Za tie roky sa to v Microsofte proste stále nedokázali naučiť.
Dnes ma veľmi pobavila správa, ktorá hovorí o „zákaze predaja nextgen vylepšení na hry ako DLC“, samozrejme bavíme sa o Smart Delivery. Je jasné, že podobné podmienky si Microsoft diktovať môže a dáva to celé logiku. Ale, prečo by z toho mala byť nejaká cool správa, keď má prakticky nulovú výpovednú hodnotu?
Pozrime sa na „Smart Delivery“ detailnejšie. Princíp programu je jednoduchý. Ak nejaký vydavateľ/vývojár súhlasí s nálepkou „Smart Delivery“, tak svoj nextgen upgrade pre Xbox Series X ponúkne zadarmo, čiže nie je čo riešiť. Vieme, že k tomuto kroku sa odhodlalo napríklad štúdio CD Projekt RED s ich chystaným Cyberpunk 2077 či Assassin’s Creed Valhalla a Halo Infinite. Halo je jasné, ide o first-party vec. Cyberpunk 2077 nextgen upgrade dorazí zdarma aj na PlayStation 5 a rovnaký scenár očakávam aj od Assassin’s Creed Valhalla.
Skutočne niekto očakáva, že vydavatelia a vývojári budú uprednostňovať free upgrade len pre jednu platformu? Možno sa nájde nejaké malé percento, ktoré môže byť preplatené, ale ide o renomé a úctu k fanúšikom (áno, aj v tejto dobe). Ak je raz titul multiplatformový, tak neočakávam, že na Xbox Series X bude nextgen verzia zdarma a na PlayStation 5 nie, a to isté platí aj obrátene. Sony síce nemá žiadnu špeciálnu „Smart Delivery“ nálepku, ale v zásade ide v rovnakom režime – vývojári sa rozhodnú, akým spôsobom ponúknu svoje nextgen rozšírenia. Microsoft jednoducho opäť používa ich staré marketingové ťahy, ktoré možno vyzerajú fajn na papieri, ale v skutočnosti nemajú žiadnu dlhodobú perspektívu.
Prečítajte si tiež
Sony neplánuje cross-gen program na štýl Smart Delivery
A prečo dlhodobú? Nepochybujem, že Xbox Series X (prípadne Lockhart) day one edície poletia z pultov ako teplé rožky. Dá sa teda predpokladať, že títo majitelia budú logicky siahať samozrejme po nextgen verziách hier. Ostatní ostanú na staršej generácii a hry, o ktoré majú záujem, si odohrajú práve tam. Ak sa po čase rozhodnú prejsť na novú generáciu Xboxu, tak sa dá predpokladať, že na staré hry si až tak nespomenú a budú ich zaujímať skôr novšie tituly. Navyše Microsoft razí cestu tvrdej spätnej kompatibility, takže rok, dva či neskôr po vydaní určitej hry bude nálepka „Smart Delivery“ len akýmsi príjemným bonusom.
A čo s touto nálepkou neskôr? Nič…nebude mať význam a ani zmysel. Už teraz ukazuje Microsoftu a Sony svoj prostredník 2K, EA a nebojím sa povedať, že sa čoskoro pridá aj Activision a ďalší. Nemôžem však tvrdiť, že „Smart Delivery“ je zlý nápad a minimálne tých pár first-party titulov od Microsoftu je v podstate pekný bonus, respektíve darček. V žiadnom prípade to ale nie je revolúcia, a podobné šachy tu boli už aj pri prechode na súčasnú generáciu. Spomeňte si však čo vám to vtedy v konečnom dôsledku prinieslo, nič…
Microsoft tak jednoducho pokračuje vo svojej vlne marketingových sladkých rečí, ktoré mne osobne nič nehovoria, ale verím, že si svoju „fanbase“ nájdu.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.