V našej sérii rozhovorov k podujatiu Y-Games, sa v dnešnom vydaní presúvame k človeku a spoločnosti, ktorú celú akciu podporila. O pozadí a dôvodoch prečo sa TPD rozhodlo podporovať eSports na Slovensku, nám porozpráva marketingový koordinátor spoločnosti, Július Vencel.
GS: Hneď na začiatku sa opýtam asi najlogickejšiu otázku. Čo viedlo spoločnosť akou je TPD k podpore takejto progamingovej akcie?
Dá sa povedať, že s progamingom sme vyrastali. Už v minulosti sme podporovali rôzne progamingové akcie, ako napríklad NextGen Expo, BITE, či dokonca samotné TPD priamo organizovalo akcie ako WCG kvalifikácia v rokoch 2008 a 2009, alebo akcie úzko späté s progamingom ako Moviemaking War 2006 a Moviemaking War Boss 2007.
Tu sme sa snažili rozvíjať progaming nielen v podobe podpory hráčov, ale rozvíjať slovenskú scénu ako celok. Vyhodnocovali a odmeňovali sme najlepší slovenský online gaming portál, najlepšiu herňu s počítačmi na Slovensku, najlepší Counter Strike tím, najlepších/najobľúbenejších hráčov hier Warcraft 3 a Counter Strike, najobľúbenejšiu gaming komunitu, najlepší gaming produkt či najlepšie slovenské Counter Strike videá a ich tvorcov, medzi ktorými som, mimochodom, bol v tom čase aj ja. Tu som sa prvýkrát spoznal s mojím už terajším šéfom Ondrejom Majtánom. Neskôr sme na seba úplnou náhodou narazili na vysokej škole. Odvtedy sa naše cesty tak nejako prepojili a dnes už aj vďaka tomu sedím na marketingovej stoličke v TPD.
K Y-Games sme sa tiež dostali úplnou náhodou, keď som v playzone.cz oslovil kamaráta Michala Nagya zo starých dobrých herných čias za vlády Counter Striku 1.6. Ten nám Y-Games predstavil, navrhol potenciálnu spoluprácu a skontaktoval nás priamo s organizátormi. Padlo pár stretnutí a v nás to prebudilo nostalgické spomienky klasických LAN turnajov. Keďže zároveň išlo o najväčší a v podstate aj jediný herný turnaj na Slovensku, rozhodli sme sa ho tento rok podporiť, a to hneď ako generálny partner.
GS: Prečo práve progaming a nie iné herné eventy?
Vo svete je to šport ako každý iný a rovnako je to aj biznis, v ktorom sa točia peniaze. Aj keď na Slovensku to nikdy neprerástlo a pravdepodobne asi ani neprerastie do takej úrovne, kým sa tu nezmení mnoho vecí.
Ale ako som už spomínal, s progamingom sme vyrastali, sám som si okúsil túto dráhu, aj keď na Slovensku to malo od reálneho zahraničného progamingu ďaleko. Začínali sme, ako všetci mladí chalani, pri tituloch ako Quake, Warcraft, Starcraft či Half Life, a to po herniach a pre zábavu. Neskôr sa však začal rozvíjať internet a prišiel Counter Strike, pričom človek chcel byť stále lepší a lepší, jednoducho to máme v povahe. Za čias e-sports.sk, united gaming.sk či united games.cz som sa aj ja začal venovať primárne Counter Strike 1.6 a prešiel som si evolúciou cez Clanbase, neskôr 2. ligu a nakoniec tú vysnívanú 1. ligu spolu s Invexom v Brne, čo vtedy bolo niečo ako MČR v súčasnosti.
Potom ma to nejako omrzelo a začal som hrávať rôzne MMORPG, najmä World of Warcraft. Aj keď som ich prelúskal viacej cez Aion, Guild Wars 2, Age of Conan až po Warhammer, vždy som sa nejako vrátil k WoW, kde som viacero data diskov pôsobil v top10 guilde na svete. Popritom som „4fun“ hrával Dotu 2 a Starcraft 2. Teda jednoducho som to mal v krvi od malička, je to prostredie, v ktorom som vyrastal a prirástlo mi k srdcu. Dodnes príležitostne trávim čas pri streame kórejskej ligy v Starcraft 2 alebo hraním Hearthstone a Heroes of the Storm. Jednoducho, preto práve progaming.
GS: Čo hovoríte na hernú scénu na Slovensku?
Pravdu povediac, odkedy už človek nie je študent a venuje sa viacej tomu povestnému „real life-u“, tak to už až tak nesledujem ako kedysi. Občas na to pozriem jedným očkom, aby som bol aspoň trošku v obraze, avšak mám pocit, že zatiaľ čo vo svete sa progaming rozrástol a môžeme sledovať turnaje ako The International, v ktorom už sú v hre naozaj milióny, na Slovensku to, naopak, upadá. Preto je fajn v poslednej dobe vidieť podujatia, akým je napríklad Y-Games. Možno sa chystá comeback progamingu na Slovensku, kto vie.
Prečítajte si aj: Y-Games: Rozhovor s Counter Strike legendou: GuardiaN
GS: Máte v pláne herné akcie podporovať aj do budúcna?
Nič nie je oficiálne, avšak boli by sme radi, ak by sme mohli podporiť herné podujatie aspoň raz ročne. Či to bude mať zmysel pre nás, pre organizátorov, hráčov a fanúšikov, záleží hlavne na ľuďoch, či prejavia záujem, alebo nie a od toho závisí aj budúcnosť progamingu
GS: Ako sa vám páčil Y-Games a spolupráca na ňom?
Musím povedať, že organizačne to bolo zvládnuté dobre a podujatie sa nám páčilo. Sklamala nás skôr opäť slovenská mentalita. Účasť ľudí bola najnižšia práve počas vyvrcholenia turnaja, keď sa hrali finálové zápasy. Aj vďaka tomu to v poslednej dobe dosť upadalo. Ľudia si musia uvedomiť, že to je začarovaný kruh. Nikto podujatie nepodporí, pokiaľ o to záujem nebude a účasť bude mizerná. Rovnako účasť bude mizerná, pokiaľ niekto akciu nepodporí a nebude kde, na čom alebo o čo hrať.
Za rozhovor ďakujeme a už čoskoro sa určite vidíme na aprílovom Y-Games, ktorý má byť podľa všetkého ešte lepší, ako ten posledný!