RECENZIA: Mario Golf: Super Rush je z núdze cnosť s niekoľkými dobrými momentmi

RECENZIA: Mario Golf: Super Rush je z núdze cnosť s niekoľkými dobrými momentmi

 

Ak by som mal Mario Golf: Super Rush opísať dvoma slovami, boli by to nepochybne tieto: nevyužitý potenciál. Dôvod? Hra robí mnohé veci zle, niektoré zbytočne a niektoré nerobí vôbec, pričom námet je taký skvelý. Mario Golf: Super Rush mi popravde pripadá ako na rýchlo zhotovená hra, ktorej vývoj bol z minúty na minútu zahájený vtedy, keď si Nintendo uvedomilo, že už dlhý čas nevydalo svoju exkluzivitu na Nintendo Switch, a tak bolo treba čo najrýchlejšie vyplniť prázdne miesto. A taký je aj výsledok.

Ak máte hru pomenovanú po Mariovi, ktorý je aj hlavným ťahúňom obrázka na obale krabičky, a nakoniec zistíte, že Mario sa tu v podstate vyskytuje len v herných módoch, pričom v príbehovej kampani bol odsunutý na vedľajšiu koľaj, tak tu jednoducho niečo nehrá. A nie, nejde o šikovný ťah v štýle Kodžimovho Metal Gear Solid 2, v ktorej sa hlavnej úlohy na prekvapenie všetkých zhostil Raiden. Podľa môjho názoru by možno bolo aj vhodnejšie, ak by vývojári titul premenovali na No Mario Golf: Super Rushed. Vtedy by už bolo všetkým jasné, o čom tá hra je, respektíve nie je. Je unáhlená a nie je o Mariovi.

V krátkosti si zhrňme úvodnú povinnú jazdu venovanú predstaveniu titulu. Mario Golf: Super Rush je arkádová golfová hra ponúkajúca niekoľko režimov, niekoľko máp a jednu príbehovú kampaň. Aj keď hru môžete hrať v štýle normálneho golfu, keďže ide o Mario Golf, máte na výber z viacerých svojských poňatí tohto športu. Tých však malo byť určite o niečo viac.

No Mario Golf: Super Rushed

Ak ste sa tešili, že prežijete nadupanú zábavnú jazdu o Mariovi, ktorý v šialenom golfe porazí zlého Bowsera a zachráni princeznú Peach, tak… tak to sa nestane. Príbehová kampaň je tu na takej úrovni, že horšia hádam byť ani nemôže. Namiesto Maria tu hlavnú rolu preberá Mii postavička, ktorú si vytvoríte. Namiesto bláznivého príbehu je tu nič, ktoré sa tvári ako príbeh o postave, ktorá sa snaží preraziť v golfe. Namiesto originálnych situácií, ktoré by viedli k jednotlivým súťažiam na golfových ihriskách, je celý príbeh poňatý ako nejaký tutoriál herných módov, ktoré môžete hrať samostatne.

Golf Adventure stojí za starú bačkoru, hoci by som sa nebál povedať, že aj tá stojí za viac. Kampaň je lineárny sled niekoľkých prostredí s postupne sa odomykajúcimi úrovňami, v ktorej proti vám stoja vždy nejaké absolútne nepodstatné postavy. Na to, aby ste sa mohli v „príbehu“ posunúť, musíte splniť nejaké golfové prekážky typu kvalifikácie na ten či henten mód, ktorý sa práve v danej lokalite hráva. Niekedy sa príbeh „zamotá“ a vy nemôžete ísť ďalej, pretože vám v tom bráni nejaká situácia ako príliš horúce počasie a podobne. Kým sa sama nejako nevyrieši, musíte namiesto hlavnej úlohy robiť niečo iné, čo, samozrejme, súvisí s hraním golfu, čiže sa to koniec koncov vôbec nelíši.

Je tu dokonca implementovaný akýsi (pseudo)role-playing systém, keďže levelujete a po zvýšení úrovne si pridávate bodíky do piatich štatistík – sila, stamina, rýchlosť, ovládanie a zatočenie. Sila zväčšuje dostrel, stamina čas šprintu, rýchlosť logicky rýchlosť behu, ovládanie presnosť streľby a zatočenie zasa schopnosť zatočiť loptičku po vystrelení. V skutočnosti však nezáleží na tom, do čoho budete body investovať, keďže to nemá veľký efekt. Do zatočenia som si napríklad nedal ani jeden bod a nemal som s tým problém ani s blížiacim sa koncom hry, skôr som si dával väčší pozor na environmentálne nástrahy. Väčší efekt teda má sledovanie počasia a váš odhad pri odpaľovaní loptičky. Nechcem povedať, že sa zvyšovanie štatistík nijako neprejavuje, ale len to, že na nich až tak vlastne nezáleží.

Sama hra hráčovi veľmi pomáha. Na začiatku hneď máte loptičku a smer natočený priamo na jamku, napravo máte ukazovateľ sily, pričom v prípade nerovného terénu máte daný ukazovateľ skrútený podľa smeru a podobne. Niežeby som bol kritický, predsa len ide o arkádu, bolo by zaujímavé, ak by sa ukazovateľ zameriaval len na silu odpadu a zanechal informácie o dĺžke letu a zatočení.

Príbehová kampaň je jedna z najhorších, ak nie tá najhoršia, aké som kedy od Nintenda vôbec hral. Minimálne v Mario hre je rozhodne tá najhoršia. Načo takýto úmorný a nudný tutoriál, keď si ho môžete pohodlne prečítať v menu? Toto malo vyzerať úplne inak a o tom, ako mala vyzerať kampaň, sa dočítate o niečo nižšie.

Mario Golf: Super Rush

Všetko, čo som doteraz písal, je však zrazu nepodstatné, keď sa zameriate na hranie jednotlivých módov. Zrazu je pred vami akoby iná hra – taká, ktorá je svieža, má skvelé momenty a veľmi baví. Vyberiete si mód a postavy (Mario, Luigi, Wario, Bowser, Toad a kopec iných), nastavíte si pravidlá úplne do detailov (koľko jamiek bude mať zápas, na akej jamke začnete, aké úrovne budete hrať, aké má byť počasie, či štýl odpaliska) a môžete hrať zápolenia, na aké máte chuť. Môžete si hodiť rýchlovku alebo aj dlhý, hodinu sa tiahnuci nervydrásajúci zápas.

Môžete si vyskúšať štandardný golf, v ktorom súťažíte v boji o čo najnižšie skóre alebo o to, kto odohrá najviac jamiek. V štandardnom golfe len odpálite loptičku a okamžite sa teleportujete k miestu dopadu, aby ste mohli pokračovať. To ale závisí na nastavení, či budú všetky postavy odpaľovať loptičky naraz alebo po jednej. Môžete si teda zvoliť akčnejší štýl, ale aj premýšľavejší.

To všetko sa ale zmení s ďalšími módmi s názvami Speed Golf a Battle Golf. V Speed Golf, ktorý je úplnou novinkou v sérii, po odpálení loptičky za ňou musíte utekať, pričom si môžete nastaviť, či budete hrať o skóre, alebo o čas. V každom jednom prípade tu úlohu už nehrá len váš odpal, ale aj schopnosť dopraviť sa na miesto, kam dopadla loptička. Môžete šprintovať a využívať špeciálne schopnosti, ktoré vás nielen zrýchlia, ale taktiež môžu zasiahnuť protihráčov a spomaliť ich. Akási primitívna verzia Mario Kart. Alebo mám povedať Rayman Rush? Tak a teraz ruku hore všetci, kto si na tú hru spomínate!

Azda najbláznivejší a najlepší mód je Battle Golf, ktorý je taktiež novinkou v sérii. Páni, to je teda masaker. Takto mala vyzerať celá príbehová kampaň! Takéto bláznivé eskapády, náročné levely a kopec skvelých nápadov mali rozhodne byť v kampani. Viem si to živo predstaviť, ako hrám s Mariom brutálne Bowserové výzvy, prípadne v monumentálnom turnaji bojujem proti starým nepriateľom, zatiaľ čo by sa na pozadí rozvíjal dramaticko-úsmevno-bláznivo-príťažlivý príbeh, pričom celé by sa to zakončilo nezabudnuteľným súbojom dvoch odvekých rivalov v dlhom, 18-jamkovom zápase plnom pascí, záludností a naštvaných pohľadov typu Luigiho Death Stare! O čo teda v Battle Golf ide? V tomto móde bojujete proti ostatným hráčom v tom, kto skôr trafí tri jamky. Protivníkov však môžete ostreľovať rôznymi projektilmi, robiť im zle, znepríjemňovať im hranie, jednoducho zažívať kopec srandy.

Mario No Golf: Super Hushed

Ďalším módom je… nič. Nintendo tu z nepochopiteľných dôvodov implementovalo len tri módy. Ich zábavnosť je pekná a množstvo nastavení pravidiel im dodáva hĺbku, no fakt len tri? Ešte tu nájdeme dve sólo hry v podaní Score Attack a Time Attack, v ktorých úplne sami hráte na 18 jamiek, ale to sa nepočíta, lebo to nie je veľmi zábavné. Predstavte si hrať dlhých 18 jamiek úplne sami a ešte sa tým chváliť. Za niečo také sa predsa v škole dostávali bitky.

Kde sú módy z predchádzajúcich hier? Kde je Ring Attack? Kde je Coin Attack? Kde sú Mini Golf, Castle Club, či rozličné online/offline turnaje? Kde je to všetko? Neprítomnosť ak nie nových, tak aspoň starých známych módov vo mne iba potvrdzuje dojem, že hra bola vytvorená dosť na rýchlo.

Taktiež sa pýtam, kde je viac máp? Titul ich ponúka len šesť. Vidíte správne – šesť! Tie sú, našťastie, dosť rozsiahle a dobre navrhnuté, čiže sa rýchlo neohrajú. Avšak budem sa znova opakovať – šesť?! To je z tejto strany asi tak všetko. Viac k tomu nemám, bohužiaľ, čo dodať.

No More Stupid Subtitles

Mario Golf: Super Rush ponúka možnosť hrať všetky módy aj v online režime a to v rámci lobby, do ktorých vstúpite a čakáte, kým sa nenaplní požadovaný počet hráčov. Offline aj online multiplayer robia z každého módu určite zábavnejšiu činnosť. Hlavne s kamošmi je to zábava. Avšak to sa dá povedať o každej jednej činnosti. Teda, o skoro každej jednej.

Ak ste fanúšikovia pohybového ovládania, odpaly môžete vykonávať aj švihom ruky, zatiaľ čo držíte Joy-Con. Funguje to uspokojivo a nemal som s tým problémy. Avšak najradšej som mal starý dobrý spôsob stláčaním tlačidiel.
Grafická stránka je uspokojujúca. Oceňujem, že hra beží v 60 fps, avšak z toho dôvodu je prostredie veľmi prázdne a sterilné, plus niekedy padne rozlíšenie až niekam do dôb archaických. Textúry na objektoch sú na druhej strane veľmi dobré. Hudbu opäť zložil génius Motoj Sakuraba, avšak je vidieť, že mu lepšie idú RPG tituly. Hudba je totiž nevýrazná a nie je ničím výnimočná. Žeby si svoje nadanie chystal na nový Baten Kaitos, prípadne Valkyrie Profile? Ale, nepozerajte na mňa tak! Snívať predsa môžem.

Naše hodnotenie

Mario Golf: Super Rush mohla byť pecka, ak by v nej bolo viac Maria a nebola tak narýchlo zbúchaná. Táto séria síce nikdy nepatrila medzi tie najžiarivejšie od Nintenda, no ani tak si nezaslúžila takúto „rýchlokvasku“, na ktorú sa hľadiac na to, kedy vlastne vyšla, asi už aj zabudlo. Hru určite neodporúčam kúpiť za plnú cenu. Radšej počkajte na poriadnu zľavu. A tým myslím fakt poriadnu.

Klady

  • módy sú zábavné
  • rôznorodosť nastavení módov
  • dobre navrhnuté úrovne

Zápory

  • nezmyselná príbehová kampaň
  • len tri herné módy
  • žiadna pridaná hodnota
  • málo máp

Informácie o hre

Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush 2021

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: arkádový golf
  • Vývojár: Camelot Software Planning
  • Vydavateľ: Nintendo
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk