Dá sa v recenzii na hru The Legend of Zelda vôbec povedať niečo úplne nové, obzvlášť vtedy, ak ide o diel, ktorý tu už raz bol? Verte, že pre recenzenta je to skutočne nadľudská úloha, pretože od fenomenálnej Ocarina of Time, vydanej v roku 1998, sa jej mechaniky hrateľnosti vlastne vôbec nezmenili. Iste, diely po nej priniesli určité nové prvky, no základ série ostal stále rovnaký.
Ak teda nepočítam majstrovské dielo v podobe The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (jej inovatívne herné mechanizmy a netradičnosť v hernom postupe považujem za dokonalý príklad toho, ako nastoliť nový smer pre sériu pri zachovaní jej podstaty a odkazu).
The Legend of Zelda: Twilight Princess je práve taká. Konzervatívna a tradičná. Je spokojná sama so sebou, lebo ľudia ju majú radi, no zároveň je aj opatrná, pokiaľ ide o novátorské postupy. Predsa len ide o HD remaster desať rokov starej hry. Bolo by však zaujímavé vidieť, ako by táto adventúra vyzerala z pohľadu dnešnej doby, ak by teraz vyšla po prvýkrát. Odpoveďou je fantasticky a zároveň aj trocha unavujúco.
Ak ste nováčikom, Twilight Princess si vás podmaní a v rozmedzí tridsať až štyridsať hodín dokonale zabaví. Hra oplýva klasickým čarom, vďaka ktorému si získala status kultu. Prekvapuje prepracovanými dungeonmi a nadchýna dokonale gradujúcou hrateľnosťou. Twilight Princess je presne taká. Krásna a svojím spôsobom (takmer) dokonalá, hoci má svoje chyby, ktoré nevyplývajú z jej konzervatívnosti.
Trochu mi vadila tradičnosť hry. Začiatok sa nesie v znamení bezstarostného Linka, ktorému v najbližších chvíľach zmení život určitá udalosť. Link je poverený zachránením Zeldy a kráľovstva, pričom sa dozvedá, že on je ten hrdina z legiend. Začína putovanie otvoreným svetom, kde je niekoľko rozdielnych lokácií, každá s vlastným dugeonom. Prídete ku Goronom, pomôžete im s problémom, prejdete dungeonom a odídete do novej lokality, napríklad k morským obyvateľom Zora, kde zistíte, že ich niečo trápi a jediný spôsob, ako im pomôcť, je prejsť ďalší dungeonom. A tak ďalej. Nie je to už dosť otrepané?
Od spomínanej Ocarina of Time sa mechaniky série vlastne vôbec nezmenili. A to je to, čo mi v Twilight Princess HD najviac prekážalo. Samozrejme, ak by som túto recenziu písal pred desiatimi rokmi, vyzerala by úplne inak, lenže za ten čas už odvtedy vyšlo ďalších päť hier s totožnými princípmi, a preto na mňa Twilight Princess začala pôsobiť obyčajne. Predsa len, keď viete, čo bude nasledovať, ťažko vás niečo prekvapí. Som si však vedomý toho, že sa týmto už zarývam hlboko do subjektívnych preferencií, ktoré o kvalitách samotného HD remasteru nemusia hovoriť vôbec nič.
Je vôbec Twilight Princess dobrá hra? Keby len to. Ona je skvelá! Ona je sama o sebe dokonca vynikajúca a všetko, čo ponúka, robí s istotou toho najväčšieho majstra. Úvod je krásne rozsiahly a bez zbytočných skratiek predstaví Linka a jeho postavenie v dedinke Ordon. Pomaly sa zoznamujete s postavami, spoznávate ich radosti a trápenia, zažívate s nimi mnohé situácie, a dokonca pracujete na farme. Na tejto hre je krásne, že vás nehodí do víru rozpínajúcej sa temnoty okamžite ako v iných Zelda hrách, ale až po určitom čase strávenom v relatívnom bezpečí.
Tradičnosť mechaník narušuje pekný, ale nevyužitý prvok temného sveta. Príbeh je jednoduchý ako facka a lineárny ako priamka. Zelda nikdy neponúkala veľké príbehy a Twilight Princess nie je výnimkou. V temnom svete sa stávate vlkom a prechádzate sa po temnej verzii normálneho sveta. Na vás sedí roztopašná, ale trochu zlomyseľná bytosť Midna, ktorá počas celej hry plní úlohy víl z minulých hier a pomáha vám. Problémom je, že hranie za vlka je úmorné. Na začiatku vás táto novinka určite prekvapí, no časom zistíte, že ako vlk nedokážete robiť nič. Vo zvieracej forme máte len dva útoky, nemôžete používať „ľudské“ zbrane ani predmety, nedokážete otvárať dvere – vo všetkom ste jednoducho výrazne obmedzení. Ako vlk totiž máte za úlohu len nájsť a zničiť niekoľko chrobákov, aby ste zlikvidovali temnotu a prinavrátili život časti normálneho sveta. Temný svet sa odohráva vo fádnych farbách a počas neho v pozadí hrá neskutočne monotónna hudba imitujúca nálady ako z hry Silent Hill. Interakcia s prostredím v tomto štádiu nie je v podstate žiadna, ako keby hra udala spiatočku a znova vás hodila na začiatok. Je to škoda, pretože alternatívne verzie tých istých miest bývali v predchádzajúcich dieloch omnoho zaujímavejšie.
Byť v normálnom svete nezasiahnutým temnotou je ale na druhej strane jedna báseň. Krajina prekvitá zeleňou, nádhernými lokalitami, domčekmi, lesmi, jazerami a riekami. Ako môžete na okolitých obrázkoch vidieť, atmosféra slnkom zaliatych zelených plání jednoducho hreje pri srdci a pohybovať sa medzi lietajúcimi motýľmi dodáva adventúre poetický nádych. Dizajn sveta je úžasný, obsahuje mnoho pokladov, tajných chodieb a prekvapení. Dokonca aj obyčajné sekanie trávy dáva hráčom pocit uspokojenia. Ovládanie je tu zvládnuté na jednotku, i keď s kobylou Epona by ste mohli mať ťažkosti. Epona sa často zasekáva o prostredie a manévrovať s ňou v rýchlosti si žiada poriadnu dávku trpezlivosti.
Hrateľnosť tu je, ako inak, fantasticky bohatá. Okrem jej zlatého klinca v podobe dungeonov, tu zažijete mnoho zábavných situácií ako splav na kanoe, lietanie na drakovi podobnom monštre, snowboarding, prepracovanú minihru rybolovu alebo zbieranie hviezdičiek v aréne, obmedzené časovým limitom. Okrem toho si za mierny poplatok môžete prenajať sliepku a plachtiť s ňou ponad obrovské jazero Hylia, skúšajúc sa trafiť do určitých farebných objektov, zbierať písmenká abecedy jazyka Hyruliánov či chytať hmyz. Postupom hry a získavaním nových vecí sa vám otvárajú aj nové možnosti.
Dungeony v Twilight Princess síce nepatria medzi tie najťažšie, aké kedy Zelda hry ponúkli, no dokážu potrápiť a niekedy poriadne. Majú vzostupnú krivku náročnosti a zatiaľ čo prvé dve sa nesú na pohodovej sympatickej vlne, od tretieho, nachádzajúceho sa pod hladinou jazera, sa stávajú zložitejšími a komplexnejšími. Nie je tu ničím neobvyklým, ak v nich blúdite vyše dve hodiny a ich koniec vás odmení nenáročnými, no pritom originálnymi súbojmi proti hlavným bossom.
To najdôležitejšie, čo každý grafický remaster ponúka, je hlavne vylepšená vizuálna stránka. Aj keď na Twilight Princess HD nevidím až taký pokrok, ako to bolo pred pár rokmi v prípade The Wind Waker HD, hra oplýva novými nádhernými textúrami, ktoré dokážu vykresliť skutočne pôsobivé scenérie. Zamrzí však samotná geometria objektov. Tá ostáva nezmenená a v porovnaní s parádnymi textúrami tak vzniká paradox, ktorý bije do očí, t.j. krásna grafika „nalepená“ na prostredie vyskladané akoby z lega.
Hudobne hre nie je čo vytknúť. Aj keď sa skladateľovi Kojdžimu Kondovi nepodarilo ani tentoraz splniť si svoj sen a nahrať soundtrack s päťdesiatčlenným symfonickým orchestrom, aj tak ide o skvelú hudbu vyjadrujúcu rôzne nálady ako strach, hrdinskosť či zúfalstvo. O väčšinu skladieb sa postaral Toru Minegiši, ktorý je so sériou spätý už od kultovej časti Majora’s Mask.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Legend of Zelda: Twilight Princess HD 2016
Ďalší titul v legendárnej sérií akčného RPG s mladým elfom v hlavnej úlohe. Na rozdiel od posledného dielu The Legend of Zelda: The Wind Waker ponúkne novinka klasické polygónové spracovanie s hlavným hrdinom Linkom. Atmosféra bude temnejšia a tajomnejšia ako v akomkoľvek z predošlých dielov, ale hrateľnosť a koncept zostane rovnaký. Opäť ide o akčné RPG s celou radou hádaniek, pokladov a zaujímavých príbehov so slušným množstvom zvratov.
- Platforma: Wii U
- Žáner: Akčná adventúra
- Výrobca: Nintendo
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: GameExpres.sk