A opäť tá regresia. Návrat k základu detstva. V tomto prípade však ide o priškripnutie nostalgie, zadržanie prehnanosti, potlačenie zbytočnej nanútenej rozprávkovosti. Amanita design zasadzuje bežný „preplesk“ k prebudeniu decka v nás.
Ideme z mosta do prosta. Byť originálnym v súčasnej dobe je v podstate tak komplikované ako si obliznúť vlastný lakeť. Snažíte sa, vykrúcate krk, jazyk vám tŕpne od toľkého naťahovania a nakoniec to vzdáte. Podarí sa to možno Stevenovi Tylerovi, ale to je tak všetko. Takže ako sa vyhnúť plagiátu? Sú dve cesty, buď z originálu spravíte paródiu, alebo „počmárate“ originál novými farbami. Botanicula sa riadi druhou metódou. Tu sme však na pochybách.
Vyššie sme spomínali návratnosť. Akceptujeme fakt, že hra je vystavaná na konflikte dobra (obyvatelia stromu) so zlom (paraziti) – schéma rozprávky. Taktiež aj to, že tvorcovia sa opäť zamerali na vytváranie „atmosférickosti“ hry, ktorú pociťujeme aj v ich predchádzajúcich výtvoroch (Machinarium, Samorost, Questionaut). Jednoducho na týchto základných parametroch by hra mala potenciál stať sa úspešnou. K tomu si pridajte faktor roztomilosti hlavných protagonistov (Mr. Feather, Mr. Lantern, Mr. Poppyhead, Mr. Twig, Mr. Mushroom) a máte „splácanú“ hernú jednohubku. Avšak opiť rožkom sa nenecháme!
Ono univerzum Botaniculi by sme definovali ako zmiešaninu príbehov a figúr o Ferdovi mravcovi a sveta Hviezdnych vojen Georga Lucasa. A aj to preháňame, pretože tam boli postavy funkčne využité! Počas celej doby vám hra ponúkne iba zopárkrát možnosť vybrať si konkrétnu postavu a s ňou vyriešiť úlohu. Inak konáte stále kolektívne, a tak tých 5 postáv v konečnom dôsledku pôsobí ako jedna zlátanina. Čo tam po tom, že Mr. Lantern je hlavnou postavou, keď tak ani nepôsobí.
Tu sa odrazíme ku grafike či celkovej vizuálnej stránke hry. Na strane jednej sme zo začiatku ohromení úžasným presvetleným, pestrým až pastelovým nádychom priestoru stromu, ktorý prináša pocit komplexnosti, jednotnosti motívu. Na strane druhej sa postupom hrania dostávate do takých priestorov, kde grafika vyzerá ako výtvarná koláž. Akoby vystrihli niektoré predmety, postavičky napríklad zo Samorostu a nalepili do nového prostredia. V našom prípade sme to pociťovali ako rušivý element.
A tu sa dostávame k „prípadu návratnosti“. V Botanicule narazíte na pomerne veľkú množinu odkazov k predchádzajúcim hrám (Machinarium, Samorost) či k „prvkom“ národného dedičstva (Gašparko, Spejbl a Hurvínek). Ono by to v samotnej podstate nevadilo, ak by slúžili na obohatenie hry, avšak nie je tomu tak, sú to čisto pasívne prvky. V tomto prípade by sme skôr hovorili o „sebaprezentácii“, čo nám príde vcelku zbytočné vzhľadom na pomerne slušnú obľúbenosť štúdia.
Čo sa týka samotnej hrateľnosti, ide o „point’n’click“ hru. V hlavnej línii máte zadanie zachrániť obyvateľov stromu pred parazitmi a v rámci toho splniť vedľajšie logické úlohy. Avšak z nášho pohľadu sú na nižšej úrovni náročnosti ako napríklad v Machinariu. Čiže klasický model – hľadať, nájsť a doručiť. K tomu vám tvorcovia pridávajú zopár minihier. Zobrať húsenici hviezdu a cez bludisko ju dopraviť k hlavným protagonistom (na štýl Pac-Mana), preteky dvoch chrobákov na dyni a podobne (nie je ich však mnoho). Nič viac, nič menej.
Odhliadnuc od všetkého spomínaného skôr v negatívnom znení by sme sa radi pristavili pri zvukovej stránke, ktorá značne pridáva klady k celkovému hodnoteniu. Oceňujeme bravúrnu „kombinatoriku“ nahrávok prírodných zvukov a podkladovej hudby vytvorenej českým zoskupením DVA. Je zostavený tak, aby neprechádzal do prehnanej „epickosti“, ale skôr zostával na úrovni meditácie a pritom zachovával dynamiku príbehu. Ženské vokály, sláčiky, hracia skrinka a elektronické doplnky vytvárajú syntézu ku vyššie spomenutej atmosfére, na ktorú sme zvyknutí pri tomto štúdiu.
Zhrnuté a podtrhnuté Botanicula nesklamala, ale ani nepotešila. Pokladáme ju za slabšieho nasledovníka neprekonaného Machinaria. Napriek istej schematickosti tvorby Amanita design prináša regenerujúci produkt do „epilepticko-neurózovej“ masy súčasných herných plodov.
|
dabing zvukový podklad zaujímavé univerzum |
|
nevyužitý potenciál postáv „sebaprezentácia“ štúdia občasné hluché miesta |
70% | |
ŽÁNER | Adventúra |
VÝROBCA | Amanita design |
VYDAVATEĽ |
Amanita design |