: THQ Nordic
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Dead Good PR

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk