Pred časom sme vás informovali, že štúdio Battlestate Games, ktoré stojí za nádejným projektom Escape from Tarkov, spustilo v rámci vývoja ich hry program emisárov. A keďže sme jeho súčasťou, testujeme rannú verziu hry a prinášame vám exkluzívne preview, kde si priblížime príbehové pozadie a pár zaujímavostí, o ktorých ste pravdepodobne vôbec netušili.
Hru vyvíja štúdio Battlestate Games (BSG) sídliace v ruskom Petrohrade. Pokiaľ navštívite ich webové stránky, tak si celkom určite hneď všimnete ich nadšenie pre hardcore realistické hry, avšak ak by ste si ich chceli spojiť s nejakou konkrétnou hrou, neuspejete. Tento tím dala dohromady už spomínaná vášeň pre hardcore FPS a ich COO (prevádzkový riaditeľ) Nikita Buyanov.
Na podobnom základe ako EFT zakladajú už vydané hry Contract Wars (CW) alebo Hired Ops (HO), takže si nejde nevšimnúť podobných rysov nielen v príbehu. Všetky tri tituly stoja totiž na pôvodnom, dnes už mŕtvom projekte Russia 2028. Avšak CW aj HO vyvíja spoločnosť AbsolutSoft, ktorá nemá s EFT nič spoločné, no minimálne nejakých prebehlíkov z radu programátorov by sme tu našli. Nájdeme tu napríklad aj vývojára, ktorý pracoval na zrušenom druhom pokračovaní hry STALKER.
Príbeh je zasadený do alternatívnej budúcnosti, do fiktívnej oblasti Norvinského regiónu v Rusku, kde vďaka geografickej polohe a ekonomickým stimulom štátu vzniká ekonomicky, vedecky a priemyslovo rozvinuté mesto Tarkov, a jeho kanceláriami preplnené dvojča Norvinsk.
Ako to už tak býva, keď rozkvitá obchod, bujnie aj korupcia. Tá postihuje aj vyspelé mesto Tarkov, ktoré sa jej následkom otriasa v základoch vplyvom rozsiahleho korupčného škandálu. Korupčným prípadom nelegálneho predaja mestských pozemkov zahraničnou spoločnosťou Terra Group (TG), ktorá vykúpila aj pozemky vo vojenských areáloch, sa začne zaoberať ruská federálna prokuratúra.
Zaháji sa rozsiahle vyšetrovanie, na ktoré TG zareaguje najatím súkromnej vojenskej organizácie (PMC – Privat Military Company) USEC. Tá následne začne strážiť pozemky a budovy spoločnosti a tým brániť vyšetrovaniu. Po niekoľkých konfliktoch Rusi sťahujú svoje jednotky a do oblasti vpúšťajú mierové zbory OSN, ktorých úlohou bolo upokojiť napätú situáciu.
Bohužiaľ sa tak nestane a počas zaisťovania dôkazov v kanceláriách spoločnosti dôjde k prestrelke s mnohými mŕtvymi a zranenými. Situácia eskaluje do otvoreného konfliktu. Preto je civilné obyvateľstvo evakuované a mesto ovládnu milície (gangy) SCAVS. Aby sa situácia upokojila, ale vyšetrovanie nezastavilo, najíma Ruská federácia vlastnú PMC s názvom BEAR. Tá však neoperuje pod vlajkou federácie, no má za úlohu nájsť dôkazy o nelegálnej činnosti spoločnosti TG.
A tu už do príbehu vstupujete vy ako člen jednej z PMC USEC alebo BEAR (záleží na vás), ktorý prežil jeden z mnohých stretov. Vašou jedinou úlohou je dostať sa z mesta Tarkov živý.
Pokiaľ by ste sa teraz chceli zúčastniť testu, je tu možnosť, len si priplatíte pekný balík. Edícia, ktorá vám garantuje prístup, je v cene zhruba 150 eur (po pričítaní všetkých bankových poplatkov). Pokiaľ však nemienite utrácať toľko peňazí, môžete zakúpiť bežnú edíciu s cenovkou približne 35 eur a počkať do fázy beta testu.
Hra je postavená na engine Unity 5, pričom neustále prebieha implementácia oficiálnych vylepšení zo strany vývojárov enginu, avšak nechýbajú ani vlastné vylepšenia a technické úpravy. V určitých situáciách vyzerá titul skutočne fotorealisticky, na čom si vývojári dávajú skutočne záležať. Hardvérová náročnosť je vyššia, čo je spôsobené vývojom optimalizácie a, samozrejme, technickým spracovaním na veľmi vysokej úrovni. Modely a textúry sú zvládnuté perfektne a spoločne s súčasnými technológiami hra vyzerá božsky. Vyzdvihol by som hlavne vegetáciu, ktorá pôsobí skutočné ako živá.
Po spustení sa dostávate do hlavného menu, ktoré upozorňujúce na alfa verziu hry a zdôrazňuje sa dohoda o mlčanlivosti (NDA). Nasleduje výber frakcie, za ktorú chcete hrať – americkú USEC alebo ruskú BEAR. Momentálne v nich však nie je žiadny rozdiel. Navyše, po spustení bety bude možné hrať aj za milíciu SCAVS, ktorú momentálne spravuje umelá inteligencia.
V menu sa môžete pozrieť na štvoricu obchodníkov (vojenského zbrojára, lekárku, vexláka a špekulanta obchodujúceho s doplnkami zbraní a výstroja). Obchodovaniu sa nevyhnete, je tu celkom bežné, pričom sa počíta aj s aukciami a akýmsi blším trhom. Obchoduje sa za peniaze – ruble, doláre alebo eurá (nejde o žiadne reálne peniaze, je to len dôraz na reálnosť). Nechýba ani štandardný výmenný obchod. Každý obchodník sa špecializuje na svoj tovar, výnimku tvorí len vexlák. Ten predá a kúpi všetko, aj to, čo predali ostatní hráči, takže tu nájdete veľké množstvo potrebných, ale aj nepotrených vecí. Všetko je to o šťastí a načasovaní. Veľakrát sa stalo, že mi zmizol jediný kus veľkokapacitného zásobníka skôr, než som stihol „vytiahnuť peniaze“.
Obchodníci tak ponúkajú všemožné vybavenie, výzbroj, výstroj, doplnky a časti zbraní, pri ktorých na prvý pohľad ani neviete kam patria. Všetko je postavené na báze reálnosti a je vyšperkované do monštruóznych detailov. Každú zbraň môžete rozobrať až na rám. Pokiaľ to konštrukcia umožňuje, môžete vymeniť hlaveň, nasadiť tlmič alebo úsťovú brzdu, zmeniť pažbu či predpažbie. Napríklad pri zbrani AK odstránite prachový kryt s pažbou a nasadíte zásobník z RPK, čím vám vznikne odľahčená verzia zbrane, ktorú majú v obľube somálski piráti.
Ak ste skôr kontroverznejší typ a radi si po vzore anglických džentlmenov počkáte na svoju príležitosť, tak odporúčam niečo sofistikovanejšie, čo nebude vzbudzovať pozornosť rachotiacim záverom zbrane.
Za zmienku stoja aj doplnky, ktoré nie sú len akousi okrasou zbrane. Sú plne funkčné a je možné ich zapínať a vypínať. Takže tu nechýba laser, svetlo a taktiež pripínateľné kolimátory.
Potom, čo sa u obchodníkov dostatočne zásobíte, je potrebné vybaviť sa do hry. Jednoznačne odporúčam pri prvom spustení nebrať si nič iné ako pištoľ a nejaký automat bez extra vybavenia. Totiž pokiaľ zomriete v online Raide, prídete o všetko vybavenie. Neskôr môžete pridať ďalšie zbrane, jednu cez rameno, prípadne ďalšiu krátku zbraň do záložného puzdra.
Nesmiete zabudnúť na jedlo a pitie, keďže si hrá zakladá na survival prvkoch. Pribalíte aj obväzy, fix na zlomeniny a ošetrujúcu lekárničku. Systém liečenia je komplexnejší, plánujú sa reakcie na rôzne lieky a taktiež môžete dostať infekciu.
V ďalšej časti menu si zvolíte jednu z troch lokácií (zatiaľ). Prístupné sú lokácie WOODS, kde sa poprechádzate v prírode, CUSTOMS vás zavedie do priemyselnej zóny a FACTORY ukáže interiéry. Než skočíte do hry, môžete si vybrať, či budete hrať offline a kochať sa alebo pôjdete loviť AI (SCAVS), prípadne sa pustíte rovno do online Raidu a skúsite šťastie proti všetkým.
Dajú sa vytvárať skupiny, no v lokácii budete musieť svojich kumpánov nájsť. Hra totiž využíva minimum HUD ukazovateľov a spolieha sa na realistické poňatie hry, takže sa musíte najprv zorientovať, stretnúť a následne sa svojou taktikou dostať z lokácie von.
Najostrejší je, samozrejme, online režim. V ňom sa do Raidu mieša AI (SCAVS) a ďalší skutoční hráči. Vo finálnej verzii budú môcť za SCAVS hrať aj samotní hráči. Váš tím môže pozostávať z piatich hráčov. Následne vás v lokácii budú očakávať zhruba 3-4 skutoční hráči a približne 7 banditov riadených umelou inteligenciou.
Pokiaľ si myslíte, že to je málo a očakávate jatky v štýle Call of Duty, hru vypnite a zabudnite na ňu. Už len samotná umelá inteligencia vám dá zabrať. Vývojári si na nej zakladajú a v poslednej aktualizácii ju zásadne vylepšujú. AI spolupracuje a dynamicky reaguje na vzniknutú situáciu. Keď vás odhalia, sú agresívní a postupujú proti vám. Ak však začnú prehrávať, stiahnu sa a pripravia pascu. Našťastie ovládanie umožňuje analogicky (kolieskom myši) meniť rýchlosť chôdze a výšku prikrčenia, takže ak sa nezachytíte o vetvu alebo ostnatý drôt, nebudete vás skoro vôbec počuť. Rýchlosť je dôležitá a odvíjajú sa od nej všetky ostatné zvuky. Ak prejdete okolo kríku rýchlo, je to počuť, ak pomalšie, je zvuk viac tlmený a to isté platí aj o samotnej chôdzi.
Ďalším bodom reality je už spomenutá absencia herného rozhrania. Žiadny zameriavač, nemáte označený tím a na mape sa musíte vedieť zorientovať. Neukazuje sa počet zásobníkov a nábojov, ten zistíte len po prepnutí do inventára, avšak nevidíte dianie v hre. Stav nábojov a zistíte aj klávesovou skratkou, kde sa pozriete na stav zásobníka vytiahnutím zo zbrane. Môže nastať situácia, že vám zbraň nevystrelí, zasekne sa, vtedy ju musíte obtiahnuť.
V štatistikách sa môžete pozrieť na stav vášho zdravia a po zásahu tu zistíte, čo treba a hlavne ako liečiť. Niečo je len tržná rana, iné zlomenina, všetko má svoju postupnosť liečenia. Pri zlomenine sa napríklad nemôžete hýbať. Ostrá verzia hry pridá možnosti zlepšovania vašich schopností a k tomu vývojári ponúknu opäť komplexný systém.
Pokiaľ sa vám podarí prežiť a prederiete sa umelou inteligenciou a nemenej zákernými ostatnými hráčmi, ešte nemáte vyhrané, keďže musíte nájsť východ z lokácie. Ich dostupnosť je rôzna, niekde sú to dvere, inde zas časť mapy, kam sa musíte dostať. Pokiaľ ostatní hráči zistia skôr, kde sú východy, určite sa postarajú o to, aby vám uník sťažili v maximálnej možnej miere.
Áno, Escape from Tarkov je hra netradičná, zakladá si na realizme a má pred sebou ešte dlhú cestu vývoja. No už dnes svojim konceptom búra zavedené cesty, ktoré zdanlivo v iných hrách môžu fungovať, no tu tvoria celok, ktorý do seba zapadá ako kocky lega. Neskutočne pohlcujúca atmosféra a voľnosť vás buď úplne odradia, alebo budete chcieť ešte viac.
Momentálne nemá hra stanovená presný dátum vydania, no je predpoklad, že koncom roka by k nemu mohlo dôjsť. Zatiaľ je v pláne primárne PC verzia (mala by byť distribuovaná cez službu Steam), no zvažujú sa aj konzolové verzie. Ak navyše všetko dobre dopadne, spoločne pod našou taktovkou emisárov pravdepodobne dôjde aj na lokalizáciu do češtiny.