Zdá sa, že časy Valve ako kvalitného herného vývojára sú zrátané. Valve totiž zacítilo peniaze a nevie čo by so sebou spravili. Preto si myslím, že pri súčasnom ohlásení Half-Life 3 by som sa viac bál ako tešil. Myslím si totiž, že každý vývojár, ktorý má aspoň aký-taký talent už dávno z firmy odišiel, pretože spoločnosť nemá dobré prostredie na vývoj hier.
A možno je to ťažké si priznať a o to bolestivejšie to je, že firma, ktorá vytvorila také legendy ako Left 4 Dead, Half-Life a Portal už nie je ochotná pripraviť nám, hráčom kvalitné hry. A najsmutnejšie na tom je, že nejde o to, že by toho nebola schopná, ale o to, že nie je ochotná.
Je smiešne, ako sa kritikmi vychvaľovaného a komunitou velebeného Valve stal „shell“ toho, čo firma niekedy predstavovala. Ja osobne som patril k jednému z najhlasnejších kritikov Steamu a Valve ešte v čase, kedy bol Gaben braný za spasiteľa sveta. Áno, možno to bolo tým, že ja som vždy iný, alebo tým, že nikdy som nemal voči Valve taký vrúcny vzťah. Mám však pocit, že už vtedy som nie len trafil klinec po hlavičke, ale dokonca som podcenil svoj vlastný názor na Valve.
Áno priznávam, asi žiadna firma nespravila pre rast PC hrania v posledných rokoch viac ako Valve, ale niekedy mám pocit, že len boli v správny čas na správnom mieste a boli dostatočne tvrdohlaví na to, aby na tom zarobili miliardy. A teraz, keď majú konečne monopol, tak sa objavilo ich pravé ja, ktoré sme nevideli, alebo skôr nechceli vidieť. Tam kde ostatní videli otravu v podobe služieb ako Origin, UPlay, GOG a pod., ja som videl tak potrebnú konkurenciu. A môžete sa sťažovať koľko chcete na to, že musíte mať v PC nainštalovaných mnoho klientov. Mňa skôr mrzí, že ostatní nenabehli na vlak digitálnej distribúcie skôr a netlačili Valve do kúta viac, pretože im vyrástol moloch, ktorí sa správa ako dementný tínedžer, ktorý šikanuje všetkých naokolo. A osobne si myslím, že keby Steam nemal na trhu efektívny monopol, tak hromada firiem sa na Steam Store už dávno vykašle.
S čím osobne mám problém? No jednak s tým, že Valve, firma, ktorá zarába 30% z každej predanej hry na Steame a ktorej hry ako Dota 2, Counter-Strike: GO a Team Fortress 2 zarábajú miliardy nie je schopná poskytnúť hráčom aspoň základnú záruku toho, že hry, ktoré vo svojom obchode poskytuje sú funkčné. A nech mi nikto netvrdí, že takáto spoločnosť nie je schopná najať si ľudí, ktorí budú hry vydávané na Steame preverovať aspoň v základe. To znamená…či je hra aspoň funkčná. Tým nie len že zabíja kvalitných vývojárov indie hier, ktorým sa tak v Steam obchode nedostane toľko pozornosti, koľko by sa malo, ale vysmieva sa asi najdôležitejšej komodite hráčov. Voľnému času. Osobne fakt nemám záujem oddeľovať zrno od pliev a od Valve chcem záruku, že to čo si kúpim bude aspoň v základe originálna a funkčná hra. Nie sračkový assetflip, ktorým nejaký ziskuchtivec so 400 achievementami a predajnými kartičkami zahltil prednú stranu Steam obchodu. A, že dávate možnosť vrátenia peňazí? A? čo teraz? Nie žeby to nebol štandard v 21. storočí.
Byť na Steame bol niekedy luxus. Pamätám si niekedy dávnejšie, kedy Rebellionu, tvorcovi veľmi dobrej série Sniper Elite nebola publikovaná hra na Steame. Lebo nebol považovaný za overeného vydavateľa a developera. To boli brutálne reštrikcie, ale keď ste sa na Steam dostali boli ste odmenení. Vysokými predajmi exkluzívnej platformy a prestížou. Dnes sa dostať na Steam je hračka. S hocijakou blbosťou. A Valve je ako Pilát, ktorý si umýva ruky, pretože nie je ich starosť, čo vyložia na pulty obchodu. To je ako keby vám v obchodnom reťazci dali na pulty pokazené potraviny a povedali vám, že je vašou zodpovednosťou, že čo si kúpite, lebo ak si kúpite blbosť, tak ju môžete vrátiť. Ale hlavne že Valve má lootboxy. Za ktorými šalejú ľudia. Takže to nemusia riešiť. Lebo ich pozícia na trhu je taká, že peniaze aj tak tečú. Sú ako kráľ o ktorom každý vie, že je idiot, ale nikto mu to nepovie, lebo moc má v rukách on.
Navyše. Podľa posledných informácií, ani vývojárskej snahy Valve na tom nie sú bohvieako. K tejto téme sa vyjadril bývalý zamestnanec Valve Rich Geldreich, ktorý povedal, že pracovať pre túto firmu je najhorší zážitok v živote. A po jeho vysvetlení sa ani nedivím. Valve totiž nefunguje ako každá normálna korporátna firma, ale existuje tam určité vákuum v ktorom vládne každý, a zároveň nikto. Čo je v rovine teórie OK, ale tam to asi končí. Pracovné prostredie vo Valve je vraj plné egoizmu, snahy o zaistenie si lepšej pozície kvôli prémiám a manipulácie. Ľudia sa tam na sebe vyvršujú a vyhrávajú tí, ktorí majú široké lakte, pretlačia ostatných a následne sa hrajú na manažérov. Situáciu vo svojom opise predstavuje ako školu, kde sú niektoré deti populárne a tak si robia čo chcú. Toto mne osobne neznie ako popis firmy, ktorá by mala pripraviť ďalší epický titul, ktorý prinesie revolúciu do FPS žánru. Preto si myslím, že bude lepšie, keď všetky legendárne značky Valve zostanú tak ako sú teraz. Mŕtve. Ale s dobrými spomienkami. Lebo Valve nám vyrástlo, no vyrástlo nám v niekoho za koho sa ja osobne hanbím. Je to ako keď poznáte chlapca zo štvrte, ktorý bol milý a zlatý a boli ste najlepší kamoši a teraz ste zistili, že je to díler drog a hanbíte sa za to, že ste ho poznali.
Mňa osobne Valve prinútilo akurát k tomu, že som presedlal na konzolu. A to v čase, kedy sa práve viac hráčov vracia z konzol na PC. Zbieranie kartičiek a odznakov ma omrzelo a oveľa viac si vážim ten voľný čas, ktorý mám. A odmietam robiť pre Valve testera toho, na čom zarábajú, na to sa mám priveľmi rád. Takže dovidenia Valve. Nakoľko nemáte záujem prinášať prelomové a kvalitné hry, ja nemám záujem o vás.