Sony sa oprávnene bojí Microsoftu a Call of Duty

Sony sa oprávnene bojí Microsoftu a Call of Duty

 

A to bez ohľadu na to, či séria zostane na PlayStation konzolách.

Je doslova fascinujúce (minimálne pre mňa), keď verejnosť dostane náhľad do myslenia veľkých korporácii v hernom priemysle. Naposledy sa nám tejto cti dostalo počas súdneho sporu Epic vs. Apple a často utajované biznis dokumenty odhalili vražedné prostredie, kde si spoločnosti idú po krku a kde lietajú stovky miliónov dolárov za účelom znemožniť súpera.

Teraz sa udialo niečo podobné, no v oveľa menšom meradle. Brazílske regulačné orgány totiž ako jediné zverejňujú reakcie spoločností na návrhy akvizícií a spojení čo nám dalo dokonalý pohľad na to, čo si Sony myslí o plánovanej akvizícii spoločnosti Activision Blizzard Microsoftom.

A jasné...ich úlohou v tomto vyjadrení je preháňať. Spraviť z Call of Duty druhý príchod Ježiša Krista za účelom prípadného zastavenia tejto akvizície. Na druhej strane úlohou Microsoftu je podceňovať celú situáciu, aby tento obchod prešiel čo možno najjednoduchšie. Faktom ale zostáva, že Sony má strach a to oprávnene.

Japonská spoločnosť si totiž v poslednej generácii právom užívala status boha. Kombinácia lacnejšej a vykonanejšej konzoly spravila z PlayStation 4 hlavnú platformu na hranie multiplatformových hier, čo znamenalo, že po vydaní Ghost Sony získalo marketingové práva na Call of Duty. A tie využilo plnými dúškami. Séria sa tak asociovala s konzolami od Sony a dokonca umožnila Sony úplne sa vykašľať na vytváranie vlastných FPS hier – mali totiž exkluzívny obsah tej najväčšej FPS značky súčasnosti, ktorú tak skoro neprekoná nič v danom žánri. To sa však končí. A to aj keď Microsoft umožní multiplatformové vydanie série v budúcnosti.

Ako Sony správne podotklo: „Call of Duty ovplyvňuje výber konzoly u hráčov.“ Preto by dávalo zmysel, ak by Microsoft spravil z Call of Duty exkluzivitu a nahnal tak hráčov do Xbox ekosystému. To však Microsoft nespraví jednak kvôli tomu, že to sľúbil regulátorom (a tí by mohli následne prešetrovať porušenie tohto sľubu) a zároveň pre to, že Microsoft nie je sprostý. Teda...v 90% prípadov. Ich úlohou totiž bude udržať status quo série Call of Duty a tým status quo je jednoducho fakt, že Call of Duty je najväčšou hernou sériou v súčasnosti.

Ak by sa Microsoft rozhodol odstrihnúť Call of Duty z PlayStation konzol, tak riskuje nie len to, že Sony možno dokáže vytvoriť adekvátnu náhradu, ktorá by zaplnila dieru na trhu, ale riskuje aj zníženie dôležitosti Call of Duty na trhu. A to nie je dobrý biznis plán.

To však problémy Sony nerieši. Microsoft totiž siahne po asi najlepšej možnosti – nechá Call of Duty tak, no bude agitovať na spojenie Game Passu s konzolou Xbox Series S. Stačí jednoduchá matematika. Najlacnejšia konzola na trhu v kombinácii s predplatným, ktoré dáva prístup ku každému Call of Duty v deň vydania vs. konzola, kde si musíte Call of Duty kúpiť za 80€ a k tomu ešte platiť 10€ mesačne za prístup k online hraniu. Logika a peňaženka nepustia. Hlavne nie v dobe rastúcej ekonomickej neistoty. Marketing sa píše sám. A základňa Call of Duty bude počúvať.

Pre Sony je to prekérna situácia. Nemá jej totiž ako zabrániť a zároveň sa nemôže vzdať Call of Duty série. Totižto, aj Vanguard, ktorý sa na pomery Call of Duty predával pomerne zle bol najpredávanejšou hrou na PlayStation Store v 2021 a hre na to stačili necelé dva mesiace na trhu. A to hovorí za všetko. Sony totiž z každej jednej predanej kópie/mikrotransakcie dostáva 30% a ak by tých 30% od Call of Duty hráčov zmizlo, tak to sú stovky miliónov dolárov ročne. 

Samozrejme, nikto sa neopováži tvrdiť niečo v štýle „RIP PlayStation.“ PlayStation na tom bude fajn. S rastúcou first-party zostavou štúdií, solídnou nádielkou exkluzivít v prvých rokoch PlayStation 5 a s ďalšími očakávanými hrami na horizonte. Faktom ale je, že Call of Duty je vo vlastnej lige. Podobne ako FIFA či Fortnite. A fakt, že PlayStation hráči budú z časti dotovať rast Xbox biznisu namiesto toho, aby z neho priamo ťažili akcionári a vedenie PlayStation zanecháva divnú pachuť v ústach.

Jeden paradox už vznikol pri sérii MLB The Show. Ide o produkt štúdia Sony San Diego, čo je first-party štúdio Sony. Liga MLB však podmienila poskytnutie licencie tým, že séria bude multiplatformová. A Microsoft to šikovne využil a už druhý rok po sebe vydal nový ročník série priamo do Game Passu, zatiaľ čo PlayStation fanúšikovia si ju musia kúpiť za 80€. Čo znie celkom šialene, no taká je realita.

Sony vyhlásilo, že prípadná integrácia Call of Duty do Game Passu by predstavovala „bod zlomu“ pre predplatenú službu. Čo je vzhľadom na veľkosť série celkom férové tvrdenie. A aj Pachter už predpovedá veľký nárast predplatiteľov pre túto predplatenú službu. A Sony nemá nič s čím by kontrovalo. Či preto, lebo nechce, alebo preto, lebo finančne nemôže, to je pre vývoj absolútne irelevantné. Práve Call of Duty môže Microsoftu dopomôcť pretlačiť myšlienku predplatného ako štandardného spôsobu akvizície hier – načo platiť 80€ za first-party hru, ak ju môžem mať v predplatnom? A najhoršie pre Sony je, že ide o efekt snehovej gule – ak bude Call of Duty katalyzátorom Game Passu, tak sa predplatená služba stane lákavejšou aj pre veľké third-party hry a s príchodom veľkých third-party hier pri vydaní zas bude Game Pass rásť a rásť. A Sony sa tak môže jedného dňa pokojne ocitnúť v situácii, kedy nebude môcť rozmýšľať nad tým, či pridať God of War Ragnarok do PlayStation Plus v deň vydania – bude to musieť urobiť, aby zostali konkurencieschopní.

V nadpise článku o vyjadreniach Sony som napísal v úvodzovkách, že Sony „vyplakáva.“ Nemyslel som to výsmešne. Pretože ich argumenty sú relevantné z ich pohľadu. Dávajú zmysel. Snažia sa obhájiť biznis a budúcnosť značky smerom k vlastným akcionárom. 69 miliárd investovaných do vydavateľstva s ktorým ste spolu budovali vzťah z ktorého ťažili obaja je veľký úder.

Microsoft buduje gigantický ekosystém. Ekosystém do ktorého sa budete môcť dostať viacerými spôsobmi. Kde na hranie Xbox hier nepotrebujete konzolu. Kde vám na bežné hranie stačí jeden mesačný poplatok. A nikto nepochybuje o tom, že pri budovaní tohto ekosystému sa utopili stovky miliónov dolárov. Efekt je však vidieť. Xbox biznis rastie každým rokom celkom zásadným tempom a Call of Duty tento rast ešte urýchli. Ostáva dúfať, že vedenie Xboxu ostane aj o 5 rokov pri podobných myšlienkových pochodoch ako dnes.

Faktom je však aj to, že najlepšie produkty sa rodia vďaka konkurencii. Nebyť zakopnutia Xboxu a dominancie PlayStation 4, možno by sme sa nikdy nedočkali Game Passu. Nebyť Game Passu, možno by sme sa nikdy nedočkali prekopanej služby PlayStation Plus Extra. Nebyť masívnych investícií Sony do first-party hier, možno by sme sa nikdy nedočkali času, kedy Microsoft pochopí dôležitosť exkluzívneho obsahu. Potrebujeme teda silný PlayStation, silný Xbox a silné Nintendo, ktoré sa budú navzájom posúvať vpred, aby sme z toho mohli benefitov všetci.

Ako však aj Sony priznáva, Call of Duty ako first-party hra Microsoftu v Game Passe v deň vydania mení status quo. Aj keď podobne ako Minecraft zostane multiplatformovou.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk