Legendy často ožívajú… Ak po rokoch ožije niečo, čo bolo dávno pradávno uctievané ako modla, môže to prirodzene dopadnúť len dvojako – buď to bude ako modla uctievané aj naďalej, tentokrát s celou úplne novou generáciou, alebo to dopadne zle a vy sa pískajúc otočíte na päte tváriac sa, že sa vás to samozrejme netýka. Veď vy by ste predsa nikdy nezbožňovali niečo také absurdné, že nie?
Ak ide o niečo tradičné, výsledky sú aj po rokoch zväčša uspokojivé, avšak ak ide niečo experimentálne, ako napríklad fotenie pokémonov v hre Pokémon Snap z roku 1999, s odstupom času vám môže prísť na um, že či to predsa len nebolo aj vo svojej dobe trocha zvláštne, trocha mimo. Fotiť pokémonov, no koho už toto napadlo. Nuž, čo môže byť na tom vlastne také zábavné? A čo ma na tom vlastne bavilo vôbec už vtedy? Možno si niekto z vás aj povie, že ako malý capart predsa nemal rozum a keď nebolo nič na robote, tak aj niečo také divné dokázalo zabaviť. Avšak, čuduj sa svete, aj taký experiment ako Pokémon Snap funguje dobre aj po dvoch desaťročiach a to v novej hre New Pokémon Snap.
New Pokémon Snap je exploračná hra, ktorú je ale, napokon aj ako jej predchodcu, ťažko zaradiť do nejakej žánrovej škatuľky. Snímaná je z prvého pohľadu, no nie je to FPS, pohybujete sa automaticky, no nie je to on-rail strieľačka, preskúmavate svet, no nie je to adventúra. Je to v podstate fotograficko-zberateľská hra, ktorej cieľom je fotiť pokémonov pri najrôznejších pózach a správaniach, ktoré prejavujú buď oni sami (málo pravdepodobné), alebo ich k tomu sami nejakým spôsobom vyprovokujete (drvivá väčšina situácií).
Hra sa odohráva v regióne Tantal, kde má svoje výskumné pracovisko profesor Mirror skúmajúci okolitú flóru i faunu, či momentálne práve zvláštny fenomén Illumina, a práve jemu budete pomáhať. Okrem neho stretnete aj iné postavy, vrátane hrdinu minulého dielu Todda. V takýchto hrách je ale príbeh a postavy nepodstatné a New Pokémon Snap na tom nie je inak. Dej vlastne slúži len ako „dôvod“, pre ktorý sa vám odomknú ďalšie prostredia na prieskum a gadgety. Najdôležitejšie sú ale samotné levely a fotografovanie.
Tantal vyniká nádherným zobrazením rôznorodých biotypov nesúcich sa na tichomorskej „letnej“ vlne. Atmosférou veľmi dobre zapadá do momentálneho obdobia, kedy je leto už predo dvermi a vo vzduchu cítiť to nádherné hrejivé slnko. Je radosť nechať sa viesť všetkými prostrediami hýriacimi karibskými farbami, či ponoriť sa do azúrovomodrých, krištáľovo čistých lagún. Teplo je to správne slovo, ktorým by som opísal New Pokémon Snap. Celá hra je totiž nádherne hravá, srdečná a plná života. Graficky je to krásny počin, avšak hra sa dokáže trhať pri určitých scénach, čím narušuje plynulý 60 fps zážitok. Levely je rozhodne zábavné skúmať, avšak nachádzajú sa tu podľa mňa aj trocha menej podarené, až by som sa odvážil povedať, že nudné, ako napríklad tie piesočné na ostrove Voluca.
Teraz by sa patrilo povedať, ako sa to celé vlastne hrá. Vaša postava nastúpi do autonómneho vozidla Neo-One, ktoré ide samo konštantnou rýchlosťou, a vy s okom nalepeným na fotoaparát skúmate prostredie, fotografujete pokémonov trpezlivo čakajúc, či nevyparatia niečo zaujímavé. Avšak ich správanie je dopredu naprogramované, čiže ak sami raz nespravia nič pri prvom prejdení trasy, nespravia to nikdy. Časom vám ale profesor Mirror pridá gadgety, ktorými budete môcť vyvolať u pokémonov iné správanie. Budete im môcť hádzať jablkám podobné ovocie fluffruit, ku ktorému môžu pribehnúť a zjesť ho. Budete môcť skenovať prostredie, ktoré okrem zaujímavých vecí odhalí aj nové správanie pokémonov. Budete im môcť taktiež púšťať pesničku, ktorá ich môže roztancovať, prípadne zobudiť zo spánku.
Otázkou ale je, prečo ich vlastne fotíte? Nuž, toto je záhada aj pre mňa. Nie, nesmejte sa. Tak to teda napíšem normálne. Podľa mňa hre chýba hlbší zmysel, načo pokémonov fotíte a vytvárate si svoj vlastný Photodex. Iste, profesor je celý šťastný z každej novej fotky, no ako sa to prejaví do hry, respektíve do toho, čo o tých pokémonoch zistíte? Bohužiaľ nijako. Už z prvej fotky vám Photodex objasní, akého pohlavia je odfotený pokémon a akú má výšku, váhu, akého je typu, a ak pri pokémonovi nazbierate dostatočný počet bodov, odhalí sa vám aj kratučký popis pokémona. Avšak, špeciálne pózy či zachytené správanie nemajú žiaden dopad na informácie, len na výšku skóre, respektíve ohodnotenie hviezdičkami. To je pre mňa osobne akosi nedostačujúce a podľa mňa mohla hra dosiahnuť po tejto stránke o dosť viac.
Vedel by som si predstaviť, že by pomocou unikátnych fotografií Mirror dokázal určiť špecifické vlastnosti daných pokémonov, odhaliť ich životosprávu, trebárs rozdiely medzi samcom a samičkou, správanie v určitých častiach dňa, zvyklosti, jednoducho podrobné zaujímavosti zo života každého z pokémonov. To je to, čo by ma zaujímalo, čo z fotiek profesor odhalí. Bohužiaľ hra nič z toho neponúka a jediný dôvod prečo fotiť je zvyšovanie levelu prostredia (nové levely odomknú nové správania pokémonov, či možnosť nočnej prehliadky) a vyplňovanie Photodexu. Každá príšerka v ňom môže mať štyri fotografie, jednu pre každú hviezdičku, čiže jednu fotografiu s hodnotením 1 hviezdičky až po jednu fotografiu so 4 hviezdičkami, ktoré predstavujú najvyšší dosiahnuteľný počet hviezd.
Je to síce obmedzujúce, no stále je to len drobnosť oproti obmedzeniam pri hodnotení fotografií. Po každej prehliadke Mirror zhodnotí vaše fotografie na základe pozície pokémonov, pozadia, veľkosti pokémona, či sa s ním nachádza na fotke aj iný druh. To je ok, funguje to vo veľkej časti dobre, až na pár zaváhaní, no problémom je, že z každého odfotografovaného druhu môžete dať zhodnotiť len jednu jedinú fotku. Čiže ak ste nafotili niekoľko pekných trojhviezdičkových snímok, zhodnotiť môžete dať len jednu a ostatné tak vyjdú navnivoč. Aj z toho dôvodu sa bohužiaľ odomykanie nových levelov a prostredí stáva (predpokladám a dúfam, že nechcený) grind. Nie, že by opakované prechádzania prostrediami boli otravné, to nie, nakoľko sa tam deje stále kopec vecí, na ktorých odhalenie potrebujete prejsť trasu niekoľkokrát, no niekedy nadobudnete pocit, že už by ste chceli skúmať aj niečo iné, no nemôžete, lebo nemáte dostatočný level.
Prakticky tieto dve veci sú najväčšie výčitky, na ktoré by som v New Pokémon Snap poukázal. Veľkou zábavou je upravovanie fotografií pridávaním rôznych predpripravených obrázkov, filtrov i rámov, ktoré potom môžete zdieľať s komunitou a získavať za ne body. Azda, to bola vlastne aj tá najväčšia zábava s hrou. Upraviť pokémonov tak, že vyzerajú, že práve prichádzajú z nejakej párty, alebo že sú drsňáci so slnečnými okuliarmi na očiach, je veľká švanda. Tých vecičiek ale mohlo byť o dosť viac. Nové si síce môžete otvoriť ako odmeny získané v rôznych vedľajších úlohách dodávajúcich hre na obsahu a pozostávajúcich častokrát z odfotografovania pokémona v určitej póze či situácii, no chcel by som ich ešte viac. Samozrejme, veď kto by aj nie?
Naše hodnotenie
Informácie o hre
New Pokémon Snap 2021
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: fotografická hra
- Vývojár: Bandai Namco Studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest