Tretie pokračovanie úspešnej a populárnej série Age of Empires sa pri svojom vydaní nestretlo s takým prijatím ako predchádzajúce diely. Hráči boli rozdelení na dva tábory, pričom prevládal ten kritickejší. Napriek tomu postupom času, aj vďaka vydaniu Complete Edition a ústupu tohto typu strategických hier, tretí diel postupne u mnohých hráčov rovnako nadobudol kultový status. Tri roky od ohlásenia sme čakali na vydanie Definitive Edition, ktorému sa nevyhli dvaja predchodcovia.
Zmenám sa nevyhla hrateľnosť, kampane a pribudli aj nové herné režimy
Sám sa radím medzí hráčov, ktorí tretí diel hneď nezavrhli. Naopak, akceptoval som zmeny a novinky, ktoré priniesol, a s chuťou som sa k nemu vracal. Oživenie v podobe Definitive Edition ma potešilo najmä preto, lebo podobné priamočiare a neveľmi komplikované RTS už dnes nevidíme. Väčšina moderných stratégií sa zameriava buď výhradne na boj, alebo na budovanie, a to často do komplexnej miery. Séria Age of Empires bola vždy mix oboch kategórií, navyše veľmi prístupná.
Pokiaľ ste tretí diel nikdy nehrali, až tak veľa sa oproti predchodcom nezmenilo. Hra sa stále drží klasického scenára. Najprv veľa ťažiť suroviny, popritom rozširovať svoju základňu a postupne budovať lacnejšie jednotky. Po upgrade do ďalších časových dôb sprístupniť nové vylepšenia a vďaka nim vybudovať armádu, ktorou zdoláte protivníka. Tretí diel tento postup obohatil o hlavné mestá, vďaka ktorým si do svojich kolónií môžete posielať posily. Nimi môžu byť napríklad dvaja pracovníci, ktorí posilnia vašu ekonomiku v začiatku hry, cez určitý počet jazdcov na koni alebo továreň na výrobu kanónov v poslednej fáze. O akú zásielku vašu domovinu požiadate, to záleží len na vás, pretože každú jednu si vyberáte v podobe kartičiek do svojho balíčka. Tento jednoduchý systém bol zábavný najmä vďaka tomu, že nové karty ste odomykali hraním za jednotlivé civilizácie. Aby sa však v definitívnej edícii vyhlo neférovým zápasom, v hre pre viacerých hráčov sú všetky karty odomknuté od začiatku. Kontroverzné rozhodnutie, no podľa mňa pochopiteľné, pretože množstvo hráčov by si proti veteránom ani neškrtlo.
Dostupných frakcií je tentokrát šestnásť, pričom nové sú dve – Švédsko a Inkovia. Rozdiely medzi jednotlivými civilizáciami je dosť veľký na to, aby ste nemali vždy pocit, že hráte dookola to isté len s pár odlišnými jednotkami. Najväčší rozdiel poznáte pri prechode k Číne, Indii alebo Japonsku, pretože množstvo procesov funguje úplne inak. Spomenúť musím ešte kontroverziu spojenú s druhým datadiskom The War Chiefs. Vývojári sa na definitívnej edícii rozhodli spolupracovať so zástupcami potomkov pôvodných obyvateľov Severnej Ameriky, na čo vás aj upozornia pri prvom spustení. Upravené tak boli rôzne názvy, historické nepresnosti, ale aj budovy či herné obdobia. Colonial Age je tak po novom Commerce Age a Plantation zas Estate. Chápem zmeny, ktoré sa vývojári snažili dosiahnuť pri opravovaní mien či jazykov, no to, že existovali plantáže, je fakt.
Hra obsahuje všetky kampane z pôvodnej hry a dvoch datadiskov. To znamená skoro tridsať hodín hrania deviatich aktov, pokiaľ sa dáte na výzvu zdolať ich na najvyššom stupni obťažnosti, čo by som vám aj odporúčal, pretože tak je to najväčšia zábava. Novinkami sú historické bitky, čo sú v podstate veľké scenáre s viacerými úlohami (na spomínanej najvyššej obťažnosti vedia potrápiť) a časové výzvy The Art of War, v ktorých získavate medaile podľa toho, ako rýchlo ich splníte. Najmä s historickými bitkami som strávil veľa času a niektoré sú až prekvapivo nápadité. Napríklad pomáhať etiópskej kráľovnej odraziť útoky Adalského sultanátu, ktorý sa v podstate skladá z neustálych súbojov. Pomedzi tie sa snažíte oslobodiť ďalšie a ďalšie etiópske kmene a postupne sa dostať až pred brány nepriateľa. Asi nemusím hovoriť, ako nákazlivé tie scenáre sú a už vôbec nie to, ako pri nich plynie čas.
Veľmi ma potešila možnosť úpravy herného rozhrania. UI je možné modifikovať a v porovnaní s pôvodnou verziou ide o výrazné vylepšenie, vďaka čomu uvidíte omnoho viac akcie. Obrovské tabule, ktoré zakrývajú tretinu spodnej časti obrazovky, sú vecou minulosti a som rád, že sa tak stalo aj v tomto prípade.
Hru však sprevádza aj nepekné množstvo bugov a glitchov, pričom niektoré sú pomerne závažné. Pravidelne sa mi počas kampane stávalo, že sa jednotky doslova zasekli v textúre budovy alebo sa nejakým magickým spôsobom teleportovali na vyvýšenú plochu, z ktorej nebolo cesty naspäť. Keď sa vám to stane s príbehovou postavou, ktorú musíte dostať na určité miesto a nevšimnete si to hneď, je to radosť iná. Je to smútok. Podobne kúzelný vie byť aj pohyb lodí, ak máte väčšiu flotilu. Lode vtedy lietajú, vrtia sa a plavia všetkými smermi. V druhom akte hlavnej kampane sa mi zas niekoľkokrát stalo, že sa nespustila cutscéna a jedinou možnosťou, ako pokračovať, bolo ju kompletne preskočiť. Časté ukladanie je v strategickom žánri samozrejmosťou, no v tomto prípade platí pravidlo dvojnásobne.
Ďalším problémom vie byť umelá inteligencia protivníkov. Niektoré misie v kampani sa zdajú príliš jednoduché a v mapách, ktoré vyžadujú presun cez more alebo rieku, AI zlyháva kompletne. Ešte horšie je to v prípade dlhších hier na veľkých mapách, kde prestáva fungovať pathfinding a jednotky sú schopné zasekávať sa o budovy, stromy, prípadne svojich spolubojovníkov. V prípade, ak hráte ôsmi rozdelení do dvoch tímov, hromadný útok sa môže zmeniť na úplné šialenstvo. Oproti bugom ide o náročnejší problém na riešenie, no popri podpore, ktorú dostáva najmä druhý diel série, verím, že sa naň vývojári pozrú.
Vizuál dostal upgrade, ako sa patrí
Som až prekvapený, ako dobre Definitive Edition vyzerá. Kvalita textúr a ani množstvo detailov, samozrejme, nie sú na úrovni dnešného štandardu, hoci rozdiel oproti pôvodnej verzii je dosť veľký a rôzne efekty výbuchov, dymu, hmly a odrazov vo vode budia výborný dojem. Prerobené bolo aj nasvietenie a tiene, ktoré pôsobia omnoho realistickejšie. Hra po novom natívne podporuje širokouhlé rozlíšenia bez rozťahovania UI a to až do 4K. Horšie je to s animáciami, ktoré zostali nezmenené a už v čase vydania boli veľmi jednoduché. Najhoršie je to v cutscénach kampane, kde postavy iba mávajú rukami a kývajú hlavou.
Veľa hráčov však hlási technické problémy a framedropy, čo pri takomto titule určite nie je akceptovateľné a očakával by som riešenie v day-one update, keďže som najprv hral recenzentskú verziu. Všimol som si aj občasné trhanie obrazu, keď snímky obrazovky padli až k dvadsiatke. Skúšal som hru presúvať medzi pevným diskom a SSD, čo nemalo žiadny dopad na výkon, takže je to len na vývojároch, aby titul dodatočne lepšie optimalizovali.
V čase, keď pôvodná verzia vyšla, obsahovala množstvo fyzikálnych efektov, ktoré boli použité aj ako promo materiály. Delové gule odhadzovali vojakov na metre, ničili stromy a vo vode špliechali na všetky strany. Budovy a lode sa rozpadávali na kusy, keď boli ničené. Dnes síce tieto efekty neohúria, no stále vyzerajú prekvapivo dobre.
Hudbu série Age of Empires som vždy radil k jednej z najobľúbenejších a hoci sa prerobené skladby z tretieho dielu dočkali najmenších zmien, soundtrack je jednoducho perfektný. Hlavná melódia v menu vám bude známa z Age of Empires II, no aj tak má svojho vlastného ducha modernejšej doby. Dabing občas pôsobí až smiešne, najmä pri výrazných akcentoch, ale mne to nijak neprekážalo. Zvuky kanónov, streľby a bojovej vravy sú výborné a dotvárajú už tak parádnu vizuálnu atmosféru.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Age of Empires III: Definitive Edition 2020
Definitívna edícia Age of Empires III nám pripomína, aký typ hier chýba v dnešnom RTS žánri. Primeraná kombinácia boja, taktiky, budovania a ťažby surovín, v prístupnom mixe aj pre začiatočníkov strategického žánru. Hra ponúka hodiny a hodiny obsahu v kampaniach, rôznych scenároch či multiplayeri. A to všetko v modernom šate.
- Platforma: PC
- Žáner: real-time stratégia
- Výrobca: Forgotten Empires
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Galéria