Červená planéta bola v hľadáčiku hier už niekoľkokrát. Možno že pre jej zaujímavé sfarbenie, možno kvôli pôvodu jej mena, majúcom základ v starorímskom bohu vojny Marsovi, a možnože z dôvodu, že je to vesmírne teleso, na ktoré sa ľudia pozerajú ako na najpravdepodobnejší objekt, ktorý v budúcnosti budú kolonizovať. Mars má v sebe určitú charizmu a príťažlivosť priťahujúcu umelcov, pre ktorých je múzou a studnicou nápadov. A to je aj presne prípad štúdia Spiders.
Tí sa na Mars už raz pozreli a to vo svojom akčnom RPG Mars: War Logs, ktoré kritikov veľmi neohúrilo, no medzi hráčmi sa stal hlavne počas zliav pomerne vďačným hitom. V jeho pokračovaní nazvanom The Technomancer sa naň pozerajú znova, aby všetkým ukázali, že aj oni dokážu robiť veľkolepé dobrodružstvá a vytvárať prepracované svety. Ich doposiaľ najambicióznejší titul sa síce snaží, no vo finále nezakryje, že trpí predovšetkým absenciou finančných prostriedkov, vďaka čomu nie je schopný konkurovať tým najväčším esám v tomto žánri. Aj napriek tomuto konštatovaniu však môže zamiešať karty. Ak teda budete ochotní prižmúriť oči nad slabšou produkciou.
Ak ste hrávali Mars: War Logs, budete po príbehovej stránke v obraze. Znova sa tu totiž objavujú frakcie ako Aurora a Abundance, no tentoraz sa dej netočí navôkol boja o drahocennú vodu, ale prichádzajú na rad technomanceri, ktorí majú na Marse rôznorodú povesť. Niektorí obyvatelia ich príliš radi nemajú, niektorí sa na nich pozerajú opovržlivo, iní zase naopak, no nik im nemôže uprieť, že sú to skvelí bojovníci s výnimočnými schopnosťami. Medzi nich patrí aj Zachariah, čerstvý člen spoločenstva, ktorému sa po prijatí do komunity zmenil život. No netuší, že čo chvíľa nastane ďalšia zmena, ktorú vôbec neplánoval.
Príbeh hry si prechádza viacerými fázami. Na začiatku vás uvedie do pomalej a niekedy až monotónnej služby korporácie Abundance, neskôr sa dej zrýchli, nastanú prekvapenia, zvraty, odbočky a nové skutočnosti, aby hneď na to znova spomalil a nastolil tempo príjemného letného vánku. Stretnete mnoho nových postáv, s ktorými si vytvárate vzťahy a na základe vašich rozhodnutí si ich aj budujete a udržujete celkovú karmu. Zažijete mnoho situácií, v ktorých sa budete musieť podľa svojho svedomia rozhodnúť a to následne ovplyvní budúci priebeh hry. Niekedy sú dôsledky vašich rozhodnutí očividnejšie, inokedy ani nebudete vedieť, že aj to rozhodnutie má určitú váhu a až neskôr sa na vaše prekvapenie prejaví.
Aj napriek týmto pozitívnym prvkom musím povedať, že najviac ma zaujalo príbehové pozadie hry. Hoci príbeh ako taký dokáže zaujať, to, čo robí z The Technomancer pozoruhodné dielo, je lore. Veď si to predstavte, o Jurijovi Gagarinovi tam hovoria ako o mytologickej postave, pozemšťanov a život na Zemi si maximálne len predstavujú v bájach, nepoznajú ho, no veľmi ho túžia spoznať. Tak ako my v súčasnosti odkrývame kusy zeme, aby sme odhalili náš pôvod, tak v tejto hre na Marse objavujú rôzne relikvie, aby sa dozvedeli o svojich predkoch, teda o nás, „pozemšťanoch“. Čudujem sa, že takáto skvelá myšlienka neprišla niekomu na um už skôr.
The Technomancer budete hrať niekoľko desiatok hodín, vzhľadom na to, akým spôsobom budete hru hrať. Ak sa zameriate len na hlavný príbeh, dokázali by ste ho dokončiť aj za 20 hodín, no našťastie je na sklade mnoho viac či menej zaujímavejších vedľajších úloh, ktoré hrateľnosť obohacujú. Niekedy ide len o typické fetch questy, inokedy je situácia zaujímavejšia a dostanete za úlohu sabotovať v prestrojení nepriateľské pozície, pomáhať miestnemu zoológovi, donútiť miestnych mutantov, aby znova začali pracovať alebo napríklad nájsť určité súčiastky, aby ste svojmu bezrukému spoločníkovi mohli vyrobiť protézu a zvýšiť tak jeho účinnosť v bojových stretoch.
V partii môžete mať najviac dve dodatočné postavy (môžete si vyberať medzi viacerými) a každému môžete nasadzovať rôzne zbrane a brnenia, od pokrývky hlavy cez rukavice až po topánky. Na rozdiel od vás však majú len vopred určenú triedu a ak niekto používa napríklad iba bojové palice, celú hru nebude môcť používať nič iné. Vo vašom prípade to je už iné, a práve tu už začína skutočná zábava. Vaša postava má totiž k dispozícii až štyri stromy schopností, tri bojové štýly, šesť kategórií talentov a päť kategórií atribútov. Dovedna je v hre tak až neuveriteľných 110 „políčok schopností“, ktoré si môžete odomknúť svojimi získanými skúsenostnými bodmi. A do niektorých z nich môžete investovať dokonca ďalší bod na ich zveľadenie.
Spomínané štyri stromy schopností súvisia s tromi bojovými štýlmi. Totižto vy môžete používať štít s palcátom, mačetu s pištoľou, veľkú palicu a každá z možností má svoje odomykateľné skilly. To sú celkovo teda tri stromy schopností. Štvrtým je technomágia, čo sú schopnosti využívané výhradne technomancermi. Je teda na vás, či sa zameriate len na jeden bojový štýl, či na mágiu, alebo na typickú všehochuť kombinujúcu viaceré štýly. Medzi štýlmi môžete v bojoch prepínať automaticky v reálnom čase a tým sa prispôsobovať momentálnemu dianiu na obrazovke.
Na túto otvorenosť si budete musieť na začiatku zvykať, no až to dostane do krvi, zistíte, čo vám najviac vyhovuje a začnete sa špecializovať. S tým súvisí aj zvykanie si na súbojový systém, ktorý vyzerá ako potomok KotORa a klasického akčného RPG. Nie je to ani priamo pauzovací, v ktorom hru zastavíte a pohodlne postavám určíte ďalšie pokyny, no nie je to ani klasická sekačka, pretože na to pôsobí až príliš kostrbato. Je to niečo medzi tým, berúc si z každého niečo. Spočiatku sa zdá tento systém trocha ťažkopádny, ale časom si naň zvyknete a budete si ho užívať.
Celkovo je to zaujímavý nápad, no nie je dotiahnutý do konca. Vyhýbanie sa útokom vie miestami nazlostiť, pri zapauzovaní nemôžete točiť kamerou po prostredí, ak máte postavu uzamknutú na konkrétneho nepriateľa. V takých prípadoch musíte vždy prácne najprv odomknúť a až tak sa môžete porozhliadnuť navôkol seba. Spolubojovníkom neurčujete, čo majú v danú chvíľu robiť, dávate im len pokyny, ako sa majú v bojoch správať. Každopádne na tom ani veľmi nezáleží, pretože dlho nevydržia a so všetkými nepriateľmi si nakoniec budete musieť väčšinou podariť tak či tak sami.
Obzvlášť smiešne pôsobí v bojoch AI, ktorá nehľadí na to, či ste na zem položili výbušninu, ale rovno ňou prejdú, čo im zakaždým spôsobí značné škody. Vy budete, samozrejme, radi, no týmto pôsobia nepriatelia len ako panáci bez mozgu a stanú sa rýchlo čitateľnými. Najhoršie sú imaginárne hranice, za ktoré sa protivníci nedostanú. Ak by ostali na mieste a čakali by na vás, tak to by bolo síce divné, no omnoho lepšie ako to, že sa v takýchto prípadoch vrátia na svoje pôvodné pozície a obnovia sa im životy na maximum. Toto sa tu skutočne deje.
Spomínané špecializácie zahrňujú schopnosť presviedčania v rozhovoroch, schopnosť craftingu, stealth alebo i kradnutia. Každá z týchto špecializácií má dokonca niekoľko levelov. Tu by mohla byť hra troška viac proti hráčom, pretože ak chcete, taký lockpicking si vzhľadom na rýchle levelovanie odomknete na najvyššiu úroveň hneď na začiatku hry a po zvyšok času môže odomykať bez problémov všetko, čo sa len dá. Väčšia vyváženosť získavania bodov pre tento špecifický okruh špecializácií by bola na mieste.
Osobitne vyzdvihnúť musím crafting, ktorý síce nie je až taký prepracovaný, ako napríklad vo Fallout 4, no je dostatočne obsiahly a ponúka celú plejádu pôsobnosti. Necraftujete si tu zbrane či brnenie, ale vylepšenia, ktorými veci zveľaďujete. Mnoho vecí je rozdelených na časti, ktoré môžete vymieňať a zvyšovať tým ich účinnosť. To sa odzrkadľuje aj na ich vizuálnej stránke, a tak sa po úspešnom craftingu môžete očami pokochať novými verziami zbraní či brnení.
V hre mi veľmi chýbal kódex, aký bol prítomný napríklad v sérii Mass Effect. Ak ste Mars: War Logs nehrali, len ťažko sa budete orientovať v pojmoch, frakciách, udalostiach a pozadí sveta. Každé dobré RPG by malo obsahovať súhrn informácií o miestach a postavách či niekedy aj o flóre a faune, no, bohužiaľ, The Technomancer z toho neponúka nič. A to je skutočne škoda. Zároveň by som si prial, ak by v quest logu bol aj slovný popis k jednotlivým misiám, a nielen jedna holá veta, ktorá vám o tom nepovie vôbec nič.
Vzhľadom na to, že v prípade tejto hry nejde o vysokorozpočtový titul, vyzerá The Technomancer tak, ako vyzerá. Nedá sa povedať, že je vizuál škaredý, to určite nie, veď textúry prostredia veľakrát zaujmú a nasvietenie vie tiež miestami ulahodiť oku. Problémom sú hlavne postavy, ktorých pohyb je topornejší, než sme v súčasnosti možno zvyknutí, a pri pohľade na kostrbaté výrazy tvárí a pohyb pier sa vám vynoria spomienky na PlayStation 2. Spiders robia s rozpočtom, čo sa len dá, a vo výsledku vizuál neurazí, ale ani neohúri.
Omnoho väčšie vrásky na tvári mi robili prítomné bugy. Hra mi počas desiatok hodín strávených v jej prítomnosti padla niekoľkokrát bez zistenia príčiny. Občas sa môže stať, že vám vaši spoločníci zatarasia cestu vo dverách, inokedy sa o prekážky zaseknú nepriatelia. Rovnako tak by si zaslúžila vyladiť aj optimalizácia, nakoľko hra vyzerá neporovnateľne horšie a je neporovnateľne menšia, no aj tak na mojej starej zostave (i5 4960, 8GB RAM, GTX 760) beží oproti takému Zaklínačovi 3 menej plynulo. Ťažké framedropy počas načítavania nových prostredí boli asi najväčším problémom.
Pre mňa najväčším prekvapením určite bol podpriemerný soundtrack, a to preto, lebo za hudbou stojí skladateľ Olivier Deriviere, ktorý pred pár rokmi zložil pre hru Remember Me úchvatný soundtrack mnohými označovaný aj za jeden z najlepších soundtrackov všetkých čias. Rovnako úspešná bola aj jeho experimentálna hudba pre Bound by Flame, ktorú, mimochodom, vyvíjalo tiež štúdio Spiders.
The Technomancer po hudobnej stránke znie značne nedokončene. Skutočných motívov by ste tu hľadali márne, skôr tu ide len o hru zvukov a tónov bez nejakého komplexného spojenia. Pri všetkej úcte k Olivierovi, jeho hudba bola vždy pojatá skôr z minimalistického hľadiska používajúc malý počet nástrojov, no tu ten svoj štýl pojal až príliš. Nájde sa tu a tam počúvateľná hudba (motív mesta Noctis), no po väčšinou času je to, bohužiaľ, fádne. V Remember Me dokázal, že elektronickej hudbe rozumie, no v The Technomancer sa veľmi nepredviedol.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Technomancer 2016
Akčné RPG vás prenesie do cyberpunkového prostredí 200 rokov po kolonizácii Marsu. Hlavným hrdinom je technomancer Zachariah, ktorý je na úteku pred tajnou políciou a čelí všetkým nástrahám, ktoré si pre neho červená planéta pripravila.
- Platforma: PC
- Žáner: RPG
- Výrobca: Spiders
- Distribútor v SR: COMGAD
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad