Dark Souls: Prepare to Die Edition - Recenzia

 

Väčšinou pri výbere hry hľadíme na žáner, hardvérové požiadavky, hodnotenia na internete a podobné aspekty. Pomaly však začína byť zvykom, že sa treba obávať aj o kvalitu portu z konzoly na PC. V prípade Dark Souls bolo už vopred oznámené, že to bude port s minimálnymi zmenami a na bežné vlastnosti PC titulov môžeme zabudnúť. No dopadlo to ešte horšie, než som očakával.

 

Smrť číha za rohom. Každým rohom.

Dark Souls nepatrí medzi typické hry a pravdepodobne ste nič podobné ani nikdy nehrali. Pokiaľ nemáte dostatok trpezlivosti, trpíte záchvatmi hnevu a radi rozbíjate veci naokolo, nikdy túto hru nezapínajte. Vyhýbajte sa jej veľkým oblúkom. Vy ostatní sa pripravte na poriadnu skúšku nervov. Prvý šedivý vlas sa vám objaví už pri spúšťaní, pretože vývojári z From Software nevideli lepšiu cestu, než do hry implementovať “milovaný“ Games For Windows LIVE. Po vytvorení postavy a určení svojho povolania vás čaká krátke intro, ktoré ozrejmí, kto ste a načrtne základ príbehu, ktorý v podstate počas hry nehrá žiadnu rolu a maximálny priestor ďalej dostáva len samotná herná náplň. Správami na zemi, ktoré si mimochodom môžu v neskorších fázach hry nechávať navzájom aj hráči, vás vývojári zoznamujú so základmi hry a ovládaním. Získate aj prvú zbroj, zbraň a duše zo zabitých nepriateľov.

Následne pravdepodobne aj prvýkrát umriete. Dajme tomu tak do desiatich minút od začiatku hry. Potom zas a znova. Bez milosti, bez zľutovania. Každý nepriateľ predstavuje veľkú hrozbu. Aj malá skupinka najslabších zombie vás dokáže poslať do večných lovísk o pár sekúnd, ak si nedáte pozor. Základom je brániť sa štítom, uhýbať nepriateľským úderom a robiť rýchle výpady. Základy boja si osvojíte celkom rýchlo a na najslabších nepriateľov si hneď nájdete svoju taktiku. No hra pritvrdzuje rapídnym tempom a neustále na vás chrlí ďalších a silnejších nepriateľov skôr, než si stíhate zvykať na predchádzajúcich. A to znamená jediné. Pohľad na slová “You Died“ častejšie než by ste si želali. Smrť však neznamená koniec hry. Vaša postava opäť ožije pri najbližšom ohnisku, v hre pomenovanom bonfire, ktoré predstavuje niečo ako záchytný bod. Odporúčam skúmať každé zákutie, pretože po zapálení bonfire si doplníte život, obnovíte liečivé fľaštičky, môžete vylepšiť svoje vlastnosti alebo obnoviť ľudskosť (humanity). Pokiaľ máte v „systéme smrtí/umierania“ trošku mišmaš, pokúsim sa pár vecí vysvetliť. Vaša postava sa v hernom svete pohybuje ako hollow. V našom ponímaní je to niečo ako duch. Musíte získavať ľudskosť na to, aby ste sa opäť stali človekom. Po smrti o ľudskosť prídete a kolotoč sa opakuje. Okrem straty humanity však smrť prináša ešte jednu veľkú nevýhodu, a to respawn všetkých nepriateľov. Našťastie to neplatí na bossov. Podobný postih vás čaká aj pri použití bonfire a nič nepoteší viac, ako prechádzať tridsaťkrát tou istou chodbou plnou tých istých nepriateľov, ktorých sa snažíte zabiť poslednú polhodinu.

Atypické východné RPG

Dark Souls je síce RPG, no od typických hier tohto žánru má veľmi ďaleko. Neexistujú žiadne skúsenostné body, ktoré inde dostávate za zabíjanie alebo plnenie úloh. Namiesto toho zbierate duše. Každý porazený kostlivec, démon alebo boss vám pridá určité množstvo duší, ktoré môžete využiť na nákup u obchodníka alebo opravy a vylepšenia, no zároveň za ne aj vylepšujete svoju postavu. Čiže treba dobre zvážiť, do čoho budete investovať a ktoré vlastnosti vašej postavy treba zvyšovať. Samozrejme, ak chcete, tak vám nič nebráni spraviť si krátky farming, t.j. vyhubiť najbližšiu hŕstku nepriateľov, oddýchnuť si pri bonfire a proces zopakovať. Avšak správny hrdina sa podobnému správaniu vyhne a hrdo vykročí ďalej do neznáma. A, veru, je čo skúmať. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že hra ponúka otvorený svet, no bez rôznych kľúčikov a spúšťacích mechanizmov sa ďalej nedostanete. No aj tak je rôznych chodieb a dverí neúrekom. Navyše v hre nie je žiadna mapa (pokiaľ áno, ja som na ňu stále nenarazil), čo prispieva na celkovom hardcore dojme z hry. Prostredie je veľmi rozmanité. Zo začiatku sa budete pohybovať len v priestoroch hradu, no navštívite aj tajomný les, tmavé kobky a množstvo ďalších skvele dizajnových lokalít. Pokiaľ sa vám však bude chcieť po päťstoštyridsiatej ôsmej smrti vôbec pokračovať. No nevzdávajte to. Vypínanie štýlom ALT + F4 k tejto hre patrí a po krátkom oddychu sa k nej budete chcieť opäť vrátiť.

Ďalšou zaujímavou funkciou hry je aj online prepojenie s ostatnými hráčmi. Ako som spomínal na začiatku, môžete na zemi nechávať odkazy pre iných hrdinov. Napríklad upozornenie, že za rohom je silný nepriateľ alebo na blízkosť bonfire. Okrem toho občas nájdete na zemi trošku odlišné znaky, ktoré po interakcii privedú iného hráča do vášho sveta. Tento kooperačný režim však trvá len pokým váš nový priateľ neumrie, čo je pochopiteľne pár minút. Všetky tieto funkcie, vlastnosti hry a v podstate celý herný systém sa pomaly učíte. Aj keď na vlastných chybách. Avšak do budúcnosti budete vedieť, na čo si dávať pozor, ako si zjednodušiť cestu alebo čomu sa vyhnúť. A chuť pokračovať je taká vysoká, že aj napriek frustrácii z umierania sa jej neviete ubrániť. A za to si autori zaslúžia odo mňa veľkú poklonu.

No neubránim sa, a tak ešte musím hre vytknúť jej ovládanie. Hra vychádza na PC, čiže sa očakáva, že plná podpora myši a klávesnice je samozrejmosťou. Bohužiaľ to v tomto prípade neplatí a pokiaľ nevlastníte oficiálny Xbox 360 gamepad, veľa si nezahráte. Napríklad mierenie s lukom je na myši neskutočne neohrabané a citlivé, pričom na gamepade funguje všetko, ako má. Ďalšia daň za „odfláknutý“ port.

Biť po hlavách za takýto port

Po grafickej stránke by na tom Dark Souls mohlo byť veľmi dobre. No ako sa hovorí, keby bolo keby. Koľko som vyčítal ovládaniu PC verzie, toľko môžem aj grafickým nastaveniam a neschopnosti vývojárov vytvoriť plne funkčný titul. Počet snímok za sekundu je uzamknutých na 30, rozlíšenie je také nízke, že je celý obraz rozmazaný a dokonca nie je možné ho zvýšiť, v nastaveniach si môžete zapnúť maximálne blur alebo anti-aliasing. Kurzor z Windows je neustále prítomný na obrazovke, a takto by som mohol pokračovať ďalej. Áno, je pravda, že jeden z fanúšikov hry vytvoril vlastný “fix“, ktorý pridal do hry niekoľko ďalších nastavení a opravil tie najzávažnejšie problémy, no hodnotím prácu vývojárov a nie moderskej scény. Inak sú textúry celkom pekné a poteší hlavne rôznorodosť prostredia, rovnako ako aj množstvo použitých grafických efektov. Animácie postáv a monštier sú tiež na veľmi vysokej úrovni, čo pridáva na vierohodnosti súbojov, hlavne pokiaľ je vaším oponentom démon s trojmetrovým mečom alebo boss obdobných rozmerov. Pochváliť musím aj zvuky, a to nielen po stránke kvalitatívnej, ale hlavne spoluprácu s prostredím v akom sa nachádzate. V dlhých katakombách sa každé šuchnutie ozýva široko ďaleko, vnímate každý svoj krok a s nastraženými ušami počúvate, či za rohom niečo nečíha práve na vás. Hudbu až tak často počuť nebudete a ak áno, motívy nie sú až také výrazne, aby sa vám na dlho zaryli do hlavy. Možno je to aj kvôli samotnému hernému systému, keďže sto percent vašej pozornosti musíte venovať svojmu postupu a snahe prežiť ďalších pár minút.

Dark Souls mal ambície stať sa úžasnou hrou aj na PC a získať si mnohých hráčov, podobne ako na konzolách. Skvelý herný systém a vysokú náročnosť však kompletne prevalcovala lenivosť vývojárov a naozaj hanebná technická kvalita titulu. A aj keď sa zapriete a zatnete zuby, bez gamepadu si hru proste neužijete. Keby aspoň myš a klávesnica boli použiteľné, nebál by som sa na hodnotení pridať, no nemôžem. Pokiaľ sa rozhodnete kúpiť Dark Souls a nevlastníte Xboxový gamepad, majte na pamäti, že ste boli varovaní a idete do toho na vlastné riziko.

 

vysoká náročnosť
 rozmanité lokality
 bojový systém
 znovuhrateľnosť a originalita

 katastrofálny port
  nie je vhodné pre každého
 občas frustrujúce

75%
ŽÁNER RPG
Minimálne systémové požiadavky OS: Windows XP , Windows Vista, Windows 7
CPU: 2.6 GHz Dual-Core
GPU: ATI Radeon 4850 or better, NVIDIA GeForce 8800 GT
RAM: 1GB (XP), 2GB (Vista/7)
HDD: 4GB
DX: 9.0c
VÝROBCA From Software
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Cenega
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.gsshop.sk

   

 

Korekcia: Lenka Macsaliová

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk