RECENZIA: Steelrising - Souls-like na francúzsky spôsob

RECENZIA: Steelrising - Souls-like na francúzsky spôsob

 

Hry od štúdia Spiders nikdy nebolo jednoduché recenzovať. Ich predchádzajúce tituly vždy obsahovali originálne prvky, výborné zasadenie alebo atmosféru a nechýbali im ambície. Nadol ich však zrážali technické problémy, bugy, zlé dizajnové rozhodnutia a najmä príliš vysoké ambície. Steelrising nie je výnimkou a najhoršie na tom je, že ako aj v mnohých iných prípadoch pri európskych hrách, veľmi vás to mrzí. A to hlavne preto, že hra má čo ponúknuť a keby nebolo bugov a technických problémov, určite vám ju odporúčam.

Steelrising je krásna hra s nenaplneným potenciálom

Keď sa pozriete na screenshoty a video, som si takmer istý, že vás určite zaujme vizuálny štýl a umelecká prezentácia. Po prvom zapnutí Steelrising som na tom bol rovnako. Dej je zasadený do Francúzska v roku 1789, keď kráľ Ľudovít XVI potláčal krvavú revolúciu pomocou mechanických robotov, tzv. automatonov. Zúfalá kráľova manželka sa ako posledný akt nádeje rozhodne poslať prototyp jedného z nich na náročnú misiu nájsť tvorcu týchto nebezpečných strojov, aby zastavil šialenstvo, ktoré Ľudovít rozpútal. A práve vy sa zhostíte roly robotky Aegis v tejto približne osemnásť hodín dlhej souls-like RPG.

Rád sa opakujem, hry od From Software sú moje srdcovky a v sérii Dark Souls som utopil stovky hodín. Avšak robiť souls-like titul je obrovská výzva pre akékoľvek štúdio a na tomto žánri sa popálili už mnohí. Steelrising stavia na istotu a mnohé mechanizmy v podstate len kopíruje, čo nie je negatívum, pokiaľ sú zapracované dobre. To, žiaľ, v tomto prípade neplatí na sto percent. Áno, hra je adekvátne náročná už od začiatku, niekedy možno až príliš, no vývojári by si vždy mali dávať pozor na určitú mieru férovosti. Ak ste hrali Dark Souls, nebudú vám cudzie výrazy ako invicibility frame alebo hit detection. V skratke, hoci je hra neviem aká ťažká, obsahuje mechanizmy, ktoré ak sa naučíte správne používať, razantne zvýšia vaše šance na úspech. Presne také mechanizmy z Dark Souls mám na mysli a presne také Steelrising nemá, resp. ak má, tak nefungujú. Mnohokrát sa mi stalo, že ma nepriateľ trafil, aj keď som v danom momente už bol mimo jeho dosahu, alebo to tak podľa animácie útoku vyzeralo. Ak je hra v jadre ťažká a to na úrovni souls-like, musí mať funkčnú aj druhú stránku, ktorá odmení vašu šikovnosť. Tú v Steelrising proste nenájdete. Frustrujúcich chvíľ a momentov, keď si poviete, že „to je kravina, ako ma mohol trafiť?“, je jednoducho príliš veľa.

Aby som však Steelrising nenazýval iba kópiou, musím vyzdvihnúť a pochváliť niektoré prvky, ktoré si Spiders vymysleli. Najviac sa mi páči možnosť nabiť ťažký útok. Čím dlhšie vydržíte s útokom počkať a napriahnete sa na maximum, tým väčšie škody a výraznejší bonusový efekt spôsobíte. Ide o krásny príklad toho, že risk je zisk a v tomto žánri je to perfektné obohatenie. Keďže je Aegis robot a tiež disponuje svojou staminou, ktorá sa jednotlivými útokmi rýchlo míňa, vie svoje mechanické časti urýchlene dobiť, ale za cenu možného zamrazenia. Túto funkcionalitu som síce využíval minimálne, no keď som to urobil, rozhodovala o tom, či uvidím načítavaciu obrazovku, alebo nie. A hoci hra nedisponuje takým obrovským arzenálom, počtom brnení a rôznych predmetov ako napríklad Souls séria, ich dizajn a diverzita si zaslúži pochvalu. Všetky navyše pôsobia veľmi originálne.

Paradoxne, úvod hry bol najväčšou a najťažšou výzvou. V momente, keď sa mi o pár hodinách do rúk dostala pištoľ, ktorá nepriateľov po úspešnom zásahu zmrazila, sa aj boss stal prechádzkou ružovou záhradou. Zrazu sa môj postup vpred urýchlil niekoľkonásobne a vďaka tomu, že o muníciu nie je núdza, sa nenašiel žiadny nepriateľ, ktorý by ma mohol zastaviť (jedine tí s odolnosťou voči mrazu). Správny balans je ďalším kúskom do skladačky úspešného náročného titulu, kde má Steelrising nedostatky. Nepomáhajú tomu ani bugy, pričom jeden je v podstate cheat umožňujúci získať toľko hernej meny, koľko len chcete. Zoznamom ďalších chýb by som tu vedel zabrať poriadne množstvo textu – verte mi, Spiders majú čo opravovať.

Umelá inteligencia v žiadnom ohľade nepomáha vylepšiť dojem z hry. Naopak, je tak tupá, že najväčším nepriateľom automatonov nebudete vy, ale schody, úzke chodby a iné prekážky. Veľmi rýchlo prídete na to, že ťažšie časti alebo silnejších nepriateľov sa dá jednoducho pokoriť využívaním práve spomínaných schodov. Robotov stačí nalákať hore schodmi a jedného za druhým postupne mlátiť hlava nehlava. Kým sa spamätajú z toho, ako vyjsť hore, budú dávno na zemi. Pozor na zákerné prekážky si však musíte dávať aj vy, pretože neraz sa stane, že sa zaseknete o jeden pixel steny, schodu či pohodeného nábytku. V takto precíznom žánri sú práve neviditeľné prekážky naozaj nežiadúce a nič nenaštve viac než smrť, ktorej ste sa mali vyhnúť, ale hra povedala nie.

Umelecký vizuálny štýl je potopený technickým stavom

Štylizácia a originálny vizuál sú jednou z najväčších predností Steelrising. Dizajn Aegis a všetkých ostatných robotov je unikátny a prekvapivo detailný. Diverzita nepriateľov je navyše dosť veľká a stretnete sa s kadejakými formami od malých pavúkoidných a humanoidných robotov až po velikánske stroje so zbraňami väčšími než celá Aegis. Horšie sú na tom živí ľudia, ktorých tváre sú na úrovni hier zo začiatku rokov 2010, a to najmä v cutscénach, ktorým chýba akákoľvek emócia.

Keď som Steelrising začal hrať ešte pred vydaním, technický stav bol jedným slovom katastrofa. Na to, že som titul hral na RTX 3070Ti, bol framerate nekonzistentný a skákal cez stovku až k štyridsiatke, pričom nech som dával akékoľvek nastavenia, obraz trhal. Vinníkom bol raytracing (ako inak), ktorého vypnutie vyriešilo tie najpálčivejšie problémy. Zvyšok sa vývojári snažili a aj naďalej usilujú riešiť updatmi. Nič však nezmení fakt, že hra si pýta neadekvátny hardvér a 16GB grafickej pamäte pre najvyššiu úroveň textúr je jednoducho vtip.

Na bugy som, žiaľ, narazil aj pri grafickej stránke. To, že sa textúry načítavajú pomaly a doskakovanie textúr je príliš viditeľné, nie je pri dnešných tituloch až tak nevídané, no to, že sa textúry nenačítajú vôbec, prípadne konkrétna textúra zostane vo svojej low-res podobe, už problém je. Obdobné problémy som zaregistroval aj pri zvukoch, ktoré niekedy chýbali, inokedy audio mixing spôsobil, že niektoré hlasy boli príliš tiché.

Naše hodnotenie

Steelrising by som veľmi rád chválil. Ponúka totiž dynamický príbeh zasadený do krásneho a originálneho sveta, pričom ide o jeden z mojich obľúbených žánrov. Avšak technické problémy, bugy, nedorobené prvky a hrozná AI hru zrážajú na kolená. Potenciál tu je a veľmi by som si prial, aby Spiders titul doladili a z materiálu, ktorý majú, vyťažili maximum. Pri Greedfall sa im to podarilo.

Klady

  • originálny a pekný vizuál
  • niektoré dobré nápady
  • vyššia obťažnosť (keď funguje, ako má)

Zápory

  • veľké množstvo bugov
  • katastrofálna AI
  • technický stav

Informácie o hre

STEELRISING

STEELRISING 2022

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: Spiders
  • Vydavateľ: Nacon
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Spiders

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk