Inak to asi ani dopadnúť nemohlo.
Sony si užíva status jednotky v hernom priemysle. Jasné, je tu aj Nintendo, no to si akosi ide svojou vlastnou cestou a preto ho budem do veľkej miery ignorovať. Takže späť k téme. Sony si užíva status jednotky. Nádherne a zaslúžene využili fakt, že Microsoft si strelil do nohy s Xbox One a doslova zadarmo získali prvé miesto. A z toho vyplývajúce výhody. Lacné dohody na časové (alebo plné) exkluzivity, preferenčný prístup od mnohých partnerov a masívne páky v hernom priemysle (Sony žiadalo od vývojárov, ktorí chceli do svojich hier pridať cross-play „výpalné.“)
Situácia sa však mení. Menšia revolúcia v Xbox divízii konečne zabezpečila plnú finančnú podporu zo strany Microsoft a tak sa začala cesta nahor. Najprv sa to začalo skromne – Game Pass, zopár štúdií. Teraz však prišli dve delové rany – akvizícia Bethesdy a Activision Blizzard. A zatiaľ čo Bethesda ešte vedenie Sony nechala chladnými, tak Activision Blizzard už prekročil pomyselnú hranicu. A tak sa začala silná lobby za to, aby tento obchod padol.
A nervy stratil už aj šéf SIE Jim Ryan. Človek, ktorý sa v médiách prezentuje len výnimočne. A poriadne sa pustil do Microsoftu za jeho sľuby okolo Call of Duty. Uvedomuje si totiž, čo by absencia Call of Duty na PlayStation konzolách znamenala. Ani nie tak pre PlayStation hráčov, ale skôr pre tržby spoločnosti Sony.
Celé sa to začalo keď šéf Xboxu Phil Spencer minulý týždeň vydal vyhlásenie v ktorom prezradil, že Sony dostalo písomné a podpísané vyhlásenie, ktoré garantovalo Call of Duty na PlayStation konzolách „počas niekoľkých ďalších rokov“ nad súčasný marketingový kontrakt, ktorý vyprší údajne v roku 2025. Ryan však dodal, že táto dohoda je „neadekvátna, pretože zahŕňa garanciu série Call of Duty na PlayStation konzolách po dobu 3 rokov po ukončení marketingového kontraktu.“ Technicky teda približne do roku 2028. Dodal taktiež, že „chce garanciu toho, že PlayStation hráči budú naďalej dostávať ten najviac kvalitný Call of Duty zážitok a ponuka Microsoftu podkopáva tento princíp.“
Pre Ryana je dosť veľký problém prehltnúť fakt, že Call of Duty bude v Game Passe, zatiaľ čo PlayStation hráči si budú musieť platiť 80€. Sony navyše stratí marketingové práva na sériu a čisto teoreticky vo veľmi vzdialenej budúcnosti možno aj samotnú sériu.
Problém je, že to čo Ryan od Microsoftu žiada je prinajlepšom nerealistické a prinajhoršom šialené. Žiadna spoločnosť mu nedá doživotnú garanciu toho, že hra XYZ bude do konca vekov na ich platforme. Microsoft nie je sprostý a ani naivný. Už aj do roku 2028 sa toho v hernom priemysle môže udiať veľmi veľa čo mu dáva výhodu preskúmať situáciu a následne sa porozprávať o možnom predĺžení kontraktu. A vďaka možnosti vlastnenia Call of Duty má v rukách veľké páky.
Ryan by mal byť vlastne vďačný za túto ponuku. Nechcem taktiež aby to znelo idealisticky, ale osobne si myslím, že keby bol na čele Xboxu niekto iný ako Phil Spencer (napríklad Peter Moore z Xbox 360 generácie), tak ten by sa nielenže so žiadnou ponukou neunúval, ale dokonca by sa pokúsil zrušiť existujúci marketingový kontrakt. Efektívne by sa snažil Call of Duty z PlayStation stiahnuť čo najskôr. Pretože v súčasnosti dostáva Sony garanciu Call of Duty na svojej platforme do roku 2028 čo netreba brať na ľahkú váhu.
Samozrejme, Microsoft to nerobí z nezištných dôvodov. V prvom rade potrebuje pretlačiť obchod cez regulačné orgány. Taktiež potrebuje postupnosť krokov. Okamžité odstránenie Call of Duty z konkurenčnej platformy by sa mohlo vypomstiť. A hlavne, Microsoft má rád v rukách zbrane.
Totižto – nikto netvrdí, že Call of Duty po 2028 z PlayStation konzol zmizne. Osobne si myslím, že Call of Duty tam zostane po tomto období. Akurát sa bude táto „garancia“ vždy po čase stvrdzovať novým kontraktom. A v prípade, že Sony bude až príliš vymýšľať, tak Microsoft použije Call of Duty ako vyjednávaciu páku, rovnako, ako použili Minecraft pri téme crossplayu.
Pochopiteľne, ani Jim Ryan to nerobí pre hráčov. Je to biznismen, rovnako ako Spencer. Jeho úlohou v súčasnosti je kričať veľmi hlasno, aby si ho všimli regulačné orgány. V nádeji, že regulačné orgány za neho vyjednajú lepšie podmienky pre Call of Duty na PlayStatione a pretlačia to ako podmienku pre schválenie kúpy Activision Blizzard. Čo je logické a z jeho pohľadu úplne legitímne. Dokonca si myslím, že keby to nerobil, tak by nerobil svoju prácu dobre.
Problém je však ten, že Ryan riskuje. Pretože verejne skritizoval Microsoft za ponuku, ktorá sa dá označiť na základe známych parametrov ako veľmi výhodná. A keď jeho nárek regulačné orgány zignorujú, tak si môžete zapísať za uši, že Microsoft si tento jeho nárek v budúcnosti bude pamätať. A netreba zabúdať na fakt, že zatiaľ čo PlayStation 5 je už dobre rozbehnutý vlak a Microsoft nebude mať možnosť nejak ovplyvniť budúcnosť Call of Duty na tejto konzole, tak v budúcnosti príde PlayStation 6....možno v roku 2028? Teda vtedy, kedy vyprší táto „ponuka Microsoftu.“ Snáď je to náhoda.
To všetko za predpokladu, že Call of Duty séria ostane rovnako masívna ako teraz. Existuje však veľmi veľká šanca, že to tak bude. Pamätám si totiž, že ešte počas vydania Ghosts sa predpovedal úpadok, no séria akosi nie a nie prestať zarábať miliardy dolárov ročne.
Je však doslova smiešne, že Jim Ryan – šéf spoločnosti, ktorá vybudovala svoje impérium na exkluzívnom obsahu a snahách o zničenie konkurencie ide niekoho verejne poúčať o podrývaní princípov a o dopade exkluzivít na hráčov konkurenčnej platformy. Ešte raz. Z hľadiska snáh o zastavenie tohto obchodu tomu rozumiem, no tak či tak z toho Ryan vychádza ako masívny pokrytec.
Pretože zatiaľ čo na jednej strane hovorí o negatívnom dopade na PlayStation hráčov, tak na druhej strane zdvihol ceny PlayStation 5 first-party hier a nedávno dokonca zdvihol aj cenu PlayStation 5 konzol a samozrejme next-gen upgrady sú na PlayStation iba za poplatok. Nehovoriac o tom, že na rozdiel od Phila Spencera sa Ryan javí ako jednoduchý biznisman, zatiaľ čo Spencer sa javí ako „hráč.“ Akokoľvek je to pretvárka, alebo skutočnosť.
To, že ani Spencer nevychádza nevinne, je samozrejmé. „Hranie pre všetkých“ totiž v jeho podaní znamená skôr „hranie pre všetkých (našich).“ Ale zas na druhej strane, aj PlayStation 4 mal slogan „For the Players“ a nie „For the (our) Players.“
A najsmiešnejšie na tom všetkom je, že Ryan hovorí o "garancii toho, že PlayStation hráči budú naďalej dostávať ten najviac kvalitný Call of Duty zážitok a ponuka Microsoftu podkopáva tento princíp," zatiaľ čo v posledných rokoch platilo Sony veľké peniaze Activisionu každý rok za to, že Xbox a PC hráči nemali k dispozícii herné módy a ďalší obsah v Call of Duty hrách.
Ak by však prišiel jedného dňa ten moment, kedy by Microsoft stiahol Call of Duty z PlayStation konzol, tak na jednej strane by mi bolo strašne ľúto PlayStation Call of Duty fanúšikov, no vôbec by mi nebolo ľúto PlayStation biznis a Jima Ryana. Ak tento obchod prejde, PlayStation stratí nie len marketingové práva na Call of Duty, ale potencionálne aj milióny hráčov, ktorí sa radšej rozhodnú pre konkurenciu kvôli tomu, že nebudú musieť platiť 80€ za Call of Duty, lebo ho budú mať v predplatnom, ktoré majú aj tak aktívne. Alebo rovno príde o Call of Duty ako celok. A to všetko kvôli ješitnosti biznismena, ktorému zrazu vadí princíp exkluzivít – rovnaký princíp, ktorým sa snažil pochovať konkurenciu počas minulej generácie a na začiatku tejto generácie konzol. A všetci vieme, ako by situácia dopadla v prípade, ak by Activision Blizzard kupovalo Sony a nie Microsoft (ak neviete, tak by to znamenalo bye bye Call of Duty na Xboxoch).
Tak či tak, osobne považujem dohodu „mať Call of Duty minimálne do roku 2028“ za veľmi štedrú ponuku. Pretože to Sony dáva nie len najziskovejšiu hernú sériu v histórii efektívne do konca PlayStation 5 generácie, ale hlavne im to dáva more času snažiť sa prísť so „záložným“ plánom. Nikto netvrdí, že Killzone či Resistance alebo SOCOM budú niekedy tak veľké série ako Call of Duty. No to nezistíme do momentu, pokiaľ sa Sony opäť nezačne snažiť investovať do vývoja FPS hier. Niečo čo vďaka marketingovej spolupráci s Call of Duty v PS4 generácii statočne ignorovali.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!