Pamätáte sa, kedy ste naposledy hrali dobrú adventúru, ktorá vo vás zanechala niečo, nad čím ste dlho premýšľali? Ja som takýchto titulov zažil niekoľko, no nebolo ich priveľa. Niektoré boli krátke, u iných zas príliš neočaril príbeh. Ďalšie boli fantastické, iné nudné. Keď som v prvej upútavke uvidel As Dusk Falls, bol som trochu na pochybách, či z toho vzíde niečo zaujímavé, no stačilo mi pár minút a svoj názor som zmenil.
Po prvom pozretí traileru som bol trochu v rozpakoch. Bude to všetko vyzerať naozaj takto? Celá hra je totiž akýsi interaktívny film, ktorý svojimi rozhodnutiami ovplyvňujete. Na tom by nebolo nič zvláštne a nevídané, keby sa neodohrávala na neanimovaných obrazovkách. Resp. animáciami sú jednotlivé „zábery z hry“, ktoré tvorcovia nakreslili. Ak napríklad nejaká postava prejaví emóciu, tak na jednej obrazovke vidíte postavu pred emóciou a na druhej po. Samozrejme, As Dusk Falls je v týchto obrazovkách plne dabovaný. Hoci som štýlu najprv neveril, po pár minútach som sa do deja vžil tak, že som si tento zaujímavý vizuálny štýl zamiloval.
Každá postava je vizuálne takmer dokonalá
Keďže sa autori nemuseli zapodievať prílišnou animáciou, mali kopu času na tvorbu naozaj detailnej grafiky. Každá jedna postava, každý jeden záber z hry sú tak detailne spracované, že som občas len obdivoval, ako sa grafici so všetkým vyhrali.
Postavy nemuseli byť modelované v žiadnom programe v 3D prostredí a následne animované a debugované, preto sa vývojári mohli viac venovať obrovským detailom. Ktorákoľvek postava tak má svoje charakteristické črty, pričom tie si ihneď zapamätáte. Hlavné aj vedľajšie charaktery sú neskutočne reálne a v podstate máte vďaka celému konceptu pocit, že skutočne existujú niekde ďaleko, ďaleko od vás a príbeh sa naozaj udial.
Dej je jedným z najväčších lákadiel hry
Celá hra je jedným veľkým filmom, preto nie je na mieste, aby som vám príbeh detailne popisoval. Mohol by som totiž prezradiť niečo, čo by ste istotne nechceli vedieť.
V jednoduchosti – As Dusk Falls sa odohráva v rôznych časových obdobiach, kde sledujete vývoj hlavných a vedľajších postáv. Niektoré budete ovládať v podstate celú hru, iným sa budete venovať len pár minút a ďalšie budú iba skutočne vedľajšími charaktermi. Sledujete nielen ich životný osud, no všímate si aj ich psychiku a to, čo s nimi vaše rozhodnutia urobili. Neexistujú tu dobré a ani zlé rozhodnutia. Teda, určite sa nájdu aj nejaké iracionálne vetvy rozhodnutí, no tie drvivá väčšina hráčov v prvej hre istotne nespraví.
Príbeh je naozaj špičkový. Počas hrania som narazil iba na jednu epizódu, ktorá bola napísaná trošku prvoplánovo, no to som hre dokázal rýchlo odpustiť pri pustení ďalšej. Mimochodom, titul obsahuje aj český preklad, ak si ho teda chcete vychutnať, no s angličtinou máte problémy, je to pre vás skvelá správa.
Rozhodujete vy! Alebo aj vaši priatelia…
As Dusk Falls môže mať niekoľko koncov – to, ako skončí, záleží len a len na vás. Po prejdení každej epizódy sa vám odkrýva časová os jednotlivých príbehov, ktoré si potom môžete opätovným hraním odkrývať „navyše“. Vidíte, kto prežil, kto umrel, v podstate sumár, kto spravil čo dôležité. Ak nejaká postava zomrie, má to dopad na to, čo sa stane o pár hodín hrania a ani o tom nebudete vedieť. Navyše pri niektorých odpovediach máte určitý čas, za ktorý sa musíte rozhodnúť. Aj tieto čiastočné odpovede dotvárajú príbeh. Potom tu máme hlavné rozhodnutia, pri nich sa môžete poriadne zamyslieť bez časového stresu, čo ak… To je však ťažkým orieškom, lebo hoci si myslíte, že dané rozhodnutie spraví niečo, osud je vratký a pôvodne dobrý úmysel sa môže otočiť proti vám.
Všetky rozhodnutia, ktoré potom v strome uvidíte, obsahujú aj informáciu o tom, koľko hráčov vo svete toto rozhodnutie spravilo. Mimochodom, As Dusk Falls môžete hrať aj s priateľmi pomocou mobilnej aplikácie namiesto gamepadu. Ak sa teda radi hráte s kamarátmi či rodinou, o zábavu máte postarané. Alebo ak patríte do „rodiny streamerov“, titul môžete vysielať online a vaši diváci budú odpovede vyberať za vás. To je paráda, čo?
Quick Time Eventy dodávajú hre ten správny šmrnc
Počas hrania narazíte aj na Quick Time Eventy (ďalej už len QTE). Rovnako ako odpovede, aj oni ovplyvňujú príbeh hry. Podarí sa vám včas preskočiť prekážku? Stihnete otvoriť zaseknuté dvere? Podobné úskalia na vás číhajú neustále, čo je naozaj paráda. Našťastie, QTE nie sú nijak zložité a ak sa plne sústredíte, spravíte ich bez problémov. Mne sa počas hry podarilo QTE nedokončiť iba raz, aj to len preto, lebo som sa zapozeral na krásne ručne kreslenú grafiku hry a daný event som si jednoducho nevšimol. Navyše to nebol taký, ktorý by ovplyvnil dej.
Pridanie QTE je práve tým najväčším čarom titulu. Neustála potreba sústredenia a sledovania dialógov, na ktoré máte len určitý časový úsek, a akýsi tlak toho, aby ste boli stále v hre, vás do nej tak vtrhne, že ani neviete, ako ste jednotlivú epizódu prešli.
Prvé dve mi napr. ubehli, ani neviem ako. Hoci som sa hre pre neobvyklý vizuál zo začiatku bránil, po pätnástich minútach som ani nevedel, ako nastal koniec prvej časti. Každá epizóda vám zaberie približne hodinku času. Celkovo tu nájdeme šesť epizód a tí, ktorí dokončili aspoň prvý stupeň základnej školy, isto tušia, koľko to všetko asi zaberie času. Nehovorím, že ide o nejakú prevratnú hodnotu, no mne to stačilo tak akurát, aby som nasal príbeh, ktorý si tvorcovia pre mňa pripravili. Navyše plná hra stojí 30 eur, prípadne si ju za smiešny peniaz viete zahrať cez GamePass. Takže to za tie prachy naozaj stojí.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
As Dusk Falls 2022
- Platforma: PC
- Žáner: Interaktívna adventúra
- Vývojár: INTERIOR/NIGHT
- Vydavateľ: Xbox Game Studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Galéria