Určite ste už toho boli svedkom. Tajomná planéta, experimenty s obyvateľmi, depresívne zápisky preživších odkrývajúce čriepky príbehu, zázračná látka umožňujúca niečo nadprirodzené, mutanti, zloduch, ktorý chce všetko získať len pre seba, a misia osamelého bojovníka, ktorý má celý tento holubník zastaviť. Toto je v skratke Dolmen, nové akčné RPG inšpirované Souls sériou a zasadené do sci-fi prostredia nehostinnej planéty Revion Prime, kde smrť a veci, ktoré ste už určite niekde niekedy predtým videli, číhajú na každom kroku.
Dolmen až nebezpečne a skutočne bez ostychu vykráda všetky známe sci-fi záležitosti. Planéta Revion Prime so svojím prostredím, faunou i flórou pripomína sériu Metroid Prime; vesmírna loď zlej rasy sa až nápadne podobá na Reaperov z Mass Effect; v hlavnom predstaviteľovi, teda výzore jeho obleku, sa len sťažka nedá nevidieť Dead Space a systém hrateľnosti je totálnou kópiou Dark Souls len s tým rozdielom, že po smrti sa neponáhľate na miesto skonu pozbierať vaše duše, ale niečo, čo bolo tvorcami pomenované ako nanity.
Na inšpirovaní sa inými značkami či sériami nie je nič zlé, pokiaľ výsledný produkt funguje. No a musím povedať, že Dolmenu sa fungovať darí. Tento miešaný kokteil nápadov iných s len malou štipkou svojej vlastnej esencie chutí dobre a prekvapivo je aj výživný. Zásluhu má na tom práve to, prečo túto hru kritizujem – inšpirácia inými sériami. Zaprieť štýl hrateľnosti Dolmen, to je ako zaprieť samotný Dark Souls. Iste, len inšpirácia nestačí, je treba mať dobre vyladené herné záležitosti ako ovládanie, pohyb kamery v priestore či hitboxy. To všetko Dolmen až na pár zaváhaní, ako je cez stenu udierajúci boss Lobodja, má. Ako PC hra ide dokonca ďalej než taký Elden Ring, keďže ovládanie klávesnica + myš je tu omnoho prirodzenejšie. Počas recenzovania som preferoval práve túto schému. Ovládačom sa, samozrejme, dá Dolmen tiež hrať obstojne.
Dolmen je ale chudobnejší než Dark Souls. Neponúka žiadne classy, je omnoho kratší, je o dosť lineárnejší a okrem možnosti hrať bossfighty s inými hráčmi tu iné multiplayerové elementy nenájdete. V Dolmen môžete používať zbrane na blízko i diaľku naraz, čo znamená, že na vzdialených nepriateľov pálite z rôznych futuristických guľometov či pištolí a ak už je pri vás súper blízko, chopíte sa meča a sekáte hlava nehlava. Kvitujem možnosť sekundárnych zbraní, čiže ak je treba, set zbraní si môžete vymeniť za iný v zlomku sekundy. Hra vám vydrží len na takých 15 hodín, ak sa teda príliš nezaoberáte farmením ingrediencií na crafting a „idete len s tým, čo vám vypadlo“.
Level dizajn sa spočiatku zdá byť otvorenejší, než nakoniec je. Prostredie zdarne klame telom, že ponúka mnoho ciest, kam sa vydať, no skutočnosť je, že tie odbočky sa len viac-menej tiahnu popri hlavnej ceste a len v málo prípadoch vás zavedú skutočne niekam ďalej. Existuje tu aj viacero reálne otvorených prostredí, ako sú napríklad OldLab Biosphere 01 alebo Ore Plant, ktoré je radosť skúmať , pričom práve tieto by som označil aj za najlepšie pasáže hry. Budem sa opakovať, ale znova poviem, že ani na lineárnosti nemusí byť nič zlé, veď aj Dark Souls síce ponúkal mnoho vetiev, ale každá z nich bola lineárna. To, čo bolo na Dark Souls skvelé, bolo práve odhaľovanie prepojení medzi prostrediami a skratiek, ktoré vás v okamihu dostali na miesto, ktoré vám následne skrátilo cestu a vy ste si s úľavou odfúkli. Toto v Dolmen nenájdete. Je tu síce pár odomykateľných skratiek, ale dizajn hry im nedá vyniknúť.
Skôr ako na skratky Dolmen hrá na nôtu teleportovania. Čo by to už bol za Souls titul bez ohníčkov, že? Tu ohníčky nie sú, tu sú teleporty, ktoré fungujú na rovnakej báze. Na rozdiel od Dark Souls ale máte v Dolmen možnosť teleportovania medzi odomknutými zariadeniami hneď od začiatku, čiže tvorcovia sa radšej vybrali týmto smerom, než aby mali vymýšľať prepojené lokality. Preferujem premyslenejší dizajn, avšak i tento bol fajn. Veď koniec-koncov, prečo aj nie? Zaujímavosťou je, že pre levelovanie sa musíte premiestniť do svojej vesmírnej lode, kde nájdete miesto určené na premenu získaných bodov na vyššie štatistiky, stroj na výrobu zbraní a brnenia, tréningovú miestnosť na zopakovanie si boss fightov, alebo aj šatňu, kde si môžete navoliť farby pre vaše brnenie.
Level systém funguje presne tak, ako predpokladáte. Čím vyšší level ste, tým viac nanitov potrebujete na to, aby ste si mohli vylepšiť konkrétny atribút. Vylepšenie atribútu následne ovplyvňuje niekoľko štatistík. Ako aj v iných Souls hrách, aj tu určité atribúty determinujú schopnosť používať brnenia či zbrane. Pred craftingom a levelovaním je teda vhodné si najprv pozrieť výšku potrebných atribútov požadovaných na to, aby ste vec mohli využiť a až následne si daný atribút zvýšiť, ak máte dostatok nanitov, keďže nie je nič horšie, ako vylevelovať postavu a zistiť, že skvelá zbraň, ktorú môžete vyrobiť, vám bude prakticky na nič, lebo ju nebudete môcť používať.
Zaujímavosťou na Dolmen je, že kladie veľký dôraz na prírodné elementy, konkrétne oheň, ľad a kyselinu. Každý nepriateľ je tu odolný voči určitému elementu a zároveň slabý voči inému, pričom zbrane často oplývajú útočnou silou jedného z tých elementov. To znamená, že niektoré zbrane sú voči niektorým nepriateľom účinnejšie ako iné. Obzvlášť efektné je, ak strelnou zbraňou s podporou ľadu na niekoľko sekúnd spomalíte nepriateľa, čo funguje aj na bossov. Rovnako tak môžu, prirodzene, nepriatelia spomaliť aj vás, prípadne iným elementom spôsobiť iné neblahé následky.
Veľmi sa mi páčila fíčura nazvaná Technologies. Zbrane i brnenia totiž môžu byť vyrobené troma technológiami – ľudskou, revianskou, drillerovskou. Čím viac vecí vyrobených jednou technológiou využívate, tým viac sa vám zvyšuje ukazovateľ danej technológie a odomykajú sa ďalšie bonusy. Napríklad využívanie prevažne ľudskej technológie má vplyv na strelné zbrane či kapacitu vašej energie. Ak budete preferovať veci vyrobené Revianmi, tak vám porastie zdravie alebo odolnosť voči kyseline. Prirodzene, môžete používať veci vyrobené zo všetkých technológií naraz, no v tom prípade nedosiahnete vyššie méty, keďže systém je navrhnutý tak, aby ste nemohli mať odomknuté všetky bonusy vo všetkých kategóriách súčasne. Musíte dopredu plánovať, ako chcete bojovať v danej chvíli a tomu prípadne prispôsobiť aj zloženie vašich vecí.
Energia je alfou i omegou využívania elementov a taktiež schopnosti sa liečiť. V hre je prezentovaná modrým ukazovateľom. Ak využívate strelnú zbraň, znižuje sa len momentálne množstvo energie, zatiaľ čo celková kapacita ostáva rovnaká. To znamená, že automatické dopĺňanie sa zastaví až na úplnom konci možnej kapacity určenej vašimi momentálnymi štatistikami. Ak však modrý ukazovateľ použijete na liečenie, nielenže sa vám zníži množstvo energie, ale aj kapacita. Čím viac sa vyliečite, tým menšiu kapacitu máte nielen na liečenie, ale aj na strieľanie, čo znamená, že si doplníte menej zdravia a vystrelíte menej nábojov. Napokon to môže dôjsť až do bodu, keď kapacitu už nebudete mať žiadnu a vtedy nebudete môcť strieľať a ani sa liečiť. V takom momente použijete batérie. Vtip je v tom, že použitie batérie trvá dosť dlho a nedá sa to urobiť uprostred boja, keďže sa to rovná okamžitej smrti. To núti hráča využívať zdroje čo najefektívnejšie. Predsa len, aj tých dobíjacích batérií máte len niekoľko.
Dolmen je náročná hra, a to nielen pre prísne využívanie energie, ale, samozrejme, hlavne pre mrštnosť a silu nepriateľov. Každý, i ten najobyčajnejší nepriateľ vás môže zabiť, ak si nedáte dostatočne veľký pozor, aby ste ho nepodcenili. Nebezpečenstvo vzrastá pri súbojoch s bossmi, ktoré majú vždy niekoľko fáz – tie sa aktivujú podľa toho, koľko životov im ostáva. Naučiť sa vyhýbať ich útokom na začiatku ešte nemusí znamenať vyhratý súboj, pretože čím menej životov majú, tým sú agresívnejší a začínajú využívať nové útoky. Celkovo sú súboje rovnako náročné, ako aj zábavné. Nútia premýšľať a vyžadujú trpezlivosť.
Spomínaný budgetový fíling spočíva predovšetkým v grafike a dabingu. Príbeh je hrozný a obsahuje tonu klišé, avšak skutočný horor nastáva, keď sa k tomu pridá aj neuveriteľne vážne sa tváriaci dabing hercov, ktorý je na úrovni ochotníckych predstavení. Budete si zakrývať uši ako ja. Grafika neprekypuje ľahkosťou a ladnosťou vysokorozpočtových hier. Celý vizuál oplýva puncom zastaranosti, čomu nepomáha ani zvolený generický artštýl či prázdnosť až fádnosť prostredí. Práve to slovo prázdnosť by som vyzdvihol.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Dolmen 2022
- Platforma: PC
- Žáner: akčné Souls-like RPG
- Vývojár: Massive Work Studio
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!