Viac ako 93 miliónov odberateľov znamená tučný balík peňazí.
Dá sa to aj bez vysokej školy. Aspoň to vyplýva z pohľadu na mimoriadne úspešnú kariéru Felixa Kjellberga, známeho tiež pod pseudonymom „PewDiePie“.
Blonďavý Švéd je historicky najúspešnejším tvorcom obsahu na platforme YouTube, kde má v súčasnosti viac ako 93 miliónov odberateľov. Toto číslo neustále rastie, aj vďaka virtuálnemu súboju o prvé miesto v rebríčku popularity na portáli s videami, ktorý PewDiePie zvádza s indickou hudobnou značkou T-Series. Tá podľa dostupných údajov doposiaľ prilákala tesne pod 92 miliónov odberateľov.
Tisícky dolárov za hodinu
Na pozadí raketového nárastu obľúbenosti škandinávskeho YouTubera sa podľa očakávaní vyrojilo množstvo špekulácií odhadujúcich výšku jeho finančných príjmov. Podľa časopisu Forbes si PewDiePie na svoj účet ročne pripíše viac ako 12 miliónov dolárov. Vo videu z 29. marca tohto roka však Kjellberg priznal, že jeho hodinová mzda sa pohybuje okolo hodnoty 3 400 dolárov, čo v 40-hodinovom pracovnom týždni dokopy činí sumu 136-tisíc dolárov, alebo 7 miliónov ročne.
„Neviem presne koľko zarobím za jeden deň,“ vyhlásil PewDiePie vo svojom spovednom videu. Vzápätí však dodal, že hodnota jeho príjmu nie je ďaleko od vyššie spomenutej sumy. „Keď sa nad tým zamyslím, je to priam neuveriteľné,“ povedal.
{embed_video //www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=zn0y3Opb8Wk}
Podľa portálu Dexerto odhadujú niektorí analytici trhovú hodnotu milionára z YouTube na približne 20 miliónov dolárov. Vo svojom videu však PewDiePie tento predpoklad odmietol s tvrdením, že jeho hodnota je „rozhodne“ vyššia.
{embed_video //www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=OY2ydWCSvUA}
Napriek nazbieranému bohatstvu a miliónom na účte však PewDiePie zastáva názor, že „peniaze nie sú všetko.“ Preto sa aj on podľa vlastných slov snaží žiť skromný život bez zbytočného tlaku peňazí. „Nestal som sa YouTuberom kvôli peniazom. V porovnaní s tým, koľko zarábam, žijem normálny život. Nechcem, aby ma peniaze zmenili,“ zakončil Švéd. Jeho investičné plány zahŕňajú kúpu dovolenkového domu v Japonsku a zabezpečenie svojho dôchodku.
{embed_video //www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=GP9egt__qeI}
Hotdogy a Photoshop
Ešte stále len 29-ročný Kjellberg na YouTube začínal v roku 2010 ako Photoshop umelec a hráč hororových hier, ktorých priebeh vtipne komentoval v umne zostrihaných videách. Tvorbe online obsahu sa pritom začal venovať už ako študent priemyselnej ekonómie a manažmentu technológií na univerzite v Göteborgu. Štúdium ho však nenapĺňalo a zanedlho sa rozhodol predčasne ukončiť svoju akademickú kariéru.
Popri nahrávaní videí bol PewDiePie zamestnaný ako predavač hotdogov. Už o dva roky neskôr však prekonal magickú hranicu 1 milión odberateľov a párkom dal naveky zbohom. V Auguste 2013 sa jeho kanál stal najodoberanejším na celej platforme. Okrem zopár krátkych prestávok sa odvtedy neprestajne drží na prvej priečke.
Spolu s videohrami sa PewDiePie venuje aj tvorbe zábavného obsahu. Nedávno tiež vyrukoval so satirickou pesničkou „Congratulations“, v dôsledku čoho sa počet videní všetkých jeho videí vyšvihol už nad 21 miliárd, čo Švédovi stačí na desiate miesto v historickom poradí YouTube.
Odvrátená strana slávy
Kariéra na YouTube však so sebou prináša aj množstvo nepredvídateľných úskalí. V roku 2017 bol PewDiePie viacerými médiami označený za rasistu a antisemitu po opakovaných urážlivých prejavoch, ktoré odzneli v jeho videách.
Len pred pár dňami vznikla petícia, ktorá žiada Švédov odchod z YouTube v tieni nedávnej tragickej udalosti v novozélandskom Christchurchi, kde austrálsky terorista zastrelil 50 ľudí. Hrôzostrašný akt natočil strelec na video. Tesne pred prvým výstrelom krvilačný Austrálčan prehlásil, že by ľudia mali začali sledovať PewDiePie-ov kanál. Napriek tomu, že sa YouTuber voči tomuto vyhláseniu razantne ohradil, sa pod petíciu podpísalo už takmer 68 tisíc ľudí.
Vo videu z 5. apríla sa „PewDs“ zároveň posťažoval, že v dôsledku tvrdého copyrightu stráca „stovky tisíc dolárov“ na videách, kde komentuje epizódy talk show Dr. Phil. „Asi by som sa mal súdiť,“ vyhlásil. Pokiaľ sa Švéd skutočne rozhodne ísť právnou cestou voči otázke duševného vlastníctva na YouTube, môže očakávať silnú podporu zo strany množstva ďalších nespokojných YouTuberov, ktorých postretli podobné trampoty.
My ad rates are pretty terrible and with companies taking so much of it, I’ve kind of been getting screwed recently.
— MrBeast (@MrBeastYT) April 2, 2019
I don’t want to scale back my videos so I’m going to have to promote my merch a lot more so I can keep spending what I do. pic.twitter.com/HuTTr2493g