Otázka času.
Zatiaľ čo PC hráči už asi ani nevedia, ako vyzerajú krabicové verzie hier, tak konzoloví hráči sa na digitál presúvajú postupne. Zatiaľ čo začiatkom Xbox One/PS4 generácie ešte jasne vládli krabicové verzie hier, tak v dnešnej dobe už prevládajú tie digitálne a tento rozdiel sa len a len zväčšuje k čomu nepochybne prispela aj pandémia COVID-19.
S novou analýzou vyšiel na internetový svet web ArsTechnica, ktorý poukazuje na postupné vymieranie krabicového trhu s konzolovými hrami. V úvode však treba podotknúť, že analýza používa dáta z NPD a teda sa týka primárne amerického trhu. No podobná trajektória je viditeľná aj u nás.
Zatiaľ čo v roku 2018 vyšlo 23,3% konzolových hier aj v krabicovej a aj v digitálnej podobe, tak v roku 2021 to už bolo iba 10,3%. To znamená, že v priemere každá desiata vydaná hra sa dočká vydania v krabicovej verzii. V reči čísel to znamená, že zatiaľ čo v roku 2018 vyšlo 321 hier vo fyzickej verzii a 1362 v digitálnej, tak v roku 2021 to už bolo 226 vs. 2182.
Z dát však vyplýva jasný trend – zatiaľ čo veľkí vydavatelia si stále môžu dovoliť a vidia zmysel fyzickej distribúcie diskov, tak sú primárnym faktorom, ktorý nakláňa ukazovateľ v prospech digitálnej distribúcie sú menšie indie hry, ktoré si nemôžu dovoliť náklady na výrobu fyzických kópii hry.
Analytici túto zmenu pripisujú k niekoľkých dôležitým faktorom. V prvom rade je tu spomínaná pandémia COVID-19, ktorá motivovala primárne k digitálnemu nákupu jednak z dôvodu zatvorených obchodov a zároveň z dôvodu pohodlnosti. V druhom rade sa Microsoft a Sony odhodlali vydať čisto digitálne konzoly v podobe Xbox Series S a PlayStation 5 Digital Edition, ktoré zákazníkov uzamykajú do čisto digitálneho ekosystému. A pre obe spoločnosti je to nepochybne výhra, pretože z digitálnych kópií majú vyššie tržby a to isté platí aj pre štandardných vydavateľov. A v neposlednom rade za to môžu aj predplatené služby na štýl Xbox Game Pass, ktoré vyslovene nie sú kompatibilné s fyzickými diskami.
Podľa ArsTechnica je teda zrejmé, že fyzické disky sú na ústupe a aj keď nepredpokladá, že by im hrozilo „vyhynutie“ v dohľadnej dobe, tak dáta ukazujú jasným smerom. Z fyzických krabičiek budú čoskoro zberateľské kúsky na štýl vinylových platní a čoraz menej hier v takejto podobe bude vôbec vychádzať.