Hororová séria Dead Space je už nejaký ten rôčik stará. Prvá časť vyšla ešte v roku 2008 a dnes, o 11 rokov neskôr sledujem čoraz väčší záujem o tento titul. Vyzerá to, že nemusí byť taká „mŕtva“, ako sa zdá.
Nemyslím to len preto, že na základe mojej histórie prehliadania mi na rôznych stránkach vyskakujú odkazy na túto hru. Tak, ako sa presúvajú športovci medzi klubmi, tak sa presúvajú aj vývojári. Nedávno sa tvorca Dead Space presunul a fanúšikovia už rozbiehajú konšpiračné teórie. Ono, každý vie, že pokiaľ značku vlastní istá spoločnosť, ťažko sa jej niekedy znova dočkáme. Snívať ale môžeme.
Prečítajte si tiež
Take-Two otvorilo nové štúdio, ktorému bude šéfovať tvorca Dead Space
Ale prečo je Dead Space taký obľúbený? Je tam hneď niekoľko dôvodov. V prvom rade, parádna grafika, výborná atmosféra a hudba a skvelý príbeh. Celé to funguje ale aj kvôli detailom, ktoré si možno úplne nevšimnete, no sú tam. Akonáhle si osvojíte herné mechaniky, vtiahne vás t do deja ako máloktorá súčasná hra (nehovorím, že žiadna, to by bolo rúhanie!). Čo má ale séria DS, čo iné nie?
NEMÁ HUD
Hud, alebo tiež informácie o vašom zdraví, nábojoch, mapa a podobné veci, ktoré v drvivej väčšine hier nonstop svietia v rohoch obrazovky. Tu niečo také nenájdete. Všetko je interaktívne zaradené priamo do hry samotnej. Legendárny healt bar je umiestnený na chrbte, náboje sa zobrazujú len keď mierite a to priamo na zbrani, mapa je iba v menu ale môžete použiť tlačitko, ktoré ukáže smer, kadiaľ ísť priamo v danom priestore. Pri hraní vás neotravuje nič, celá obrazovka je pred vami a aj preto si lepšie vychutnáte samotný posun. Ja osobne, kde môžem, tam HUD vypnem, či nechám v minimálnej podobe. Človeka to donúti aj viac rozmýšľať, nečumí len na mapu a užíva si hru. Kolega Maroš dokonca o tom napísal samostatný článok:
Prečítajte si tiež
Otroci značiek, minimáp a ďalších zbytočností v hrách
SCÉNY SÚ INTERAKTÍVNE
Počas hrania nie ste prerušovaný cut-scénami. Všetko sa deje zabehu, plynule prechádzate po celom sektore, kde sa odohráva dej a loading máte len pri presune „električkou“ do inej časti lode. Keď sa aj príbeh začne gradovať, ste svedkami udalostí priamo pri kontrole postavy. Pripomína vám to niečo? Áno, tvorcovia sa netaja, že týmto ich inšpiroval práve Half-Life a to aj dôvod, prečo je postava Isaaca celý čas ticho (teda aspoň v prvej časti). Tak, ako aj pri absencii HUD, tak aj toto dopomáha do ešte hlbšieho vnorenia sa priamo do deja samotného. Nakoľko ide o horor, toto sú veľmi dôležité veci. Navyše vybudovať atmosféru a udržať ju po celý čas na takej úrovni sa podarí tak zriedka, že sa Dead Space môže zaradiť aj medzi také klenoty, čo sa tohto žánru týka.
PRÍBEH A NEPRIATELIA
Nemôžem povedať, že Dead Space priniesol príbeh nevídaných rozmerov. Je o záchrannú misiu, plnú zvratov a „nečakaných momentov“. Samo o sebe to nie je žiadne terno, no aj vďaka vyššie uvedeným témam vás to určite nebude nudiť a bude to jeden z aspektov, vďaka ktorým sa budete púšťať do boja proti necromorphom. A oni samotní tiež stoja za zmienku. Príšer v hrách bolo vždy dosť. Sú doslova stovky titulov, kde zabíjate nejaké monštrá. No tu si vývojári dali záležať, aby vás ten boj bavil. Teda hneď po tom ako si utriete gate, keď na vás vyskočí prvý z nich. Sú perfektne spracovaní a aby toho nebolo málo, štúdio vsadilo na mechaniky odstreľovania končatín v množstve, aké tu ešte nebolo. Každý typ nepriateľa mal hneď niekoľko bodov, kde sa dal pokrájať a so zbraňami dokonale vytvorené na túto činnosť. Doslova hneď ako ste sa spamätali z toho, čo pred vás vyskočilo, zahájili ste útok na slabé miesta a užívali si amputácie nôh, rúk, chápadiel, hláv či bodákov. V závislosti na vami zvolenej obťažnosti máte k dispozícii rôzne množstvo munície, takže si na presnom zásahu musíte dať záležať. Survival prvky, malý RPG systém vylepšovania zbraní, či postavy, to všetko jednoduché, prehľadné a logické. Toto chýba dnes mnohým hrám, čo sa hrajú na horory.
Čo teda bude nasledovať v blízkej budúcnosti? Nakoľko sa EA vyjadrilo, že remake, remaster a podobné „re“hry nebude robiť a keďže samotný autor hry nemá právo na pokračovanie v sérii, nebude nasledovať zatiaľ nič. Jediné, čo môžeme je vyvíjať nejaký tlak na spoločnosť ako takú. Keďže pôvodné štúdio zavreli, neostáva nič iné, len dúfať, že značku niekto odkúpi. Verím tomu, že po tom ako dobrá bola prvá aj druhá časť (trojka nebola zlá, no ani nie extra dobrá), tak sa nájde plno hráčov, ktorí by si Dead Space radi zahrali na novej generácii konzol či grafických kariet. Nakoľko sa ale blížime ku koncu obdobia, panovania PS4 a sekundovania zo strany Xbox One, radi si počkáme na ich nástupcov, kde by táto už aj tak veľmi skvelo vyzerajúca hra, vyzerala ešte lepšie. Len by stačila informácia, že na tom pracujú.
Je to smutné, no kvalitných hier, hlavne hororových je naozaj málo. Hlavne v dnešnej dobe. FIFA a Call of Duty vládnu svetu predajov, kde sa nedajú dať poriadne mikrotranzakcie, to je pre EA absolútne nezaujímavé, no hráči stále od nich kupujú tituly, kde nakupujú dalej a peniaze sa točia a točia a ľudia, čo majú záujem o normálnu hru majú hlavu v smútku. Nedávno ohlasený Alien Blackout sa ukázal ako mobilná hra (na druhej strane, zlá nie je, to by som jej naozaj krivdil a neobsahuje mikrotranzakcie, za čo má obrovské plus), no po dlhej dobe tu konečne bol dobrý horor, Alien Isolation, ktorý skončil otvorene a dalo sa na ňom pokračovať, vylepšiť a využiť nahypovanú komunitu, aby sa predaje vyšvihli do parádnych čísel, no nie. Hlava v smútku, keď tu zrazu Rezident Evil 2 vyšiel v januári a spolu s ním aj nová éra survival hororov. Takto sa to robí. Ono tvorcovia Dead Space aj priznali, že vychádzali pôvodne z hry Resident Evil 4, no modernozovali mnohé mechaniky a samozrejme, pridali svoje. Ak to ale zoberieme v celku, ak by naozaj vytvorili remake pôvodnej trilógie Dead Space a pustili na súčasné konzoly a PC, vytvorili by si publikum na jej pokračovanie, či odnože. Toto je značka, s ktorou sa dá pracovať, ak to poviem ako akcionár, dá sa na nej ryžovať a nie málo, veď to je v podstate legenda. Rozhodnutie však nie je na mne a ani na nás. Tak ako nám neostáva nič iné ako čakať, či príde pokračovanie Alien, tak neostáva nič iné ako dúfať, že táto séria ešte príde medzi nás, či už len v novom kabáte, alebo jej potomkovia s novými príbehmi a nepriateľmi.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.