Novými konkurentmi sa stávajú firmy, o ktorých by sme to nepovedali.
Predpokladám, že za tento článok dostanem hejt a nálepku Xbox fanboy. Ale je mi to asi jedno. Pretože si osobne myslím, že sa blíži búrka, ktorá do veľkej miery zmení herný priemysel. Zmení ho na taký, ktorý nebude riešiť platformy, ale služby. A čo je ešte väčším problémom pre súčasných hráčov, do tohto boja sa plánujú zapojiť ďalší giganti.
V posledných mesiacoch sa šušká o tom, že Amazon či Google plánujú vstup do herného priemyslu (u Google je to prakticky isté a v Marci majú ukázať svoju víziu). Že pripravujú nejaký hardvér, ktorý umožní hranie hier, či už prostredníctvom streamovania, prostredníctvom lokálneho hardvéru, alebo kombináciou oboch. Najväčšou prekážkou je samozrejme odozva. To je rébus, ktorý je potrebné vyriešiť. Pretože na rozdiel od sledovania filmu/seriálu na Netfixe je hranie aktívnou činnosťou, kde sa musí brať do úvahy vstup zo strany užívateľa a musí sa to celé preniesť dostatočne rýchlo, aby som nemal pocit ako v Killzone 2. Že niečo stlačím a postava to spraví o pol sekundy.
Testovanie Project Stream od Googlu však ukazuje, že táto prekážka bude skôr či neskôr vyriešená. A v momente, keď to tak bude, tak sa začne renesancia herného priemyslu. Nie v zmysle hier, ale v zmysle poskytovania služieb.
Pred nejakým časom som sa dostal k zaujímavému článku, ktorý sa na konzoly pozerá nie ako bránu ku skvelému obsahu, ale ako na bariéru, kvôli ktorej sa k tomuto obsahu nemôžu dostať milióny hráčov. Niečo čo je vytvorené umelo, niečo čo vám dá hrdosť, že ste fanúšik Nintenda, Microsoftu alebo Sony. Niečo, vďaka čomu sa môžete v tomto svete identifikovať. Pre fanúšikov/fanatikov je málo lepších pocitov ako ten, keď hráte exkluzivitu na svojej obľúbenej platforme a viete, že nikto ďalší si ju nikdy nezahrá. Ale vydrží to?
Hlavným rozdielom medzi hraním a počúvaním hudby/sledovaním filmu z hľadiska prijímania obsahu je jeho komplikovanosť. Zatiaľ čo pri hudbe stačí spustiť Spotify/Google Music, vybrať si skladbu a počúvať a to isté platí pri Netflixe, tak hranie vyžaduje mať vo vlastníctve konkrétne zariadenie, byť na konkrétnom mieste a mať v ruke konkrétny ovládač. A zatiaľ čo všetko ostatné smeruje k väčšiemu zjednodušeniu pre konzumenta, herný biznis ide skôr opačným smerom. EA vám ponúka 3 dátumy vydania Anthem, Ubisoft vám ponúka 250 zberateľských edícií jednej hry a to napriek tomu, že väčšina hráčov chce stlačiť tlačidlo hrať, aby sa mu spustila hra a aby sa mohol hrať.
Lenže presne toto sa blíži aj sem. Skôr či neskôr. Otázne je, kto nasadne na vlak. Zdá sa, že noví hráči pribudnú. A konkurencia bude o to silnejšia. Pri nich však ostáva otázkou, či sa budú spoliehať výlučne na streamovanie, alebo ponúknu aj vlastný výkonný hardvér.
Poďme sa však pozrieť na Microsoft a Sony. Obe spoločnosti pochopili, že existujú dôležitejšie údaje, ako počet predaných konzol. V dnešnej dobe je dôležitejší počet aktívnych používateľov služby. Pretože mnoho z nich má Xbox Live Gold/Playstation Plus. A mnoho z nich má aj Xbox Game Pass/ Playstation Now. A presne v týchto službách leží kľúč v budúcnosti. Totižto, oproti firmám ako Google a Amazon majú Microsoft a Sony jednu veľkú výhodu. Exkluzívny obsah. Dôvod prečo využiť práve ich službu. Niečo ako Netflix Originals. Práve toto bude v budúcnosti veľmi dôležité.
Prečítajte si tiež
Majú ešte exkluzívne hry nejaký zmysel?
Ale zatiaľ čo Microsoft vyzerá byť úplne oddaný myšlienke Xbox Game Pass, tak Sony zatiaľ prešľapuje na mieste. A to ju môže stať budúcnosť.
Vysvetlím prečo. Ak sledujete posledné správy, tak si všimnete zmenu správania Microsoftu. Nejde im o to, aby ste mali doma Xbox konzolu. Nejde im o to, aby ste si kúpili Xko alebo Sko. Ide im o to, aby ste využívali ich služby. Všetky ich kroky a všetky peniaze momentálne tečú do Xbox Live a Xbox Game Pass. Pretože to je to, kde ležia skutočné zisky. Mnoho ľudí pri špekuláciách o prítomnosti Xbox Game Pass na Nintende Switch krútilo nepochopiteľne hlavou. Lenže Microsoft vidí 30 miliónov vlastníkov Switchu, ktorí si síce užívajú skvelý Nintendo exkluzívny obsah, ale z hľadiska multiplatformových hier, to až také terno nie je. A čo keby som vám povedal, že môžete používať svoj Switch so svojou Zeldou a zároveň si doma v dosahu dobrého internetu streamovať Xbox verziu Shadow of the Tomb Raider cez službu Xbox Game Pass?
Prečítajte si tiež
Microsoft: Chceme vydávať jednu AAA exkluzivitu každý štvrťrok
Myslím si, že už končíme dobu, kedy sme sa my prispôsobovali zariadeniam a nastane doba, kedy sa zariadenia budú prispôsobovať nám. Chcete hrať na výkonnom PC? V poriadku. Ale to neznamená, že keď ste na ceste, tak sa nemôžete hrať. Vytiahnete slabučký notebook a vystreamujete si hranie. Síce to nebude rovnaká vysoká kvalita, ako hranie doma. Ale zároveň, lepšie takto, ako sa nehrať vôbec. Nechcete sa trápiť skladaním PC a zároveň chcete mať výkonný lokálny hardvér? V pohode, máte k dispozícii konzoly, vďaka ktorým si vychutnáte tú najvyššiu kvalitu, ale zároveň vás to neobmedzí, pretože keď budete mať telku obsadenú, viete si obsah obrazovky hodiť na monitor vo vedľajšej izbe.
Vlastne, Microsoft sa tým ani netají. Kúpa štúdií nie je za cieľom predávať konzoly, ale predávať službu. A štúdiá majú poskytnúť exkluzívny obsah, ktorý vás bude motivovať, aby ste túto službu využívali. Pretože, prečo by sme mali zákazníka obmedzovať, keď mu môžeme dať k dispozícii viacero možností a nech si sám vyberie, ktorá mu vyhovuje? Chcete si kúpiť hry digitálne a napriek tomu ich streamovať? Vaša voľba. Chcete používať predplatné Xbox Game Pass? Vaša voľba. Všetko je len a len vo vašich rukách. A to je to najdôležitejšie.
A kde je v tomto celom dominantné Sony? Paradoxne vpredu. Ale nevyužíva to. Sony má Playstation Now, no nikdy o ňom nehovorí, nikdy ho nepropaguje, nikdy ho nepromuje. A to je veľká škoda. Lebo predbehli všetkých. Možno nie intencionálne, ale podarilo sa im to. Lenže, nevedia, čo s touto službou ďalej. Playstation Now je momentálne „wanna be“ forma spätnej kompatibility. Lenže služba nie je celosvetovo podporovaná, čo dáva cítiť, že Sony jej neverí. Že by chceli, aby zostalo všetko po starom. Aby to proste fungovalo štýlom: „kúpim si konzolu, kúpim si hru a idem sa hrať.“ Lenže sa bojím, že takto to už fungovať nebude.
Roky prešli a zatiaľ, čo Microsoft spravil z Game Passu masívnu službu s veľkou nádejou na rast, tak Sony si sedí na svojej budúcnosti. Lebo na jednej strane by možno chcela, aby Playstation Now bol ich verziou Game Passu, no zároveň nechcú obetovať svoje najnovšie exkluzivity, aby ste si kúpili konzolu práve kvôli nim. Microsoftu je to jedno. Všetky 1st party hry budú v Game Passe dostupné hneď v deň vydania. Na všetkých zariadeniach (v momente, keď sa úspešne spustí xCloud).
Otázka je teda, čo ďalej. Pretože, bez toho, aby ich najväčšie exkluzivity boli dostupné v takejto službe, neurobíte službu atraktívnou. A keď ju neurobíte atraktívnou, tak ľudia nemajú dôvod si ju predplatiť. Čo teraz? Dať The Last of Us 2 v deň vydania do Playstation Now a riskovať, že ľudia si službu predplatia na mesiac a následne po dohraní zrušia predplatné? Alebo fungovať ako doteraz a naviazať kúpu hry na nutnú kúpu konzoly? Obetovať elitársky status Sony exkluzivít v prospech atraktívnej služby s tým, že si ich budú môcť ľudia zahrať prakticky na hocičom? Alebo ísť v starých šľapajach?
Ťažko povedať, čo urobí Sony. Ale mám pocit, že budúca generácia bude generáciou ideológií. Na jednej strane budú spoločnosti, ktoré to budú „robiť po starom,“ a budú dúfať, že konzumenti zostanú verní myšlienke, že na to, aby ste si zahrali hru XXX potrebujete hardvér YYY, ktorý stojí ZZZ €. Na druhej strane budú spoločnosti, ktoré vám dajú službu a povedia vám: „Hraj sa kde chceš, ako chceš a kedy chceš. My ti dáme službu a ty ju využívaj podľa svojho gusta.“
Nemám vešteckú guľu a preto neviem čo sa stane. Myslím si však, že služby sú kľúčom. A bojím sa toho, že Sony raz bude ľutovať, že svoj obrovský náskok v streamovaní a „service like“ službe v podobe Playstation Now nevyužila. Vlak totiž vyrazí zo stanice a kto na ňom nebude si bude buď mädliť ruky, že spravil dobre, alebo trieskať hlavu o stenu. Záleží od toho, či daný vlak zhorí, alebo sa ukáže, že je to nový rýchlovlak. Každopádne, blízka budúcnosť bude z pohľadu nezávislého pozorovateľa fascinujúca.
Hráči ukazujú, že sú schopní adaptovať nové prístupy a spôsoby. Zatiaľ čo v minulej generácii bola digitálna distribúcia na konzolách malým trhom, teraz sa predpokladá, že takýmto spôsobom hrá hry väčšina hráčov. A to bude platiť aj o streamovaní. Ak to bude v dobrej kvalite a dostupné, myslím si, že veľká skupina hráčov s tým nebude mať problém…
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.