Zmeny. Takmer všetky k prospechu.
Upozorňujem, že nasledujúci text môže obsahovať určité, hoci nie závažné, spoilery.
Stále to mám hlave úplne čerstvé. Ten môj zatajený dych, keď sa Leon zohne pod neveľmi stabilne vyzerajúcu oceľovú bariéru ostro kontrastujúcou s dvermi a celkovým štýlom prostredia policajnej stanice akokeby vystrihnutej z minulého storočia. Opatrne prepchá cez úzku štrbinu svoju mladícku hlavu a doslova a do písmena od podlahy skontroluje do veľkej tmy zahalenú chodbu. Profesionálny, hoci dosť riskantný prístup tohto zelenáča. Už o niekoľko minút zistí, že pchať sa do toho otvoru nebol zrovna najlepší nápad, nakoľko to nakoniec dopadlo presne tak ako na obrázku nižšie. No čo vám poviem, proste zelenáč.
Včera vydané demo The 1-Shot na vehementne očakávanú hru Resident Evil 2 momentálne zamestnáva väčšinou fór na internete. Niet sa čomu čudovať, nakoľko remake jednej z najlepších akčných hier všetkých čias bol snom hráčov minimálne odvtedy, kedy bol vydaný remake prvého dielu na Nintendo GameCube. A tomu je dnes už 17 rokov. Prípravy remaku Resident Evil 2 začali už pred štyrmi rokmi a počas toho obdobia bol Capcom väčšinu času strohý a skúpy na informácie, čo mohlo indikovať mnohé. Našťastie remake sa dokončiť podarilo a ešte pred vydaním 25. januára bolo vydané demo. Bez ďalšieho zdržovania sa na neho hneď pozrime.
Capcom pojal demo skutočne neobvykle, ba priam až oldschoolovo, nakoľko vymedzil na hranie len 30 minút, po ktorých sa vám hranie definitívne zastaví a viac demo už môcť hrať nebudete. Spočiatku som nebol s týmto rozhodnutím nejako výrazne v rozpore, no po dohraní dema musím povedať, že to obmedzenie na polhodinu je skutočne nezmyselné. Ak sa teraz chcem pozrieť na tú hru s chladnou hlavou a s odstupom niekoľkých hodín, jednoducho nemôžem, čo úplne podkopáva zmysel dema ako takého.
Resident Evil… Twoooo, alebo žeby nie?
Čo ma ako hard-core fanúšika pôvodnej hry hneď zarazilo je, že namiesto krásne štylizovaného oka beštie tu máme len fádny pohľad na genericky vyzerajúcu časť mesta Racoon City zasadenú do upršaného počasia. Nič, čo robilo Resi 2 už od začiatku nálodotvornú hru, tu v menu nenájdete. Navyše chýba typická hláška „Resident Evil… Twoo“. Toto je len demo a vo finálnej verzii to môže byť upravené bližšie na štýl pôvodného menu, no prvý dojem z hry je skôr priemerný.
Úvodné animácie úplne chýbajú a namiesto nich tu je len text, čo sa dialo, kým sa Leon dostal na policajnú stanicu. Je to len placeholder a v plnej hre sa určite neobjaví, čiže úplne v poriadku. Sme hneď v centre diania. Hlavná hala policajnej stanice vyzerá jednoducho úžasne. Zachováva si štýl pôvodnej hry, no predsa je mierne upravený. Je rovnako príjemne staromilný ako v pôvodnej verzii, no nájdete tu mnoho modernejších prvkov, ktoré sa do konceptu hodia, napríklad ako v prvom odstavci spomenuté oceľové zátarasy na dverách. Pre predstavu, spomeňte si na pôvodnú hru a zátarasy, ktoré ste mohli spustiť na okná. Tu je to to isté, len na dverách.
Kráčaním po vykachličkovanej podlahe zisťujete, že aj keď je na prvý pohľad rovnaký, sú tu zmeny a dosť výrazné. Napríklad socha, ktorá si sprv žiadala len jednu medailu jednorožca, si teraz žiada hneď tri rôzne medaily. Veľkou zmenou je, že hneď spočiatku môžete vyjsť na prvé poschodie, čo trocha pripomína štýl hlavnej haly v prvom Resident Evile. V pôvodnom Resident Evil 2 ste sa na poschodie dostali až omnoho neskôr a to poriadnou obkľukou, pričom ste si podlažia nakoniec prepojili spúšťacím požiarnym rebríkom. Na poschodí môžete nájsť aj úplne nové puzzle vyžadujúce kombináciu troch rôznych objektov.
Svieže zmeny v dizajne
Povestný počítač a písací stroj na recepcii sa nenachádzajú až za sochou ale hneď oproti hlavnému vstupu, čo je iste logickejšie, než ako to bolo predtým. Poteší, že operačný systém v PC je rovnaký ako vtedy, čo má príjemný nostalgický charakter. Avšak Leon tentokrát využije počítač omnoho viac. V originále ho Leon využil len na odomknutie určitých dverí, po tom čo získal kartu od polomŕtveho policajta Marvina, tuna bez použitia karty využije kamerový systém, pomocou ktorého lokalizuje policajného dôstojníka (ktorý má v pätách zombie), a tak sa mu vydá na pomoc.
Marvina nakoniec stretnete, respektíve on stretne vás. Narozdiel od predlohy je tu rozhodne živší, má väčšiu rolu a pôsobí prirodzenejšie, hoci nájdete ho doráňaného tak trocha tušiac, že asi dlho neprežije. Zároveň bol ale pozmenený scenár. V pôvodnom Resi 2 vám hneď na začiatku povedal, čo sa tam všetko stalo, kde nákaza vypukla a podobne. V remaku ale nevie vôbec nič. Netuší, čo sa to deje, netuší čo môže byť za tým. Určite zaujímavé. Celkovo je podľa dema obdobne zmenená celá hra, čo nie je vôbec na škodu.
Nebudem prezrádzať všetko, no napríklad. ak čakáte, že lickera stretnete na tej istej chodbe, tak vedzte, že nie. Hoci povestná mŕtvola padajúca zo stropu tam je. Určité dvere odomknete len správnym kľúčom, čo vám napovie vygravírovaný emblém nad kľučkou. Čiže presne tak ako si hrateľnosť Resi 2 pamätáme. Aj keď je celkový štýl policajnej stanice zhruba rovnaký, do niektorých predtým prístupných miestností sa nedostanete, a niektoré miestnosti (ako napríklad tá, kde ste v pôvodnej hre našli Marvina), sa nachádza úplne inde a práve z tej miestnosti sa tentokrát dostanete do kancelárie policajného šéfa, kde sa nachádza aj trezor. Zmeny pôsobia sviežo, novátorsky no pritom stále máte pocit, že hráte Resi 2, ktorý tak dobre poznáte. Paráda.
Žiadna strieľačka ale hutný survival
Na hre sa mi veľmi páči, že vôbec nevodí za ručičku. Dokonca menej než pôvodná hra. Hra vám nepovie aký kľúč treba použiť kde, aké medailóny treba použiť na sochu. Prakticky nič a to je skvelé. Hoci po vstupe do inventára sa vám na ľavej strane objaví pár slovami hint, čo by ste mali spraviť ďalej, no inak to je prakticky všetko. Ukazovatele, mieridlo, hinty, jednoducho celý HUD tak, aby bol pocit zo survivalu čo možno najpôsobivejší. Možno by som si ešte prial, keby hra umožňovala vypnúť jednotlivé časti HUDu, nie len celý HUD naraz.
Najlepšie zistenie? Resident Evil 2 nie je v žiadnom prípade strieľačka ako piaty, či šiesty diel. Ani náhodou. Je to poctivý old-school survival horor s pomalou a premýšľavou hrateľnosťou, prísnym manažmentom inventára a strohým množstvom nábojov. Už len to, keď beriete napríklad náboje zo zeme, sa vám otvorí inventár a tie náboje musíte manuálne potvrdiť na nové políčko alebo skombinovať s už inými nábojmi v inventári. Nič sa nedeje automaticky, Všimiol som si ale, že už sa viac nedajú kombinovať náboje a zbrane v inventári, čiže takýmto spôsobom prebjať zbraň. Hra nie je žiaden rýchlik, požaduje od hráča trpezlivosť, obozretnosť a plánovanosť. To je to, čo urobilo Resi 2 legendou a v tomto remaku sa to snažili našťastie poctivo zopakovať. Všetka česť Capcomu.
Demo som si skutočne užil a som presvedčený, že rovnako si užijem aj plnú hru. Z dema môžem predpokladať, že pôjde o skutočne prepracovaný remake, ktorý len hlúpo nekopíruje svoju predlohu, ale rozvíja ju a obohacuje. Ako veľký fanúšik pôvodnej hry si síce všímam aj tie najmenej podstatné detaily a zmeny, čo môže pôsobiť len ako hľadanie hníd (čo je možno aj trocha pravda), no celkovo som určite spokojný z toho, čo som videl. Pôvodná hra nebola pravým hororom, v ktorom ste sa naozaj báli (technické obmedzenia konzoly), no tento remake je snáď ešte desivejší než predchádzajúci Resident Evil 7 a to je už čo povedať.
Je tu zopár šrámov…
Nie je to ale dokonalá hra. Technicky tento remake pôsobí dosť zastaralo a tomu nepomáha ani zvláštny šedý filter, ktorý pôsobí ako keby ste mali na monitore nastavené obmedzené RGB farby. Farby vyzerajú ako vyprané v práčke a vôbec nepôsobia ako v predstavených traileroch. Prostredie je veľmi statické a všetko vyzerá ako keby bolo vyrobené z kameňa. Vlastne to aj pôsobí ako pôvodná hra, ktorá mala pre-renderované pozadia. Táto hra ale využíva iné techniky renderovania a vzhľadom, že je hra celá v 3D je až zarážajúce, že napríklad vlajka pôsob ako skus skaly a nie ako z jemnej látky vyrobený objekt.
Fyzika v hre (ak nejaká vôbec je) neumožňuje naprklad ani zostreliť svetlá. A to napríklad umoňžoval už Syphon Filter v roku 1999. Zamrzí to dvojnásobne hlavne preto, lebo čo sa týka grafických nastavení, toto je ukážkový port. Milión nastavení rôznych grafických detailov s názorným vyobrazením priameho dopadu na stav hry a vyťaženosť grafickej karty je niečo, s čím sa nestretávame ani u primárne exkluzívnych PC hier, nieto multiplatformových titulov. Capcom si dal na tomto konkrétne poriadne záležať.
Ďalej, postavy. Aj keď Leon je viac menej ok, sympaťák, hoci si autori mohli odpustiť jeho vulgárne komentáre voči zombíkom, ktorým čelí, Claire je úplne odlišná od pôvodnej. Preč je skromná, útla a nežná Claire, ktorá pôsobila prirodzene žensky. Súčasná Claire vyzerá byť kópia Pamely Anderson z jej akčného snímku Barb Wire. Vyzerá byť píšem preto, lebo ona sa v deme nevyskytuje, jej pôsobenie môžete vidieť až v záverečnom bonusom videu po dohraní dema. Z videa je cítiť, že Claire je vulgárnym synonymom vojačky Jill Valentine, hoci v pôvodnej hre bola skôr úplný opak. Možno to tak pôsobilo len z toho krátkeho videa, no osobne som trocha rozčarovaný.
Najhoršia vec je soundtrack. Teda neprítomnosť pôvodného soundtracku pre všetkých. Nová hudba je v poriadku, spĺňa všetky kritéria hororového žánru, nabudzuje správnu atmosféru a hodí sa do hry. Len jej chýba duša. Pri hraní Resident Evil 2 som kvôli absencii známej klavírnej melódie v hlavnej hale policajnej stanici nemal pocit, že hrám Resident Evil 2. To je podľa mňa doslova svätokrádež. A doslova zločinom je, že pôvodnú hudbu si v remaku budú môcť vychutnať len majitelia deluxe edície. Ostatní vyjdú na krátko. Prečo čo Capcom nespravil ako napríklad Square s Final Fantasy X HD Remaster a neumožnil všetkým si zvoliť soundtrack počas hrania. Za všetkým treba hľadať peniaze…
Niekoľko poznámok nakoniec
- hra je veľmi tmavá (nezabudnite si správne nastaviť jas)
- nechýba nastavenie FOV
- nebude chýbať hranie za Hunka a tofu (viď video po deme)
- jeden headshot pištoľom nie je účinný nakoľko zombíkom mozog nepracuje, sú potrebné štyri až päť
- zombie tu vydrží 7 až 8 striel ráže .22, predtým to bolo 5 až 6 striel nakoľko pištoľ mal účinnejších 9 mm
- skúste experimentovať s odstreľovaním končatín zombíkov
- nechýbajú zápisky v klasickom Resi štýle
- hru hrajte len v noci počas úplnej tmy