Tri roky som si musel počkať. Nie som odporca konzol, no hrať takmer celú hru pod magickou hranicou 30fps nie je nič pre mňa. A v momente, keď som prestal dúfať, tak to predsa prišlo. Najprv tomu predchádzalo ohlásenie, že pokračovanie Castlevanie vyjde simultánne pre všetky veľké platformy (okrem tej od Nintenda), a tak som bol zvedavý, či sa na PC dostane nakoniec aj prvý diel, aby sme neostali bez nadväznosti na príbeh hry. A tak Gabriel Belmont zavítal aj na PC, aby nám v plnej paráde ukázal, čo to znamená pojem „remeselne spracovaná akčná adventúra“.
Castlevania je obrovský pojem a jej prvý titul sa na hernom trhu objavil už v roku 1986 pre konzolu Famicom. Odvtedy vyšli ďalšie desiatky titulov rôznych kvalít, aby sa nakoniec hra dostala do rúk španielskeho štúdia Mercury Steam.
Opäť raz budeme zachraňovať svet pred silami zla, ktoré si začínajú dovoľovať čím ďalej tým viac. V koži Gabriela Belmonta však neputujeme svetom iba preto. Ďalším dôvodom je pomsta za zosnulú manželku . Ako člen rádu svetla má však povinnosť, a preto sa vydáva na strastiplnú púť plnú dejových zvratov, epických bitiek, no hlavne porciovania nepriateľov.
Hlavnými padlými budú v tomto prípade príšerky, ktoré nenarazili na tú správnu potenciálnu obeť. Od ghúlov a vlkolakov až po nemŕtvych stúpencov temných síl. Na prekvapenie, na ich likvidáciu stačí jediná zbraň a trochu mágie. Vtip je v tom , že aj keď budete počas celej hry bojovať iba pomocou jednej zbrane, tak to v konečnom dôsledku vôbec nevadí. Tento zaujímavý kúsok, ktorý v zloženom stave pripomína kríž, má prekvapujúco rozsiahle možnosti, ktoré nepochybne radi využijete.
Hra je v jadre veľmi podarenou hack&slash hrou, ktorá má prakticky všetko, čo má podobná hra obsahovať. Po prvé je to systém upgradov. Kríž, ktorý pri súbojoch používate, je síce super a dva základne typy útokov by vám, teoreticky, aj mohli stačiť, no vždy je lepšie našetrené bodíky investovať do nových útokov, výpadov a pohybov, ktoré pripravia vašim protivníkom krušné chvíle plné utrpenia. Okrem bodov skúsenosti padajú z nepriateľov postupom času aj zlaté orby, ktoré dokáže Gabriel absorbovať. To, či ich absorbuje ako svetlú alebo temnú energiu, je čisto iba na hráčovi, no obe vám poskytnú čas na aktivovanie svetlého alebo temného módu, ktorý nielenže sprístupňuje nové útoky a pohyby, ale pridáva aj ďalšie výhody. Modrá (svetlá energia) pri každom úspešnom údere dobíja zdravie hrdinu a červená (temná) zvyšuje poškodenie, ktoré hrdina dáva nepriateľom.
K tomu si prirátajte artefakty, ako napríklad anjelské krídla, čižmy pre rýchly beh a kovovú rukavicu na silné údery, a o zábavu je postarané. To však ešte ani zďaleka nie je všetko. Ak by vám ani to nestačilo, tak máte k dispozícii víly, ktoré dokážu ochromiť nepriateľov, dýky, dobre si vykonávajúce svoju prácu , svätenú vodu pre ďalšie dodatočné poškodenie a hlavne, magický kryštál, ktorý aktivuje obrovský plošný útok pre veľké poškodenie.
Upgradovať teda bude čo a podľa toho autori pristúpili k tvorbe levelov. Nečakajte žiaden open-world. Hra ponúka nalinkované cestičky, ktoré však v mnohých prípadoch nie sú striktne lineárne, a leveldizajn tak dostáva pocit komplexnosti a otvorenosti. Okrem hlavných cestičiek, ktoré ďalej ženú príbeh, tu nájdete aj malé odbočky či inak nenápadne skryté oblasti, kde autori skryli vylepšenia. Či už sú to malé kryštály, kde pri nazbieraní piatich dostanete upgrade ku kapacite jednej zo síl (zdravie, svetlá a temná sila) alebo vylepšenia vašich zbraní. Dobrou správou v tomto prípade je fakt, že o všetkom zozbieranom a nezozbieranom máte prehľad, a to vďaka štatistike, ukazujúcej sa po každom leveli, a aj vďaka možnosti sa po skončení každej úrovne vrátiť do ľubovoľného levelu, ktorý ste už predtým absolvovali, aby ste všetko zabudnuté pozbierali. Niektoré upgrady sa dokonca viažu na vlastnenie iného, a teda túto lokáciu môžete navštíviť až po jeho získaní. Môže sa vám zdať, že herná doba je umelo naťahovaná, no verte, že tento titul to skutočne nepotrebuje. Aj bez týchto vracaní sa do predchádzajúcich lokácií sa po dohraní môžete pokojne dostať na dvadsať hodín hracej doby, čo je úctyhodné množstvo (navyše PC verzia obsahuje aj obe DLC v balení, ktoré pridajú ďalšie hodiny). Autori vám ešte k tomu pri opakovanom hraní ponúkajú možnosť absolvovať tzv. trials, čiže dokončenie levelu za určených podmienok.
Aby ste sa náhodou pri súboji s klasickými monštrami nenudili, tak všetko je oživované troma dôležitými prvkami, ktoré vystreľujú Lords of Shadows medzi videohernú elitu. Prvým prvkom sú „skákacie“ pasáže, či už je to lezenie, šplhanie, preskakovanie a ďalšie úkony, ktoré musíte absolvovať, aby ste sa prehrýzli levelom. Ich dĺžka a rôznorodosť spôsobujú, že v žiadnom prípade nebudú na príťaž. Druhým prvkom sú logické pasáže, ktorých síce nie je veľa, no dodávajú hrateľnosti potrebnú variabilitu na to, aby to celé nebolo iba o chodení a sekaní. Hádanky nie sú nijak zložité, no keby ste s nimi predsa mali problém, tak ich riešenie sa dá odomknúť za skúsenostné body. Posledným, a tým najlepším prvkom, sú súboje s Titánmi, obrovskými monštrami, ktoré nestačí len sekať zo zeme. Na ich porazenie sa autori inšpirovali titulom Shadow of the Colossus. A teda primárnymi úkonmi pri boji bude interakcia s Titánom v podobe lezenia, šplhania, zachytávania sa jeho častí tela a ničenie kryštálov, ktoré sú po ňom rozmiestnené. Tieto súboje sú jednoducho epické a ich prevedenie je nielen efektné, ale aj výborne hrateľné.
Ani tu však autori s počtom rôznorodých hrateľnostných prvkov nekončia. Niekedy je potrebné, aby hráč osedlal divú zver, ktorá mu umožní postup ďalej. Niekedy sa objaví zákerný škriatok, ktorý Gabrielovi čarami ukradne všetku výbavu a on ju musí získať späť. Výborná je takisto variabilita nepriateľov a ich permanentné striedanie, aby nedošlo k stereotypu.
Prostredia, v ktorých sa náš hrdina pohybuje, hýria architektonickou precíznosťou a rôznorodosťou, ktorá ponúka nádherné výhľady a ich častá obmena zaručuje, že sa neopozerajú. Chvíľu ste teda v močiari, kde si musíte dávať pozor na to, aby vás tajomné „ruky“ nevtiahli do hlbín, no o chvíľu sa už prechádzate nádherným lesom, aby ste o niekoľko minút vstúpil do zasneženej dediny, ktorú sužujú útoky nemŕtvych. Podstatné však na tomto všetkom je, že hra sa pekne hýbe a ponúka veľmi pekné grafické spracovanie. Autori pridali do PC portu niekoľko vylepšení, ktoré vizuálu pomôžu, a rôznorodosť zostáv zaručí, že hra netrpí podobnými problémami ako konzolové verzie. Navyše, hra ani nie je ktovieako náročná, a tak si ju môžu užiť aj majitelia slabších strojov. Pochvalu si zaslúži aj soundtrack, ktorý je epický pri súbojoch s Titánmi a jemný v platformových pasážach.
Problém však môže spôsobovať fakt, že hra používa statickú kameru, čo síce vo väčšine prípadoch nevadí, no občas ten uhol pohľadu fakt nie je najlepší a potreboval by trochu vylepšiť. Takisto to spôsobuje problémy s pohybom postavy pri prechode z jedného pohľadu na iný. Spôsob, ako autori pristúpili ku quick-time eventom, je tiež chvályhodný . Nachádzajú sa tu síce aj klasické „stláčaj určité tlačidlo odušu“, no často tento nepopulárny spôsob nahrádza skúška postrehu. Na obrazovke sa objavia dva kruhy, ktoré sa k sebe približujú, a hráč má stlačiť ľubovoľné tlačidlo v čase, keď sa prekrižujú. To zbavuje hráča potreby hľadať správne tlačidlo a vyžaduje si jeho postreh.
Sme veľmi radi, že sa autori rozhodli dopriať kvalitný herný zážitok aj hráčom na PC, a pripraviť ich tak na príchod druhého dielu. Osobne nemám veľmi čo kritizovať, možno iba kamera by potrebovala zopár úprav a aj vracanie sa do prejdených úrovní po upgrady nemusí byť niekomu pochuti. Ostatné aspekty však môžem iba chváliť, od príbehu, cez rôznorodosť až po samotné jadro súbojového systému. Castlevania: Lords of Shadow je vynikajúcim titulom, ktorý odporúčame nielen fanúšikom žánru . Navyše relatívne nízka uvádzacia cena a dve DLC v balení ešte zvyšujú cenu balíčka.
Informácie o hre
Žáner: hack&slash adventúra
Výrobca: MercurySteam
Distribútor v SR: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk